Tiggeriet i Sverige

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag vill inte på något sätt sprida dålig stämning men tycker faktiskt det är anmärkningsvärt att kommentarerna i det här forumet ständigt präglas av så mycket bitterhet. I den här tråden och andra fullständigt översköljs man med sura främlingsfientliga uppstötningar. Som sagt: När främlingsfientligheten slår i taket här inne känns det ändå tryggt att jämfört med andra europeiska länder har Sverige låg främlingsfientlighet och är positivt till invandring :hej :hej

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Rekommenderar att man ser till slutet.

Pallade inte med mer än första kvarten.

Men svaret är väl ungefär då att de verkar inte ha någon som helst vilja att bete sig som resten av den civiliserade världen utan verkar trivas med att utnyttja och sälja sina barn och stjäla och tigga till sig pengar för överlevnad helt enkelt därför att det är tradition lät det som på de i dokumentären.

Det är ju inte konstigt att de är förföljda av resten av världen när deras människosyn skiljer sig så markant från de flesta andras.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Nej kriminellfientligheten slår i taket, jag har inget emot dessa människor för vart de kommer ifrån eller något annat förutom det sätt de for runt Europa för att livnära sig på de metoder de använder sig av.

Ingen människa oavsett ursprung ska behöva möta främlingsfientlighet för att de är fattiga eller inte riktigt är som alla andra i Sverige, men det dessa pysslar med är inte acceptabelt när man ser, läser och hör så mycket om just denna grupp.

Sverige är knappast i behov av fler invandrare då det redan finns en del som vi behöver komma till rätta med med de som redan finns här, och självklart måste man ta in en liten del som är i stor behov av hjälp, men det är fan inte denna grupp som råkar kalla sig romer. Hade ett gäng iranier eller säg argentinare kommit till Sverige med denna inställning hade jag fortfarande tyckt att det de gör är fel. Men då hade kanske folk tyckt ännu värre om dessa då det verkar vara lite "förbjudet" att tycka illa om romer och detta älskar romerna, för då kan deras tiggeri få en starkare effekt när de vet hur effektivt det är på naiva människor.

Jag ex. har många vänner från Kurdistan, de har inget land och är utspridda i flera länder i centralasien. Dessa kurder kom med samma förutsättningar till Sverige och utseende mässigt påminer de om romer men hur kommer det sig att jag tycker de ändå har rätt till att vara i Sverige om du anser att jag är främlingsfientlighet? Är själv från ett land utanför EU, lovar att ge mig några dagar med romerna så håret och skägget skulle få växa lite och kläderna anpassas hade du inte heller sett skillnad på mig. Så nej, detta handlar inte om rasism eller något liknande som ni verkar vilja få det som, utan jag accepterar bara inte deras livsstil och vet med min bakgrund att Sverige är det land i världen som som accepterar dig och öppnar möjligheter för en så man kan bli människa igen och lyckas med livet oavsett vart man kommer ifrån tidigare. Men romer vill inte, så istället för att dalta med dem så kan man lagstadga så de får rätta sig i ledet eller flytta.

Jag respekterar er åsikt och utan människor som tänkte/er som er hade inte mina föräldrar fått hjälp och jag fått den möjligheten att lyckas i Sverige, men lär er för fan, för Sverige och eran egen skull att alla inte kommer hit av samma anledning och därför funkar det inte att vara blåögd eller naiv.
För Sverige är mer eller mindre idag stark pågrund av sin ekonomi, skiter det sig med den kommer det inte finnas mycket kvar i detta kalla land. Och då spelar det ingen roll hur många ni har försökt "hjälpa" när skeppet sjunker med alla.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Pallade inte med mer än första kvarten.

Men svaret är väl ungefär då att de verkar inte ha någon som helst vilja att bete sig som resten av den civiliserade världen utan verkar trivas med att utnyttja och sälja sina barn och stjäla och tigga till sig pengar för överlevnad helt enkelt därför att det är tradition lät det som på de i dokumentären.

Det är ju inte konstigt att de är förföljda av resten av världen när deras människosyn skiljer sig så markant från de flesta andras.

Historisk är det nöden som drivit dom till tiggeri och stöld för överlevnad.

Det är svårt för en stor grupp med egna värderingar att bryta ett invant mönster, och dom bryr sig föga huruvida andra ser på dem. Här ligger vårat ansvar, det är inte ok att deras barn lämnas utanför samhället med myndigheters goda samvete.

Men innan man skapar sig en åsikt bör man alltid ta till sig så mycket information som möjligt i saken, du hade din åsikt klar innan filmen, synd.

Man får inte heller glömma att det är en mycket liten del romer som har den inställningen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
De romer som tagit avstånd från allt detta är idag redan en del av samhället och nämner inte för nån att de är just romer, just för att de känner sitt folk, deras rykte och vill inte förknippas med dem. De andra är bottenskrapet och det är just dessa som finns kvar och som sökt sig till Sverige och andra EU länder. Så jag kan med gott samvete dra alla över en kam och hålla fast vid att detta är de som vill leva såhär. Att vara en grym hycklare anses som en väldigt hög status inom deras kultur.

Bra där, tydligare kan det inte bli vad du egentligen hade för syfte med tråden... Istället för att försöka sansa dig och bli saklig lägger du i överväxel och komponerar trådens mest kategoriska inlägg där du på allvar skriver att det bara finns två sorters romer.

- De som tagit avstånd från sin bakgrund och kultur och slutat kalla sig romer.

- Alla andra som fortfarande ser sig som romer alltså bottenskrapet, parasiterna, hycklarna som du med stolthet drar över en kam.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Och kommer även bli vår död!
Ursäkta men du behöver ju inte göra dig dummare än vad du är!

Du har t.ex. hjärnsystem som är uppbyggda just kring det som vi kallar empati och både välmående och lycka är kopplat till dessa system. Bl.a har studier visat att t.ex. tacksamhet OCH givmildhet ökar vårt välbefinnande. Så tvärtemot vad som sägs är inte ensam stark.

Om du sedan inte vill skänka pengar till tiggare så är det helt och hållet din ensak, men det gör dig inte till en bättre människa än andra eller någon form av förebild.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Historisk är det nöden som drivit dom till tiggeri och stöld för överlevnad.

Det är svårt för en stor grupp med egna värderingar att bryta ett invant mönster, och dom bryr sig föga huruvida andra ser på dem. Här ligger vårat ansvar, det är inte ok att deras barn lämnas utanför samhället med myndigheters goda samvete.

Men innan man skapar sig en åsikt bör man alltid ta till sig så mycket information som möjligt i saken, du hade din åsikt klar innan filmen, synd.

Man får inte heller glömma att det är en mycket liten del romer som har den inställningen.

Okej nu har jag sett hela dokumentären. Var tyvärr inte mycket där som var nytt dock. Självklart är det inte alla som vill stjäla eller som gör det. Men tyvärr har ju deras kultur blivit så att barns enda värde är hur mycket de kan stjäla och lura till sig. Unga flickor säljs för 25 000 Euro, då är det långtifrån fattighet det handlar om.

I dokumentären togs ju några familjer in av en välgörenhet som ger dem mat och boende och hjälp med allt möjligt. Ändå skickar mamman ut sina 2 söner för att tigga och stjäla på väg hem från skolan. Vad mer kan man göra? 24/7 bevakning av samtliga barn och deras föräldrar?

Jag tror inte många länder är beredda att ta en såpass hård väg med så mycket inskränkningar i den personliga friheten som det skulle krävas för att hjälpa dessa människor och framförallt barnen.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Okej nu har jag sett hela dokumentären. Var tyvärr inte mycket där som var nytt dock. Självklart är det inte alla som vill stjäla eller som gör det. Men tyvärr har ju deras kultur blivit så att barns enda värde är hur mycket de kan stjäla och lura till sig. Unga flickor säljs för 25 000 Euro, då är det långtifrån fattighet det handlar om.

I dokumentären togs ju några familjer in av en välgörenhet som ger dem mat och boende och hjälp med allt möjligt. Ändå skickar mamman ut sina 2 söner för att tigga och stjäla på väg hem från skolan. Vad mer kan man göra? 24/7 bevakning av samtliga barn och deras föräldrar?

Jag tror inte många länder är beredda att ta en såpass hård väg med så mycket inskränkningar i den personliga friheten som det skulle krävas för att hjälpa dessa människor och framförallt barnen.

Sschhhh!!! Prata inte om det så högt för handlar det om romer spelar det ingen roll vad man säger........det är främlingsfientlighet att ens ifrågasätta dem eller ogilla deras beteende.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Sschhhh!!! Prata inte om det så högt för handlar det om romer spelar det ingen roll vad man säger........det är främlingsfientlighet att ens ifrågasätta dem eller ogilla deras beteende.

Jag förstår att det kan va svårt. Fast jag tror Du har missuppfattat vad som kan va okej och inte. Självklart ska vi/samhället kräva ordning och reda på alla människor i som befinner sig i Sverige permanent eller som gäst. Ingen nämnd ingen glömd. Fast det som oftast kommenteras i dessa trådar riktar sig sällan till enskild person utan helt oskenerat drar man en hel folkgrupp över samma kam vilket åtminstone jag tycker är rätt så osmakligt.

:tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Man blir i regel en produkt av uppväxten, men det ligger i vårat intresse att bryta trenden.

Men hur tycker du man bör lösa det?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Man blir i regel en produkt av uppväxten, men det ligger i vårat intresse att bryta trenden.

Men hur tycker du man bör lösa det?

Hur tycker du att man bör lösa det? Jag tror knappast att skägget kan klampa in på zigenarnas territorium och be dom ändra sitt beteende, dom skulle förmodligen ge dig en lavett eller två! Såg en annan dokumentär som handlade om en svensk-romsk kille, han var fast besluten om att han inte ville leva som sina utan satsade allt på skolan och blev ngt, kommer inte ihåg exakt vad han utbildade sig till men det gick väldigt bra för honom ivf, kostym, schysst volvo etc, resultatet, han fördrevs av de andra romerna samt att hans familj blev i princip uteslutna för att dom tog sonens parti.

Att romerna inte får skicka sina ungar till skolan är rent skitsnack, romerna nere i balkan vägrar att skicka sina ungar till skolan, dom ska inte lära sig ngt annat än att tigga och stjäla, det är den krassa sanningen och med den inställningen är det tyvärr inte så konstigt att att denna folkgrupp är och förblir hatade. Dom väljer att leva sina liv med egna lagar och regler och jag tror inte att ngt kan få dom att ändra på detta hur mkt du och alla andra skulle vilja.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Hur tycker du att man bör lösa det? Jag tror knappast att skägget kan klampa in på zigenarnas territorium och be dom ändra sitt beteende, dom skulle förmodligen ge dig en lavett eller två! Såg en annan dokumentär som handlade om en svensk-romsk kille, han var fast besluten om att han inte ville leva som sina utan satsade allt på skolan och blev ngt, kommer inte ihåg exakt vad han utbildade sig till men det gick väldigt bra för honom ivf, kostym, schysst volvo etc, resultatet, han fördrevs av de andra romerna samt att hans familj blev i princip uteslutna för att dom tog sonens parti.

Att romerna inte får skicka sina ungar till skolan är rent skitsnack, romerna nere i balkan vägrar att skicka sina ungar till skolan, dom ska inte lära sig ngt annat än att tigga och stjäla, det är den krassa sanningen och med den inställningen är det tyvärr inte så konstigt att att denna folkgrupp är och förblir hatade. Dom väljer att leva sina liv med egna lagar och regler och jag tror inte att ngt kan få dom att ändra på detta hur mkt du och alla andra skulle vilja.

Och tyvärr verkar folk inte fatta detta, som med brudar som alltid dras till badboys och idiotiska män! Hur mycket än man försöker lära dem så skyddar de männen och hittar på massa ursäkter för att rättfärdiga hans beteende eller mörkar den. Visst att en och annan får hjälp och kommer på fötter igen men det är väldigt få som gör.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Lustigt, i Sverige har vi inte något val i skolfrågan....

Men hatade tror jag inte, snarare tycker folk synd om dom, eller snarare om barnen.

Skulle il.skäggo klampa in på deras territorium skulle dom foga sig som små lamm, en generation senare skulle trenden vara bruten.:fakta

Men din lösning är att se på utifrån och hoppas att det inte kommer att drabba dig?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag hjälpte en rom att kabla igång hans bil. Han var väldigt trevlig. Det är de allihop. Men de har dåliga bilbatterier.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lustigt, i Sverige har vi inte något val i skolfrågan....

Men hatade tror jag inte, snarare tycker folk synd om dom, eller snarare om barnen.

Skulle il.skäggo klampa in på deras territorium skulle dom foga sig som små lamm, en generation senare skulle trenden vara bruten.:fakta

Men din lösning är att se på utifrån och hoppas att det inte kommer att drabba dig?

Precis, det är barnen som blir drabbade och indoktrinerade sen födseln, dom varken får/har ngt val, ivf inte de som bor runt om på balkan! Men skall jag vara ärlig blir zigenarna ganska bra behandlade nere på balkan bara dom hållet sig lugna och inte går på! Många zigenare jobbar faktiskt, mestadels på basaren där mina föräldrar kommer ifrån, och dom uppför sig civiliserat och följer gällande regler men visst förekommer tiggeri, många barn går runt med en kopp inne på basaren och tigger. Jag kan inte känna igen mig att zigenarna där nere blir speciellt diskriminerade faktiskt men det kan som sagt bero på att dom jobbar och uppför sig trots att många har det väldigt svårt. Ett annat "arbete" zigenarna ägnar sig åt där nere på balkan är att samla in PET-flaskor och säljer flaskorna till plastfabriken, då pantsystem likt vårat ej finns där nere översvämmas papperskorgar etc med PET-flaskor som normalt skulle gå direkt till stadens värmeanläggningar för uppeldning så dom gör faktiskt en bra insats:tummenupp

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha