Den här annonsen väckte i allafall mitt habegär:
View attachment 437246
https://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_zx_10_73112003.htm?sa=1
Ynka 5400 mil, bara en ägare och dessutom ett V&H Supersport också, det bara skriker sent 80-tal!
Kawas fort-hojar är så maffiga - ondsinta på nåt sätt. GPZ 1100, GPZ 1000, ZX-10 och ZZR 1100... Man skämtar liksom inte bort de hojarna!
View attachment 437282View attachment 437283View attachment 437284View attachment 437285
Var det efterföljaren till GPz1000RX?
Om du menar ZX-10 så, ja. Och GPZ 1000 byggde till viss del på GPZ 900, "samma" motor bl.a. ZX-10 var en helt ny modell som lämnade motorn i arv till ikonen ZZR 1100.
Jag vill nog påstå att Kawasaki inledde eran med hypersnabba motorvägsdräpare i och med GPZ 1000RX 1986, även om Honda och Suzuki var snabba att fylla på. Men det behöver iofs inte betyda att jag har rätt.
Tänkte faktiskt på detta för bara några dagar sen efter ett ha snubblat över denna artikel...http://www.odd-bike.com/2016/11/guest-post-alan-lapps-dirtbag-challenge.html
Egentligen har inte mycket hänt sen min Honda NX650 Dominator från 1988 tillverkades jmfm min andra hoj, en KTM 990 SMR från 2012.
Komponenterna på kåtten är förvisso bättre, men den tillför inget mer än ytterligare teknisk briljans och förfining, jämförelsevis.
En stor skillnad kan jag se: Dominatorn bör rimligen fortfarande gå att hålla igång, efter trettio år.
Vad tror vi om SMRen år 2042?
Kawas fort-hojar är så maffiga - ondsinta på nåt sätt. GPZ 1100, GPZ 1000, ZX-10 och ZZR 1100... Man skämtar liksom inte bort de hojarna!
View attachment 437282View attachment 437283View attachment 437284View attachment 437285
Dom är fan stygga! Gillar skarpt utseendet på 1000RX. Kan väl inte sålts så väldans många i Sverige? Visst såldes både ZX10 och GPZrna som 100hästare?
Minns att på min RD 350 -83 så flagnade den röda färgen på ramen vid svetsarna. Att cyllarna blev lite vita störde inte så mkt. Verkar som ramen är bättre lackad på den 87a jag har nu
Jaså, även på vattenkylda cylindrar? Trodde nästan det hade nåt med att kylflänsarna vibrerar. Eller nåt...
Jag har fått uppfattningen - genom att läsa Bike förstås - att dåtidens Kawor hade sämst lackjobb. Men det gäller inte färgen på motorn iaf, där har Yamaha intagit sistaplatsen.
Så här ser min ut 30 år senare.
Tank o lackade plastdelar är hur fina som helst.
Motorn har klarat sig ganska bra om än inte lika bra.
Den röda färgen på fälgarna kan man skrapa av med naglarna haha
View attachment 438142
Snygg hoj och jävligt snygga Jolly-pipor.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |