bonny skrev:2632385Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt eller om du går in för att missförstå. Hela debatten om detta tog sin början i att det fanns personer som menade att beteende styrs av generna, vilket alltså är fel! Sedan kan du få kalla beteendet drifter, instinkter eller vad som helst, det förändrar inte faktumet att generna bara är små,små proteinkedjor som finns inne i alla dina celler och som styr hur våra kroppar ska byggas upp. Alla beslut för övrigt tas sedan av våra hjärnor efter input av hormonsystem, sinnesorgan o.s.v.
Att vi sedan har medfödda responser, eller kallar vissa beteende för genetiska, är dock inte samma som att generna tar några faktiska beslut.
Det är du som inte vill förstå. Du refererar till det fysikaliska med proteinkedjor osv., vilket inte är vad det handlar om. Det det handlar om är om ett beteende ligger i generna eller inte, dvs är medfött eller inte. När man säger "styrs av generna" så menar alla (utom du då, eftersom du tänker i proteinkedjor) att en egenskap är medfödd. Jag tror alla fattar att generna i sig inte har en aktiv beslutsprocess att ta hand om, men det är inte det som avses med "styrs av generna". Utom de biologer eller kemister som läser texter ordagrant utan att försöka förstå innebörden av det
Nåväl, när nu detta är etablerat, kan du då påstå att ett beteende aldrig är medfött, utan det är alltid ett aktivt val av individen?