Tiggeriet i Sverige

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom de även är hatade av icke-romer i Rumänien. En "etnisk" rumän skulle förmodligen inte lämna sin bil på service/reparation hos en verkstad som drivs av en rom.I deras hemländer är inte utbildning lika lätt att skaffa sej som i den rikare delen av världen. Man kan anta att all utbildning över grundskola kostar pengar och dessutom att grundskolan håller en lägre nivå. Är systemet dessutom korrupt måste föräldrarna ofta betala dyrt även för grundskola till barnen, trots att den skall vara gratis. Språkkunskaper kräver också skolgång så det är en del av samma problem.

Kontaktnät i "rätt" branscher kan vara svårt nog att skaffa sej oavsett var man är i livet.

Jag tror helt enkelt inte att deras situation är 100% självförvållad, även om såklart "självseparatismen" spelar en stor roll.Det är skillnad på romer och romer. Jag tror inte de flesta romer skulle ha några problem att jobba för en icke-rom. Har du en vedertagen källa på att det inte stämmer får du gärna länka.

De har tillgång till gratis utbildning, men går inte dit eftersom det inte ingår i deras kultur.
Bland annat finansierar Sverige ett par skolor, där de måste locka med fotboll och dans för att ungarna skall komma dit, trots att föräldrarna fördömer det.
Utan romsk kultur, ingen rom.
Jag har vänner av romskt ursprung som inte har någon kontakt alls med den romska delen av släkten eftersom de inte följer kulturens normer.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nyss hemkommen från Visby. Såg en (1) tiggare.

Hur har de lyckats?!?
Det kom upp tiggare till vår arbetsplats också (driver butik i Båstad) och markägaren skickade iväg dom illa kvickt och gjorde jäkligt klart för dom att "här är ni fan inte välkomna".
Vi har inte haft en enda tiggare där sen dess, får ju iaf mig att tro att det hela är organiserat.
Detta var för ett halvår sen...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Här i våran lilla by har jag inte sett en enda idag och då har jag ändå varit på willys, lidl och netto! Semester kanske:confused:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilket käbbel det blev över att ett parti vill förbättra situationen. :D

För övrigt såg jag en EU-migrant attackera en av Situation Stockholms försäljare igår, hon tyckte han tog hennes kunder/pengar. Jag och Situation Stockholm försäljaren bad henne dra åt ******* vilket hon gjorde :). Jag fick en kortlek av Situation-mannen som tack.

:banana
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fyller på, detta fick mig att dra på smilbanden.
Roligast av allt var nog "queen of pop".
http://nyheter24.se/noje/805744-zara-larsson-till-hart-angrepp-mot-sl-ni-ska-skammas


Under måndagen var Sverigedemokraternas reklamkampanj i Stockholms tunnelbana, där partiet ber om ursäkt till utländska besökare för "the mess", alltså utsatta fattiga människor som ber om pengar, en stor nyhet.

Kampanjen och dess innehåll, men även SL:s agerande har ifrågasatts. Många menar att det var fel av SL att tillåta en så stor kampanj med ett så pass kontroversiellt innehåll, och under dagen och kvällen blev hashtagen #SLspriderRasism stor i sociala medier

Nu ger sig Sveriges queen of pop, Zara Larsson, sig in i debatten. I ett inlägg på Instagram går hon till hårt angrepp mot länstrafiken.

"Det är dock inte okej att trycka upp rasism i folks ansikten som åker med er varje dag. Det är en fruktansvärt inhuman reklamkampanj som ni har valt att ställa er bakom. Ni ska skämmas. Hur kan ni ena veckan välja att affischera om öppenhet och Pride, och andra veckan detta? Förbjöd inte ni reklam som kan uppfattas sårande eller kränkande mot folkgrupp? Vi måste bestämma oss nu. Hur vill vi ha det?", skriver Zara Larsson på sin Instagram.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ytterligare en anledning att ifrågasätta det påstådda drevet mot Zara Larsson, hon är bevisligen en vänsterextremist.

För övrigt var SD-kampanjen genial väl placerad, jag åkte skärgårdsbåt från närliggande Nybrokajen igår och tror ni inte EU-migranterna försöker borda vaxholmsbåtarna och skriker om att få tomburkar. Det här har gått helt överstyr. För övrigt, för några tusenlappar fick SD spaltmeter i all riksmedia, även internationell i viss mån, tack vara käbblet från vänstern att man inte får tycka illa om tiggeri.

Det här var för övrigt ovanligt briljant om käbblet på Östermalmstorg:

(http://www.svd.se/oansvarigt-av-sl/av/per-gudmundson)

Siri Derkert var en fin konstnär. Men som driven lokalordförande i Svenska kvinnors vänsterförbund, och som en av undertecknarna när Svenska fredskommittén grundades, stod hon också under Säkerhetspolisens övervakning. Bägge förbunden kontrollerades av Sveriges Kommunistiska Parti, som i dag heter Vänsterpartiet, och var anslutna till de Sovjetstyrda paraplyorganisationerna Kvinnornas demokratiska världsförbund respektive Världsfredsrådet.

Dessa rörelser startades i syfte att säkra fortsatt sovjetisk dominans och för att undvika konkurrens med den egna kärnvapenarsenalen. Det var således ingen tillfällighet att fredsmöten i Stockholm vid tiden skickade telegram till Moskva som ”hälsar generalissimus Stalin såsom ledare för sovjetregeringens och sovjetfolkens fredspolitik” och uttryckte ”solidaritet med Sovjetunionens kamp för fred”.

Derkert hade av principiella skäl om konstnärlig frihet ingen partibok, men 1950 besökte hon Moskva för första gången, inbjuden av Sovjetunionens antifascistiska kvinnokommitté. Hon kom hem med ett positivt grundintryck samt en 15 sidor lång redogörelse för de framsteg hon beskådat. 1958 reste hon till Moskva på politisk studieresa igen.

Derkerts föreningsengagemang avtog sedermera, men i konsten fortsatte kampen. Det är här vi kommer till frågan för denna framställan.

Storstockholms lokaltrafik (SL) beslöt i veckan att plocka ner anstötliga politiska budskap från Östermalmstorgs tunnelbanestation för att, som det uttrycktes, det är ”sannolikt att personer kommer vilja riva ned dessa och det finns då stora risker att de kan skada sig själva”. SL har säkert sina skäl för åtgärden. Av filminspelningar framgår att de unga aktivisterna i tisdags utsatte sig för betydande fara, såsom för halka eller sträckningar, i den branta rulltrappa där affischerna monterats i taket.

Ändå undrar man om SL inte tänkt väl kortsiktigt.

Siri Derkerts ”Ristningar i naturbetong” har förvisso klarat sig från vandaler länge. Hon må ha misslyckats att göra ”generalissimus Stalin” populär, men hon visste hur man får ett budskap att sätta sig, till skillnad från dagens amatörer, då hon lät blästra in tonerna från Internationalen och flera porträtt på kända sovjetmedlöpare.

Att verket rör upp känslor vet vi, inte minst efter en insändare i denna tidning, med rubriken ”Propaganda i T-banan” införd den 23/5 1965. Där ifrågasätts, inom citationstecken, ”konsten” och dess budskap kraftfullt. Skulle alla ”tillåtas att kludda ner våra tunnelbanestationer då vet man inte hur det skulle se ut”, heter det. Insändaren är undertecknad Carl Bildt.

Det är oklart vad denne Carl Bildt känner i dag, men det kan inte uteslutas att även han har genomgått en så kallad radikaliseringsprocess. Sådana kan mycket väl förekomma på Östermalm, precis såsom andra stadsdelar har drabbats. Det är inte heller otroligt att han har skaffat sig en position i samhället där han kan uppvigla likasinnade.

Jag är nu ingen expert på naturbetong, men då verket är tre meter högt säger det sunda förnuftet att det föreligger betydande rasrisk, i den händelse det skulle stormas och demonteras av meningsmotståndare i affekt.

Även om vandalerna skulle välja andra metoder vore projektet inte riskfritt. Arbetsmiljöverket har särskilt varnat för uppkomsten av kvartshaltigt damm vid exempelvis blästring av betong. En folkmassa i upprört känsloläge har troligen inte tid att utrusta sig med erforderliga skyddsmasker, kanske inte ens skyddsglasögon.

Då verket totalt är 300 meter långt och sannolikt kräver åtskilliga mantimmar att demolera, och dessutom till stora delar är beläget på så att säga fel sida av spåren, vore det vidare ansvarslöst att inte ta i beaktande risken för överkörning, även om röda linjen är glest trafikerad.

Frågan är nu hur SL tänker lösa detta.

Saken blir inte enklare av att den förslagne unge tabloidjournalisten Chang Frick troligen skulle närvara. Enligt uppgifter som kommit till SvD:s kännedom har han övervägt att åtminstone försöka slå tillbaks nästa gång han misshandlas av bildstormare och får sin utrustning sönderslagen. Givet polismaktens – säkert välgrundade – policy att varken ingripa när en mobb stormar kollektivtrafiken eller konfronterar pressens representanter kan man inte säga annat än att detta utgör en allvarlig fara, särskilt för någon i nämnde Carl Bildts ålder, som torde ligga omkring 66 år i dag. Kanske är det enklast om herr Fricks passagerarbevis ogiltigförklaras permanent.

Här har SL angelägna uppgifter framför sig, om man på riktigt vill att fred ska råda på Östermalmstorg.

Per Gudmundson Följ skribent
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sju utsatta, fattiga människor till har checkat in på farbror blås pensionat.
Totalt 10 personer inlåsta.
Detta på en liten ort med 19000 invånare.
Börjar bli tiggartomt på allvar.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top