Tiggeriet i Sverige

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
J
Jag skulle säga att jag måste nå rätt långt ner i desperationens och utsatthetens träsk innan jag väljer den tillvaron framför alla de "arbetsalternativ" som finns mellan mitt kontorsjobb och deras tillvaro..

Håller med dig till viss del, du har förstås rätt, men samtidigt är det rätt främmande att börja göra villainbrott, snatta på NK, sälja amfetamin eller begå personrån också. Folk gör olika val av bra eller dåliga skäl, det betyder inte nödvändigtvis att man måste möta dem med empatifloder...

Kolla hur de beter sig på sina läger så försvinner min i alla fall, de ockuperade halva Universitetets parkeringsplats för några år sedan där jag brukade springa förbi, tror du de beter sig eller? Eldar och beter sig allmänt 1800-tal, stjäl på Statoil osv. Det är liksom inte bara tiggeriet de kommer med.

Naturligtvis är jag inte avundsjuk på att få elda lastpallar på universitetet men jag tycker ändå det är ordentligt störande att de tar sig sådana friheter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tja, hela skulden kanske inte ligger hos dom utan kanske även på samhället (främst där de kommer ifrån), dvs att de inte accepterats någonstans?

Kanske en del av skulden till att de inte accepterats ligger i deras beteende, vad är hönan respektive ägget? Vem vet...

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
En annan bild av romer i Sveriges historia.

"Många skriftliga uppgifter finns på att romerna var verksamma inom den svenska krigsmakten, främst fältjägare eller artillerister. Ett av de många exemplen på romska soldater finns i Henrik Lilljebjörns ”Minnen från förra hälften av 1800-talet”. Författaren skriver efter en beskrivning av romernas utseende att ”dessa äfven voro de mest intelligenta, och sedan de väl voro beklädda och under disciplinens band, kunde man aldrig önska sig bättre folk att kommendera".

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

"Många skriftliga uppgifter finns på att romerna var verksamma inom den svenska krigsmakten, främst fältjägare eller artillerister. Ett av de många exemplen på romska soldater finns i Henrik Lilljebjörns ”Minnen från förra hälften av 1800-talet”. Författaren skriver efter en beskrivning av romernas utseende att ”dessa äfven voro de mest intelligenta, och sedan de väl voro beklädda och under disciplinens band, kunde man aldrig önska sig bättre folk att kommendera".

Gör citationstecken det till sanning?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Finns miljoner romer som sköter sig och kommer att sköta sig, knappast förvånande.

Men där finns mängder ov olika grenar och klaner, man kan som vanligt inte dra alla över en kam, men faktum kvarstår att en minoritet fortfarande vanvårdar och utnyttjar sina barn.

Att några var legosoldater för några hundra år sedan skötte sig, försvarar inte hur dom beter sig nu i början på 2000-talet. Lite som att hävda att afghanska frihetskämpar som spränger oskyldiga är ok bara för att dom var duktiga soldater när dom förvarade sig mot britterna.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
haha ja det trodde jag verkligen, eftersom du blandar ihop flyktingar med illegala invandrare och välfärdsturister.
Så definiera du.

Finns inget som jag blandar ihop. Det märks däremot att du behöver läsa på en hel del om vad Sverige skrivit under när det kommer till FN:s och EU:s konventioner om mänskliga och medborgerliga rättigheter samt flyktingkonventionen.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Men där finns mängder ov olika grenar och klaner, man kan som vanligt inte dra alla över en kam, men faktum kvarstår att en minoritet fortfarande vanvårdar och utnyttjar sina barn.

Skulle det vara speciellt utmärkande för just romer?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns inget som jag blandar ihop. Det märks däremot att du behöver läsa på en hel del om vad Sverige skrivit under när det kommer till FN:s och EU:s konventioner om mänskliga och medborgerliga rättigheter samt flyktingkonventionen.
Det är du som rör ihop det.
Länka gärna till de avtal som gäller illegala invandrare och tiggeri på falska premisser.
Nu rör du ihop det ännu mer med medborgerliga rättigheter.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Att däremot lämna min son i ett halvår i taget för att bo i en ouppvärmd husvagn utan el och vatten och sitta i kylan på en trottoar i hopp om att få småpengar är inte något jag ser som lättare.

