Tiggeriet i Sverige

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hur är det med skyldigheter?

Du kan väl ändå inte anse att all världens mäniskor har rätt till svensk sociallagstiftning?

Då bör de ju i så fall även vara skatteskyldiga Sverige? Svårt att driva in dock.

Som jag skrivit i en annan tråd, så har idag barn till utsatta papperslösa i Malmö från den 1 januari i år äntligen rätt till fullt försörjningsstöd enligt riksnorm samt bistånd till bostadskostnader, allt enligt principen om barnets bästa som kommer till uttryck både i Barnkonventionen och i socialtjänstlagen. Nu är det inte lika bra ställt i hela riket/kommuner/socialkontor. Men nu när Malmö visar vägen för barn till utsatta papperslösa, vill säkert inte de andra vara sämre!

Plus att personer som uppehåller sig i Sverige utan uppehållstillstånd har idag även rätt till akut sjuk och tandvård, mödrahälsovård, vård vid abort och graviditet samt preventivmedelsrådgivning och vård i samband med smittsam sjukdom gör att vi har en hel del att leva upp till. Vi i det sociala och alla inom vården eller i andra sammanhang som har enligt svensk lag och internationella överenskommelser i sin uppgift att professionellt stötta och hjälpa dessa medmänniskor.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Frågan är nog varför det är såhär?

Blir barnen utkastade ur skolan? Blir de tagna ur skolan av sina föräldrar som kanske inte värdesätter utbildning och väljer att leva på sitt eget sätt? Att de blir satta i specialklasser kanske är bäst om deras föräldrar själva är helt utan utbildning och inte kan hjälpa sina barn det minsta hemma.

Och att arbetslösheten är så hög är knappast förvånande om så ytterst få har någon utbildning eller ens kan läsa.

Sen har ju Romer ett rykte som verkar vara ungefär likadant i precis alla länder där de bor. Sammanträffande?

Ett folk som väljer att bosätta sig i länder men som vägrar att blir medborgare blir ju i dagens samhälle svåra att hålla koll på och därmed hjälpa. Alternativet är ju att man låter dem vara just resande och då ge alla som säger sig vara romer hjälp med allt de behöver hjälp med i vilket land som helst, något som förmodligen ganska snabbt blir ohållbart.

Rekommenderar att man ser till slutet.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Utveckla gärna hur Du tänker kring att ta till sig och utgå från FN:s och EU:s konventioner om mänskliga och medborgerliga rättigheter?

"Alla människors lika värde" är inte samma sak som:

"All human beings are born free and equal in dignity and rights.They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood"

Sen att människor lyckas tolka detta till att det är okej för vem som helst att bosätta sig var som helst och på bekostnad av värdbefolkningen. Detta är fundamentalt korkat och vem som helst med något som helst individuellt och kritiskt tänkande bör kunna förstå det. Men så länge det finns någon högre auktoritet som kan rättfärdiga sociala experimentet kan vansinnet fortgå. Men jag blir inte längre förvånad.

Det skulle lyfta diskussionen mer om Du kunde utveckla dina tankar om "mänskliga rättigheter"/"Alla är lika värda"?

Bilden beskriver väldigt sällan en människa. En frisk människa visar känslor, positiva som såväl negativa. Problemet är att godhetsknarkarna vill förminska människors negativa känslor som något onaturligt och fel.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vet inte vad folk idag är så upprörda över. Flyktingkonventionen var den första internationella överenskommelse som täckte de flesta av de grundläggande aspekterna av en flyktings liv. Det är över 50 år gamla internationella överenskommelser. Ändå verkar det av vissa kommentarer att döma FN:s och EU:s konventioner om mänskliga och medborgerliga rättigheter, flyktingkonventionen etc komma som en överraskande nyhet :va

Nu vet jag att detta kan uppfattas lite OT i "Tiggartråden". Ber om ursäkt för det.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Som jag skrivit i en annan tråd, så har idag barn till utsatta papperslösa i Malmö från den 1 januari i år äntligen rätt till fullt försörjningsstöd enligt riksnorm samt bistånd till bostadskostnader, allt enligt principen om barnets bästa som kommer till uttryck både i Barnkonventionen och i socialtjänstlagen. Nu är det inte lika bra ställt i hela riket/kommuner/socialkontor. Men nu när Malmö visar vägen för barn till utsatta papperslösa, vill säkert inte de andra vara sämre!

