Till oss som gillar 80talet... också!

Nää, bevare mig väl, skulle jag haft kvar alla jag ägt skulle de va helt vansinne??

Men det är en lite tråd i det hela och det handlar om cyklar som betytt mycket för mig när jag hade dom då det begav sig och även i vissa fall cyklar som dessutom varit milstolpar i historien som startade med GSX-750 1985.

Jag har några modernare pjäser också som t.ex MV F41000R och RSV4 Factory, o visst, grymma cyklar men Fireblade -92 imponerar lika mycket på mig idag som då den kom -92.

Haha nej, det är klart att alla går inte att spara.

Men jag tycker du är helt rätt ute när du plockar russinen ur kakan, det är verkligen milstolpar i utvecklingen! :tummenupp
:Bugar:Bugar:Bugar GSX-R -85:an, CBR:en och R1:an...


Sen måste jag hålla med PierFrancesco att enkelcutsar är pricken över i på en sporthoj.

180 - kopia.jpg
 
Last edited:
Haha nej, det är klart att alla går inte att spara.

Men jag tycker du är helt rätt ute när du plockar russinen ur kakan, det är verkligen milstolpar i utvecklingen! :tummenupp
:Bugar:Bugar:Bugar GSX-R -85:an, CBR:en och R1:an...


Sen måste jag hålla med PierFrancesco att enkelcutsar är pricken över i på en sporthoj.

Tackar, och ja enkelkutsar är verkligen grejen, dock är det inte helt enkelt att få tag i på många av dom gamla pjäserna. Hade ZXR750RR och YZF750SP på den tiden dom va nya, önskar verkligen jag hade dom kvar.

Hade nöjet att besöka Tonys Superbikegarage förra veckan, där kan man snacka om rätt cyklar, jag hade gett kroppsdelar för många av dom underbara maskiner han har i sitt stall:Bugar:Bugar:Bugar
 
Tillbaks till Drömmeland!

När man pratar 80-tal så ska inte 125:orna glömmas bort.
Dom såldes i stora antal och det var fram tom 1985 väldigt fördelaktigt att ta körkort när man var 16 eftersom man fick köra obegränsad tung den dagen man fyllde 18.
Fanns alltså bara ett A-kort på den tiden

Letade upp lite gamla bike-tidningar som vittnar om hur det var.
Själv äger jag/har ägt tre hojar på listan från 1983.
Bla DTn då som 6000 mil och 34 år senare fortf funkar fint.

bike_1.jpg
bike_2.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=KwAoVjWYDDE
 
Fick med mig sonen, så idag blev det 12 mil med vardera 350:n och 125:an till Nääs bil- och hojträff. :)
Underbart att ligga bakom och lyssna på ljudet, och njuta av lukten. :tummenupp:Bugar
 
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)
1100_88.jpg
twins88.jpg
Som vanligt är det diverse fix med sprickor och dyligt i kåpor samt grejer som skall "originaliseras" igen efter alla år, men en kul bas att gulla med fram i höst när mörkret lägger sig!

Föregående ägare har kapat toppen på framskärmen, så skulle någon ha en sån liggande är jag intresserad.
 
Last edited:
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)
View attachment 438553
View attachment 438554
Som vanligt är det diverse fix med sprickor och dyligt i kåpor samt grejer som skall "originaliseras" igen efter alla år, men en kul bas att gulla med fram i höst när mörkret lägger sig!

Föregående ägare har kapat toppen på framskärmen, så skulle någon ha en sån liggande är jag intresserad.
Var en upplevelse när man 1988 fick testa en sån 1100 fast det var en -86a:tummenupp
 
Var en upplevelse när man 1988 fick testa en sån 1100 fast det var en -86a:tummenupp
Stämmer exakt på mig också, körde mest Kawasaki då men en säljare på Lelles i Munkedal hade en 86:a jag fick låna en sväng och det va nåt helt nytt för mig, men det sjuka är att flinar lika mycke under hjälmen nu med:tummenupp
 
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)
View attachment 438553
View attachment 438554
Som vanligt är det diverse fix med sprickor och dyligt i kåpor samt grejer som skall "originaliseras" igen efter alla år, men en kul bas att gulla med fram i höst när mörkret lägger sig!

Föregående ägare har kapat toppen på framskärmen, så skulle någon ha en sån liggande är jag intresserad.

Vilken duo, och blåvita bägge två - riktigt snyggt! :tummenupp

De ser ju orginal och kompletta ut i mina ögon, så vad är det som saknas?
 
Stämmer exakt på mig också, körde mest Kawasaki då men en säljare på Lelles i Munkedal hade en 86:a jag fick låna en sväng och det va nåt helt nytt för mig, men det sjuka är att flinar lika mycke under hjälmen nu med:tummenupp
Jag körde med kawa då en GPX750r gick helt ok på den tiden .Men sen fick man prova 1100an:yoparty
 
Då var det dags för Gixxer 750 -88 att få sällskap av en storebror från samma årskull:)

Kul att du hittade en med samma färgsättning som 750:n! De står bra tillsammans :tummenupp

De ser ju orginal och kompletta ut i mina ögon, så vad är det som saknas?
En snabb blick ger: Mörkt kåpglas (en styggelse i mina ögon, men alla har olika preferenser), bortplockad luftburk samt då avsågad framskärm (även om det inte syns på bilderna), men det finns säkert någon detalj till för den som har öga för sådana :)

Jag måste ju hålla med tidigare inlägg, GSX-R 1100:an var en helt annan best än de övriga sporthojarna när den kom. GSX-R 750:n var en revolution när den presenterades 1985 och 1100:an skruvade upp det hela något varv till året efter :rock Lite sugen är jag allt att hitta mig en fin 86:a igen...
 
Kul att du hittade en med samma färgsättning som 750:n! De står bra tillsammans :tummenupp


En snabb blick ger: Mörkt kåpglas (en styggelse i mina ögon, men alla har olika preferenser), bortplockad luftburk samt då avsågad framskärm (även om det inte syns på bilderna), men det finns säkert någon detalj till för den som har öga för sådana :)

Haha okej, luftburken missade jag... :)


Då var det ju annars mer eller mindre standard med mörkt kåpglas, V&H-rör och separata filter. Jag vet ingen som hade orginalröret kvar, men miniblinkers hade inte slagit igenom än.
På bilden med båda hojarna syns det rätt tydligt att det är två olika generationer, trots att de är samma årgång. Men som sagt; riktigt snygga!
 
Vilken duo, och blåvita bägge två - riktigt snyggt! :tummenupp

De ser ju orginal och kompletta ut i mina ögon, så vad är det som saknas?

750:n är väldigt original, den renoverade jag i vintras, men valde att behålla det tidstypiska V&H systemet på, originalsystemet ligger i bubbelplast men kommer nog snart att monteras trots allt.

1100:n är hyggligt original, har idag fixat framskärm, kåpglas samt kåpan till skyltbelysningen bak, däremot verkar det lögn att hitta det lilla värmeskydd som sitter strax framför ljuddämparen, men skam den som ger sig, någonstans finns det...

Luftburken stör mig att den är borta, men samtidigt är det i alla fall lätt att a loss förgasarna om man ska gulla lite så den har låg prio just nu.
 
Last edited:
80-talet. Honda "R" hojar. CB1100R, 81, 82, 83. VF1000R, 84, 85, 86. NS400R, 85, 86, 87, VFR750R "RC30", 88, 89.

Sommaren 2017. En utav pärlorna i garaget,
Stått still många år i annans garage..... nu besiktigad.
Honda VF1000R 1984, inte så många mil. Original!
Underkåpan är undanlagd, vill se om det finns läckage.
Och det synes inget.
V4:a motorn drager fint, kamdrivningen "drev" gnäller som den ska!
Veteran... 33 år gammal. Värdet, uppskattningen är på väg upp!
Provkörning efter längre stillestånd pågår, nu uppe i 70/mil... ;-)

Mvh Toyman

IMG_9419 (1280x960).jpgIMG_9420 (1280x960).jpgIMG_9428 (1280x960).jpgIMG_9429 (1280x960).jpgIMG_9430 (1280x960).jpgIMG_9436 (1280x960).jpgIMG_9440 (1280x960).jpgIMG_9445 (1280x960).jpg
 
Underbara bilder, och så fick man förklaringen på varför underkåpan har saknats på dina bilder av denna skönhet:tummenupp

Dom är verkligen vackra dessa maskiner, det är inte utan att man blir sugen.....

Men nu bär det av på en morgonrunda på 1100:n innan värsta trafiken drar igång:)
 
Nyheter
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Back
Top