Till oss som gillar 80talet... också!

Kul att läsa om alla roliga hojar som man växte upp med, fantastiskt med den kunskap som finns bland SH:s medlemmar om allt mellan himmel och jord! :)

Min fråga då: Vi alla vet ju vilka moppar, 125:or och större hojar som blev klassiker. I var och vartannat inlägg finns det ju folk som ångrar att de sålde sin Dakota, Katana eller RG500 för någon eller några lusentappar.

Vad kommer att bli klassiker om 25-30 år av dagens modeller? Finns det några hojar som har potentialen att bli en klassiker?
Jag tänker mest på att de modeller som blivit verkliga klassiker och som är värda pengar idag är ju hojar som hade något speciellt. Honda CBX med sin motor, Katana 1100 med sitt utseende, PUCH Dakota eftersom den är såååå förknippad med starka ungdomsminnen med tonårstjejer och att dricka öl i buskarna (Japp, jag generaliserar... :) )
Och såklart alla 2-taktshojarna, både 125:or och större. Till och med RD350 som låg i alla dikena på 80-talet har börjat stiga i pris.

Hur ser framtiden ut? Personligen tror jag inte att det om 30 år kommer att finnas något annat än elhojar vilket gör att väldigt många av dagens hojar kommer att bli sällsynta klassiker, allting som har en förbränningsmotor kommer förr eller senare att bli ett samlarobjekt...

Kort sagt; Vilken av hojarna som vi har i garaget idag kommer vi om 30 år att ångra att vi sålde för en billig peng??? :)
 
Kul att läsa om alla roliga hojar som man växte upp med, fantastiskt med den kunskap som finns bland SH:s medlemmar om allt mellan himmel och jord! :)

Min fråga då: Vi alla vet ju vilka moppar, 125:or och större hojar som blev klassiker. I var och vartannat inlägg finns det ju folk som ångrar att de sålde sin Dakota, Katana eller RG500 för någon eller några lusentappar.

Vad kommer att bli klassiker om 25-30 år av dagens modeller? Finns det några hojar som har potentialen att bli en klassiker?
Jag tänker mest på att de modeller som blivit verkliga klassiker och som är värda pengar idag är ju hojar som hade något speciellt. Honda CBX med sin motor, Katana 1100 med sitt utseende, PUCH Dakota eftersom den är såååå förknippad med starka ungdomsminnen med tonårstjejer och att dricka öl i buskarna (Japp, jag generaliserar... :) )
Och såklart alla 2-taktshojarna, både 125:or och större. Till och med RD350 som låg i alla dikena på 80-talet har börjat stiga i pris.

Hur ser framtiden ut? Personligen tror jag inte att det om 30 år kommer att finnas något annat än elhojar vilket gör att väldigt många av dagens hojar kommer att bli sällsynta klassiker, allting som har en förbränningsmotor kommer förr eller senare att bli ett samlarobjekt...

Kort sagt; Vilken av hojarna som vi har i garaget idag kommer vi om 30 år att ångra att vi sålde för en billig peng??? :)

Svårt att säga. Mycket av det som är eftertraktat idag är enkla, basic hojar från 70- och 80-talen. Som Yamaha SR400/500, Honda XL 250/500, Yamaha XT250/500, Och alla 125:or från 80-talet. Suzuki GP/GT, Yamaha RD/DT, för att inte tala om oöverkomliga Zündapp.
Såna hojar tillverkas ju knappt idag, och det är därför svårt att veta vad som kommer bli eftertraktat i framtiden.
 
Kul att läsa om alla roliga hojar som man växte upp med, fantastiskt med den kunskap som finns bland SH:s medlemmar om allt mellan himmel och jord! :)

Min fråga då: Vi alla vet ju vilka moppar, 125:or och större hojar som blev klassiker. I var och vartannat inlägg finns det ju folk som ångrar att de sålde sin Dakota, Katana eller RG500 för någon eller några lusentappar.

Vad kommer att bli klassiker om 25-30 år av dagens modeller? Finns det några hojar som har potentialen att bli en klassiker?
Jag tänker mest på att de modeller som blivit verkliga klassiker och som är värda pengar idag är ju hojar som hade något speciellt. Honda CBX med sin motor, Katana 1100 med sitt utseende, PUCH Dakota eftersom den är såååå förknippad med starka ungdomsminnen med tonårstjejer och att dricka öl i buskarna (Japp, jag generaliserar... :) )
Och såklart alla 2-taktshojarna, både 125:or och större. Till och med RD350 som låg i alla dikena på 80-talet har börjat stiga i pris.

Hur ser framtiden ut? Personligen tror jag inte att det om 30 år kommer att finnas något annat än elhojar vilket gör att väldigt många av dagens hojar kommer att bli sällsynta klassiker, allting som har en förbränningsmotor kommer förr eller senare att bli ett samlarobjekt...

Kort sagt; Vilken av hojarna som vi har i garaget idag kommer vi om 30 år att ångra att vi sålde för en billig peng??? :)

Svårt att säga. Mycket av det som är eftertraktat idag är enkla, basic hojar från 70- och 80-talen. Som Yamaha SR400/500, Honda XL 250/500, Yamaha XT250/500, Och alla 125:or från 80-talet. Suzuki GP/GT, Yamaha RD/DT, för att inte tala om oöverkomliga Zündapp.
Såna hojar tillverkas ju knappt idag, och det är därför svårt att veta vad som kommer bli eftertraktat i framtiden.

Två mycket kloka inlägg, grabbar! Särskilt båda era sista meningar skrämmer mig mer än håriga spindlar. :skrämd Just att de fina hojarna, som var våra kanske största tonårsförälskelser, kan vara bortsopade om 20-30 år.

De allra första sporthojarna har tappats sönder som förstahojar, de gamla dubbeldämparhojarna har mött den sorgliga cafébygge-döden och de kanske mest motståndskraftiga offroadhojarna har malts ned som stugmoppar. Sånt gör mig fan gråtfärdig! :(


MEN, res dig upp och slåss broder, ty än är slaget inte förlorat! :kulspruta
Än finns de skira 80-talare kvar, som kikar fram ur Blockets annonsmyller. Här vilar det tunga ansvar på oss att beskydda de sista av de fantastiska alster.
Och kan vi vapenbröder nu komma överens om att alltid ha minst en 80-talshoj i garaget att gulla med, så är kriget mot fientliga krafter utjämnat. :hojsmilie
 
Last edited:
Kort sagt; Vilken av hojarna som vi har i garaget idag kommer vi om 30 år att ångra att vi sålde för en billig peng??? :)

Jag har ju redan haft tillfälle att ångra min försäljning av R100 RS-78:an... och jag tror att R1200ST-n kommer att bli en eftertraktad raritet inom 10 år. Och jag ångrar att jag inte köpte HP2 Sport när de faktiskt fanns att köpa...
 
Jag har ju redan haft tillfälle att ångra min försäljning av R100 RS-78:an... och jag tror att R1200ST-n kommer att bli en eftertraktad raritet inom 10 år. Och jag ångrar att jag inte köpte HP2 Sport när de faktiskt fanns att köpa...

Jag har en kompis som köpte HP2 Sport ny...och förvandlade den till en hög kolfiberskrot på Kemora någon månad sernare...en MYCKET cool hoj!!!!

hp2-3.jpg
 
Kul att läsa om alla roliga hojar som man växte upp med, fantastiskt med den kunskap som finns bland SH:s medlemmar om allt mellan himmel och jord! :)

Min fråga då: Vi alla vet ju vilka moppar, 125:or och större hojar som blev klassiker. I var och vartannat inlägg finns det ju folk som ångrar att de sålde sin Dakota, Katana eller RG500 för någon eller några lusentappar.

Vad kommer att bli klassiker om 25-30 år av dagens modeller? Finns det några hojar som har potentialen att bli en klassiker?
Jag tänker mest på att de modeller som blivit verkliga klassiker och som är värda pengar idag är ju hojar som hade något speciellt. Honda CBX med sin motor, Katana 1100 med sitt utseende, PUCH Dakota eftersom den är såååå förknippad med starka ungdomsminnen med tonårstjejer och att dricka öl i buskarna (Japp, jag generaliserar... :) )
Och såklart alla 2-taktshojarna, både 125:or och större. Till och med RD350 som låg i alla dikena på 80-talet har börjat stiga i pris.

Hur ser framtiden ut? Personligen tror jag inte att det om 30 år kommer att finnas något annat än elhojar vilket gör att väldigt många av dagens hojar kommer att bli sällsynta klassiker, allting som har en förbränningsmotor kommer förr eller senare att bli ett samlarobjekt...

Kort sagt; Vilken av hojarna som vi har i garaget idag kommer vi om 30 år att ångra att vi sålde för en billig peng??? :)

Det lär nog stämma, bara elhojar om 30 år. Och våra efterkommande kommer att fundera hur vi tänkte, varför körde ni förbränningsmotor när man kan få ut 5 ggr så hög effekt ur en elmotor utan utsläpp gratis laddad från solen?

Tiderna och teknologin förändras.

När det begavs sig drägglade man över en gsx1100 1983 med 100hk begränsning.
Den gick att avstrypa så man fick 130 hk en offattbar hög effekt för en fjunig 15 åring.
Mcbutiken Hedbacka mc, låg 300 m från skolan med suzukis hela utbud, detta grundlade mitt mc intresse.

Men som sagt var, tiderna förändras.

Mc intresset består, motorcyklarna kommer att förändras.Känslan är lika varje vår och semester!!!

Länge leve den fria mckulturen.
 
Det lär nog stämma, bara elhojar om 30 år. Och våra efterkommande kommer att fundera hur vi tänkte, varför körde ni förbränningsmotor när man kan få ut 5 ggr så hög effekt ur en elmotor utan utsläpp gratis laddad från solen?

Tiderna och teknologin förändras.

När det begavs sig drägglade man över en gsx1100 1983 med 100hk begränsning.
Den gick att avstrypa så man fick 130 hk en offattbar hög effekt för en fjunig 15 åring.
Mcbutiken Hedbacka mc, låg 300 m från skolan med suzukis hela utbud, detta grundlade mitt mc intresse.

Men som sagt var, tiderna förändras.

Mc intresset består, motorcyklarna kommer att förändras.Känslan är lika varje vår och semester!!!

Länge leve den fria mckulturen.

Nu vill jag inte vara sån, men en ostrypt och i övrigt original GSX 1100 från 1983 hade inte 130 hk. :smasha
 
_Jag hade bara 125:a när gsx 1100 gjorde entre som värstingen alla skulle ha med raaskpinnar o vance &hines avgas, svetsförstärkt koppling mm. Hojen som de stora grabbarna slangade med fram o tillbaka med på Nynäsvägen.

Idag undrar jag och tycker väldigt synd om den stackars klena framgaffeln som skulle ta han om kvartstonnet som skulle landa så småningom. Metzeler ME77 kommer jag ihåg var the shit på gummisidan + Pirelli phantom
 
Visst var det väl 111 hk de uppgav -83 !?

En 1100 E har jag förövrigt alltid varit sugen på - fast helst en 82á i silver och inte nån svartlackad motor som på 83an.

Det enda jag kommer ihåg var att gsx1100r hade 130 och den kom tre år senare. Internet säger 111 hk för gsx 1100 1983 så det kan nog stämma
 
Jag har hjulat en hel del i mina dar men fattar inte hur dom lyckades få upp framhjulet på dom där. Har bara testat 750n iofs men det framhjulet var ju inte lönt försöka få upp med mindre än domkraft.
 
Två mycket kloka inlägg, grabbar! Särskilt båda era sista meningar skrämmer mig mer än håriga spindlar. :skrämd Just att de fina hojarna, som var våra kanske största tonårsförälskelser, kan vara bortsopade om 20-30 år.

De allra första sporthojarna har tappats sönder som förstahojar, de gamla dubbeldämparhojarna har mött den sorgliga cafébygge-döden och de kanske mest motståndskraftiga offroadhojarna har malts ned som stugmoppar. Sånt gör mig fan gråtfärdig! :(


MEN, res dig upp och slåss broder, ty än är slaget inte förlorat! :kulspruta
Än finns de skira 80-talare kvar, som kikar fram ur Blockets annonsmyller. Här vilar det tunga ansvar på oss att beskydda de sista av de fantastiska alster.
Och kan vi vapenbröder nu komma överens om att alltid ha minst en 80-talshoj i garaget att gulla med, så är kriget mot fientliga krafter utjämnat. :hojsmilie

Hear Hear! Bästa jag läst på länge. Själv sågar jag numera bara bakramar på HELT hopplösa japshojar:)
 
Jag har hjulat en hel del i mina dar men fattar inte hur dom lyckades få upp framhjulet på dom där. Har bara testat 750n iofs men det framhjulet var ju inte lönt försöka få upp med mindre än domkraft.

Jag hade en 750 med trasig tvåa, så någon före mig lär ju försökt iaf. Respekt till de som slangade med åttiotalshojarna
 
_Jag hade bara 125:a när gsx 1100 gjorde entre som värstingen alla skulle ha med raaskpinnar o vance &hines avgas, svetsförstärkt koppling mm. Hojen som de stora grabbarna slangade med fram o tillbaka med på Nynäsvägen.

Idag undrar jag och tycker väldigt synd om den stackars klena framgaffeln som skulle ta han om kvartstonnet som skulle landa så småningom. Metzeler ME77 kommer jag ihåg var the shit på gummisidan + Pirelli phantom

Var det inte veven som skulle vara svetsad? Kanske kopplingen också.
 
Två mycket kloka inlägg, grabbar! Särskilt båda era sista meningar skrämmer mig mer än håriga spindlar. :skrämd Just att de fina hojarna, som var våra kanske största tonårsförälskelser, kan vara bortsopade om 20-30 år.

De allra första sporthojarna har tappats sönder som förstahojar, de gamla dubbeldämparhojarna har mött den sorgliga cafébygge-döden och de kanske mest motståndskraftiga offroadhojarna har malts ned som stugmoppar. Sånt gör mig fan gråtfärdig! :(


MEN, res dig upp och slåss broder, ty än är slaget inte förlorat! :kulspruta
Än finns de skira 80-talare kvar, som kikar fram ur Blockets annonsmyller. Här vilar det tunga ansvar på oss att beskydda de sista av de fantastiska alster.
Och kan vi vapenbröder nu komma överens om att alltid ha minst en 80-talshoj i garaget att gulla med, så är kriget mot fientliga krafter utjämnat. :hojsmilie
En 80-talare står i garaget, och det hinner nog bli fler vad det lider.
GXS,en vill ha sällskap av en liten Yamma har den låtit mig förstå.
 
När det begavs sig drägglade man över en gsx1100 1983 med 100hk begränsning.
Den gick att avstrypa så man fick 130 hk en offattbar hög effekt för en fjunig 15 åring.
Mcbutiken Hedbacka mc, låg 300 m från skolan med suzukis hela utbud, detta grundlade mitt mc intresse.

Men som sagt var, tiderna förändras.

Mc intresset består, motorcyklarna kommer att förändras.Känslan är lika varje vår och semester!!!

Länge leve den fria mckulturen.

Min första pryoperiod i skolan var på Hedbacka MC :)
Fick testa hojar på grusvägen utanför. Första vattenkylda 125 cc Suzuki crossen hade precis kommit och jag trodde armarna skulle lossna när den drog iväg, magiskt!!! :)
 
Nyheter
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Back
Top