Tiggeriet i Sverige

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Helvete vad trött man är på dessa tiggare, blir bara förbannad när jag ser dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Antalet ökar för varje dag.

På min väg till jobbet (Roslagsbanan till Östra, sen T-bana till G:a Stan och en kort promenad därifrån) passerar jag typ 10 tiggare. 2-3 nere på T-Tekniska högskolan, sen nån jävla dragspelare som spelar för högt på T-banan, alternativt nån lappare. Därefter fyra på T-Gamla Stan, varav en krympling, två tanter med pappmugg, 1-2 svenne-alkisar och en Situation-stlm krängare. Ofta står även nåt av gamla stans ila vitsminkade spöken och jiddrar och vill ha pengar också. Det är helt sjukt.

De har blivit märkbart fler på kort tid, och jag börjar störa mig ordentligt på fenomenet faktiskt. När det är så många är det svårt att inte känna att det är organiserat på något sätt, även om nu DN skriver annorlunda.

Ser fram emot våren faktiskt så jag kan börja köka hoj igen. T-bana är överlag ingen höjdare :gnissla

Att ens skriva om Situation Stockholm-säljare i samma inlägg som bedragarna från Rumänien är hårresande.
:fakta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast på sätt och vis är det ju rumäniens fel. Varför kan de inte få en dräglig tillvaro där?
Invadera säger jag.

Jag tror inte det är så enkelt som att Rumänien förvägrar dem sina rättigheter faktiskt.
Varför kan de inte få en dräglig tillvaro här? Och hur har våra svensk/finska "romer" det här hemma?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
"Many countries that were formerly part of the Eastern bloc and former Yugoslavia have substantial populations of Romanies. The level of integration of Romanies into society remains limited. In these countries, they usually remain on the margins of society, living in isolated, ghetto-like settlements (see Chánov). Only a small fraction of Romani children graduate from secondary schools, though numerous official efforts have been made, past and present, to compel their attendance. Romanies frequently feel rejected by the state and the main population, creating another obstacle to their integration.
In the Czech Republic, 75% of Romani children are educated in schools for people with learning difficulties and 70% are unemployed, compared with a national rate of 9%. In Hungary, 44% of Romani children are in special schools, while 74% of men and 83% of women are unemployed. In Slovakia, Romani children are 28 times more likely to be sent to a special school than non-Romani, whilst Romani unemployment stands at 80%.[21]"
...
http://en.wikipedia.org/wiki/Romani_society_and_culture

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du skriver sällan eller aldrig något utan en bakomliggande tanke så jag blir nyfiken.

Menar du att det är (vårt samhälles?) norm att det förhåller sig så?

Jag anser att alla människor är likvärdiga men det betyder inte att jag anser att alla ska ha samma lön. Lönen säger nåt om värdet på det du producerar via ditt arbete. Men ditt människovärde mäts inte i pengar och en direktör med miljonlön har inte högre människovärde än en uteliggare på gatan.

Tar citatet igen för att hålla ihop resonemanget lite:
Människan är inte lika värd. Då vore det en lön oavsett yrke. Sen finns det de människor som förverkat sitt värde.

Eller ett litet tillägg så kan jag väl hålla med Fettsnoken om att vissa människor förverkat sitt människovärde men där börjar vi vara inne på frågan om dödsstraff vilket vi inte har i Sverige även om jag ibland kunde tycka det var lämpligt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag anser att alla människor är likvärdiga men det betyder inte att jag anser att alla ska ha samma lön. Lönen säger nåt om värdet på det du producerar via ditt arbete. Men ditt människovärde mäts inte i pengar och en direktör med miljonlön har inte högre människovärde än en uteliggare på gatan.

Tar citatet igen för att hålla ihop resonemanget lite:

Eller ett litet tillägg så kan jag väl hålla med Fettsnoken om att vissa människor förverkat sitt människovärde men där börjar vi vara inne på frågan om dödsstraff vilket vi inte har i Sverige även om jag ibland kunde tycka det var lämpligt.
Även där finns det nyanser.
Alla har inte samma människovärde.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
"Many countries that were formerly part of the Eastern bloc and former Yugoslavia have substantial populations of Romanies. The level of integration of Romanies into society remains limited. In these countries, they usually remain on the margins of society, living in isolated, ghetto-like settlements (see Chánov). Only a small fraction of Romani children graduate from secondary schools, though numerous official efforts have been made, past and present, to compel their attendance. Romanies frequently feel rejected by the state and the main population, creating another obstacle to their integration.
In the Czech Republic, 75% of Romani children are educated in schools for people with learning difficulties and 70% are unemployed, compared with a national rate of 9%. In Hungary, 44% of Romani children are in special schools, while 74% of men and 83% of women are unemployed. In Slovakia, Romani children are 28 times more likely to be sent to a special school than non-Romani, whilst Romani unemployment stands at 80%.[21]"
...
http://en.wikipedia.org/wiki/Romani_society_and_culture

Frågan är nog varför det är såhär?

Blir barnen utkastade ur skolan? Blir de tagna ur skolan av sina föräldrar som kanske inte värdesätter utbildning och väljer att leva på sitt eget sätt? Att de blir satta i specialklasser kanske är bäst om deras föräldrar själva är helt utan utbildning och inte kan hjälpa sina barn det minsta hemma.

Och att arbetslösheten är så hög är knappast förvånande om så ytterst få har någon utbildning eller ens kan läsa.

Sen har ju Romer ett rykte som verkar vara ungefär likadant i precis alla länder där de bor. Sammanträffande?

Ett folk som väljer att bosätta sig i länder men som vägrar att blir medborgare blir ju i dagens samhälle svåra att hålla koll på och därmed hjälpa. Alternativet är ju att man låter dem vara just resande och då ge alla som säger sig vara romer hjälp med allt de behöver hjälp med i vilket land som helst, något som förmodligen ganska snabbt blir ohållbart.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
De slår nämligen fast att alla människor är födda fria, är lika i värde och har samma rättigheter.

Hur är det med skyldigheter?

Du kan väl ändå inte anse att all världens mäniskor har rätt till svensk sociallagstiftning?

Då bör de ju i så fall även vara skatteskyldiga Sverige? Svårt att driva in dock.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha