BlöjRäsern
Gränsfall
Kan man inte döda'rom?
Kan man inte döda'rom?
Jag har en bekant som köpte en smörgås till en tiggare. Hon fick den kastad efter sig tillsammans med ett gäng skrikande, troligtvis fula, ord. Det låter inte som ett beteende från en person som svälter och försöker överleva. Men visst, det finns säkert såna också. Jag tycker ändå det känns som ett vettigare alternativ att gå genom en hjälporganisation som försöker göra något åt romernas situation, för att de åker utomlands och tigger ihop pengar är knappast en långsiktig lösning, men kommer heller inte minska så länge det är det mest effektiva.
Det är människor som gör vad de kan för att göra sina liv en aning bättre. Jag tycker inte att man kan klandra dem. Däremot bör vi ställa krav på att EU gör vad som är möjligt för att lösa de sociala problem som finns i unionen. De är inte acceptabelt att vi har en tiggarklass bland våra medborgare som försörjer sig på gatorna i våra städer.
Här är en bra artikel som svarar på ganska många missuppfattningar angående tiggeri.
http://www.dn.se/sthlm/fragor-och-svar-tiggarna-i-stockholm/
Hur mycket litar du på denna vän? Måste alla tiggare vara som just denna tiggare? Ser man alltid skillnad på en romsk tiggare gentemot en svensk tiggare?
Både jag och Blöjan har gett tiggarna nedanför här mat, de romska och de svenska och reaktionen blir alltid en liten tår i ögat och väldigt upplysta och tacksamma ansikten.
Jag anser att har jag lyckas hjälpa en människa av de jag gett något till så har jag lyckats. Då har jag iallafall försökt. Sen om jag blir lurad 90% av gångerna spelar ingen som helst roll när man får det där lyckliga leendet från en mindre lyckligt lottad.
Alla kan inte vara födda med silverskedar i munnen som många svenskar är.
Håller med om att EU ska lösa detta så att de får en chans att leva ett drägligt liv. Inte fan ska en människa behöva sitta i minusgrader på en trottoar och tigga när det inte ska vara så svårt att lösa så att de drar in bra mycket mer genom att faktiskt arbeta. Jag misstänker att 99% av dom skulle välkomna ett jobb av vilket slag som helst om det gav mer än de korvören de får in där. Utbildning behövs inte inom många områden heller.
Hade jag inte behövt jobba utan visste att räkningarna betalade sig ändå hade jag lagt ner själ o hjärta i att starta en seriös organisation med soppkök o insamling av kläder, duschar och sovplatser och även vidarearbete med att få dessa människor på fötter o lära sig språket.
http://www.fralsningsarmen.se/dl2/p...sa_ar_romer_varfor_1382351256492#.UuLoIXh86c0
Det har hänt mig . Ett barn som såg ut som han höll på att dö av hunger. . Jag sträckte fram handen med baguetten jag höll i, men han slog den ur handen och gav mig evil eyes..
Hur mycket litar du på denna vän? Måste alla tiggare vara som just denna tiggare? Ser man alltid skillnad på en romsk tiggare gentemot en svensk tiggare?
Både jag och Blöjan har gett tiggarna nedanför här mat, de romska och de svenska och reaktionen blir alltid en liten tår i ögat och väldigt upplysta och tacksamma ansikten.
Jag anser att har jag lyckas hjälpa en människa av de jag gett något till så har jag lyckats. Då har jag iallafall försökt. Sen om jag blir lurad 90% av gångerna spelar ingen som helst roll när man får det där lyckliga leendet från en mindre lyckligt lottad.
Alla kan inte vara födda med silverskedar i munnen som många svenskar är.
Jag litar på den personen, ja, och nej, jag tror inte alla tiggare är som den, vilket jag också skrev. Men de finns ju uppenbarligen och så länge de får pengar kommer fenomenet inte minska, utan snarare tvärtom. Vilket gör att jag anser att gå via en hjälporganisation om man vill skänka pengar och hjälpa dem ekonomiskt är en bättre idé än att lägga småmynt i en kopp.
Jag lägger aldrig pengar, mat och även rikskupong har jag gett.
Okunnigheten och ryktesspridning som nu svämmar över är en stark grogrund till främlingsfientlighet och sviktande respekt för alla människors lika värde. Främlingsfientlighet och rasism är alltid oförenliga i ett samhälle i solidaritet med människors lika värde.
Eller så skulle man kunna komma ut med det faktum att x% åker snålskjuts och har det som yrke.
Som i ett trollslag har man dödat alla fördomar ,och kan samtidigt försvara det suspekta uppförandet vissa erfarit med att just den var en av bedragarna.
Man undrar ju varför så inte sker.
Människan är inte lika värd. Då vore det en lön oavsett yrke. Sen finns det de människor som förverkat sitt värde.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|