Kan någon förklara för mig:
Att Romer drabbats av förföljelser är belagt, har inte hört någon opponera sig mot den beskrivningen, eller försvara den för den delen. Att från det lyckas dra slutsatsen att kritiken mot att det är tusentals utlänningar, tydligen romer, som tigger och stökar ner är rasism? Hur får PK-eliten ihop detta? Jag hade personligen inte tyckt det var ett skit bättre om det var ryssar, norrmän, eller knappt norrlänningar. Det som är störande med att det är utlänningar är att de inte hör hemma här, det har inget med var de hör hemma att göra. Jag har aldrig stört mig på svenska uteliggare nämnvärt.
Det är så brutalt ohederligt, och sannolikt kontraproduktivt, att kleta ner kritik mot tiggeri och illegala bosättningar med rasism och till och med nazism.
http://www.svd.se/kodorden-som-doljer-den-raa-rasismen
Kodorden som döljer den råa rasismen
Lagen dolde sig bakom den intetsägande beteckningen ”117”. Men dess formulering var inte ämnad att missförstås: Vagabonder som levde ”på zigenarvis” skulle infinna sig hos polisen och få en särskild legitimation. Denna uppgav att innehavaren, under hot om fängelse, inte hade tillträde till kurorter och stadskärnor. För säkerhets skull satte man även upp anslag på platser där dessa personer – ”zigenare” som skapade ”social oro” – inte var välkomna.
Året var 1927, platsen Tjeckoslovakien. En period i landet som fortfarande omtalas som en av det tidiga 1900-talets mer idylliska och demokratiska.
Efter förra veckans moraliska haveri på SL erinrade jag mig lagen, och en intervju med den romske HBTQ-aktivisten David Tišer i Prag. Vi pratade om framtiden. ”Vi ska inte synas, vi har alltid stökat ner med vår närvaro. Det kommer bli som 1927, fast nu är det turistområdena vi kommer portas från. Men de kommer inte att säga att det är för att vi är romer – utan de som inte kan anpassa sig.”.
Nej, idag är det inte längre som ”zigenare” romerna stängs ute. Den biologiska rasismen är sedan länge tabu i parlament och på annonstavlor. Men precis som alla tjecker vet vilka som avses när politiker talar om ”de oanpassbara”, inser betraktaren vad ”international gangs” ska betyda på Östermalmstorg. Och det är inte betraktaren som är skyldig till att associationen finns där.
Kodord är inget nytt. När man inte talar i etniska termer ges fördomarna annan skrud: några är ”välfärdsmödrar”, andra ”internationella bankirer”. Romerna är – sedan långt före 1927 – kopplade till det antisociala, röran som stör ordningen.
Det är också därför de har varit särskilt utsatta i 1900-talets modernitetsutopier.
Nationalsocialismen blandade det ”antisociala” med ”rasen”. Kommunistregimerna skapade i sin strävan att forma dem till nya människor en etnisk underklass. Folkhemmet omyndigförklarade och steriliserade.
Har man ett hum om romernas europeiska 1900-tal så är helt enkelt kontexten för annonsen på Östermalm uppenbar. Den röda tråden så tjock att vi inte har rört oss långt från resonemang i Prag 1927, Berlin 1935 eller den Sovjetinspirerade assimilationslag som antogs i Tjeckoslovakien 1958.
Och nu som då ackompanjeras orden av mediala lögner, mordbränder och överfall.
För dem som tycker att de historiska och lingvistiska kopplingarna här är långsökta: föreställ er att SL tillåter ett parti att annonsera med antisemitiska kodord intill en synagoga på årsdatumet för Novemberpogromerna. Det är i nivå med vad som nu har hänt: natten den 2-3 augusti 1944 fördes nämligen 3000 romer till gasen i Auschwitz.
Vi har ett ansvar att bekämpa den antiziganism som präglar stora delar av Europa. ”Aldrig mer” är inte bara en värdehöjande slogan för din profilbild på Facebook. Orden, om vi ska ta det förra seklets rasism på allvar, betyder att vi måste reflektera, agera och bilda oss. Enbart på grund av generade låg kunskap om romernas historia och deras allvarliga utsatthet i dagens Östeuropa har den här situationen kunnat uppstå. Det är inte acceptabelt.
Hynek Pallas Följ skribent
Att Romer drabbats av förföljelser är belagt, har inte hört någon opponera sig mot den beskrivningen, eller försvara den för den delen. Att från det lyckas dra slutsatsen att kritiken mot att det är tusentals utlänningar, tydligen romer, som tigger och stökar ner är rasism? Hur får PK-eliten ihop detta? Jag hade personligen inte tyckt det var ett skit bättre om det var ryssar, norrmän, eller knappt norrlänningar. Det som är störande med att det är utlänningar är att de inte hör hemma här, det har inget med var de hör hemma att göra. Jag har aldrig stört mig på svenska uteliggare nämnvärt.
Det är så brutalt ohederligt, och sannolikt kontraproduktivt, att kleta ner kritik mot tiggeri och illegala bosättningar med rasism och till och med nazism.
http://www.svd.se/kodorden-som-doljer-den-raa-rasismen
Kodorden som döljer den råa rasismen
Lagen dolde sig bakom den intetsägande beteckningen ”117”. Men dess formulering var inte ämnad att missförstås: Vagabonder som levde ”på zigenarvis” skulle infinna sig hos polisen och få en särskild legitimation. Denna uppgav att innehavaren, under hot om fängelse, inte hade tillträde till kurorter och stadskärnor. För säkerhets skull satte man även upp anslag på platser där dessa personer – ”zigenare” som skapade ”social oro” – inte var välkomna.
Året var 1927, platsen Tjeckoslovakien. En period i landet som fortfarande omtalas som en av det tidiga 1900-talets mer idylliska och demokratiska.
Efter förra veckans moraliska haveri på SL erinrade jag mig lagen, och en intervju med den romske HBTQ-aktivisten David Tišer i Prag. Vi pratade om framtiden. ”Vi ska inte synas, vi har alltid stökat ner med vår närvaro. Det kommer bli som 1927, fast nu är det turistområdena vi kommer portas från. Men de kommer inte att säga att det är för att vi är romer – utan de som inte kan anpassa sig.”.
Nej, idag är det inte längre som ”zigenare” romerna stängs ute. Den biologiska rasismen är sedan länge tabu i parlament och på annonstavlor. Men precis som alla tjecker vet vilka som avses när politiker talar om ”de oanpassbara”, inser betraktaren vad ”international gangs” ska betyda på Östermalmstorg. Och det är inte betraktaren som är skyldig till att associationen finns där.
Kodord är inget nytt. När man inte talar i etniska termer ges fördomarna annan skrud: några är ”välfärdsmödrar”, andra ”internationella bankirer”. Romerna är – sedan långt före 1927 – kopplade till det antisociala, röran som stör ordningen.
Det är också därför de har varit särskilt utsatta i 1900-talets modernitetsutopier.
Nationalsocialismen blandade det ”antisociala” med ”rasen”. Kommunistregimerna skapade i sin strävan att forma dem till nya människor en etnisk underklass. Folkhemmet omyndigförklarade och steriliserade.
Har man ett hum om romernas europeiska 1900-tal så är helt enkelt kontexten för annonsen på Östermalm uppenbar. Den röda tråden så tjock att vi inte har rört oss långt från resonemang i Prag 1927, Berlin 1935 eller den Sovjetinspirerade assimilationslag som antogs i Tjeckoslovakien 1958.
Och nu som då ackompanjeras orden av mediala lögner, mordbränder och överfall.
För dem som tycker att de historiska och lingvistiska kopplingarna här är långsökta: föreställ er att SL tillåter ett parti att annonsera med antisemitiska kodord intill en synagoga på årsdatumet för Novemberpogromerna. Det är i nivå med vad som nu har hänt: natten den 2-3 augusti 1944 fördes nämligen 3000 romer till gasen i Auschwitz.
Vi har ett ansvar att bekämpa den antiziganism som präglar stora delar av Europa. ”Aldrig mer” är inte bara en värdehöjande slogan för din profilbild på Facebook. Orden, om vi ska ta det förra seklets rasism på allvar, betyder att vi måste reflektera, agera och bilda oss. Enbart på grund av generade låg kunskap om romernas historia och deras allvarliga utsatthet i dagens Östeuropa har den här situationen kunnat uppstå. Det är inte acceptabelt.
Hynek Pallas Följ skribent