NU ÄR JAG TILLBAKA.
O DENNA GÅNGEN MED EN RIKTIG 80 TALARE
o inte nån stackers 70 talare som blev uppgraderat till 80tal
köpte denna i påsken, en kawa gpz1100 1984 i fint skick o den går kanon
View attachment 453560
Grattis! Jag är lite avsis. Kollade på den flera gånger och funderade på hur jag skulle ha gjort med lacken och det felstavade namnet. Det är inte så snyggt på sidokåporna heller. Pratade ni om hur det gick till när det kom in ett z i namnet på tanken?NU ÄR JAG TILLBAKA.
O DENNA GÅNGEN MED EN RIKTIG 80 TALARE
o inte nån stackars 70 talare som blev upp graderad till 80tal
köpte denna i påsken, en kawa gpz1100 1984 i fint skick o den går kanon
View attachment 453560
Kollade på den flera gånger och funderade på hur jag skulle ha gjort med lacken och det felstavade namnet.
Jag satt också och dreglade, den såg ju så fin ut på bilderna! Hade stora planer hur den skulle bli orginalröd igen. Blev irriterad när annonsen var borta och tänkte bittert att "det är väl nåt jäkla yngel som ska övningsköra sönder den!"
Nu gick dock pulsen ner när den gick till en entusiast.
Det fanns en GPZ 750 som också såg kanonfin ut och inte hade gått långt alls, försvann tyvärr härom dan. Ack denna platsbrist i garaget...
...jag behåller den som den är, kör runt o köper lite glas o njuter så får jag se om jag lackar om den sen. har redan kollat att det finns dekalkit till den. jag har sett den metalic gröna färgen o den är snygg
bara på skoj kan jag berätta att jag har en till, en 83a i röd med helkåpa
Alltid lika fascinerande att det finns folk som fixar att originalrenovera den typen av hoj, speciellt för mig som har tummen mitt i handen...Själv kom man över ett riktigt Barnfind, cb750F2 1982. 5300 mil stått i en ladugård sen 1994. Har haft flera såna här 750 och 900 genom åren som man byggt om men den här skall originalrenoveras och inte förstöras
View attachment 453575
Alltid lika fascinerande att det finns folk som fixar att originalrenovera den typen av hoj, speciellt för mig som har tummen mitt i handen...
Hur börjar man? Hur kan man avgöra hur mycket arbete som krävs, om det ö h t är rimligt? Jag antar att alla packningar och allt gummi måste bytas, och förgasarna ska av, plockas isär och rengöras totalt. Packningar i framgaffeln, kopplingen kan väl ha beckat ihop. Torrsprickor i däck? Förutom allt uppenbart med sprucken dyna od.
Går det att få tag i delar till så pass gamla hojar? Några har ju kultstatus och då verkar det finnas, men annars?
Alltid lika fascinerande att det finns folk som fixar att originalrenovera den typen av hoj, speciellt för mig som har tummen mitt i handen...
Hur börjar man? Hur kan man avgöra hur mycket arbete som krävs, om det ö h t är rimligt? Jag antar att alla packningar och allt gummi måste bytas, och förgasarna ska av, plockas isär och rengöras totalt. Packningar i framgaffeln, kopplingen kan väl ha beckat ihop. Torrsprickor i däck? Förutom allt uppenbart med sprucken dyna od.
Går det att få tag i delar till så pass gamla hojar? Några har ju kultstatus och då verkar det finnas, men annars?
Jag brukar börja med att klä av hojjen och en riktig tvätt för dom brukar vara skitiga. Sen fixar man så den startar och går riktigt vilket oftast innebär av med förgasarbryggan, ultraljudstvätta,tömma tanken, byta slangar mm. tändkablar och tändhattar byts och ev. spolar, ventilspel, olja filter, luftfilter, kamkedjejustering, kompprovmm efter detta så brukar dom spinna som en katt. Efter det isär med bromsar, smörja wirear, renovera gaffelben, byta styrlager, däck mm. Först och främst få den att fungera utan några fel och så att den kan besiktigas, till allt detta finns det både original och eftermarknadsdelar lättillgängligt lite överallt. Det svåra kommer sen om man behöver kåpor mm, brukar vara enklast att laga dom man har om det går. Sen spränger man isär hojjen i molekyler, glasblästring, pulverlack och ytbehandling sen är det som att sätta ihop en ny hojj igen. Man skall nog inte ge sig på detta om man inte fixar allt detta själv för då blir det dyyyrt
Ja jäklar... Nu förstår jag varför jag aldrig renoverat en hoj!
Om du köpt en hoj i syfte att renovera den, måste den då genomgå processen som i ditt inlägg för att du ska vara nöjd? Eller räcker det att utsidan är fin och motor/chassie "bara" är okej?
Och hur skulle du värdera två hojar (säg två CB 900) där den ena är renoverad till toppskick och den andra är orenoverad i fint skick, med endast ett fåtal tusen mil bakom sig?
Jag satt också och dreglade, den såg ju så fin ut på bilderna! Hade stora planer hur den skulle bli orginalröd igen. Blev irriterad när annonsen var borta och tänkte bittert att "det är väl nåt jäkla yngel som ska övningsköra sönder den!"
Nu gick dock pulsen ner när den gick till en entusiast.
Det fanns en GPZ 750 som också såg kanonfin ut och inte hade gått långt alls, försvann tyvärr härom dan. Ack denna platsbrist i garaget...
Borde inte du också ha "öppet hus" denna sommaren när så många knuttar ska semestra i Sverige. Du är kanske inte uppe i Toymans samling , men du har säkert fler fina hojar än dom flesta av oss andra här inne
Själv kom man över ett riktigt Barnfind, cb750F2 1982. 5300 mil stått i en ladugård sen 1994. Har haft flera såna här 750 och 900 genom åren som man byggt om men den här skall originalrenoveras och inte förstöras
View attachment 453575
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |