Till er som kör som svin på 30 sträckorna

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Det är konstigt
ALLA vill ha 30 där dom bor ( så dom slipper att hålla koll på sina ungar )
men i resten av världen skall det vara 300

bara en tanke inte intresserad att diskutera detta
Om du inte vill diskutera är kanske inte ett forum rätta stället att tänka högt. Jag tycker du ska samla dina tankar i en bok, blir säkert en storsäljare. :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Självklart, dom tar ut varandra, dom 10 km du körde saktare har du tillgodo när du vill :D

Sjutusen pensionärer i keps kan inte ha fel! Man kan hålla 80 oavsett om det är skyltat 90 eller 70 så blir det bra i genomsnitt!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Detta är från coop ned mot s-näck
Om en hoj kommer körandes där i 50 så märker man inte det i husen, men när en buss eller bil kommer i 50 eller snabbare så skakar det i husen.
Men i Onsdags så skakade det i husen när hojarna åkte förbi och varvade ut 3-4 växlar.

Ok, 3-4 växlar låter ganska mycket.
 

Riders

Guest
orkar inte läsa alla inlägg utan läser bara första inlägget, vilket är det mest intressanta i frågan med!
Vi kör som svin det medger jag, vi håller inte alltid 50 på 50 väg men vi väljer våra tillfällen där det inte finns barn eller hus i anslutning till vägen! Till vardags kör jag mc bud och 50 är väll väldigt sällan man håller inne i stan, dock inte mycke fotare men några km fortare. Däremot respekterar vi ALLTID 30 reglerna pga att dom områdena så gott som alltid är i anslutning till skolor och bostadsområden. Dvs barn!
Har ingen åsikt om att ringa snuten, inte min bästa vän av många orsaker men ja om du ansåg att det var nödvändigt så vem är jag att döma!? Kanske är bättre att ringa gatukontoret och få ut farthinder! Dom är mer effektiva än vad snuten är! Farthinder sänker farten, snuten får en att öka farten, det är ett faktum! Men jag hoppas för era barns skull att ni får ordning på allt. Har själv barn så jag vet vad du säger!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
De gjorde inte direkt någon bra reklam för oss som kör hoj :mad:

Samma personer kommer sen bli förvånade när det talas om förbud mot vissa hojar, skylt fram och "livsfarliga" farthinder osv.

Det är så mkt i samhället som både handlar om och styrs av folks inställning till saker. Opinion helt enkelt.

Det gemene man snackar om och kommer ihåg är sånt de blir förbannade på.
Jämför med en resturang.
Den kan ha serverat bra mat i alla tider sen hux flux så blir alla som käkar där under en helg matförgiftade. Vad kommer folk att minnas och prata om när det gäller den resturangen?

Om man väljer lite lämpligare ställen att gasa så kanske folk inte blir lika negativt inställda och har lite mer överseende och lämnar oss "i fred".
 

njelger

Guest
Eh, vänta... ska kolla lagboken...inte så farligt om det inte upprepas, men stöld e lite värre se till att inte testa det!, men som någon tidigare sa och som man märker i trafiken är att "ingen" håller hastigheten, kör man lagligt har man plötsligt en rad bilar i baken (ops hur gick det till, oj nu åkte de visst om för jag kör lagligt?!, ok de kanske har bråttom, för man "tjänar" ju så många min på en sträcka på 2 mil om man bara åker 10-20 km snabbare..bara börja räkna), det har blirvit mer "ok" att ligga 10-20 över hast.gräns (jämt) även om det är en helt vanlig svensson-bilist (nytt ord? ngt för sv. Akd,), och då blir det väl inte så att mc-förare ändrar körsätt fr "alla" andra bara för att de sätter sig på hojen..30 e jätteviktigt, har inget problem att köra det,
-ni "fortkörare" får köra långsammare i bebyggt område...annars hinner vi ju inte titta in er....

gömmer det sig en poäng i sörjan?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Varför skulle MC-förare köra rätt hastighet på 30-sträcka, när inte en enda jävla bilist gör det?!, här kör de varken 30 el 50 när det gäller, antar att det är mer "ok" att köra bil fort än mc...

bilister är inte bättre, det lär inte vara mc-förare som ex. bidragit till att 73:an fått namnet dödens väg.
 

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Efter att följt denna tråd , samt flertalt liknade blir man lätt lite skrämd hur de stå till i skallen på många.

Att ens orka å proklamera för att trafikregler, oavsett hastighet, eller liknade skulle vara godtyckligt e ju rent absurbt. Samtidigt ger det insikt i att dessa , verkar vara en klubb för inbördes beundran, med väldigt lokal anknytning till 08 området.

Så alla ni som har hojjen reggad på mormor, kör på slangen på 30 sträckor, drar snuten, bombar bogan, å tycker ni ballast i sverige för att ni då använder ert omdömme, LITE MER RÅG I RYGGEN , ÄN SÄD I BRALLAN....... :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
30-skyltar & vägarbeten respekteras helt enkelt inte pga inflationen av dessa.
Speciellt de blå 30-skyltarna (som inte är tvingande 30 utan önskade 30 av privata intressen).


Likväl skyltar med lekande barn,
No shit! Barn i ett kvarter? Ni är unika!

Men inte bombas det på 30vägar iaf? Men kanske upp till hiskeliga 60?

Min hoj kokar under 70 på sommaren så undviker gärna 30vägar och rödljusvägar.

Den är förövrigt byggd på the 90s, innan kaffelattemammorna tog över skyltningen.


Pyssokram! :krama

LITE MER RÅG I RYGGEN , ÄN SÄD I BRALLAN....... :tummenupp

Råg i ryggen har man väl om man står för vad man gör och varför?
Inte om man gör vad en skylt säger som man inte står för?:confused:

Är förövrigt inte 08.


Ps
När blev det moralkakornas mecka härinne?

Har familjeliv.se direktlänkat?
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Alla hastighetsbestämmelser skall väl respekteras? De finns ju av en anledning.

Alla hastigheter ska respekteras i den bemärkelsen att det är olagligt att bryta mot dem. Men det är människor på VV eller vilken instans det nu är som sätter gränserna, och människor gör fel emellanåt. Ibland har vi trafikanter som kör sträckorna, tusen gånger om året kanske, lite bättre insyn om vilken som är lämplig gräns.

Sträckorna som jag kör ofta kör jag efter min, MC:ns och vägens beskaffenhet.
 

Smagatusk

Guest
Du glömde närsynta tant Agda efter grälet på syjuntan i sin gubbes gamla Amazon som gör en vänstersväng och ska säga ett och annat till kyrkohedern...

Gör hon detta ett par tusen ggr om året?

och Paco på väg till bordellen i 250 innan de stänger...och han behöver mycket utrymme i kurvorna... för den står rätt ut....

Gör han detta ett par tusen ggr om året?

Och glöm inte alla andra som kör efter sin egen förmåga. Hoppas Du tar hänsyn till dem . :)

Sorry...kunde ej låta bli...:D

Och kör man efter sin egen förmåga är det helt ok för min del så länge det rimmar med andra trafikanter också.

Glad att du inte kunde låta bli. Det är sån´t som får forumet att leva. :)

Kör i frid!
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
När blev det moralkakornas mecka härinne?

Nu är jag ju varken forumägare eller moderator, men det här är väl ändå ett diskussionsforum och alla bör ha rätt att både ha en åsikt och yttra den.
(Det är också valfritt att både läsa och skriva i trådar.)

Jag gillar att åka hoj. Det är kul att köra FORT, men det är oxå kul att bara "åka hoj". Jag tycker inte att det per automatik är lämpligt att köra fort bara för att vägen är grusfri och jag tycker att jag har kontroll. Det kan finnas helt andra anledningar till en låg hastighetsgräns än just de som jag råkar känna till.

Nu kan jag inte svara för vad andra skriver, men jag har min åsikt och försöker med hjälp av mina argument framföra den.

Om man tycker att det är värt en eventuellt ökad risk som det kan innebära att pressa det där lilla extra och är ok med att kanske inte kunna gå på muggen själv i framtiden, eller att man kanske t om kör ihjäl sig så är det det verkligen helt OK för min del att de gör det. Jag tycker bara att man ska va försiktig med att utsätta tredje part för en risk om det är mot dennes vilja.

De som tycker att hastighetsgränser inte gäller just dem är självklart också lika välkomna att komma med sina argument till varför det är så.
Jag tycker att det är lika intressant att läsa de argumenten som mina egna.
Det är ju trots allt vad en diskussion går ut på. :krama

Jag personligen tycker inte att alla som kör fort är idioter. Och alla som kör fört tycker förhoppningsvis inte att jag är det heller. Man har olika inställning.

Det blir bara så patetiskt när man i en tråd berättar hur man skiter i allt och berättar att man minsann kör hur fort man vill, för man har ju ändå full kontroll, men när man sen ligger som ett paket på sjukan så förväntar man sig att folk ska visa symapti och bry sig.

(I övrigt en intressant och underhållande tråd, kul att folk engagerar sig). :)

Och kör man efter sin egen förmåga är det helt ok för min del så länge det rimmar med andra trafikanter också.

Jag håller med faktiskt till viss del med dig i det jag citerat.

Jag blir bara lite förvånad över att det är så många olyckor trots att alla som man pratar med och de som skriver på SH verkar ha full koll på, och anpassar sig efter sin förmåga.

Antingen så handlar det alltid om otur, eller så är de som krockar helt enkelt inte medlemmar här.

(Nu syftar jag inte på just dig då jag inte har en aning om hur du kör.) :)
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag tycker bara att man ska va försiktig med att utsätta tredje part för en risk

Det "fina" med mc är ifall man tar en större risk så utsätter man sig själv för den största risken, vanligtvis, hastigheten är långtifrån hela sanningen, vilket man kanske lättare är medveten om ifall man kört mc ett tag.

själv kan jag ta 3 exempel från gårdagen, det hände säkert fler grejer men man kommer inte ihåg alla och är inte heller medveten om allt man möter, drogade, medicinskt påverkade etc.

bil nr. 1

ett äldre par backar rakt ut på en 70 väg från en gård och blockerar större delen av hela körbanan med bilen bakom en skymd kurva i ett antal sekunder, upplagt för att en annan bil med en förare som är mindre koncentrerad på körningen(skruvar på bilstereon etc.) kommer runt hörnet och gör situationen med bilen över större delen av vägbanan mindre bra, det är också upplagt för motorstopp mitt i vägbanan för det äldre paret, de hade nog gjort samma manöver även om det var vinterväglag, regnade etc.

bil nr. 2

en tjej kör ut på en 70 väg bakom en skymd kurva från en gård, till skillnad från det äldre paret så backar hon inte ut på vägen, dock så talar hon i mobiltelefon och kör med ena handen vilket gör att det inte blir så smidig körning ut på vägen, det är osäkert hur mycket hon kollade mot den skymda kurvan innan hon körde ut, det skulle kunna hinna hända en hel del innan uppmärksamheten och koncentrationen på bilkörningen var som den borde istället för på telefonsamtalet, det gick tydligen inte att vänta med samtalet tills hon hade kört ut ordentligt på vägen, växla/svänga med en hand och koncentrerad på ett telefonsamtal är kanske inte så bra.


bil nr. 3

en bil kör ordentligt fort på en smal väg med skymda kurvor där bilen upptar ca kanske 50-60% av vägbanan, möter han en annan bil med samma hastighet i den skymda kurvan vill det till att bägge är ordentligt skärpta, möte med en lastbil är kanske inte så mycket att tänka på, mitt möte med bilen går "bra" då jag kör mc, en mc med motsvarande körning upptar klart en mindre del körbanan(mindre risk för andra), bilen har klart begränsad möjlighet att påverka hur stor del av vägbanan den tar då det på stället var en kulle på hans sida och inget dike att tala om, mc-föraren hade i värsta fall kunnat placera mc:n i det lilla diket som fanns och därmed inte uppta någon del alls av vägbanan.

jag tycker man är med om saker hela tiden där bilförare vanligtvis har mindre koncentration på körningen än vad mc-förare har, Robert Collin har skrivit en del om det

Vi Svenssons är de riktiga trafikdårarna

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article5456072.ab

folk som klagar på mc/fart tänker kanske inte på vad som utspelar sig en större del av tiden i trafiken och att det är fler saker än bara farten som påverkar när/ifall det händer något.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu är jag ju varken forumägare eller moderator, men det här är väl ändå ett diskussionsforum och alla bör ha rätt att både ha en åsikt och yttra den.
(Det är också valfritt att både läsa och skriva i trådar.)

Givetvis!

Det jag reagerar på är att det har lavinökat medlemmar som tycker det är omoraliskt att åka 51 på 50 väg, man ska ha reflexväst etc.

Jag gillar att åka hoj. Det är kul att köra FORT, men det är oxå kul att bara "åka hoj". Jag tycker inte att det per automatik är lämpligt att köra fort bara för att vägen är grusfri och jag tycker att jag har kontroll. Det kan finnas helt andra anledningar till en låg hastighetsgräns än just de som jag råkar känna till.

Hela Sverige har låg hastighetsbegränsning, så alltså kör du aldrig fort?

Om man tycker att det är värt en eventuellt ökad risk som det kan innebära att pressa det där lilla extra och är ok med att kanske inte kunna gå på muggen själv i framtiden, eller att man kanske t om kör ihjäl sig så är det det verkligen helt OK för min del att de gör det. Jag tycker bara att man ska va försiktig med att utsätta tredje part för en risk om det är mot dennes vilja.

Den risken tar man per automatik av att åka 2hjul motormaskin.

De som tycker att hastighetsgränser inte gäller just dem är självklart också lika välkomna att komma med sina argument till varför det är så.
Jag tycker att det är lika intressant att läsa de argumenten som mina egna.

Antal självmord i Sverige 2006 = 1458 st

Antal döda på motorcykel 2006 = 55 st

Skulle vi ha en nollvision mot självmord i Sverige skulle vi garanterat få mer effekt än en skitnödig bommulsvärld längsmed vägarna.

Jag personligen tycker inte att alla som kör fort är idioter. Och alla som kör fört tycker förhoppningsvis inte att jag är det heller. Man har olika inställning.

Bra, det gör inte jag heller.

Det blir bara så patetiskt när man i en tråd berättar hur man skiter i allt och berättar att man minsann kör hur fort man vill, för man har ju ändå full kontroll, men när man sen ligger som ett paket på sjukan så förväntar man sig att folk ska visa symapti och bry sig.

(I övrigt en intressant och underhållande tråd, kul att folk engagerar sig). :)

Inte sett någon här som velat ha sympati efter en bombarrepa som gått bad.

Däremot väldigt många som är halvt invalider efter bankörning som ska vara så ofarligt.

Jag håller med faktiskt till viss del med dig i det jag citerat.

Bra! :tummenupp

Jag blir bara lite förvånad över att det är så många olyckor trots att alla som man pratar med och de som skriver på SH verkar ha full koll på, och anpassar sig efter sin förmåga.

Antingen så handlar det alltid om otur, eller så är de som krockar helt enkelt inte medlemmar här.

(Nu syftar jag inte på just dig då jag inte har en aning om hur du kör.) :)

Låter kanske som jag kör jettefort, men jag gör inte det.

Kör med ordentliga marginaler men ändå så kortet skulle ryka varje tripp.


Tack annars för ett ovanligt välskrivet inlägg från den laglydiga sidan, brukar bli personangrepp och trådlåsning :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det "fina" med mc är ifall man tar en större risk så utsätter man sig själv för den största risken, vanligtvis, hastigheten är långtifrån hela sanningen, vilket man kanske lättare är medveten om ifall man kört mc ett tag.

Självklart. När jag skriver att jag tycker att man bör tänka på vart man gasar så är det givetvis inte bara för att skydda andra trafikanter.
Givetvis så handlar det oxå om att det är lika trist varje gång man ser/läser om en hojåkare som det gått åt h*lvete för.

Alla dina exempel är helt korrekta. Jag råkade själv ut för ett rattfyllo/knarkare för hmm,, 4-5 veckor sen? kom med en stor, ny gul cheva pickup.. tvärnitate plötsligt mitt i vägen framför mig. för att sedan med ett ryck vingla över och köra vänstertrafik ett par hundra meter, toucha trottoarkanten och vingla in på en bensinmack där han somnade i bilen.

Jag ringde polisen, "jagade" sen fyllot tills de hann ikapp och tog han.
(Så nu ska man vittna oxå, känns ju "sådär")

Det jag menar är att håller man lägre fart så har man själv också större möjlighet att rädda oförudsedda situationer. Hade jag kört för fort/inte hållt avstånd i det där läget så hade jag garanterat brakat in i honom.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hela Sverige har låg hastighetsbegränsning, så alltså kör du aldrig fort?

Hehe, det händer varje dag både med bil och båge.

Den risken tar man per automatik av att åka 2hjul motormaskin.

Den risken tar man bara genom att vakna på morgonen. Jag tycker bara inte att man ska utsätta andra för en risk som de inte själva kan påverka. (någons höga hastighet)

Däremot väldigt många som är halvt invalider efter bankörning som ska vara så ofarligt.

Bankörning är "säkert" i jämförelse med väg. Just för att man slipper risken med oförutsedda faror/hinder. Typ grus, vilt, möte osv.
Tar den berömda bulten som exempel, nu förtiden möter man en eller flera åkare som kommer susande i "fel" fil på i princip varje repa. det händer inte på en bana.

Kör med ordentliga marginaler men ändå så kortet skulle ryka varje tripp.

Jag brukar försöka hålla mig under 30kmh för fort för lappens skull när jag t ex pendlar till och från jobbet. Kör man på en ödslig fin landsväg så kan det gå fortare. Men precis som jag skrev så får folk för min del köra hur fort de vill, så länge det inte drabbar andra. Och just 30-sträckor (som TS skrev om) brukar jag faktiskt hålla 30.


Tack annars för ett ovanligt välskrivet inlägg från den laglydiga sidan, brukar bli personangrepp och trådlåsning :tummenupp

Tack själv.
Jag förstår dina poänger, och förstår oxå att det ligger mkt i det som en del skriver. Det är folk som uppenbarligen inte tänkt överhuvudtaget som stör mig egentligen :)

(sen blir det alltid en bättre "debatt" om man kryddar sina exempel lite och drar argumenten till det extremfallen) :krama
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Det kan ju inte vara speciellt vanligt att motorcyklar kör på lekande barn eller gångtrafikanter. Dels för att dom låter så mycket mer och dels för att man är mycket mer koncentrerad när man kör hoj. Tänk på det nästa gång ni rattar på radion, pillar med gps:en eller pratar i mobilen när ni sitter i bilen på en 30-väg nästa gång (Vilket jag aldrig gjort :)).

CAN SOMEONE PLEASE THINK ABOUT THE CHILDREN!!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top