Att jag gör en anmälan om att någon stör mig är inte samma sak som att beteendet är oriktigt. Får de lov att vara på platsen spelar det ingen roll att det stör folk. Då får de vara där.
Han har, precis som vi andra som jobbar med service, betalt under hela sin arbetstid. Det yrke han har är ett serviceyrke. Att utföra samma uppgift ett antal gånger ingår i det. Att jag får arbeta så att min lunch blir nedkortad ska inte innebära att jag är otrevlig och tappar tålamod med mina kunder.
Jag har en snabb feedback hos mig där kunder öppet kan kritisera hur de bemöts. Du kan ju kolla där eftersom du tog mig personligen som rollup-medarbetare som ett exempel.
Han har rätt att ha en dålig dag, ja. Om personen har rätt att sitta på platsen har han däremot inte rätt att flytta på denna.
För det första, att jag inte ser mitt beteende som störande betyder inte att det inte är det för andra. Som han sa i filmen hade de fått in klagomål på personen så jag tycker inte det är fel att anta att hon förlorat sin rättighet att vara där. Det kan ju förstås vara så att klagomålen varit juridiskt ogrundade men samtidigt kan knappast den enskilda ordningsvakten behöva göra en utredning först utan får lita på att de kanaler han mottar sina order genom och de sa förmodligen att kvinnan skulle avvisas.
För det andra kan det ju såklart vara så att han bara är en rutten människa. Såna finns det gott om och de verkar tyvärr vara lite överrepresenterade inom bevakningsbranschen.
Men eftersom jag har jobbat som väktare i mer än 6 år tidigare så kan jag ju ge min syn på människor. Man ber 1:a gången, säger till 2:a gången, förklarar allvaret 3:e gången och den 4:e gången har personen förlorat rätten att mötas med respekt. Sådant är nämligen något man måste förtjäna i mina ögon. Inte något man får när man inte ger det. Och han säger uttryckligen till henne att det fjärde gången nu vilket får mig att anta att de upprepade gånger sagt till henne. Dock har jag väldigt lugnt temperament så jag skulle förmodligen inte reagerat som honom ändå.
Och ja hans yrke är ett serviceyrke. Men det är inte tiggarna och annat löst folk han är anställd för att serva.
Jag tror inte vi ens vill veta hur tunnelbanorna skulle se ut om det var helt fritt att sitta där när och hur man vill så länge man har en mugg framför sig.