Tycker att du talar om denna grupp som om de tänker som dig, i dokumentären visar de ett bröllop där en 13årig flicka sålt till en äldre herre och dessa ska ingå ett äktenskap. De säljer henne vid ung ålder till denna man för är de under 14år så kan de ej straffas och blir perfekta tjuvar som drar in mycket pengar genom olika olagligheter utan att just kunna straffas. Och sönerna låter de ej gå i skolan för de ska ut på stan och tigga och bli fullfjädrade tjuvar. Och du tar upp detta med om jag tror om de frivilligt tagit sig hit och lämnat flera barn där hemma för att ligga på gatan och tigga så ja, jag tror att de skiter i det, för i deras kultur tar de hand om varandra och det finns alltid släktingar/familjer där hemma som ser efter de andra.

De romer som tagit avstånd från allt detta är idag redan en del av samhället och nämner inte för nån att de är just romer, just för att de känner sitt folk, deras rykte och vill inte förknippas med dem. De andra är bottenskrapet och det är just dessa som finns kvar och som sökt sig till Sverige och andra EU länder. Så jag kan med gott samvete dra alla över en kam och hålla fast vid att detta är de som vill leva såhär. Att vara en grym hycklare anses som en väldigt hög status inom deras kultur.

Finns flera människor runt världen som skulle ge allt för att få sätta sin fot i Sverige, bara att vara här innebär en massa möjligheter. Väl här skulle de jobba med vad som helst där de får pengar i utbyte av arbete och jobba sig upp för att lyckas, inte ta första bästa T-bana och sitta och tigga hela dagarna långa.

Om dessa kan arrangera husvagnar, bilar, resan till olika länder, låsas guld som ser ut som äkta mm. visar bara att vill de så klarar de av mycket, så varför inte ta tag i hjälpen de får här i Sverige och inte pyssla med det de gör idag?

Jag kan göra listan lång.

Men den människosynen du och många andra har här delar även jag, men då till folk som har liknande tänk och driv i livet att vilja göra rätt för sig.

Jag ger alla en chans oavsett vad andra säger om dem, men när den chansen är förbrukad är det inte din eller någon annans ensak att förändra mitt tänk om dem utan det är deras egen plikt att göra det.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Om du drar den meningen till sin spets så kommer du fram till att vi inte har samma förutsättningar att lyckas utan att rätt mycket av ditt liv styrs av slump och faktorer som du inte har haft möjlighet att påverka.
För dig blir det en möjlighet att glorifiera dig själv, för många andra mer en tacksamhet över att det har fallit sig så lyckligt. Inte sällan även parat med en vilja att hjälpa de mer olyckligt lottade. Även om du, och många andra, framställer det som en svaghet, så är det en av de faktorer som skiljer oss från djuren och varit grunden till vår överlevnad som art.

Och kommer även bli vår död!

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Åker man till länder där det finns fattiga ser man ändå hur de försöker, är det inte armband de flätat är det lyktor de säljer, tagit de slantarna de haft och köpt frukt eller annat ätbart som de säljer på stranden, ja även den listan kan göras lång. Nä här säljer man barnen och de som är kvar lär man upp till tjuvar, de pengarna man får satsar man på falsk guld eller försöker på ett eller annat sätt lura alla som inte är av deras eget folk.

Så säg vilka förutsättningar de inte fått i Sverige så att de pysslar med de gör?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
När främlingsfientligheten slår i taket här inne känns det ändå tryggt att jämfört med andra europeiska länder har Sverige låg främlingsfientlighet och är positivt till invandring :fakta

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är visst inte tillåtet att stå vart man vill:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9435208

Stridigheter om var på Drottninggatan det är okej att tigga pengar ledde till misshandel. Två män är nu gripna av polisen.

Fem–sex personer rök ihop på Drottninggatan strax före 17-tiden på tisdagen. När polisen kom till platsen hade de skingrats, men en patrull träffade på en man som var skadad i ansiktet och tog med honom till Vrinnevisjukhuset för vård och dokumentation av skadorna. De andra poliserna på platsen förhörde vittnen och kunde senare gripa två män misstänkta för misshandel.
– Personerna samlar in pengar i centrum och de har blivit oense om var det är okej att stå. Vissa ställen är väl mer attraktiva än andra, säger Thomas Agnevik, presstalesman hos polisen i Östergötland.
Enligt uppgifter från sjukhuset blev mannen lindrigt skadad i misshandeln och har under kvällen fått lämna sjukhuset.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha