Tiggare (poll) Brukar ni få sympati nog att ge dom pengar?

Brukar nog ge dom krakarna era pengar?

• Antal röstningar
    0

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
bonny skrev:
2632385 Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt eller om du går in för att missförstå. Hela debatten om detta tog sin början i att det fanns personer som menade att beteende styrs av generna, vilket alltså är fel! Sedan kan du få kalla beteendet drifter, instinkter eller vad som helst, det förändrar inte faktumet att generna bara är små,små proteinkedjor som finns inne i alla dina celler och som styr hur våra kroppar ska byggas upp. Alla beslut för övrigt tas sedan av våra hjärnor efter input av hormonsystem, sinnesorgan o.s.v.
Att vi sedan har medfödda responser, eller kallar vissa beteende för genetiska, är dock inte samma som att generna tar några faktiska beslut.

Det är du som inte vill förstå. Du refererar till det fysikaliska med proteinkedjor osv., vilket inte är vad det handlar om. Det det handlar om är om ett beteende ligger i generna eller inte, dvs är medfött eller inte. När man säger "styrs av generna" så menar alla (utom du då, eftersom du tänker i proteinkedjor) att en egenskap är medfödd. Jag tror alla fattar att generna i sig inte har en aktiv beslutsprocess att ta hand om, men det är inte det som avses med "styrs av generna". Utom de biologer eller kemister som läser texter ordagrant utan att försöka förstå innebörden av det :)

Nåväl, när nu detta är etablerat, kan du då påstå att ett beteende aldrig är medfött, utan det är alltid ett aktivt val av individen?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Nursey skrev:
2147700 Jag brukade ge pengar (händer väl fortf emellanåt) men en dag så hade jag en kanonfin macka som jag skulle ha till lunch. Istället gav jag den, paketerad såklart, till en gubbe som hade en lapp där det stog att han vill ha mat. Det var INTE uppskattat..mackan for efter mig i luften med diverse mindre vackra beskrivningar om vart jag kunde stoppa den.

Nu ljuger du lite.

Han ville ha mat, fick mat och slängde det efter dig?

Nej.

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
Hojlös pga skada
Jag och tjejen såg en uteliggare i stockholm förra sommaren, han ville ha pengar, men de skulle han nog supa upp, så vi köpte ett par tio kronors burgare åt han, gissa om han blev glad :)

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag gav några spänn till ett par duktiga gatumusikanter för ett tag sedan. Satt och vänta på en bänk att Clas Ohlsson skulle öppna och de underhöll mig med go musik. Sånt kan belönas, men rent tiggeri: Nej.

Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Mavve skrev:
2632623 Nu ljuger du lite.

Han ville ha mat, fick mat och slängde det efter dig?

Nej.

Jag ljuger ICKE!! Men det är väl inte ovanligt att det står "pengar till mat" när det inte skall användas till mat..
Varför skulle jag ljuga om en sån sak..kunde jag ge alla uteliggare mat så skulle jag..jag utfodrade ju halva sveavägen i somras :tungan

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det finns många olika anledningar till att människor tigger pengar i Sverige.

Sverige är inget fattigt U-land och det finns sociala nätverk för dom som mentalt orkar att söka hjälp och verkligen vill ha hjälp, dock är detta inte ett alternativ för dom som redan är socialt utslagna och tappat hoppet för länge sedan, dagens samhälle har inte plats för människor som lever för dagen utan tro eller hopp om framtiden, dessa kan vara alkoholiserade, missbrukare eller psykiskt sjuka.

Varför har dom valt detta då, har dom inte gjort detta valet själva?

Nej det är förmodligen inte troligt att någon självmant väljer att bli tiggare, det kan vara många olika tragiska öden samt olika omständigheter som till sist har gjort individen till ett socialt missanpassat samhällsvrak.

Tänk på detta nästa gång du ser en tiggare, den du ser framför dig är en människa precis som du, om du väljer att skänka en slant eller tycker att dom får skylla sig själva är ditt eget val.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
det är förmodligen inte troligt att någon självmant väljer att bli tiggare, det kan vara många olika tragiska öden samt olika omständigheter som till sist har gjort individen till ett socialt missanpassat samhällsvrak.

Tänk på detta nästa gång du ser en tiggare, den du ser framför dig är en människa precis som du, om du väljer att skänka en slant eller tycker att dom får skylla sig själva är ditt eget val.
Och det är därför socialen finns. Ingen behöver tigga för att få mat för dagen i Sverige.
Har vi inga fattighus så ska vi fan inte heller ha tiggare :mad:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag är med i kyrkan. En an(d)ledning till det är för att kyrkan hjälper dom som har det svårt. Både "rika" när någon närstående gått bort men även dom utslagna.
Jag så att säga köper mej ur problemet. Jag skänker inte en spänn till uteliggare eller annat pack går endå bara till heroin eller alkohol. Kyrkan hjälper och stöttar på ett bra sätt med värme på vintern och med mackor/kaffe och ser till dom ibland.

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
2x Gsx-r 750
Ja jag brukar kasta en slant till dom stackarna..
Men jag kastar alltid pengen lite utanför hatten/burken så den rullar en liten bit!

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Situation Stockholm e bra skit att köpa, dels för att säljarna är ärliga och tidningen kan va bra ibland, men mest för att dom verkligen försöker göra något annat än att sno eller tigga. Dessutom kan man ibland få ett ganska intressant samtal om säljaren är på humör.
Dom har oftast ett hem och en hyra att sköta. Så jag tycker det är jävligt grymt av dom att inte BARA gå på soc även fast dom lätt skulle kunna ta den enkla vägen ut.

Minns inte vad tidningen kostar men brukar alltid ge lite extra och det uppskattas ofta :)

Känns mkt bättre att ge till riktiga människor än att ge till inresta tiggarligor som inte kämpar för att förbättra sin situation i livet dom redan har här i sverige.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det tiggs här uppe också, problemet är att folk här är så ovana vid tiggare att dom tror att det är synd om dom stackars smutsiga barnen som sitter på knä utanför konsum och tigger...

Dom gör inte kopplingen till den fete zigenaren som köper öl och cigaretter inne på affären....

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Värst så här i påsktider är de där minimänniskorna som ringer på dörren, sträcker fram en skitful teckning o tigger godis. Ifall man då skulle vekna o ge dem lite frukt istället får man ju fingret tillbaka så fort man stänger dörren. Otacksamma kryp. :död

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Värst så här i påsktider är de där minimänniskorna som ringer på dörren, sträcker fram en skitful teckning o tigger godis. Ifall man då skulle vekna o ge dem lite frukt istället får man ju fingret tillbaka så fort man stänger dörren. Otacksamma kryp. :död

Tårgas-is-the-shit! :tummenupp

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Har blivit mer och mer hårdhudad gentemot tiggare då jag stött på flera "fuskande" tiggare.
Kan sitta på en bro och tigga en torsdagseftermiddag, sen så springer du på samma person dyngfull spridandes pengar på krogen dagen efter.

Likaså har en gammal jobbarkompis sett en tiggare ställa ner sin kopp, vika undan sin filt och gått och satt sig i sin 2002 års modell Mercedes för att värma upp sig.

Hade vid ett annat tillfälle klassikern med tiggare som sitter vid bankomaten med sin mugg, för att sedan när vi går därifrån (Jag kikade bakåt för min kompuis var lite seg i föttterna) se samma tiggare stå och ta ut pengar i samma automat.

Vill jag hjälpa hemlösa/uteliggare så skänker jag till välgörenhet.

Hah. Detta hände mig förra året. Tagen på sängen och inte hade godis hemma. Mina rumskompisar var ute en sväng.

"-Uh.. Här.. En clementin?"
Dom bara skakade på huvudet och gick vidare. :rolleyes:

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Alkisen som stod utanför bolaget i Landskrona på 90 och tiggde pengar till en korv.
Jag köpte en korv till honom han blev vansinnig.

När jag nästa gång var på bolaget stod han utanför och tiggde till korv igen. Jag fråga om han verkligen ville ha korv.
Nä han ville ju ha pengar till öl. Då fick han en tjuga, han var ju ärlig.

Men de "stackars migranterna" som det så fint heter aldrig.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln