Tiggeriet i Sverige

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vissa här tycker säkert att denna vakt bara gör sitt jobb och att denna film kommer att användas i vaktutbildningen som en positiv insats att ta efter. Men frågan är om det finns någon mer än mig här inne som tycker att vakten kunde göra sin insats på ett annat sätt, och ändå nå sitt mål? Målet är väl uppenbart för alla, om att få damen att avlägsna sig från platsen.

http://www.metro.se/stockholm/har-s...tiggarens-tillhorigheter/EVHmll!lrTNeSnjVRJ2/

Tycka vad man vill men även ordningsvakter HAR ett jobb att göra. Får man klagomål och för fjärde gången behöver avvisa samma person förstår jag att de är rejält trötta på henne. Eller hur många gånger ska man behöva be snällt?

Klart bättre att sparka undan hennes grejer så hon går än att använda våld på tanten själv dessutom.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vissa här tycker säkert att denna vakt bara gör sitt jobb och att denna film kommer att användas i vaktutbildningen som en positiv insats att ta efter. Men frågan är om det finns någon mer än mig här inne som tycker att vakten kunde göra sin insats på ett annat sätt, och ändå nå sitt mål? Målet är väl uppenbart för alla, om att få damen att avlägsna sig från platsen.

http://www.metro.se/stockholm/har-s...tiggarens-tillhorigheter/EVHmll!lrTNeSnjVRJ2/

En film på en ordningsvakt som föser iväg en pappmugg och lite annat skräp ser du som en källa för att bevisa
att "folk sparkat iväg muggen med pengar i och spottat på tiggare? Vid tillfälle kom ett äldre par fram och mannen beklagade att Hitler inte blev klar med zigenare packet. Flera tiggare har också blivit utsatta för våld som sparkar och slag. "

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Blir så jävla less, nu finns det till och med en organisation för tiggarnas rättigheter. Only in Sweden!

Vill man ha rättigheter får man se till att jobba betala skatt för att lagar och regler ska funka och någon ska upprätthålla dessa.

Varför ens lägga ner energi för deras rätt att tigga, varför inte lägga den energin på att få dem att slippa tigga och komma in i samhällsstrukturen?

Så en person med funktionsstörning har inga rättigheter.:va

Du har inga direkta problem med att visa var du står i frågan iaf.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tycka vad man vill men även ordningsvakter HAR ett jobb att göra. Får man klagomål och för fjärde gången behöver avvisa samma person förstår jag att de är rejält trötta på henne. Eller hur många gånger ska man behöva be snällt?

Klart bättre att sparka undan hennes grejer så hon går än att använda våld på tanten själv dessutom.

Fast det är ju med det reonemanget bättre att använda våld än att kasta henne framför ett tåg....

Spelar ingen roll om det är hundrade gången han tvinga sköta sitt jobb, det är fortfarande hans jobb.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Så en person med funktionsstörning har inga rättigheter.:va

Du har inga direkta problem med att visa var du står i frågan iaf.

Sämsta jämförelsen!
Sedan har inte våra funktionshindrade i Sverige det så bra, och jag ser hellre att man hjälper dessa än fult friska människor som är för lata och kommer på en strategi för att livnära sig på andra genom att låsas vara i en svår situation och spela på svenskars naivitet.

Jag försöker inte dölja vart jag står på den frågan så behövs inte konstateras.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Ordningsvakt är kanske inte yrken man ska söka sig till om man tappar tålamodet med folk som inte gör som man säger.

Har personen rätt att sitta där ska de inte flytta den alls, oavsett vad vi kan tänkas tycka om att det är så.
Vet du vilket som gäller i situationen?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sämsta jämförelsen!
Sedan har inte våra funktionshindrade i Sverige det så bra, och jag ser hellre att man hjälper dessa än fult friska människor som är för lata och kommer på en strategi för att livnära sig på andra genom att låsas vara i en svår situation och spela på svenskars naivitet.

Jag försöker inte dölja vart jag står på den frågan så behövs inte konstateras.

Ditt citat.

Vill man ha rättigheter får man se till att jobba betala skatt för att lagar och regler ska funka och någon ska upprätthålla dessa.

Vad betyder det om det inte är rakt av jämförbart?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Fast det är ju med det reonemanget bättre att använda våld än att kasta henne framför ett tåg....

Spelar ingen roll om det är hundrade gången han tvinga sköta sitt jobb, det är fortfarande hans jobb.

Och han gjorde sitt jobb effektivt utan att ens röra någon. Och ja tycker du inte det är bättre att använda våld än att kasta henne framför ett tåg eller vad menar du?

Ordningsvakt är kanske inte yrken man ska söka sig till om man tappar tålamodet med folk som inte gör som man säger.

Har personen rätt att sitta där ska de inte flytta den alls, oavsett vad vi kan tänkas tycka om att det är så.
Vet du vilket som gäller i situationen?

Fast om de stör har de ingen rätt att sitta där och enligt vakten hade det kommit in klagomål = hon har förmodligen stört någon.
Och alla människor är människor. Även polis, brandmän, sjukvårdspersonal, väktare/ordningsvakter och självmordsbombare kan ha en dålig dag och bli lite för irriterade för att det ska se bra ut på ett kort youtube-klipp.

Vem vet han kanske behövde lägga en timme av sin arbetstid varje gång på att få henne att gå? När han tvingas tillbaka för fjärde gången då och knappt hunnit med sin lunch på sitt 12-timmarspass pga henne så tror jag tom den lugnaste roll-up medarbetaren skulle tröttnat.

Det är inte så att jag tycker det är ett föredömligt beteende, jag tycker bara inte att det var så farligt som somliga anser.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och han gjorde sitt jobb effektivt utan att ens röra någon. Och ja tycker du inte det är bättre att använda våld än att kasta henne framför ett tåg eller vad menar du?

Fast om de stör har de ingen rätt att sitta där och enligt vakten hade det kommit in klagomål = hon har förmodligen stört någon.
Och alla människor är människor. Även polis, brandmän, sjukvårdspersonal, väktare/ordningsvakter och självmordsbombare kan ha en dålig dag och bli lite för irriterade för att det ska se bra ut på ett kort youtube-klipp.

Vem vet han kanske behövde lägga en timme av sin arbetstid varje gång på att få henne att gå? När han tvingas tillbaka för fjärde gången då och knappt hunnit med sin lunch på sitt 12-timmarspass pga henne så tror jag tom den lugnaste roll-up medarbetaren skulle tröttnat.

Det är inte så att jag tycker det är ett föredömligt beteende, jag tycker bara inte att det var så farligt som somliga anser.

Vad jag menar hoppas jag du räknar ut.

Men det är ju bättre att kasta henne framför ett tåg än att tre andra på perrongen avrättas, men det är ju bättre att dom tre avrättas än att tio andra dör, osv, osv.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Självklart finns det folk med fysiska handikapp som bär lön, men tar du med hela spektrat blir det ju knappast dom flesta.

http://ho.episerverhotell.net/Tpl/NormalPage____1192.aspx

[h=2]Arbetslivet[/h]
Personer med funktionshinder på arbetsmarknaden

• Cirka 16 procent av befolkningen uppger att de har något funktionshinder eller funktionsnedsättning.
  • 67 procent av dem som har ett funktionshinder deltar i arbetskraften, jämfört med 78 procent av befolkningen totalt.
  • Andelen personer med funktionshinder är större inom den kommunala sektorn.
  • Liksom i befolkningen i stort arbetar människor med funktionshinder främst i den privata sektorn. Det är dock stor skillnad mellan kvinnor och män. Det är cirka 65 procent av kvinnorna och 83 procent av männen som är sysselsatta inom den privata sektorn. Fler kvinnor med funk-tionshinder än män arbetar inom kommun och landsting.
  • Andelen företagare med funktionshinder motsvarar genomsnittet för befolkningen. Knappt var tionde sysselsatt är egen företagare.
  • Personer med funktionshinder som har en sysselsättning arbetar deltid i större utsträckning än befolkningen totalt. Fler än var tredje person med funktionshinder (34 procent) arbetar deltid, jämfört med var fjärde (24 procent) av totalbefolkningen. Kvinnor med funktions-hinder arbetar deltid i större utsträckning än män.
  • 6,2 procent av dem som har ett funktionshinder är arbetslösa. För dem som också har nedsatt arbetsförmåga är andelen högre, 8,7 procent. För människor utan funktionshinder ligger arbetslösheten på 4,3 procent.

Nedsatt arbetsförmåga

• 10 procent av befolkningen, drygt en halv miljon, mellan 16 och 64 år uppger att deras arbetsförmåga är nedsatt på grund av funktionshinder. Sex av tio av de som har funktionshinder bedömer att de har nedsatt arbetsförmåga.
  • I den sysselsatta befolkningen uppger 13 procent att de har funktionshinder.
  • Fem av tio sysselsatta med funktionshinder uppger att deras arbetsförmåga är nedsatt.
  • Bland de personer med funktionshinder som har nedsatt arbetsförmåga deltar 57 procent i arbetskraften.

Både 67% och 57% är mer än hälften :7peta

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Att jag gör en anmälan om att någon stör mig är inte samma sak som att beteendet är oriktigt. Får de lov att vara på platsen spelar det ingen roll att det stör folk. Då får de vara där.

Han har, precis som vi andra som jobbar med service, betalt under hela sin arbetstid. Det yrke han har är ett serviceyrke. Att utföra samma uppgift ett antal gånger ingår i det. Att jag får arbeta så att min lunch blir nedkortad ska inte innebära att jag är otrevlig och tappar tålamod med mina kunder.

Jag har en snabb feedback hos mig där kunder öppet kan kritisera hur de bemöts. Du kan ju kolla där eftersom du tog mig personligen som rollup-medarbetare som ett exempel.

Han har rätt att ha en dålig dag, ja. Om personen har rätt att sitta på platsen har han däremot inte rätt att flytta på denna.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Det är lätt att var generös när man sitter i opposition, (från 1 minut in ca):

http://www.svtplay.se/klipp/1785184/debatt-om-tiggarkakstaderna

Hon lät vettig och vill lösa grundproblemet, medans liraren med osmaklig still (MP) bara försöker vinna röster, han vet att det inte kommer vara deras parti som löser denna frågan.

Hur naiv får man vara om man vill "skaffa tak över huvudet garanti", killen verkar inte ha en aning vilken effekt det kan ha på dessa som bara letar efter nån svag surrogat mamma så de kan bli ännu fler som tar sig till denna och livnära sig på tills det är dags att söka sig vidare och fortsätta med denna livsstil. De blir bara fler för de märker hur naiva svenskar är, annars finns det rätt många länder där de slipper bo så ute i kylan, där de ändå kan bedriva det de håller på med.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...