Tillvägagångssätt för tjuven?

Henken

Guest
Hur gjorde dom när dom snodde/försökte sno din hoj? Vad hade du för lås, larm eller annan anordning för att försvåra? Satt hojjen fast i något eller bar de helt enkelt iväg med den?

Försöker få en bild av hur den vanligaste stölden sker och hur man kan försvåra för asen. Min är fastlåst i ett cykelställ som sitter fast i en mur, även skvibromslås + att den står nån meter från köksfönstret.

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Hur gjorde dom när dom snodde/försökte sno din hoj? Vad hade du för lås, larm eller annan anordning för att försvåra? Satt hojjen fast i något eller bar de helt enkelt iväg med den?

Försöker få en bild av hur den vanligaste stölden sker och hur man kan försvåra för asen. Min är fastlåst i ett cykelställ som sitter fast i en mur, även skvibromslås + att den står nån meter från köksfönstret.

Skulle inte tro att det hjälper. Om du förstör ett sätt för dem finns det ju hundra mer. Tyvärr..

Henken

Guest
Om de har gett sig fan på att sno den så kommer de lyckas men man kan alltid försvåra och dessutom göra det så krångligt för "tillfällighets-tjuven" att han låter bli.

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Nu tillför jag inget till tråden, och jag har aldrig fått min hoj stulen. Men ville bara säga att jag aldrig skulle låta min hoj stå utomhus, eller i cykelrummet elr dylikt, då sover inte jag bra om nätterna iaf :näsblod. Aja men det finns väl inte så många andra alternativ om man bor i lägenhet utan garage...

Sgt Liberia

Guest
Skulle inte tro att det hjälper. Om du förstör ett sätt för dem finns det ju hundra mer. Tyvärr..

Visst finns det nya sätt att sno mc på, men det är väl inte dumt att skriva ner sina egna erfarenheter här.

Finns säkert flera stölder man kan förhindra. Alla mc tjuvar är inte proffs.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
proffs tjuven kan du inte hindra...du kan ha 27 lås på den och en kätting som låser fast din mc i en stolpe/rödljus/cyckelställning dom kommer med lastbil och kran lyfter upp hojen stolpen och allt annat på flaket....

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Ögla som är bultad i vägen/golvet, kraftigaste kedjan och låstet du kan hitta + skivbromslås och larm är en bra början iaf.

Henken

Guest
Då slår vi fast att proffstjuven kan vi inte hindra men frågan var inte riktigt sådan. :tummenupp

Tanken är att få en bild av hur en vanlig stöld går till och hur man kan förhindra/försvåra.

Ingen som ser en fördel med det? :confused:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
En idiotlåsning som man ser ibland är ett bygelås genom framhjulet och gaffelbenen...

Tjuven tar av framhjulet - och låset - klipper dom där 3 ekrarna o slänger låset o skruvar fast framhjulet o drar.

En gång för länge sen hade jag bara styrlås då jag tappat skivbromslåset.
Då hade jag hade ja satt fast ett sketet hänglås på kedjan o putat in den vid framdrevet som "hinna springa ut me bollträet" tidsfördröjning.

Låset var nästan ett sånt som småflickor låser dagböcker med.

Men det förhindra stölden - tjuvarna fatta inte att det lilla skitlåset fastnat mellan framdrevet och motorblocket.

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Min hoj blev stulen, fyra meter utanför receptionen på ett företag där det jobbat 250 pers för 1½ år sedan (tillika min arb.plats). Kunder kommer och går, många går ut och röker titt som tätt. Jag har själv hört mej för på jobbet. Ingen har sett någonting till min stora förvåning. Det verkar som hojen blivit stulen runt eller innan lunchtid. Själv märkte jag det 16.15 när jag skulle åka hem. Men en tekniker hade sett att den var bort vid 13 (fick jag höra dagen efter). Den var 9 dagar gammal och kördes 5-6ggr av mej. Stulen 22 juni. Jag har själv hört en massa historier nu, från olika håll. Parkera aldrig (undvik) där det är öppet att köra in med liten skåpbil eller bil+släp. Som det ser ut brukar det vara ca 3 snubbar som lyfter upp hojen, sen drar de bara. Det verkar går väldigt snabbt!
Vi hade tydligen ett liknande scenario vid en bensin mack i stan. En kille parkerade hojen utanför macken. Den var borta när han kom ut efter ett par minuter. Försäkringsbolagen verkar ta en himla tid på sej. I mitt fall verkar de 30 dagarna bli 45-60. Det är semestertider, sedan är det en massa de vill dubbelchecka. Det bästa vore om alla blev mer belysta om hur illa det kan gå, själv har jag i princip baserat hela semestern på hojen. Har massa prylar som jag köpt, som kommit att levereras till mej efter hojen försvunnit. Det känns extremt jobbigt kan jag säga. Nu får jag sitta och försöka fixa återköp på beställningsvaror. Det är jobbigt och svårt, vissa saker är import med tull/moms osv betalt. Det blir jag rökt på. Sedan är det andra omkostnader. Inte direkt kul att sitta o ringa som en tok när man planerat annat. Ärligen så vet jag inte om jag orkar köpa en likadan hoj igen. Bara jag ser en sådan sort, får jag ångest. Tänk er för vart ni ställer hojarna. Försäkringsbolagen verkar oerhört misstänksamma. Det är inte heller trevligt. Men självklart så tar man ju reda på mer om stölder efter man råkat ut för det.
Det går knappt en timme utan att jag tänker på detta. Sedan är det inte bättre av att ha obetald semester utan något fordon. Har nämligen (hade) bara min mc. Puh...

Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
hade min i låst garage.
låst med tändningslås,skivbromslås samt bygellås men allt var uppklippt med en flex.
inte en jävel har hört något på natten:mad:
nu har jag låst garage (ett annat) samt skivbromslås fram och skivbromslås bak som är larmat och för ett jävla liv och båda är svårare att komma åt med flexen.
till våren skaffar jag gps/sms larm för att vara på säkra sidan.

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
CBR 900 - 99
Skivbromslås, abus extreme kätting runt en lyktstolpe, och larm med larmdosa i lägenheten som låtar när någon pillar på hojjen (eller när tidningsgubben går förbi klockan 3 på natten), kapell över den för att få bort några nyfikna, utsikt över hojen ifrån köksfönstret.

Känner mig säkrare att ha uppsikt över den ifrån fönstret, än att ha den i garage utan uppsikt =)

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Jag fick ett bra tips häromdagen. När det gäller kättinglås går dessa som alla vet att klippa med rätt vertyg. för att försvåra så bulta fast kättinglåset i väggen, kan man inte att använda mothåll ( golvet) så blir det fan så mycket svårare att klippa en kätting.. Speciellt om den hänger i luften.

Nu räcker detta givetvis inte om de riktigt gärna vill ha grejerna men de kan ju få jobba mer..

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Vet inte hur vanligt det är nu eller hur nyare lås står sig men tidigare var en rätt enkel metod att köra med kylspray och sen klappa till låset eller låsbygeln med en slägga. Blir givetvis lite knepigare om man har ett lås som inte ligger an mot nåt man kan klappa på mot. Sen finns det ju en hel del bra batteridrivna vinkelslipar idag, inte stora och rätt effektiva de för ju lite liv men det är enklare än att försöka klippa upp lås eller kätting om man inte har nåt att hålla emot.

Hade en DR som snoddes låst med både bygellås och kedja men eftersom den inte satt fast i nåt behövde de inte böka med låsen på plats utan lyfte väl in den i en bil och gjorde det i lugn och ro sen.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Skivbromslås, fetingkedja och styrlås.

Batteridriven vinkelkap.
Skruvmejsel.

Hoj borta. Det enda som låg kvar var en liten hög med delar från låsen. Skivade fint.

Finns inte ett jävla hojlås som klarar en sånhär:
573787_DC415KL.jpg

Rossi.E

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Japp
De styckar upp motorcykeln och säljer delarna till utlandet va? Alternativt att de tjuvåker sönder motorcykeln eller tills bensinen tar slut?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad är en flex för något? Bultsax? vinkelslip? tigersåg?

hade min i låst garage.
låst med tändningslås,skivbromslås samt bygellås men allt var uppklippt med en flex.
inte en jävel har hört något på natten:mad:
nu har jag låst garage (ett annat) samt skivbromslås fram och skivbromslås bak som är larmat och för ett jävla liv och båda är svårare att komma åt med flexen.
till våren skaffar jag gps/sms larm för att vara på säkra sidan.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...