Det ringde ett Rumänskt telefonnr till min mobil Men jag missade det tyvärr men dom kanske ringer igen :
Tjejen kollade upp numret och var från de landet
Det kan ju ha varit en tiggare ..
Det ringde ett Rumänskt telefonnr till min mobil Men jag missade det tyvärr men dom kanske ringer igen :
Tjejen kollade upp numret och var från de landet
Människovärdet ska inte blandas ihop med värdet av människans lönekuvert.
Antalet ökar för varje dag.
På min väg till jobbet (Roslagsbanan till Östra, sen T-bana till G:a Stan och en kort promenad därifrån) passerar jag typ 10 tiggare. 2-3 nere på T-Tekniska högskolan, sen nån jävla dragspelare som spelar för högt på T-banan, alternativt nån lappare. Därefter fyra på T-Gamla Stan, varav en krympling, två tanter med pappmugg, 1-2 svenne-alkisar och en Situation-stlm krängare. Ofta står även nåt av gamla stans ila vitsminkade spöken och jiddrar och vill ha pengar också. Det är helt sjukt.
De har blivit märkbart fler på kort tid, och jag börjar störa mig ordentligt på fenomenet faktiskt. När det är så många är det svårt att inte känna att det är organiserat på något sätt, även om nu DN skriver annorlunda.
Ser fram emot våren faktiskt så jag kan börja köka hoj igen. T-bana är överlag ingen höjdare
Kul det måste va för hederliga rumäner att bli associerade med tiggarna ..
Tror de flesta vet att det inte är Rumäniens fel, så snart de kom hit så uppstod ju samma problem här.
Fast på sätt och vis är det ju rumäniens fel. Varför kan de inte få en dräglig tillvaro där?
Invadera säger jag.
Människovärdet ska inte blandas ihop med värdet av människans lönekuvert.
Du skriver sällan eller aldrig något utan en bakomliggande tanke så jag blir nyfiken.
Menar du att det är (vårt samhälles?) norm att det förhåller sig så?
Människan är inte lika värd. Då vore det en lön oavsett yrke. Sen finns det de människor som förverkat sitt värde.
Även där finns det nyanser.Jag anser att alla människor är likvärdiga men det betyder inte att jag anser att alla ska ha samma lön. Lönen säger nåt om värdet på det du producerar via ditt arbete. Men ditt människovärde mäts inte i pengar och en direktör med miljonlön har inte högre människovärde än en uteliggare på gatan.
Tar citatet igen för att hålla ihop resonemanget lite:
Eller ett litet tillägg så kan jag väl hålla med Fettsnoken om att vissa människor förverkat sitt människovärde men där börjar vi vara inne på frågan om dödsstraff vilket vi inte har i Sverige även om jag ibland kunde tycka det var lämpligt.
Även där finns det nyanser.
Alla har inte samma människovärde.
Även där finns det nyanser.
Alla har inte samma människovärde.
Är det fel att utgå från FN:s och EU:s konventioner om mänskliga och medborgerliga rättigheter?
Vad har rättigheter med värde att göra?
De slår nämligen fast att alla människor är födda fria, är lika i värde och har samma rättigheter.
"Many countries that were formerly part of the Eastern bloc and former Yugoslavia have substantial populations of Romanies. The level of integration of Romanies into society remains limited. In these countries, they usually remain on the margins of society, living in isolated, ghetto-like settlements (see Chánov). Only a small fraction of Romani children graduate from secondary schools, though numerous official efforts have been made, past and present, to compel their attendance. Romanies frequently feel rejected by the state and the main population, creating another obstacle to their integration.
In the Czech Republic, 75% of Romani children are educated in schools for people with learning difficulties and 70% are unemployed, compared with a national rate of 9%. In Hungary, 44% of Romani children are in special schools, while 74% of men and 83% of women are unemployed. In Slovakia, Romani children are 28 times more likely to be sent to a special school than non-Romani, whilst Romani unemployment stands at 80%.[21]"
...
http://en.wikipedia.org/wiki/Romani_society_and_culture
De slår nämligen fast att alla människor är födda fria, är lika i värde och har samma rättigheter.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|