Nja.
Helre en riktig "Midnight special": V2
E den inte dussinvara och såldes över hela klotet? Medans radfyran var betydligt svårare att få tag i, kanske såldes den bara i USA och var specialdesignad för USA marknaden. Jag vill minnas att det var så. Sedan så rullade ju succen på och det blev ett gäng olika Midnight Special modeller
1100 Midnight Special. Texten på Yamahas "USA" hemsida säger: Epic Yamaha Motorcycles (USA)
The first "Midnight Special" model. Black bodywork and components that included an exclusive black chrome process, gold plating and black wrinkle finish.
Även Honda tillverkade en modell i samma stil och som inte importerades till Sverige, CB 650SC "NIGHTHAWK".
Den har en radfyra på 650cc med HYDRALISKA ventillyftare och kardandrift,
och så vitt jag vet så var det den enda motor som Honda byggde med
hydraliska lyftare.
Den modell som importerades till Sverige hette CB600SC och hade den gamla
CB650 enkelkamsmotorn och kedjedrift, det importerades också en modell som
hette CB600E som hade samma motor som CB650SC men med mindre kubik
och kedjedrift.
Jag håller på att renovera en -83 CB650SC och hoppas få den på hjul i sommar.
KentW
Rättelse: Blev precis påmind om att den "gamla" GoldWing'en", boxerfyran
också hade hydraliska ventillyftare, boxersexan fick dock "shims" på sina
ventiler.
KentW