Till er som kör som svin på 30 sträckorna

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tänk om alla idioter som är så sjukt bra förare och trafikanter faktiskt skulle kunna visa det genom att köra 30 på 30-sträckor, stanna och släppa över folk på övergångsställen, kanske vinka åt nån liten unge som med stora ögon imponeras över hojen, visa lite respekt helt enkelt.

Då skulle nog resten av befolkningens inställning till sporthojar vara lite annorlunda än vad den är idag. Och acceptansen till att man gasar lite extra på de mindre trafikerade vägarna skulle förmodligen vara större då de vet att man faktiskt är trevlig och kan bete sig bra där andra är i riskzonen.

Detta är givetvis en utopi.
Det kommer att fortsättas med att slangas i 100 på 30-sträckorna. Liggas i 150 på 50-vägarna. Och sen kommer man sitta på forum som detta och gråta och vara helt oförstående över att vägverket och samhället är helt oförstående, sätter ut hinder, räfflar gator osv.

Skylt fram och ägaransvar lär oxå komma som ett brev på posten.. är det så konstigt??

Den enda chansen vi andra har är att vår vän darwin tar hand om de som inte förstår bättre.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Satan vad mycket moraltanter det börjar bli här. Lite tröttsamt...

Men iaf. 30 bör man väl kanske respektera i dem flesta situationer, men i dagens samhälle så börjar man slänga ut 30 skyltar åt höger och vänster i alla möjliga och omöjliga situationer. Det gör att man (iaf jag) slutar respektera vissa av dessa skyltar. Jag far inte förbi ett dagis i 100 knutar, men jag kanske visslar förbi ett vägarbete mitt i natten (då ingen jobbar där) i 100 km/h. Eller åker förbi en skola i 50 km/h kl 07.05 en söndag morgon mitt i ungarnas sommarlov.

Det jag försöker säga är följande: Ransonera dessa 30-sträckor till ställen där det behövs. Dvs. dagis, skolor och vägarbeten under skoltid/arbetstid. Det är litet tröttsamt att åka 30 genom ett fullt framkomligt vägarbetsområde mitt i natten, är det svårt för vägarbetarna att lägga ned skylten eller ställa den i diket när dem går hem för dagen? Eller för kommunen att dra en soppåse över 30-skylten förbi skolan under sommarlovet?

I enlighet med profetian... :yoparty

När jag stog i duschen igår kom jag på en grej. När jag kliade mig på naveln så kliade det samtidigt på drulen...hur fan kommer det sig :va
Hur hänger det ihop? E jag den enda med det "problemet"?

Kort sagt; Nej. Drabbar mig med... :hihi

Last edited:

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
Instämmer med peter 1980.!!!

Blev omkörd utanför arlanda igår eftermiddag på väg norrut.
Såg i backspegeln att en hoj närmade sig "snabbt" bakom mig i omkörningsfilen, samt att det visade sig att det kom en till bakom utan påslaget lyse. !! Bägge fick bromsa ner ganska kraftigt då bilen framför förberedde en omkörning, och körde om. Där efter var det fullt vrid på rullen å iväg igen.... 30/50/70/90 är ointresenat.... man har inga rättigheter närman är ute i trafiken...bara skyldigheter....oavsett om de e en EU-moppe eller 360 spider -eller en R1'a Sitta på dtta forum å försvara att man respekterar bara VISSA trafikregler , i detta fall vissa hastighets begränsningar, torde nog bara vara vatten på kvarn för de som önskar begränsa våran hobby.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
En anledning till att hålla 30 bland bebyggelse är att inte bli pizza av en bil som kommer t ex från en utfart. 30 skyltar brukar oftst finnas där det är lite mindre gator med mer skymda utfarter, mycket parkerade bilar osv. Är det nån som backar ut ur en utfart och ni kommer i 100 knyck så blir det säkert fint mos av er. Försök tänka lite på er själva oxå om ni nu inte bryr er om dom beonde runt omkring.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
30-skyltarna börjar faktiskt bli ett skämt. Ibland undrar man om de är beställda av någon i de fina villakvarteren med goda kontakter. Breda fina vägar med god sikt ska inte ha 30 när det finns ställen på landet som är nära livsfarliga för alla och fortfarande 70 skyltade.

Kan därmed förstå frustrationen hos de berörda gasglada men det är f-n ingen ursäkt. Inte för att jag tror det kommer komma en... :)

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
The Bimmer Killer
Jag ser Hastighetsskyltar som en rekommendation, skyltarna sitter av en anledning (i dom flesta fall, men inte alltid). Det är upp till var och en om man ignorerar dom, men det kan kosta dig körkortet för eller senare (eller ngt mycket värre)...
Jag har många gånger hållt 20-30km/h på 50 och 70 sträcker och andra med 50 skylt 70-80km/h eller mer..
Är där dolda korsingar är där, ser jag inte bakom kurvan utgå från det värsta.. (då huvudsaken i samhälle eller vid hus). Där "faran" kan komma ut, hinner du bromsa om faran dyker upp framför dig? om inte, du har kört för fort,

Och skiter man i alla andra, kan man ju tänk på sig sj, det är nästan alltid Hojföraren som får ont...

Man får köra med huvudet, är man i ett samhälle får man hålla igen, speciellt kring lov tider, och 7-9 samt 14-16 tider. Är ju mest rörelse då bland barn och korkade bilister som ska till jobbet...

Nu säger jag inte att det fungerar för alla, ser många med stilen, kan man ta kurvan i 120, så ska man det, och skiter i att det egentligen är 50 stäcka...
Då kan Anledningen till 50 skylten vara att efter kurvan är finns det en korsing som man inte ser... Kör då en lastbil ut från den vägen så tar han upp hela vägen för att få med släpet, och där kommer den oskyldiga Motorcyklisten i dubbla hastigheten, var ska han ta vägen?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det jag försöker säga är följande: Ransonera dessa 30-sträckor till ställen där det behövs. Dvs. dagis, skolor och vägarbeten under skoltid/arbetstid. Det är litet tröttsamt att åka 30 genom ett fullt framkomligt vägarbetsområde mitt i natten, är det svårt för vägarbetarna att lägga ned skylten eller ställa den i diket när dem går hem för dagen? Eller för kommunen att dra en soppåse över 30-skylten förbi skolan under sommarlovet?

Jag håller med om att det börjar gödslas lite väl mkt med just 30-skyltar på en del ställen. Och just det där med att det är 30 vid en skola, men på sommarlovet så sitter skylten kvar. Det är störande.

Mitt inlägg var inte riktat till de som gasar på lite extra ibland när det faktiskt är "ofarligt". Utan de som alltid brassar satan utan undantag. Där hela turen från det att du lämnar garaget tills du kommer tillbaka är en enda lång bombrepa.

Och missförstå mig inte. Det är upp till var och en hur de väljer att köra.
Det är kul som fan att köra hoj, det är kul som fan med fart. Menade mest att ibland kanske det är bättre för alla om man väljer sina tillfällen.

Det blir bara lite för mycket när man i ena tråden berättar om sina bravader på vägarna och i nästa sitter å grinar för att man torskat lappen eller kört rakt ut i skogen.

En liten "varning" med just vägarbeten kan dock vara att hastighetssänkningen inte alltid bara är där för arbetarnas skull, utan för att vägen kan vara dålig. Råkade ut för det så sent som i förrgår på gudöbroleden (mellan haninge och tyresö).. låg hastighetsgräns, helt tomt på folk så det såg OK ut. Helt plötsligt kom en 3 cm hög kant i asfalten. Tur att man inte satt för nära tanken :gnissla

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
En liten "varning" med just vägarbeten kan dock vara att hastighetssänkningen inte alltid bara är där för arbetarnas skull, utan för att vägen kan vara dålig. Råkade ut för det så sent som i förrgår på gudöbroleden (mellan haninge och tyresö).. låg hastighetsgräns, helt tomt på folk så det såg OK ut. Helt plötsligt kom en 3 cm hög kant i asfalten. Tur att man inte satt för nära tanken :gnissla

Precis, men då är en annan sak. Jag tänkte på dem arbeten som är i diket eller liknande. Men det är sant som du säger, det skramlar bra när man åker ned i en grop som dem grävt. Speciellt om man missat den helt för att man har uppmärksamheten på annat håll. Typ en alldeles för snygg brud som man tänkt ta hem för att ligga litet med. Been there, done that... :gnissla

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Jag kör efter mitt omdöme ibland går det under skyltad hastighet. Vid andra tillfällen går det snabbare vad är problemet.
Sen ska jag vara ärlig så tror jag inte det är en enda tomte som sätter "farthållaren" på 30 och håller det, förutom customskändaren och dylika nötter.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

jetson

Guest
Jag kör efter mitt omdöme ibland går det under skyltad hastighet. Vid andra tillfällen går det snabbare vad är problemet.
Sen ska jag vara ärlig så tror jag inte det är en enda tomte som sätter "farthållaren" på 30 och håller det, förutom customskändaren och dylika nötter.

Det är inte rekommenderat att tänka själv i Sverige speciellt inte i trafiken.. :död

Men du menar att du anpassar din körning efter situationen och inte enbart efter skyltarna, håll tyst om det så du inte blir lynchad :D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Och vem fan ska göra den bedömningen?
Det är alltid föraren av fordonet som ska göra bedömningen av vilken hastighet som är lämplig att hålla, detta oavsett vilken hastighet som står på skylten. I vissa lägen kanske det bara är lämpligt att hålla 50-60 fast det står 90 på skylten. I andra lägen går det bra att hålla 80-90 där det står 50.

Sedan får man väl vara medveten om att det bara är ena hållet man kan justera hastigheten utan att bryta mot lagen.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det är inte rekommenderat att tänka själv i Sverige speciellt inte i trafiken.. :död

Men du menar att du anpassar din körning efter situationen och inte enbart efter skyltarna, håll tyst om det så du inte blir lynchad :D
Vet när jag blir lynchad eller inte, men vad ett förstoppat pucko skriver är för mig väldigt ointressant.
Sen när de andra lämnar sina datorer gör alla mer eller mindre samma sak,.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Alla hastighetsbestämmelser skall väl respekteras? De finns ju av en anledning.
Ja i teorin. Är lite svårt att respektera den svenska skylthysterin ibland dock, vägar som byter hastighet 5 ggr längs en raksträcka helt omotiverat får en att tröttna. Att försöka detaljstyra hur trafikanter beter sig mha skyltning är idiotiskt och kontraproduktivt, bättre att ge folk enkla spelregler och låta dem öva upp sitt förnuft. Italiensk skyltning är exemplarisk och nåt Sverige borde ta efter.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det surrar ett rykte om att Bulten kommer att ''fräsas'' nästa år.
Det var sagt att den skulle ha varit "fräst" redan till i år, eller om det var i fjol, men inget hände. Det var inte ett rykte (då) utan låg som officiell notis men nu har jag inte länkarna kvar. Bör dock gå att kolla med VV gällande status på det. Kan ju ha blivit inställt.

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Vad jag menar är att 30kmh skylten finns av en annledning! Kör då 30.
50 kmh är ett riktmärke och där bör man inte hålla 90-120kmh detta helt beroende på situation! (som tidigare nämts)
60 är väll då lite mindre risk än 50 för barn/cyklister och dyrligt.
Men allt handla om sunt förnuft inngen bör köra 70 förbi ett dagis bara för att det är 50 eller?
Om du sedan kör 200 på Essingen/Nynäsvägen en kväll det skiter då jag personligen i!
Jag vill dock inte ha ett barns liv på mitt sanvete!
VILL DU?

OM JAG VILL? Var ju inte riktigt det jag ville komma fram till, men många på SH verkar ha egna lagar på vad som gäller..alltså menar du att det är ok att köra i 200 på Nynäsvägen där barn sitter i bilarna 50cm brevid din hoj? Äääh orkar inte ens argumentera...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept