Tiggeriet i Sverige

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Att jag gör en anmälan om att någon stör mig är inte samma sak som att beteendet är oriktigt. Får de lov att vara på platsen spelar det ingen roll att det stör folk. Då får de vara där.

Han har, precis som vi andra som jobbar med service, betalt under hela sin arbetstid. Det yrke han har är ett serviceyrke. Att utföra samma uppgift ett antal gånger ingår i det. Att jag får arbeta så att min lunch blir nedkortad ska inte innebära att jag är otrevlig och tappar tålamod med mina kunder.

Jag har en snabb feedback hos mig där kunder öppet kan kritisera hur de bemöts. Du kan ju kolla där eftersom du tog mig personligen som rollup-medarbetare som ett exempel.

Han har rätt att ha en dålig dag, ja. Om personen har rätt att sitta på platsen har han däremot inte rätt att flytta på denna.

För det första, att jag inte ser mitt beteende som störande betyder inte att det inte är det för andra. Som han sa i filmen hade de fått in klagomål på personen så jag tycker inte det är fel att anta att hon förlorat sin rättighet att vara där. Det kan ju förstås vara så att klagomålen varit juridiskt ogrundade men samtidigt kan knappast den enskilda ordningsvakten behöva göra en utredning först utan får lita på att de kanaler han mottar sina order genom och de sa förmodligen att kvinnan skulle avvisas.

För det andra kan det ju såklart vara så att han bara är en rutten människa. Såna finns det gott om och de verkar tyvärr vara lite överrepresenterade inom bevakningsbranschen.
Men eftersom jag har jobbat som väktare i mer än 6 år tidigare så kan jag ju ge min syn på människor. Man ber 1:a gången, säger till 2:a gången, förklarar allvaret 3:e gången och den 4:e gången har personen förlorat rätten att mötas med respekt. Sådant är nämligen något man måste förtjäna i mina ögon. Inte något man får när man inte ger det. Och han säger uttryckligen till henne att det fjärde gången nu vilket får mig att anta att de upprepade gånger sagt till henne. Dock har jag väldigt lugnt temperament så jag skulle förmodligen inte reagerat som honom ändå.

Och ja hans yrke är ett serviceyrke. Men det är inte tiggarna och annat löst folk han är anställd för att serva.
Jag tror inte vi ens vill veta hur tunnelbanorna skulle se ut om det var helt fritt att sitta där när och hur man vill så länge man har en mugg framför sig.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Hon lät vettig och vill lösa grundproblemet, medans liraren med osmaklig still (MP) bara försöker vinna röster, han vet att det inte kommer vara deras parti som löser denna frågan.

Hur naiv får man vara om man vill "skaffa tak över huvudet garanti", killen verkar inte ha en aning vilken effekt det kan ha på dessa som bara letar efter nån svag surrogat mamma så de kan bli ännu fler som tar sig till denna och livnära sig på tills det är dags att söka sig vidare och fortsätta med denna livsstil. De blir bara fler för de märker hur naiva svenskar är, annars finns det rätt många länder där de slipper bo så ute i kylan, där de ändå kan bedriva det de håller på med.

Jag tycker det lät som att de pratade om typ samma sak?

M: Vi vill avhysa de som bor där och erbjuda andra boenden.
MP: Ah fast vi vill erbjuda andra boenden och sen avhysa folk.

Enda skillnaden var väl att enligt MP ska man få bo där hur länge man vill på statens bekostnad.

Jag ska fan rösta på MP i valet och sen flytta till stockholm med garanterat boende. Jag är ju trots allt EU medborgare :banana

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Jag tycker det lät som att de pratade om typ samma sak?

M: Vi vill avhysa de som bor där och erbjuda andra boenden.
MP: Ah fast vi vill erbjuda andra boenden och sen avhysa folk.

Enda skillnaden var väl att enligt MP ska man få bo där hur länge man vill på statens bekostnad.

Jag ska fan rösta på MP i valet och sen flytta till stockholm med garanterat boende. Jag är ju trots allt EU medborgare :banana

Jag uppfattade det inte som om de ville samma sak, men så är det alltid med de hala politikerna. De pratar gärna runt saker så folk inte förstår dem.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Vilken yrkeskår?

Jobb som inte kunde existera på en fri marknad och som i sig inte skapar något mervärde.

Ett väldigt tydligt, är t.ex. tolkar och uppassare åt alla dessa stackars barn: http://www.friatider.se/ensamkommande-skapar-arbetstillfallen-i-nora

Annars är det många arbetstillfällen i offentlig sektor vars existens upprätthålls endast p.g.a. byråkrati.

Trenden är att vi gått mot en servicebaserad ekonomi. Där alla servar varandra, istället för att skapa och producera. Kort sagt, det fungerar ej i längden att vi alla ska serva varandra.

Inget agg mot de som har dessa yrken, utan det är bakomliggande problem som skapat dessa från början. Tidigare tråd som visade förslaget om medborgarlön, visade ju på exempel hur kostsamma alla dessa onödiga myndigheter är.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jobb som inte kunde existera på en fri marknad och som i sig inte skapar något mervärde.

Ett väldigt tydligt, är t.ex. tolkar och uppassare åt alla dessa stackars barn: http://www.friatider.se/ensamkommande-skapar-arbetstillfallen-i-nora

Annars är det många arbetstillfällen i offentlig sektor vars existens upprätthålls endast p.g.a. byråkrati.

Trenden är att vi gått mot en servicebaserad ekonomi. Där alla servar varandra, istället för att skapa och producera. Kort sagt, det fungerar ej i längden att vi alla ska serva varandra.

Inget agg mot de som har dessa yrken, utan det är bakomliggande problem som skapat dessa från början. Tidigare tråd som visade förslaget om medborgarlön, visade ju på exempel hur kostsamma alla dessa onödiga myndigheter är.

Nu var ju frågan huruvida flertalet med handikapp erhöll en regelrätt lön.....

Men du har ju inte direkt fel i ditt påstående kan jag, inte så lugnt, konstatera. Dock kan man nog inte beskylla en kommun för att vilja ha betalt för att ta emot flyktingar, någonstans bör det balanseras på kommunnivå.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08

Det där låter skitbra (jag är inte ironisk), men när dom är i hamn med alla åtgärder i Rumänien, när romer är integrerade och har samma möjligheter som andra där, då är väl överflödigt med en lag mot tiggeri?

Att förbjuda tiggeri för att underlätta integrationsarbetet i Rumänien, är inte det lite som att t.ex. ta bort sjukförsäkringen i Sverige för alla tills man fått ordning på systemet så det inte går att utnyttja? Sen sakta men säkert kommer de som verkligen är sjuka få ersättning, vartefter processen är på plats?

Är du med på vad jag menar med jämförelsen? Att det slår rätt hårt på människor under tiden?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det där låter skitbra (jag är inte ironisk), men när dom är i hamn med alla åtgärder i Rumänien, när romer är integrerade och har samma möjligheter som andra där, då är väl överflödigt med en lag mot tiggeri?

Att förbjuda tiggeri för att underlätta integrationsarbetet i Rumänien, är inte det lite som att t.ex. ta bort sjukförsäkringen i Sverige för alla tills man fått ordning på systemet så det inte går att utnyttja? Sen sakta men säkert kommer de som verkligen är sjuka få ersättning, vartefter processen är på plats?

Är du med på vad jag menar med jämförelsen? Att det slår rätt hårt på människor under tiden?

Jag tror jag förstår vad du är ute efter, men det slår ju rätt hårt redan nu.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Vi cykla till hagaparken tjejen å jag. Där var det inga tiggare.
Sen cykla vi vidare till Solna och där satt de tre tiggare på 100 meter...........

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Ingen bra idé att cementera ett beteende för att sen försöka "arbeta" bort det. Finns ingen annan väg än att stoppa det här och hålla Rumänien och inte minst eu ansvariga, 100% konsekvent.
Hur man ska motarbeta fusk och/eller överutnyttjande av ett sjukförsäkringssystem är en helt annan sak. Icke jämförbart alls.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Det här handlar inte bara om tiggeri och att de bosätter sig på platser där de inte har tillåtelse att vara.
Det handlar oxå om att det förekommer mycket stölder som kan spåras till dessa "hemlösa". Eller tror ni verkligen att både män o kvinnor sitter o tigger om dagarna för att sedan gå och lägga sig i sina plåtskjul, laglydiga som de är. Knappast.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Snacka om att några bättre vetande och särdeles medlemmar kommer klia sig i håret nu, å ena sidan får man aldrig någonsin länka till exponerat eller avpixlat, då är man jete dum. Å andra sidan har exponerat just publicerat en historia som sätter en moderat i dålig dager och en romsk tiggare i inte särskilt dålig dito, så då borde väl exponerat vara PK och därmed OK?

Lätt kommande veckas dilemma i vänstersörjan. :lol

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...