checkster
Gudomlig sporthojare
Min CB400N från -83. Det fanns många snygga hojar på 80-talet..
View attachment 448801
https://www.blocket.se/vi/84948603.htm
Denna såg fräsch ut också
Min CB400N från -83. Det fanns många snygga hojar på 80-talet..
View attachment 448801
Min CB400N från -83. Det fanns många snygga hojar på 80-talet..
View attachment 448801
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?
RD/DT ser man ibland och det lär hänga ihop med att som såldes i stora antal. View attachment 450875
På tal om stort antal: populäraspte moppen tror jag var Zündapp KS 50, vart har all de tagit vägen? Även mc-varianten av denna, det fanns KS100 och KS125, verkar vara borta idag också.
Men som du säger, det finns en och annan RD 0ch DT. De enda som verkar ha överlevt i större mängd är de större hojarna, Honda CB650 och 750 är inte svåra att hitta. Men 125orna...
Så det är på FB de finns? Märkligt att man inte hittar dem på Blocket, men de kanske mest byter ägare genom kontakter med likasinnade. Jag har själv haft både Crescent 50SS och Zündapp KS50 som grabb, och en Puch Florida. Alla både köpte och sålde jag för runt tusenlappen. Man skulle nog ha behållit dem om man vetat om att de skulle bli samlarobjekt en dag, men det hade man ingen aning om då.KS 50, Puch, Monark/Crescent/MCB, Suzuki och veteranmoppar som Viktoria mfl finns på Facebook. Varierande skick, trimningsgrad och prisklass. Jag har kollat lite på den tvåcylindriga KS 50-motorn. Coolt. Jag är med i 3-4 moppegrupper. De är väldigt aktiva. Massor av moppeträffar runt om i landet med utställning, dragrace, en åktur på 8-10 mil, grill och övernattning i tält eller husvagn. Lite olika stuk på träffarna.
Det trimmas också friskt. Inte ovanligt att det finns bromsbänk på träffarna! Det finns en imponerande kompetens bland medlemmarna både när det gäller trimning och originalrenovering.
Så om du letar efter moppar så kolla FB.
CB400 och GSX400 har jag själv haft, båda inköpta för mycket måttliga pengar. De större kusinerna till dessa hojar går också att få tag på, men 125r och även 250cc är mer sällsynta. Jag tror att 250 låg illa till försäkringsmässigt och såldes nog inte i så stora antal.KS 100 har alltid varit dyr och svår att få tag i. Populära att stjäla och sätta motorn i sin KS 50, Compact, Mamba eller flakmoppe. Den första KS 125:an var på 15 hk. Inte lika populär som den senare modellen i Racing Rot och 17,6 hk DIN. När de dyker upp på blocket är de till fantasipriser. Jag hade en -73:a med de små mätarna. Snyggaste modellen.
När det gäller z, cb, gsx, xs och xj 400 så såldes de i mängder runt 81-85 pga de relativt låga försäkringspremierna. Hondas cb 650 var en lågt prissatt hoj som också såldes i mängder. Blocket är fyllt av dessa dussinhojar. Honda 750 fanns i tre versioner, custom, standard (med asfult baklyse) och den lite sportigare F-modellen. Senare kom även F2 med 1/2 - 3/4-kåpa.
Yamaha srx har 608 kubik och hamnade bland betydligt vassare hojar i försäkringstarifferna. Ingen försäljningssuccé direkt. Synd på en så snygg hoj. Tog iofs bara in -86.
Man tycket ju att åtminstone 2-taktshojarna bland 125r borde ha överlevt. Mekaniken var ju ganska enkel, och det kan inte ha varit några större problem att hålla dem rullande.Jag har ingen koll alls på 125r och körkortsreglerna men på 90-talet var ju de vassare 125rna svårsålda eftersom de krävde A2 eller A för att få köra. Priserna dumpades. Få 20-50-åringar ville bli sedda på en 125:a då. Idag är det inga problem med det, det svåra är att hitta en.
1988 Honda VFR750F "RC24"
En tricolor önskar jag.... HRC färgerna. 1987/88
Prio 1 HRC färgschema, 2 vit, 3 svart .....
Fantastiska gamla hojjar dom där, hade en '88 för några år sedan som jag lackade om och fixade till. Den hade rullat över 10.000mil när jag sålde den till en kompis, han har kvar den än och jag tror den snart har rullat 14.000mil
View attachment 447289
Hej, den dära 88:an....... den kanske behöver vila lite. Få sig en supertvätt, recond och vila upp sig ibland SuperBike kompisar, värstingar.... fast egentligen söker jag en 88:a i vit eller röd.... å svart original-lack. Honda VFR750F J/K 1988/1989.
Visst är den tjusig! 1986–1987 — VFR700F / VFR700F2 (RC26)
Hur hittar man en sådan här, gjordes den den i gatuversion?
1986–1987 — VFR750RK (RC24)
Ifrån sida på Wikipedia!
Not to be confused with the VFR750R (RC30) the VFR750RK was the HRC race kitted version of the VFR750F. Designed for TT F1 and Endurance racing as well as AMA Superbike. The kit bumped the claimed power output from 105PS@10500 rpm to 125PS@12000 rpm due to engine changes including new titanium rods (steel for AMA), pistons (raising compression to 11:1) and cams with larger (optional titanium for the inlet) valves. A new ECU bumped the ignition advance by 5°. Depending on year either the original carbs were modified or a new set were offered as an option.
Blev erbjuden att köpa en Yamaha AG100 från -81 i veckan , väldigt ovanlig modell i Sverige
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blev erbjuden att köpa en Yamaha AG100 från -81 i veckan , väldigt ovanlig modell i Sverige
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dessa småhojar från tidigt 80-tal verkar vara väldigt efterfraktade, så köp om priset är rätt (under tiotusen). Enda problemet är tillgången på reservdelar, speciellt om det rör sig om ovanliga modeller.
Min första hoj!...En sådana kom in i garaget, tillhör nu SuperBikeSamlingen!
KAWASAKI GPX750R...
Priset är runt 6000-7000kr och den startar och går fint, den är dock inte reggad.
Jag hade nog redan köpt och hämtat den om det inte vore för att jag bor i Umeå och han som säljer den bor 60mil norrut
Skickat från min iPhone med Tapatalk
80-talet.
En sådana kom in i garaget, tillhör nu SuperBikeSamlingen!
KAWASAKI GPX750R 1988.
Min första hoj!
Bra motor, resten var skräp.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |