Tiggeriet i Sverige

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Man blir i regel en produkt av uppväxten, men det ligger i vårat intresse att bryta trenden.

Men hur tycker du man bör lösa det?

Ja som regel blir man ju det. Problemet kommer ju när föräldrarna vägrar ändra sig.
Angående skolan så är det ju så även i sverige att visst är det skolplikt, men skickar inte föräldrarna sina barn till skolan kommer med största sannolikhet inte polisen komma och se till så ungarna kommer iväg varje morgon. Möjligtvis kommer socialen på besök ibland men då romerna ofta bor i flyttbara läger är det ju en rätt smal sak att byta stad såfort det blir jobbigt.

Lösningar är som sagt svåra att tänka sig som inte innebär att i princip ta barnen ifrån sina utnyttjande föräldrar och omskola dom till att vara barn. Hade man kunnat göra det överallt hade det förmodligen gått ganska snabbt att bryta deras tradition. Varje gång ett barn påträffas ensamt tiggandes eller stjälandes så får föräldrarna inte se det mer. Men jävlar i helvete vilket ramaskri det skulle bli då.

Alltså är alternativet att försöka få föräldrarna att ändra sig. Något som är oerhört svårt i en så sammansvetsad grupp som de ofta är och som dessutom haft den livsstil de har i många generationer.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja som regel blir man ju det. Problemet kommer ju när föräldrarna vägrar ändra sig.
Angående skolan så är det ju så även i sverige att visst är det skolplikt, men skickar inte föräldrarna sina barn till skolan kommer med största sannolikhet inte polisen komma och se till så ungarna kommer iväg varje morgon. Möjligtvis kommer socialen på besök ibland men då romerna ofta bor i flyttbara läger är det ju en rätt smal sak att byta stad såfort det blir jobbigt.

Lösningar är som sagt svåra att tänka sig som inte innebär att i princip ta barnen ifrån sina utnyttjande föräldrar och omskola dom till att vara barn. Hade man kunnat göra det överallt hade det förmodligen gått ganska snabbt att bryta deras tradition. Varje gång ett barn påträffas ensamt tiggandes eller stjälandes så får föräldrarna inte se det mer. Men jävlar i helvete vilket ramaskri det skulle bli då.

Alltså är alternativet att försöka få föräldrarna att ändra sig. Något som är oerhört svårt i en så sammansvetsad grupp som de ofta är och som dessutom haft den livsstil de har i många generationer.

Vem skulle höja rösten, förutom föräldrarna och dess gelikar?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Det krävs ju uppenbart en dialog. Men Sverige skall kanske komma till rätta med sitt förhållande till romerna själva innan vi börjar kräva saker av Rumänien. Få romska pojkar får gymnasiebetyg idag i Sverige.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det krävs ju uppenbart en dialog. Men Sverige skall kanske komma till rätta med sitt förhållande till romerna själva innan vi börjar kräva saker av Rumänien. Få romska pojkar får gymnasiebetyg idag i Sverige.

Är det fakta eller antagande? Och varför är det så om det stämmer? Ligger det på statens bord att se till att just romer ska få slutbetyg eller räcker det med att de försöker hålla uppe nivån överlag?
Ingen frågeställning till dig utan i största allmänhet.
Jag misstänker att romer har väldigt svårt att bli integrerade i det svenska samhället. Sen har vi den andelen romer (stor/liten?) som antagligen gör sitt bästa för att undvika det, ett antagande från min sida.
Jag är tjenis med en kille här i stan som är rom och som har gjort allt han har kunnat för att bli en del av det svenska samhället och han har lyckats väldigt bra, även hans bror om jag inte minns fel. Jag vet inte om deras byte av efternamn har varit största orsaken till att de har lyckats men det är förjävligt om det är så.
Jag brukar svära över zigenare i både tid och otid men jag gör dock en egen skillnad på rom och zigenare. Sistnämnda är den kategorin som inte vill tillhöra det svenska samhället som brukligt utan de kör omkring med finskregistrerade Saabar, GAPAR på finska i matbutikerna, stjäl i butikerna (med en sambo i en butik så finns där erfarenhet så det räcker), ungarna är inte i skolan etc.
Det gör ju att de som vill integreras får jobba extra hårt för det och då även byta efternamn i många fall.

Tiggarna tror jag inte vill bli integrerade i vårt samhälle utan ser en möjlighet till att få pengar till överlevnad. Jag ser inget fel i det, alla måste vi överleva och hur vi väljer att göra det är ju väldigt olika. De kan knappast anses vara värre än de svenskar som lever på att lura systemet/folk eller stjäla för brödfödan.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Är det fakta eller antagande? Och varför är det så om det stämmer? Ligger det på statens bord att se till att just romer ska få slutbetyg eller räcker det med att de försöker hålla uppe nivån överlag?
Ingen frågeställning till dig utan i största allmänhet.
Jag misstänker att romer har väldigt svårt att bli integrerade i det svenska samhället. Sen har vi den andelen romer (stor/liten?) som antagligen gör sitt bästa för att undvika det, ett antagande från min sida.
Jag är tjenis med en kille här i stan som är rom och som har gjort allt han har kunnat för att bli en del av det svenska samhället och han har lyckats väldigt bra, även hans bror om jag inte minns fel. Jag vet inte om deras byte av efternamn har varit största orsaken till att de har lyckats men det är förjävligt om det är så.
Jag brukar svära över zigenare i både tid och otid men jag gör dock en egen skillnad på rom och zigenare. Sistnämnda är den kategorin som inte vill tillhöra det svenska samhället som brukligt utan de kör omkring med finskregistrerade Saabar, GAPAR på finska i matbutikerna, stjäl i butikerna (med en sambo i en butik så finns där erfarenhet så det räcker), ungarna är inte i skolan etc.
Det gör ju att de som vill integreras får jobba extra hårt för det och då även byta efternamn i många fall.

Tiggarna tror jag inte vill bli integrerade i vårt samhälle utan ser en möjlighet till att få pengar till överlevnad. Jag ser inget fel i det, alla måste vi överleva och hur vi väljer att göra det är ju väldigt olika. De kan knappast anses vara värre än de svenskar som lever på att lura systemet/folk eller stjäla för brödfödan.

Jag tror det är fakta, jag kan googla om du vill. Nätet är svårt men jag tar med hyffsat vettiga källor:

Sydsvenskan (de flesta av romerna i Malmö är inte invandrare. Malmö har sedan gammalt Sveriges största romska population)

http://www.sydsvenskan.se/malmo/stort-utanforskap-bland-romer-i-malmo/

Av de ungefär 7000 romer som bor i Malmö har bara var tionde arbete. Det visar en rapport från Malmö stads integrations- och arbetslivsenhet.

Dagen tror jag inte svartmålar. Det går framåt, fler än hälften, men då det både flickor och pojkar.

http://www.dagen.se/nyheter/-romers-situation-battre-an-tidigare-/

Erland Kaldaras, Romska ungdomsförbundet, håller med om att utvecklingen går framåt. Av förbundets 2 500 medlemmar tar en majoritet gymnasieexamen och det blir vanligare att läsa vidare.

Här ges en förklaring:

Allt handlar om rutin. Eftersom romer fick tillåtelse att studera först 1963 hade de andra i Sverige ett försprång på 120 år. Det är något som vi börjar komma i kapp nu.

jag hittar inte statistiken från Malmö som jag hade i bakhuvudet. Jag minns det som att ca 10-15% av unga män tog gymnasieexamen medan siffran för tjejer var mycket högre.

Här en annan artikel av intresse. Just missbruk av opiater är skrämmande högt.

http://hbl.fi/nyheter/2013-06-06/458811/narkotikamissbruk-vaxer-bland-unga-romer

– Det speciella för de romska barnen är att missbruket börjar så tidigt. En del av dem är bara tolv och tretton år när de börjar med tunga droger, säger Theslund.

Enligt honom hoppar de romska barnen ofta över skedet med mellanölsfylla och cannabis för att i stället börja missbruka Subutex.

– Över huvud taget är det problematiskt att romerna kliver in i vuxenlivet så tidigt. De bildar fasta par redan när de är fjorton eller femton, kan skaffa barn när de knappt fyllt 18 och några år senare skiljer de sig. Därefter grälar mor- och farföräldrarna om vem som ska ta hand om barnbarnen, säger han.

Förvånansvärt att romer i Sverige lever traditionellt kanske.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Som Skäggot påpekade, och som nog alla är eniga i är vi, i stort, ett resultat av vår uppväxt. Vilket alla runt om också är. Konsekvensen av detta är att det är väldigt svårt för någon att skapa ett nytt beteende eftersom den typen kunskap inte finns inom gruppen/familjen. Vilket då medför att det behövs ett yttre stöd för detta och romer fungerar på precis samma sätt som alla andra om du ska ändra ett beteende på grupp- eller individnivå, d.v.s. mycket morot, lite piska och frihet att själv få välja väg. Det är dessutom mycket enklare, speciellt om man är glad för att använda piskan, att få folk att följa vägen om de har något att förlora. Folk som har något att förlora har mer motivation till att sköta sig...

Så av denna anledning kommer samhällets attityder och bemötande av romer vara av vikt och det kommer inte att funka att moralisera eller straffa dem till lydnad. Det är för övrigt redan testat ett par hundra år utan så stor effekt.

Kan väl se lite på sig själv. Även om jag själv gått med en tanke på att städa i hemmet och min fru säger "Kan du dammsuga köket!" så blir jag sur och försöker smita undan. Säger hon "Dammsugar du köket så får du sex!" så dammsugar jag hela huset!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som Skäggot påpekade, och som nog alla är eniga i är vi, i stort, ett resultat av vår uppväxt. Vilket alla runt om också är. Konsekvensen av detta är att det är väldigt svårt för någon att skapa ett nytt beteende eftersom den typen kunskap inte finns inom gruppen/familjen. Vilket då medför att det behövs ett yttre stöd för detta och romer fungerar på precis samma sätt som alla andra om du ska ändra ett beteende på grupp- eller individnivå, d.v.s. mycket morot, lite piska och frihet att själv få välja väg. Det är dessutom mycket enklare, speciellt om man är glad för att använda piskan, att få folk att följa vägen om de har något att förlora. Folk som har något att förlora har mer motivation till att sköta sig...

Så av denna anledning kommer samhällets attityder och bemötande av romer vara av vikt och det kommer inte att funka att moralisera eller straffa dem till lydnad. Det är för övrigt redan testat ett par hundra år utan så stor effekt.

Kan väl se lite på sig själv. Även om jag själv gått med en tanke på att städa i hemmet och min fru säger "Kan du dammsuga köket!" så blir jag sur och försöker smita undan. Säger hon "Dammsugar du köket så får du sex!" så dammsugar jag hela huset!

Det senare har aldrig hänt gissar jag?

Vet ett ända fruntimmer som nyttjat den psykologin, lustigt då det är bedrägligt effektivt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
S

Svenskt daltande verkar inte vara en succé heller å andra sidan. :brynad

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Svenskt daltande verkar inte vara en succé heller å andra sidan. :brynad
Läs, och försök förstå, AGV:s inlägg så ser du att det faktiskt ser ut som om det kan fungera.
Att det sedan inte går från 0 till 100% snabbt nog är väl bra för dig så du kan få fortsätta att ösa förakt!?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Självklart kommer man längre med morötter. Men min fråga till dig är då: Jag som svenskfödd helt vanligt blond och blåögd man, vad har mina barn för statlig morot att gå till skolan och skaffa sig en utbildning? Skall man belöna vissa människor extra för att de är duktiga och följer svensk lag genom att skicka sina barn till skolan? Hur kommer exempelvis icke-romska familjer som även de har svårt att få vardagen att gå ihop uppleva det när deras romska grannfamilj får extra ersättning för att de inte tigger och stjäl?

Förstår du hur jag tänker när det är svårt för allmänheten att ändra sin attityd när det inte är romerna själva som driver förändringen?

Och nej jag tänker inte som dig. Ber min flickvän mig göra något så kommer jag, ifall jag anser att det behövs göras, att göra det. Vice versa om jag ber henne handla med sig något på väg hem så gör hon det. För det är så ett förhållande, eller samhälle, ska fungera.

Men om jag däremot ber henne diska medan jag lagar mat men hon som svar krossar tallrikarna och lämnar vattnet rinnande så köket svämmar över, ja då är det dags för henne att leta upp någon annanstans att fortsätta med det.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Morötter kan väl se olika ut?

Till att börja med kan vi kanske inse att de blivit illa behandlade. Vi skall ju i alla fall inte stänga dörrarna för dom.

Vi kan lära oss lite om deras kultur och seder, ett slags respekt och synliggörande.

Vi kan underlätta för de romska föreningar som finns att föra fram positiva förebilder. Det finns romer som är akademiker, och inte alla förnekar sitt ursprung.

Idrottsrörelsen kan kanske vara en positiv grej.

Att ge extra bidrag tror jag inte heller på, men vem har talat om det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Läs, och försök förstå, AGV:s inlägg så ser du att det faktiskt ser ut som om det kan fungera.
Att det sedan inte går från 0 till 100% snabbt nog är väl bra för dig så du kan få fortsätta att ösa förakt!?

Om jag skall vara ärlig, vilket jag ofta är, så tycker jag du är en av de mest föraktfulla individerna som någonsin skrivit på sporthoj, och det finns sannerligen ett stort urval.
I princip alla dina inlägg stinker av elitism.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Morötter kan väl se olika ut?

Till att börja med kan vi kanske inse att de blivit illa behandlade. Vi skall ju i alla fall inte stänga dörrarna för dom.

Vi kan lära oss lite om deras kultur och seder, ett slags respekt och synliggörande.

Vi kan underlätta för de romska föreningar som finns att föra fram positiva förebilder. Det finns romer som är akademiker, och inte alla förnekar sitt ursprung.

Idrottsrörelsen kan kanske vara en positiv grej.

Att ge extra bidrag tror jag inte heller på, men vem har talat om det?

Känns som vi har gjort det där, tycker du inte? Vi har ju så många kulturföreningar att ingen vet hur många de är längre.

Världens bästa mångkulturella exempel är USA, så då gör vi som dem då? Samma fri- och rättigheter till alla men också rätt långtgående skyldigheter, små möjligheter till bidrag men enorma möjligheter om man lyckas.

Om någon tycker det finns ett bättre exempel på mångkulturellt samhälle, då gör vi så då!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Känns som vi har gjort det där, tycker du inte? Vi har ju så många kulturföreningar att ingen vet hur många de är längre.

Världens bästa mångkulturella exempel är USA, så då gör vi som dem då? Samma fri- och rättigheter till alla men också rätt långtgående skyldigheter, små möjligheter till bidrag men enorma möjligheter om man lyckas.

Om någon tycker det finns ett bättre exempel på mångkulturellt samhälle, då gör vi så då!

Nej, vi har inte gjort det där!! Vaddå kulturföreningar?

Jo, jag anser lite lika om USA och invandring. Det finns en hel del problematik och konsekvenser att diskutera runt det, men det får vara en annan tråd. Jag snackar inte om rumänska romer utan svenska. Uppehåller man sig illegalt i Sverige skall man ut. Land byggs med lag.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Om jag skall vara ärlig, vilket jag ofta är, så tycker jag du är en av de mest föraktfulla individerna som någonsin skrivit på sporthoj, och det finns sannerligen ett stort urval.
I princip alla dina inlägg stinker av elitism.
Tror att jag kan leva med det!

Fast jag kan erkänna att jag rätt ofta tycker att dina inlägg är lite underfundiga och underhållande.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Lite mer fakta i ämnet och en länk till EES-Avtalet finns i länken nedanför.

http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/papperslosa/

:tummenupp

Och? De får akut vård, sedan bör de avvisas.

Situationen för papperslösa är hopplös. Det är en dead-end där vi riskerar att bygga fram ett proletäriat vi inte sett i Sverige på över 100 år.

De som har rätt att stanna i Sverige och få UT eller PUT bör prioriteras. Det är på dessa vi demokratiskt har bestämt att vi skall lägga resurser. De som smiter före i kön, eller inte har rätt att köa, åker ut.

Det är human politik.

Men du har ett ymnighetshorn, jag förstår. Du och (v) är alla goda gåvors givare. Med vilken rätt?

Andras ekonomiska rättigheter är bl a min skyldighet. Vilka skyldigheter har dom papperslösa mot samhället?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, vi har inte gjort det där!! Vaddå kulturföreningar?

Jo, jag anser lite lika om USA och invandring. Det finns en hel del problematik och konsekvenser att diskutera runt det, men det får vara en annan tråd. Jag snackar inte om rumänska romer utan svenska. Uppehåller man sig illegalt i Sverige skall man ut. Land byggs med lag.

Vi har testat allt det du räknade upp tycker jag (möjligen ingen idrottssatsning dock).
Svenska romer har föreningar, och de verkar inte direkt få för lite utrymme tycker jag.

Tråden handlade initialt om rumänska romer och de befinner sig inte illegalt i Sverige. Svenska romer får man väl anta inte heller gör det...

Att utvisa illegala är en annan fråga förvisso intressant, främst för att din hållning tyvärr måst

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Vi har testat allt det du räknade upp tycker jag (möjligen ingen idrottssatsning dock).
Svenska romer har föreningar, och de verkar inte direkt få för lite utrymme tycker jag.

Tråden handlade initialt om rumänska romer och de befinner sig inte illegalt i Sverige. Svenska romer får man väl anta inte heller gör det...

Att utvisa illegala är en annan fråga förvisso intressant, främst för att din hållning tyvärr måst

Det är ju fan bara de sista två åren de fått utrymme. Ja, det har påbörjats. Jag tror jag kan ge dig datumet när det rullade igång.

Det kommer att ta 20 år till? OK?

Men visst, jag kan tycka Rumänien har ett ansvar för situationen och att vi skall skicka räkningen dit. Men då måste vi städa framför egen dörr.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO