Tillåta tidtagning i licens/oförsäkrat?

Ska tidtagning vara tillåtet i licens/oförsäkrade gruppen?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Eftersom trafikförsäkringen enligt arrangörerna av bandagar inte gäller i gruppen licens/oförsäkrat borde det var okej med tidtagning, eller vad tycker ni?

Jag har kört massor av bandagar i sommar där tidtagning varit tillåten och det har enligt mig inte lett till fler olyckor.
Personligen tycker jag det är väldigt stimulerande att se om man förbättrar sig över dagen/dagarna, vad oliga spårval ger för resultat osv.

Självklart ska samma regler för omkörningar osv gälla och den som inte visar hänsyn till andra på banan ska svartflaggas direkct!

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
sandstream skrev:
2555275 Eftersom trafikförsäkringen enligt arrangörerna av bandagar inte gäller i gruppen licens/oförsäkrat borde det var okej med tidtagning, eller vad tycker ni?

Jag är på din linje. Blev glatt överraskad när min laptimer plockade upp en sändarsignal på sista actionpics-körningen i september. :)

De flesta fixar ju tidtagning mha mobiltelefon oavsett vilket borde leda till fler avåkningar eftersom det är lätt att klämma i lite extra när någon står och tittar på och tar tid. Får man ha sin laptimer på hela dagen så blir det mer avspänt. Iaf enligt egen erfarenhet. :)

// Magnus

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
mafo skrev:
2555366 Jag är på din linje. Blev glatt överraskad när min laptimer plockade upp en sändarsignal på sista actionpics-körningen i september. :)

De flesta fixar ju tidtagning mha mobiltelefon oavsett vilket borde leda till fler avåkningar eftersom det är lätt att klämma i lite extra när någon står och tittar på och tar tid. Får man ha sin laptimer på hela dagen så blir det mer avspänt. Iaf enligt egen erfarenhet. :)

// Magnus

ja håller med till 100% skulle vilja påstå att körningen blir klart mycket roligare om man får ta tid och inte vurpar jag mer för det...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja jag håller ju med. Det man dock ska vara tydlig på är att ingen racing skall förekomma där två tävlar mot varandra, eller flera. Sådant kommer skapa oreda, enligt mig.
Viktigt är ju oxå att den som tar tid inte tar sig vatten över huvet och rejsar mellan andra deltagare som endast är där för rekreation.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2555275 Eftersom trafikförsäkringen enligt arrangörerna av bandagar inte gäller i gruppen licens/oförsäkrat borde det var okej med tidtagning, eller vad tycker ni?

Jag har kört massor av bandagar i sommar där tidtagning varit tillåten och det har enligt mig inte lett till fler olyckor.
Personligen tycker jag det är väldigt stimulerande att se om man förbättrar sig över dagen/dagarna, vad oliga spårval ger för resultat osv.

Självklart ska samma regler för omkörningar osv gälla och den som inte visar hänsyn till andra på banan ska svartflaggas direkct!
Så har vi det på Sturup Raceway. Alltså att tidtagning är ok i oförsäkrade gruppen. Det funkar bra.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:

Du klarar det säkert bra, frågan är om pubertetsgrabbarna:)kastaglasistenhus) klarar av att hålla sig ifrån dom farliga omkörningarna när laptimern helt plötsligt visar en sekund mer ett varv. Att blanda en rookie med laptimer tillsammans med en aldrig-varit-på-banan-tidigare-förare kan gå åt helvete. Jag kan nog faktiskt inte ens komma på en farligare situation på en motorbana. Snäppet värre än att arrangören skulle släppa ut varannan person på högervarv o varannan på vänstervarv :skrämd

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2555398 Du klarar det säkert bra, frågan är om pubertetsgrabbarna:)kastaglasistenhus) klarar av att hålla sig ifrån dom farliga omkörningarna när laptimern helt plötsligt visar en sekund mer ett varv. Att blanda en rookie med laptimer tillsammans med en aldrig-varit-på-banan-tidigare-förare kan gå åt helvete. Jag kan nog faktiskt inte ens komma på en farligare situation på en motorbana. Snäppet värre än att arrangören skulle släppa ut varannan person på högervarv o varannan på vänstervarv :skrämd

jag skulle vilja säga att det är mycket säkrare om folk kör med laptimer! Då tävlar man bara mot sig själv och ingen annan....

Annars är risken stor att man "tävlar" med andra i gruppen... Inte ser jag a-pics körningar som tävlingar men visst måste dom flesta hålla med om att det roliga med bankörningar är ju när man kan ligga o köra med någon som är ungefär lika snabb som en själv och ligga och jaga lite...

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
sandstream skrev:

Nu är det så att Actionpics som arrangör inte alltid kan styra det hela.

Vad som gäller för Gotland Ring har jag skrivit i den tråden.

Sen är det inte så att vi i Actionpics säger att trafik inte gäller, utan det är bolagen själva (IF TH) som säger det. Men dock så har personers försäkring gällt ibland fast dom kört bana och med dessa bolag. Det gör att om vi börjar ta tid i den gruppen så kan en person alltså råka ut för att bara för att tid togs räknas det som träning inför tävling och då inte få ersättning.

Det finns som sagt var ingen lag på att trafikdelen inte får gälla på bana, men TH och IF har gått ut med att dom valt att den inte ska gälla...men gör det i bland i alla fall.

Frågan är VILL DU stå där en dag och inte få ersättning för att det togs tid, men att du fått ersättning om det inte hade tagits tid?

/Liwa1

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
ozto skrev:
2555421 jag skulle vilja säga att det är mycket säkrare om folk kör med laptimer! Då tävlar man bara mot sig själv och ingen annan....

Annars är risken stor att man "tävlar" med andra i gruppen... Inte ser jag a-pics körningar som tävlingar men visst måste dom flesta hålla med om att det roliga med bankörningar är ju när man kan ligga o köra med någon som är ungefär lika snabb som en själv och ligga och jaga lite...
Ja det är möjligt.

Jo självklart ska man köra så fort man bara vågar o kan. Vad är annars meningen?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Liwa1 skrev:
2555428
Frågan är VILL DU stå där en dag och inte få ersättning för att det togs tid, men att du fått ersättning om det inte hade tagits tid?

/Liwa1

Mitt svar på den frågan är JA!

Jag själv anser att det är riktigt konstigt att en trafikförsäking som är tänkt att gälla i trafiken ska gälla på bana överhuvidtaget!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HanneZ skrev:
2555430 Ja det är möjligt.

Jo självklart ska man köra så fort man bara vågar o kan. Vad är annars meningen?
Min erfarenhet är att det där inte är något problem. Jag har kört många körningar där tidtagning är tillåtet och där snabba förare med däckvärmare, slicks, laptimers, whatever blandas med nybörjare. Jag tycker inte att det har varit några problem att tala om.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bingo skrev:
2555480 Min erfarenhet är att det där inte är något problem. Jag har kört många körningar där tidtagning är tillåtet och där snabba förare med däckvärmare, slicks, laptimers, whatever blandas med nybörjare. Jag tycker inte att det har varit några problem att tala om.
Menar du då nybörjare som kanske knappt kört 100 mil hoj sen dom fått körkortet?

Men visst, säger ni att det funkar bra så tror jag på er. Då är det bara "skådespelet" mot försäkringsbolagen kvar...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2555498 Menar du då nybörjare som kanske knappt kört 100 mil hoj sen dom fått körkortet?

Men visst, säger ni att det funkar bra så tror jag på er. Då är det bara "skådespelet" mot försäkringsbolagen kvar...

Vad för skådespeleri? Det smidigaste borde väl vara att inte garantera att försäkringar gäller över huvud taget! Då slipper vi problem, vid en vurpa så betalar var och en för sitt... Precis som under vilken annan bankörning som helst! Inte kommer folk börja torpedera varandra för det!

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ozto skrev:
2555757 Vad för skådespeleri? Det smidigaste borde väl vara att inte garantera att försäkringar gäller över huvud taget! Då slipper vi problem, vid en vurpa så betalar var och en för sitt... Precis som under vilken annan bankörning som helst! Inte kommer folk börja torpedera varandra för det!

Nä inte torpera varandra men börja kräva ersättning av den andra parten, sånt har redan hänt. Tyvärr.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Liwa1 skrev:
2555782 Nä inte torpera varandra men börja kräva ersättning av den andra parten, sånt har redan hänt. Tyvärr.

Jo men det är väl det som står på pappret man brukar få skriva på vid bankörningar, att man kör på egen risk osv...

Tycker verkligen att det är fel när man blandar ihop så vitt skilda saker som trafikregler med bankörning. Den enda likheten är ju att man sitter på en hoj i båda fallen.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ozto skrev:
2555896 Jo men det är väl det som står på pappret man brukar få skriva på vid bankörningar, att man kör på egen risk osv...

Tycker verkligen att det är fel när man blandar ihop så vitt skilda saker som trafikregler med bankörning. Den enda likheten är ju att man sitter på en hoj i båda fallen.[/QUOT

Jo men mot Trafiklagen har inte egen risk något att säga till om.

P@trik skrev:
2555919 Kan man inte ha en ren licens grupp.
Självklart vill man se tiderna.

Då kan man i så fall välja köra rr-bandags träningar istället om man har licens och tävlingshoj

För hur många som kör bana vill att man har 5 grupper på en dag a åktid 20 min 0 inte många pass per dag :va

Last edited:

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Rätta mig om jag har fel, men det finns väl renodlade licensträningar där man kan ta tid tills öronen blöder?

edit: sen... :hej Lillan

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2555480 Min erfarenhet är att det där inte är något problem. Jag har kört många körningar där tidtagning är tillåtet och där snabba förare med däckvärmare, slicks, laptimers, whatever blandas med nybörjare. Jag tycker inte att det har varit några problem att tala om.
Den uppfattningen delar jag till fullo.
Att man dessutom bara "tävlar" med sig själv tycker jag är mycket positivt.
Liwa1 skrev:
2555428 Nu är det så att Actionpics som arrangör inte alltid kan styra det hela.
Vad som gäller för Gotland Ring har jag skrivit i den tråden.
Det har jag som sagt full förståelse för om det står i ert kontrakt att ingen tidtagning får ske.
Liwa1 skrev:
Jag kommer att köra i licens/oförsäkrat nästa år så tidtagning eller inte spelar ingen roll för mig och min nuvarande olycksfallsförsäkring.

Visst finns det rena RR-träningar men inte på banor som Kinnekulle, Gotland Ring, Mantorp mfl, dvs det riktigt roliga banorna.

En ren licensgrupp hade varit optimalt men det skulle kräva att en annan grupp togs bort, förslagsvis oförsäkrad.
Varför kan man inte kräva att de som inte har licens har försäkring i ett bolag vars trafikförsäkring gäller på bana?
Enligt Johan på SMC går det utmärkt att blanda grupper som tar tid med grupper som inte tar tid samma dag utan att någon försäkring slutar gälla.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...