Till oss som gillar 80talet... också!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
WSBK, SBK.... Superbike. Trollade fram många specialare.
Fick ut denna i trafik lagom till sitt dop. Yamaha FZR750R 1989 "OW01".
Den rullade i veteranrallyt "Kungsrallyt 2019" som 30 åring.
8.5 mil i ösregn, den blev rejält döpt!

IMG_20190503_175746 (1280x960).jpg IMG_20190528_145728 (1280x960).jpg
IMG_20190530_092520 (1280x960).jpg IMG_20190530_094401 (1280x960).jpg
IMG_20190530_115152 not (1280x960).jpg IMG_20190530_155037 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
124100
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mitt bland trådar om brutna knän, KTM'er, miljöpartister och elbilar - den här tråden gör mig alltid på gott humör...!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Honda 1982 1100cc Goldwing.
Köptes ny utav 1 vän till mig 1982, han och frun hade den på sin bröllopsresa ner till Europa då. Efter några år såldes den. 2012 köptes den tillbaka, 30 års present till dem själva! Hojen var då besiktigad senast 2001. igår körde jag den till besiktningen och hojen fick godkänt och är åter i trafik. Endast 4800 mil.....
Tvåfärgad! Wingen såldes då som nakenhoj! Kåporna var tillval, option. De skulle ju på semester, bröllopsresan och det fanns endast de blå kåpan att tillgå. tänktes lackas om senare, så blev ej fallet. De var nöjda med den. Pga skada kommer de inte köra hoj mer.... så de ska väl sälja den en andra gång. Lite justeringar återstår.
Jag har kört den 10 mil nu. Inte helt fel om man önskar en KLASSIKER.

IMG_20190902_122954 (1280x960).jpg IMG_20190902_125125 (1280x960).jpg
IMG_20190902_130818 (1280x960).jpg IMG_20190902_124731 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?

Hmm, dessa ser jag ju dagligen på blocket, eller isf veckovis. Finns ju massvis att köpa om nostalgitarmen suger. Sen att vraken kostar över tio tusen är ju lite trist.


Ok nu såg jag ”runt 80” och det är lite glesare mellan 2-cyl Yamaha RD, Suzuki X4 mm det är helt sant.

Men dessa med samtida vänner kostar 20.000:- så jag tror norrmännen köpt alla:)

Det är iaf de som vill köpa när jag kommit över såna ladugårdsfynd
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?

RD/DT ser man ibland och det lär hänga ihop med att som såldes i stora antal. bike_2.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
RD/DT ser man ibland och det lär hänga ihop med att som såldes i stora antal. View attachment 450875

På tal om stort antal: populäraste moppen tror jag var Zündapp KS 50, vart har all de tagit vägen? Även mc-varianten av denna, det fanns KS100 och KS125, verkar vara borta idag också.
Men som du säger, det finns en och annan RD 0ch DT. De enda som verkar ha överlevt i större mängd är de större hojarna, Honda CB650 och 750 är inte svåra att hitta. Men 125orna...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
På tal om stort antal: populäraspte moppen tror jag var Zündapp KS 50, vart har all de tagit vägen? Även mc-varianten av denna, det fanns KS100 och KS125, verkar vara borta idag också.
Men som du säger, det finns en och annan RD 0ch DT. De enda som verkar ha överlevt i större mängd är de större hojarna, Honda CB650 och 750 är inte svåra att hitta. Men 125orna...

KS 50, Puch, Monark/Crescent/MCB, Suzuki och veteranmoppar som Viktoria mfl finns på Facebook. Varierande skick, trimningsgrad och prisklass. Jag har kollat lite på den tvåcylindriga KS 50-motorn. Coolt. Jag är med i 3-4 moppegrupper. De är väldigt aktiva. Massor av moppeträffar runt om i landet med utställning, dragrace, en åktur på 8-10 mil, grill och övernattning i tält eller husvagn. Lite olika stuk på träffarna.
Det trimmas också friskt. Inte ovanligt att det finns bromsbänk på träffarna! Det finns en imponerande kompetens bland medlemmarna både när det gäller trimning och originalrenovering.
Så om du letar efter moppar så kolla FB.

KS 100 har alltid varit dyr och svår att få tag i. Populära att stjäla och sätta motorn i sin KS 50, Compact, Mamba eller flakmoppe. Den första KS 125:an var på 15 hk. Inte lika populär som den senare modellen i Racing Rot och 17,6 hk DIN. När de dyker upp på blocket är de till fantasipriser. Jag hade en -73:a med de små mätarna. Snyggaste modellen.
När det gäller z, cb, gsx, xs och xj 400 så såldes de i mängder runt 81-85 pga de relativt låga försäkringspremierna. Hondas cb 650 var en lågt prissatt hoj som också såldes i mängder. Blocket är fyllt av dessa dussinhojar. Honda 750 fanns i tre versioner, custom, standard (med asfult baklyse) och den lite sportigare F-modellen. Senare kom även F2 med 1/2 - 3/4-kåpa.
Yamaha srx har 608 kubik och hamnade bland betydligt vassare hojar i försäkringstarifferna. Ingen försäljningssuccé direkt. Synd på en så snygg hoj. Tog iofs bara in -86.

Jag har ingen koll alls på 125:eek:r och körkortsreglerna men på 90-talet var ju de vassare 125:eek:rna svårsålda eftersom de krävde A2 eller A för att få köra. Priserna dumpades. Få 20-50-åringar ville bli sedda på en 125:a då. Idag är det inga problem med det, det svåra är att hitta en.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
KS 50, Puch, Monark/Crescent/MCB, Suzuki och veteranmoppar som Viktoria mfl finns på Facebook. Varierande skick, trimningsgrad och prisklass. Jag har kollat lite på den tvåcylindriga KS 50-motorn. Coolt. Jag är med i 3-4 moppegrupper. De är väldigt aktiva. Massor av moppeträffar runt om i landet med utställning, dragrace, en åktur på 8-10 mil, grill och övernattning i tält eller husvagn. Lite olika stuk på träffarna.
Det trimmas också friskt. Inte ovanligt att det finns bromsbänk på träffarna! Det finns en imponerande kompetens bland medlemmarna både när det gäller trimning och originalrenovering.
Så om du letar efter moppar så kolla FB.
Så det är på FB de finns? Märkligt att man inte hittar dem på Blocket, men de kanske mest byter ägare genom kontakter med likasinnade. Jag har själv haft både Crescent 50SS och Zündapp KS50 som grabb, och en Puch Florida. Alla både köpte och sålde jag för runt tusenlappen. Man skulle nog ha behållit dem om man vetat om att de skulle bli samlarobjekt en dag, men det hade man ingen aning om då.

KS 100 har alltid varit dyr och svår att få tag i. Populära att stjäla och sätta motorn i sin KS 50, Compact, Mamba eller flakmoppe. Den första KS 125:an var på 15 hk. Inte lika populär som den senare modellen i Racing Rot och 17,6 hk DIN. När de dyker upp på blocket är de till fantasipriser. Jag hade en -73:a med de små mätarna. Snyggaste modellen.
När det gäller z, cb, gsx, xs och xj 400 så såldes de i mängder runt 81-85 pga de relativt låga försäkringspremierna. Hondas cb 650 var en lågt prissatt hoj som också såldes i mängder. Blocket är fyllt av dessa dussinhojar. Honda 750 fanns i tre versioner, custom, standard (med asfult baklyse) och den lite sportigare F-modellen. Senare kom även F2 med 1/2 - 3/4-kåpa.
Yamaha srx har 608 kubik och hamnade bland betydligt vassare hojar i försäkringstarifferna. Ingen försäljningssuccé direkt. Synd på en så snygg hoj. Tog iofs bara in -86.
CB400 och GSX400 har jag själv haft, båda inköpta för mycket måttliga pengar. De större kusinerna till dessa hojar går också att få tag på, men 125:eek:r och även 250cc är mer sällsynta. Jag tror att 250 låg illa till försäkringsmässigt och såldes nog inte i så stora antal.
Här kan man ju notera att de encylindriga hojarna i denna klass också blivit samlarobjekt. Yamaha SR 125/250/400/500 finns knappt att få tag på längre, de som finns betingar fantasipriser.


Jag har ingen koll alls på 125:eek:r och körkortsreglerna men på 90-talet var ju de vassare 125:eek:rna svårsålda eftersom de krävde A2 eller A för att få köra. Priserna dumpades. Få 20-50-åringar ville bli sedda på en 125:a då. Idag är det inga problem med det, det svåra är att hitta en.
Man tycket ju att åtminstone 2-taktshojarna bland 125:eek:r borde ha överlevt. Mekaniken var ju ganska enkel, och det kan inte ha varit några större problem att hålla dem rullande.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Honda VFR ..............

1988 Honda VFR750F "RC24"
En tricolor önskar jag.... HRC färgerna. 1987/88
Prio 1 HRC färgschema, 2 vit, 3 svart .....

Fantastiska gamla hojjar dom där, hade en '88 för några år sedan som jag lackade om och fixade till. Den hade rullat över 10.000mil när jag sålde den till en kompis, han har kvar den än och jag tror den snart har rullat 14.000mil :)

View attachment 447289

Hej, den dära 88:an....... den kanske behöver vila lite. Få sig en supertvätt, recond och vila upp sig ibland SuperBike kompisar, värstingar.... fast egentligen söker jag en 88:a i vit eller röd.... å svart original-lack. Honda VFR750F J/K 1988/1989.

Visst är den tjusig! 1986–1987 — VFR700F / VFR700F2 (RC26)
Honda_VFR750_Interceptor.jpg

Hur hittar man en sådan här, gjordes den den i gatuversion?
1986–1987 — VFR750RK (RC24)
Ifrån sida på Wikipedia!
Not to be confused with the VFR750R (RC30) the VFR750RK was the HRC race kitted version of the VFR750F. Designed for TT F1 and Endurance racing as well as AMA Superbike. The kit bumped the claimed power output from 105PS@10500 rpm to 125PS@12000 rpm due to engine changes including new titanium rods (steel for AMA), pistons (raising compression to 11:1) and cams with larger (optional titanium for the inlet) valves. A new ECU bumped the ignition advance by 5°. Depending on year either the original carbs were modified or a new set were offered as an option.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
80-talet.
En sådana kom in i garaget, tillhör nu SuperBikeSamlingen!
KAWASAKI GPX750R 1988.

IMG_05331 1 (960x720).jpg IMG_20190924_144835 (1280x960).jpg
IMG_20190930_135341 (1280x960).jpg


1988, ny serie world wide... WSBK som startade då, 6 förare ställde upp med denna modellen,
varav 2 utav dessa körde Kawasaki Frankrikes fabrikshojar.
ladda ned (1).png ladda ned.png
Denna WSBK GPX såldes på Bonhams auktioner 2013 för 53,000.--

1989 tog ju denna över och GPX:n syntes ej mera till i WSBK..
Kawasaki ZXR750 H1 1989.jpg
 
Last edited:

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Blev erbjuden att köpa en Yamaha AG100 från -81 i veckan , väldigt ovanlig modell i Sverige

6c001c740b38e8c42fc5b94f34ec34fa.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Blev erbjuden att köpa en Yamaha AG100 från -81 i veckan , väldigt ovanlig modell i Sverige

6c001c740b38e8c42fc5b94f34ec34fa.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dessa småhojar från tidigt 80-tal verkar vara väldigt efterfraktade, så köp om priset är rätt (under tiotusen). Enda problemet är tillgången på reservdelar, speciellt om det rör sig om ovanliga modeller.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Dessa småhojar från tidigt 80-tal verkar vara väldigt efterfraktade, så köp om priset är rätt (under tiotusen). Enda problemet är tillgången på reservdelar, speciellt om det rör sig om ovanliga modeller.

Priset är runt 6000-7000kr och den startar och går fint, den är dock inte reggad.

Jag hade nog redan köpt och hämtat den om det inte vore för att jag bor i Umeå och han som säljer den bor 60mil norrut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Priset är runt 6000-7000kr och den startar och går fint, den är dock inte reggad.

Jag hade nog redan köpt och hämtat den om det inte vore för att jag bor i Umeå och han som säljer den bor 60mil norrut


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har det varit renskötsel med i bilden med den hojen:)

Synd att den är oreggad, men väldigt fin & ovanlig:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
80-talet.
En sådana kom in i garaget, tillhör nu SuperBikeSamlingen!
KAWASAKI GPX750R 1988.

Att GPX:en också fick va med och leka!
Men utan 16-tums-hjulet kan det väl inte gått bra?

Min första hoj!
Bra motor, resten var skräp.

Äsch då, världens besta GPX juh! :arsele


Den gick utmärkt både till Alperna och på Ringen, och så fräck den var med 40-liters Krauser:
IMG_0034 - kopia.jpg

Till och med polisen var imponerad och berättade flera gånger hur fort man får köra och hur fort en GPX just hade passerat dem. De berättade också för mig exakt hur fränt de tyckte V&H-pipan lät. Ljuvliga 116 db rullade in i deras mikrofon. Varje gång. :skrämd

Tyvärr byttes den senare till en GSX-R som inte heller gick så bra i dikena.
IMG_0034 - kopia.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top