Plus att personer som uppehåller sig i Sverige utan uppehållstillstånd har idag även rätt till akut sjuk och tandvård, mödrahälsovård, vård vid abort och graviditet samt preventivmedelsrådgivning och vård i samband med smittsam sjukdom gör att vi har en hel del att leva upp till. Vi i det sociala och alla inom vården eller i andra sammanhang som har enligt svensk lag och internationella överenskommelser i sin uppgift att professionellt stötta och hjälpa dessa medmänniskor.

På vilket sätt var detta ett svar?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Jag vaknar varje morgon och ser till att jobba/studera för att jag, min familj, anhöriga och andra människor som bidrar med liknande i detta samhälle ska ha en hållbar framtid. När dessa vandrat land och rike under 100år men ändå inte ens brytt sig om att ta tag i livet och göra rätt för sig tänker inte jag under några omständigheter födda dessa så att de förökar sig eller samlar pengar för att bygga ett eget samhälle utanför vårt samhälle med lagar och regler med mina och andra skattebetalares pengar.

Önskar inte livet ur dem men vägrar ha parasiter på kroppen eller runt mig som lever på mitt driv här i livet. Så skeppa gärna över de till ett område där de får bilda en egen stat och allt vad det innebär och lagför att tiggeri straffas med hårt samhällstjänst inom tunga arbeten innan de skickas tillbaks till sin stat om de tigger i våra områden.

Att inte ställa motkrav för det man ger bort kommer innebära att ger man dem fingret vill de gärna ha hela handen och för eller senare kommer du/vi sluta precis där de är.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag vaknar varje morgon och ser till att jobba/studera för att jag, min familj, anhöriga och andra människor som bidrar med liknande i detta samhälle ska ha en hållbar framtid. När dessa vandrat land och rike under 100år men ändå inte ens brytt sig om att ta tag i livet och göra rätt för sig tänker inte jag under några omständigheter födda dessa så att de förökar sig eller samlar pengar för att bygga ett eget samhälle utanför vårt samhälle med lagar och regler med mina och andra skattebetalares pengar..

Tja, hela skulden kanske inte ligger hos dom utan kanske även på samhället (främst där de kommer ifrån), dvs att de inte accepterats någonstans?

Ditt uttalande andas rasism och en liten del snikenhet när du så enkelt drar alla över en kam på det där viset. Resonerar du på samma sätt om Afrika/"afrikaner" också? De är ju "fattiga" och han inte tillfört samhället så mycket. Tvärtom; vi betalar massor med bistånd dit.

Men visst, tiggeri är piss. Jag vill helst slippa sicksacka mellan dom på väg till jobbet.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Tja, hela skulden kanske inte ligger hos dom utan kanske även på samhället (främst där de kommer ifrån), dvs att de inte accepterats någonstans?

Ditt uttalande andas rasism och en liten del snikenhet när du så enkelt drar alla över en kam på det där viset. Resonerar du på samma sätt om Afrika/"afrikaner" också? De är ju "fattiga" och han inte tillfört samhället så mycket. Tvärtom; vi betalar massor med bistånd dit.

Men visst, tiggeri är piss. Jag vill helst slippa sicksacka mellan dom på väg till jobbet.

Absolut inte, skulle de ta emot hjälp från de som erbjuder dem det och komma in i samhället skulle folk inte se skillnad på dem än någon annan som härstammar från Spanien, Italien, Turkiet, Irak mm.
Men om du kollar på dokumentären som länkats flera ggr i denna tråd så vill de inte bara, även om de får hjälp är det en väldigt liten procent som tar hjälp samt vissa av dem skickar i alla fall iväg sina barn för att tigga.

Är själv andra generationens invandrare och mina föräldrar fick stöd av Sverige och redan nu så bidrar man med sitt för samhället. Och vem säger att de inte får samma möjligheter som mina föräldrar fick?

Det är för många som tycker man ska låta dem pyssla med sitt skit, men de har ingen hållbar lösning för att lösa detta. Och när det skiter sig och går åt helvete skyller de ändå på motparten (såna som mig) eller sticker huvudet i sanden och bidrar inte med ett skit.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag förstår precis ditt resonemang och håller med dig till stora delar. Har inte sett dokumentären. Kanske ska göra det innan jag skriver mer här :)

Absolut inte, skulle de ta emot hjälp från de som erbjuder dem det och komma in i samhället skulle folk inte se skillnad på dem än någon annan som härstammar från Spanien, Italien, Turkiet, Irak mm.
Men om du kollar på dokumentären som länkats flera ggr i denna tråd så vill de inte bara, även om de får hjälp är det en väldigt liten procent som tar hjälp samt vissa av dem skickar i alla fall iväg sina barn för att tigga.

Är själv andra generationens invandrare och mina föräldrar fick stöd av Sverige och redan nu så bidrar man med sitt för samhället. Och vem säger att de inte får samma möjligheter som mina föräldrar fick?

Det är för många som tycker man ska låta dem pyssla med sitt skit, men de har ingen hållbar lösning för att lösa detta. Och när det skiter sig och går åt helvete skyller de ändå på motparten (såna som mig) eller sticker huvudet i sanden och bidrar inte med ett skit.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte vad folk idag är så upprörda över. Flyktingkonventionen var den första internationella överenskommelse som täckte de flesta av de grundläggande aspekterna av en flyktings liv. Det är över 50 år gamla internationella överenskommelser. Ändå verkar det av vissa kommentarer att döma FN:s och EU:s konventioner om mänskliga och medborgerliga rättigheter, flyktingkonventionen etc komma som en överraskande nyhet :va

Nu vet jag att detta kan uppfattas lite OT i "Tiggartråden". Ber om ursäkt för det.

Definiera "flykting".

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Vem som säger att romer i rumänien inte har samma möjligheter som dina föräldrar fick när de blivit svenska medborgare?

Jadu, vem säger det..?!
Typ alla som jobbar med mänskliga rättigheter i någon form inom Europa.. Amnesty International, UNHCR, Human Rights Watch och en massa andra politiskt korrekta blockflöjtsorganisationer som även de är totalt grundlurade av de där arbetsskygga parasiterna som inte vill göra rätt för sig och bara "leva på ditt driv".

Edit:
Förstår f.ö. inte varför jag nedlåter mig att ens försöka föra en diskussion med någon som är så oerhört uppfylld av sin egen förträfflighet och som så övertydligt manifesterar sitt totala förakt för "parasiterna"

- Jag vaknar varje morgon och ser till att jobba/studera

- dessa vandrat land och rike under 100år men ändå inte ens brytt sig om att ta tag i livet och göra rätt för sig tänker inte jag under några omständigheter födda dessa så att de förökar sig

- Önskar inte livet ur dem men vägrar ha parasiter på kroppen eller runt mig som lever på mitt driv här i livet.

- Det är för många som tycker man ska låta dem pyssla med sitt skit, men de har ingen hållbar lösning för att lösa detta. Och när det skiter sig och går åt helvete skyller de ändå på motparten (såna som mig) eller sticker huvudet i sanden och bidrar inte med ett skit.

Nej nej, vi vet, du är fantastisk, lyckad, duktig, driven. Ett föredömme för oss alla andra. En välartad manifestation av redlighet.

De är vidriga parasiter som borde avlägsnas från samhällskroppen då "alla" vet att de bara vill leva på oss andra och aldrig göra rätt för sig...

Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jag vaknar varje morgon och ser till att jobba/studera för att jag, min familj, anhöriga och andra människor som bidrar med liknande i detta samhälle ska ha en hållbar framtid. När dessa vandrat land och rike under 100år men ändå inte ens brytt sig om att ta tag i livet och göra rätt för sig tänker inte jag under några omständigheter födda dessa så att de förökar sig eller samlar pengar för att bygga ett eget samhälle utanför vårt samhälle med lagar och regler med mina och andra skattebetalares pengar.

Önskar inte livet ur dem men vägrar ha parasiter på kroppen eller runt mig som lever på mitt driv här i livet. Så skeppa gärna över de till ett område där de får bilda en egen stat och allt vad det innebär och lagför att tiggeri straffas med hårt samhällstjänst inom tunga arbeten innan de skickas tillbaks till sin stat om de tigger i våra områden.

Att inte ställa motkrav för det man ger bort kommer innebära att ger man dem fingret vill de gärna ha hela handen och för eller senare kommer du/vi sluta precis där de är.

Om tillräckligt många tycker som du, plus lite politisk styrning i samma riktning, kanske man skulle kunna realisera ditt förslag om särskilda områden för de här parasiterna? Arbetsläger är väl ingen dum ide? Arbeit macht frei! :tummenupp

Om jag inte minns fel har man historiskt sett lyckats rensa upp ordentligt bland patrasket på det sättet.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Arbetsläger är väl ingen dum ide? Arbeit macht frei! :tummenupp

Nu är det ju rätt fräckt att försöka vinna en diskussion genom att dra nazireferenser men arbetsläger funkade inte ändå. De vägrade jobba och tog hellre en kula. Principfast.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att arbeta, göra skäl för mödan osv.. är inte, på inget sätt en tanke som delas av alla jordens människor på något sätt. I viss kulturer är det stort och fint att försörja sig eller kunna leva utan att arbeta. Arbete har låg status.

Att alla människor vill skapa och arbeta är en lögn.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Vem som säger att romer i rumänien inte har samma möjligheter som dina föräldrar fick när de blivit svenska medborgare?

Jadu, vem säger det..?!
Typ alla som jobbar med mänskliga rättigheter i någon form inom Europa.. Amnesty International, UNHCR, Human Rights Watch och en massa andra politiskt korrekta blockflöjtsorganisationer som även de är totalt grundlurade av de där arbetsskygga parasiterna som inte vill göra rätt för sig och bara "leva på ditt driv".

Edit:
Förstår f.ö. inte varför jag nedlåter mig att ens försöka föra en diskussion med någon som är så oerhört uppfylld av sin egen förträfflighet och som så övertydligt manifesterar sitt totala förakt för "parasiterna"

Nej nej, vi vet, du är fantastisk, lyckad, duktig, driven. Ett föredömme för oss alla andra. En välartad manifestation av redlighet.

De är vidriga parasiter som borde avlägsnas från samhällskroppen då "alla" vet att de bara vill leva på oss andra och aldrig göra rätt för sig...

Och vad tillför du tråden?
Kom gärna med en hållbar lösning ur vår samhälles struktur så lyssnar jag gärna, om inte så sluta strida för latmaskar som inte tar sig mödan att strida om sin egen sak utan gärna sitter i ett hörn på stan och försöker lura en mindre vetande människa att de kommer från misär.

Mina föräldrar kom hit från krig och elände som satt djupa spår på både på kropp och själ, utan språk, kultur eller vetande om samhällsstrukturen som råder i Sverige, men de var mottagliga för hjälp för mig och mina syskons skull. Vad snackar du om svensk medborgarskap? De fick bo här på flyktingläger, och komma in i samhället i ca 5år innan de ens fick erbjudande om Svensk medborgarskap.

Och ja, jag är stolt över mina föräldrar, de har gjort att jag är där jag är idag och jag själv är riktigt stolt för den jag är och vad jag åstadkommit. Men kul att du stör dig på min stolthet, säger ganska mycket.

Men du vet väl bäst, skyddar de "svaga" i samhället för att försöka hitta nån stolthet i dig själv. Skulle inte ens förvåna mig om du varken kollat på dokumentären som länkats till, eller läst och försökt förstå det som skriv här.

Men kick it, vill gärna höra din lösning :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
.. om inte så sluta strida för latmaskar som inte tar sig mödan att strida om sin egen sak utan gärna sitter i ett hörn på stan och försöker lura en mindre vetande människa att de kommer från misär...

Jag har iofs inte skrivit ett enda inlägg som försvarar latmaskar som enbart vill lura av folk pengar...

Jag ifrågasätter bara din högljudda retorik och hur du kategoriskt och konsekvent målar ut alla tiggare som arbetsskygga, kriminella parasiter som borde avlägsnas från samhällskroppen istället för att förfula gatorna och besvära lyckade och drivna samhällsmedborgare som dig själv..

Som jag skrev ett av mina första inlägg, bland tiggarna finns alla sorter. Det som stör mig i tråden är bl.a hur du gång på gång lyfter fram din egen förträfflighet men framförallt hur du kategoriskt stämplar alla tiggare som parasiterande kriminella som av ren och skär lathet hellre stjäl dina pengar än försöker göra rätt för sig och arbeta själva.

Jag kan stundtals bli djävligt less på mitt jobb. Ibland känner jag att jag gärna skulle ligga och löka och låta någon annan ge mig pengar.

Att däremot lämna min son i ett halvår i taget för att bo i en ouppvärmd husvagn utan el och vatten och sitta i kylan på en trottoar i hopp om att få småpengar är inte något jag ser som lättare.

Om jag tar en långdump på kontorstoaletten med lite candycrush och snick-snackar lite med en kollega vid kaffeautomaten så har jag troligen tjänat lika mycket som en av de tiggare som sitter på knä utanför matbutiken ett par hundra meter härifrån gör på en dag...

Jag skulle säga att jag måste nå rätt långt ner i desperationens och utsatthetens träsk innan jag väljer den tillvaron framför alla de "arbetsalternativ" som finns mellan mitt kontorsjobb och deras tillvaro..

Varför inte presentera, säg fem jobb, som är otacksammare och sämre betalda än vad de utsätter sig för för att kunna skicka hem lite slantar till sina familjer/byar...

Återigen, jag har inte med ett ord försvarat några organiserade kriminella.
Jag har inte med ett ord uppmanat dig eller någon annan att skänka till tiggare.

Jag har däremot ifrågasatt den rätt motbjudande retorik som du och ett par till i tråden driver där ni konstant målar med bred pensel och driver tesen att tiggarna enbart är organiserade kriminella parasiter som egentligen har både bilar och komfort men som är såpass arbetsskygga att de hellre tigger/lurar till sig pengar än att jobba för dem....

Du säger att de har samma förutsättningar som dig och dina föräldrar trots att Amnesty, UNHCR, Humans Rights Watch och många andra säger annorlunda.

Du säger att det enbart är organiserade kriminella ligor trots att Citypolisen säger annorlunda. Trots att organisationer som Frälsningsarmen och Situation Stockholm som jobbar på fältet säger att bilden är betydligt mer mångfacetterad än så.
DN's artikelserie, som trots allt var ganska omfattande, sågades vid fotknölarna och förkastades.

Argumentera gärna emot alla naiva och lurade blockflöjtare men varför inte försöka låta samtalstonen behålla något som kan liknas värdighet för än så länge är diskussionen knappast någon diskussion utan mer en lång rad monologer fyllda med mäniskoförakt, demagogiska och svepande generalliseringar som konsekvent utmålar alla som kriminella parasiter...

Edit:

Tycker du själv att du lämnar särskillt mycket utrymme för diskussion? Känner du själv att du försöker hålla debatten saklig och att det finns någon möjlighet för motparten att kunna nå fram till dig med sina argument?
Hänz skrev:
De har inga utbildningar, verkar inte vilja jobba utan gör det lata och sitter och vill att alla ska serva dem det de vill ha.
Hänz skrev:
Även om vi går ur EU kommer det finnas stjälpare som kommer ställa till det genom att tro de kan göra skillnad genom att serva dessa lata parasiter.
Hänz skrev:
Har du sett en undernärd rom tigga? de flesta sitter där tjocka och goda och tigger.
Hänz skrev:
Den dagen din mor, mormor, syster, barn eller sambo/fru blir rånad, bestulen osv. av en tiggare så kommer du inte sova så gott.
Hänz skrev:
När dessa vandrat land och rike under 100år men ändå inte ens brytt sig om att ta tag i livet och göra rätt för sig tänker inte jag under några omständigheter födda dessa så att de förökar sig
Hänz skrev:
Önskar inte livet ur dem men vägrar ha parasiter på kroppen eller runt mig som lever på mitt driv här i livet.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Och ja, jag är stolt över mina föräldrar, de har gjort att jag är där jag är idag och jag själv är riktigt stolt för den jag är och vad jag åstadkommit.
Om du drar den meningen till sin spets så kommer du fram till att vi inte har samma förutsättningar att lyckas utan att rätt mycket av ditt liv styrs av slump och faktorer som du inte har haft möjlighet att påverka.
För dig blir det en möjlighet att glorifiera dig själv, för många andra mer en tacksamhet över att det har fallit sig så lyckligt. Inte sällan även parat med en vilja att hjälpa de mer olyckligt lottade. Även om du, och många andra, framställer det som en svaghet, så är det en av de faktorer som skiljer oss från djuren och varit grunden till vår överlevnad som art.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha