Tips på äldre sporthoj?

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Problemet är att det bara är GSXR750 som går in på klassikerförsäkringen.

Det finns även ZXR 750 och Yamahas FZ750 och FZR 1000. Suzuki har väl även en GSX1100R äv äldre modeller. Äldre Honda VFR? Classikerförsäkringen gäller för alla som är 20år eller äldre om jag inte minns fel. Då du innan skrivit mycket om försäkringar så antar jag att det är viktigt med en rimlig premie och då skulle jag inte tveka på att köpa en Classiker (enligt Bilsport&Mc).

En FZ 750 är en juste hoj. Ägt några stycken (typ 12st) och aldrig varit missnöjd då den klarar allt från touring till bana. Tog min licens på en fz750-88för en del år sedan. Billig i inköp och försäkring. :tummenupp

Provkörde en YZF750R för många år sedan då jag ville byta upp mig från en FZ750 men tyckte verkligen inte att det var lönt. Gick den bättre - ja kanske men inte så jag ville betala för den knappt märkbara skillnaden som färsk förare. Skulle blivit mycket dyrare att köpa och äga.

Kör en CBR600rr -08 och en fz750-89 idag. Visst är det skillnad men det gäller även kostnaderna. Är Lillhondan verkligen så mycket bättre att det är värt 16.000kr mer i försäkring per år? Inköpet skiljer ca 80.000kr .... Inte helt säker på att det är värt det - Lillhondan är rolig men det gäller även min FZ50.

/blysläden
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
TRX 850 är ju erkänt bra på bana.
Visst, man kanske inte behöver jämföra med en sporthoj från 09 men ändå.

De flesta byter frambromsarna till t ex R1 bromsar. En del byter även framgafflarna för hårdare fjädring.

Tycker det är en fin hoj med stort + för bra ljud :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vad var det jag sa.. Alla rekommenderar sina egna hojar.
Jag har en blade o en gsxr1100 ,den senare skulle jag direkt avråda ifrån.
De är nog fantastiska om man inte vill svänga utan bara vill rakt fram för det finns hur mycket dyrt trimm som helst.
-men den väger 50kilo mer än bladen och det märks i kurvorna o inbromsningarna.
Två kurvor in på favvo slingan tänker man
va faan tog jag den här hojen för:huvet
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Varför måste du ha minst halv då?

Trafik på en ZXR 750 -91 i mitt namn drygt 4 lök om året... och då är jag 20 år också. Har du garage osv så är det inga problem med enbart trafik. Halv var runt 6 tusen om jag inte minns helt fel.

Men om du ska lämna hojen lite överallt då förstår jag dig.

Jag röstar på en ZXR 750 91-92. Går att klassikerförsäkra om 1,5 år typ :) Tycker att den ser mest modernast ut från den tiden. GSXR 750 har nog lite mer motor men jag tycker att utseendet hos Kawan klår det där lilla övertaget som Gixxern har prestandamässigt. Jag letar själv efter en ZXR 750 91-92. Sen när man kört slut på den 750:in eller bara vill ha mer effekt så droppar man in en ZX9R motor i den (139 hk). Helsystem och bestyckning ger drygt 130 på slangen... då får du en riktigt vass hoj också för en grym premie.

Iofs finns ju också ett annat alternativ och det är att köra Gixxer 7/11... men Kawan ligger närmast hjärtat pga utseendet.

bikepics-52249-full.jpg


bikepics-1639517-800.jpg


bikepics-1639568-800.jpg


Snygger!
 
Last edited:

peppureikä

Guest
Silverpilen!! :)

/J
McLaren?

Det finns även ZXR 750 och Yamahas FZ750 och FZR 1000. Suzuki har väl även en GSX1100R äv äldre modeller. Äldre Honda VFR? Classikerförsäkringen gäller för alla som är 20år eller äldre om jag inte minns fel. Då du innan skrivit mycket om försäkringar så antar jag att det är viktigt med en rimlig premie och då skulle jag inte tveka på att köpa en Classiker (enligt Bilsport&Mc).

En FZ 750 är en juste hoj. Ägt några stycken (typ 12st) och aldrig varit missnöjd då den klarar allt från touring till bana. Tog min licens på en fz750-88för en del år sedan. Billig i inköp och försäkring. :tummenupp

Provkörde en YZF750R för många år sedan då jag ville byta upp mig från en FZ750 men tyckte verkligen inte att det var lönt. Gick den bättre - ja kanske men inte så jag ville betala för den knappt märkbara skillnaden som färsk förare. Skulle blivit mycket dyrare att köpa och äga.

Kör en CBR600rr -08 och en fz750-89 idag. Visst är det skillnad men det gäller även kostnaderna. Är Lillhondan verkligen så mycket bättre att det är värt 16.000kr mer i försäkring per år? Inköpet skiljer ca 80.000kr .... Inte helt säker på att det är värt det - Lillhondan är rolig men det gäller även min FZ50.

/blysläden
Precis,min kära FZ har snart gått 10000 mil o funkar klockrent,startar snällt varje morgon ,fast det är nästan -grader..det gäller att skötä om dom gamla pärlorna!
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Tyckte jag kände igen dig från din avatar och vilken hoj du har/hade. Du är ju med under "dina bilder!" i senaste numret av bike där det står; "CARL FRÅN UPPSALA låter sin suxuki GS500E jobba på Rörken. En stund efter bilden togs gick fotpinnen i väl hårt och bakdäcket tappade fäste vilket resulterade i en vurpa." Det är alltså därför du är ute efter ny hoj! :)

Ja visst är det jag :)... men sen upptäckte Lindén skarpsynt som han är att det faktiskt är ljuddämparen det gnistrar om. Ångrar lite att jag inte hann höja hojen innan jag gick omkull, då hade jag kanske klarat mig. Men men, jag klarade mig ju till och med helt utan blåmärken så.

Att gå från din GS500 till vad som helst kommer bli en klar förbättring! Stirra dig inte blind på torrvikt, fjädring eller hk utan mer på din ekonomi. Jag gick från en er5a till att köra gubbens BMW r850r och du komme säkert kunna hitta minst 10 skäl till att inte ha en sån men den är ändå 100ggr bättre än min tidigare kawa!! Sen förbättras dina möjligheter att få en hoj som passar dig med mer kunnskap om dom men vilket skicklig pilot som helst skulle ändå varva dig på rörken med din gammla hoj även om du satt på den senaste gixxern, lite så mitt resonemang går.

Själv tittar jag på hoj till nästa säsong jag med. Mina krav är en smidig 600 som ska gå att kasta åt sidorna på rörken, kunna delta på bandagar och glida till/från plugg. Just nu känns en äldre zx6r eller r6 som vettiga val! Ligger i ekonomisk dvala under vintern men sen smäller det!

Det jag ville få sagt med allt detta ordbajseri är att även om du skulle sitta på en cbr med taskig dämpning skulle din förbättringspotential som förare kunna öka med 100% :tummenupp

TÄVLING PÅ RÖRKEN NÄSTA SÄSONG, VÅGAR DU????? :hojcbr

Vill du vara snabbast på rörken är nog en motard att rekommendera.
Men visst är det så att det mesta blir en grym förbättring från 500an, fast det skadar ju inte att utreda lite vad som verkligen blir bäst.
Vilken grupp kör du i på rörken? Jag körde blå de två senaste gångerna, då jag vurpade låg jag i bakdäcket på en motard och fick ta innerkurva för att kunna lägga ner så mycket som jag ville... skulle se om jag kunde få knäpucken att ta i före hojen :rolleyes:, lite dumt gjort kanke. Men man måste ju prova.

Klart jag ställer upp på lite race... tänker dock inte satsa stenhårt då jag gärna kör hela säsongen ut den här gången (nån gång ska va den första) :banana

Det gjorde jag med! Men framförallt var det slangarna! :D

/J
På 91an får man slangarna minus pizzaboxen ;)

Det finns även ZXR 750 och Yamahas FZ750 och FZR 1000. Suzuki har väl även en GSX1100R äv äldre modeller. Äldre Honda VFR? Classikerförsäkringen gäller för alla som är 20år eller äldre om jag inte minns fel. Då du innan skrivit mycket om försäkringar så antar jag att det är viktigt med en rimlig premie och då skulle jag inte tveka på att köpa en Classiker (enligt Bilsport&Mc).

En FZ 750 är en juste hoj. Ägt några stycken (typ 12st) och aldrig varit missnöjd då den klarar allt från touring till bana. Tog min licens på en fz750-88för en del år sedan. Billig i inköp och försäkring. :tummenupp

Provkörde en YZF750R för många år sedan då jag ville byta upp mig från en FZ750 men tyckte verkligen inte att det var lönt. Gick den bättre - ja kanske men inte så jag ville betala för den knappt märkbara skillnaden som färsk förare. Skulle blivit mycket dyrare att köpa och äga.

Kör en CBR600rr -08 och en fz750-89 idag. Visst är det skillnad men det gäller även kostnaderna. Är Lillhondan verkligen så mycket bättre att det är värt 16.000kr mer i försäkring per år? Inköpet skiljer ca 80.000kr .... Inte helt säker på att det är värt det - Lillhondan är rolig men det gäller även min FZ50.

/blysläden

Jag har kollat på FZR1000 men tycker den verkar lite för tung och klumpig för min smak. GSXR1100 går nog bara bra rakt fram och FZ750 faller mig inte riktigt i smaken måste jag säga. Jag vill gärna ha något som ger mig utvecklingspotential, därför kollar jag så sportigt som möjligt och jag lyckades ju passera 500ans begränsningar relativt fort får jag väl säga.

Varför måste du ha minst halv då?

Trafik på en ZXR 750 -91 i mitt namn drygt 4 lök om året... och då är jag 20 år också. Har du garage osv så är det inga problem med enbart trafik. Halv var runt 6 tusen om jag inte minns helt fel.

Men om du ska lämna hojen lite överallt då förstår jag dig.

Jag röstar på en ZXR 750 91-92. Går att klassikerförsäkra om 1,5 år typ :) Tycker att den ser mest modernast ut från den tiden. GSXR 750 har nog lite mer motor men jag tycker att utseendet hos Kawan klår det där lilla övertaget som Gixxern har prestandamässigt. Jag letar själv efter en ZXR 750 91-92. Sen när man kört slut på den 750:in eller bara vill ha mer effekt så droppar man in en ZX9R motor i den (139 hk). Helsystem och bestyckning ger drygt 130 på slangen... då får du en riktigt vass hoj också för en grym premie.

Iofs finns ju också ett annat alternativ och det är att köra Gixxer 7/11... men Kawan ligger närmast hjärtat pga utseendet.

http://p1.bikepics.com/pics/2003/06/27/bikepics-52249-full.jpg

http://p1.bikepics.com/pics/2009/04/19/bikepics-1639517-800.jpg

http://p1.bikepics.com/pics/2009/04/19/bikepics-1639568-800.jpg

Snygger!

Nja halv är väl inget måste egentligen, men det skiljer väldigt lite så jag tyckte att det kunde va värt ca 700spänn per år med stöldförs. Med tanke på att den kommer stå ute då jag är i sthlm. Om jag inte genom nått under lyckas hitta ett centralt garage för under 400kr/mån.
Funderar på om jag kanske ska börja med en Gixxer för att sedan byta upp till ZXR när den blir klassiker året därpå :va... och året därefter blir CBR900RR klassiker, om de nu inte ändrar sina regler :gnissla
Vart hittar du försäkring på ZXR för 4k?
Riktigt snygg hoj iallafall!!

Att ingen har nämnt CBR 600F än? :confused:

Hyffsat snigga, pigga, lätta och väl omtalad hållbarhet.. Kolla försäkring på dom Calle.s!
Jag hade en sån härninge en gång i tiden men den är nästan garanterat för dyr i förs. Tyvär då det är en skithärlig hoj. :/

Tycker de ser lite för touring ut, men ska självklart kolla vad jag kan få för försäkring på en sån iaf.

TRX 850 är ju erkänt bra på bana.
Visst, man kanske inte behöver jämföra med en sporthoj från 09 men ändå.

De flesta byter frambromsarna till t ex R1 bromsar. En del byter även framgafflarna för hårdare fjädring.

Tycker det är en fin hoj med stort + för bra ljud :)

Svårt att hitta en som är färdigmodifierad bara, och så skulle jag gärna ha singeldämpare. Känns som att det kan kosta en del om man måste fixa nya kronor gaffel, bromsar m.m. Vill gärna bli av med halvkåpan också.... blir mycket på att göra listan om jag köper en sån hoj, de är ju inte de billigaste alternativet heller. Svetsa om avgassystemet kan jag säkert få hjälp med på KTHracing där jag främst kommer jobba med ramen i år men man får hjälpa till med det mesta. Men ska man fixa i ordning den helt blir det dyrt och ska man börja lägga pengar vill jag göra det ordentligt så man kan ha den ett tag vilket även innefattar motortrim = ännu dyrare :huvet
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Av de du nämner: Fireblade (och nej jag faktiskt inte ägt en:tummenupp). Om du lyckas med reptricket att hitta ett fint ex så har du klassisk sporthoj som ritade om kartan o blev en ny måttstock när den lanserades 1992.:tummenupp
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Av de du nämner: Fireblade (och nej jag faktiskt inte ägt en:tummenupp). Om du lyckas med reptricket att hitta ett fint ex så har du klassisk sporthoj som ritade om kartan o blev en ny måttstock när den lanserades 1992.:tummenupp
Ja en Fireblade är ju egentligen det självklara valet frågan är om det går att hitta en överkomlig försäkring då bara.
Köp en aprilia rs 250!
Är säkert klockrent om man bara ska köra bana, men jag vill kunna köra en del på gata också... har även lite funderingar på att ta en tripp neråt norditalien :). Sittställningen gör mig inget, den får jag leva med... men en surrig liten 250, nja. Jag tyckte 500an började bli surrig då man höll 90-110.
___________________________________

Var ganska inställd på en GSXR750 tidigare då det är den enda som jag är säker på att den får plats inom budgeten... men på er låter det som att den har någon spagettiram. Den borde väl ändå bara mer anpassad för bankörning än vad till exempel TRXen är eller? :confused:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Var ganska inställd på en GSXR750 tidigare då det är den enda som jag är säker på att den får plats inom budgeten... men på er låter det som att den har någon spagettiram. Den borde väl ändå bara mer anpassad för bankörning än vad till exempel TRXen är eller? :confused:

Spagettiram...:confused: Alltså, allt beror ju på vad man jämför med men som modell är ju gsxr 750 klassisk både på gata och bana. När den kom 1985 var den en fet pungspark på alla tillverkare och satte en helt ny standard för hur en sporthoj skulle se ut. Efter 1990 hade dock konkurrenterna rest sig, var ikapp och förbi, i synnerhet Honda med sin 1992 Fireblade. Och kartan ri

gsxr 750 85-90 har lite kultskimmer över sig och de fina originalex som finns kvar brukar ägarna hålla i. Tittar du på en 91-93 (vattenkylningen kom 1992) så är Fireblade på pappret ett bättre köp: lättare och starkare. 94 bantades modellen en smula och 96 var man med i matchen igen. 98 kom insprutning och 2000 kom en helt ny modell. Men då kanske vi har passerat gränsen för "äldre sporthoj".

TRXen har jag aldrig kört men visst, jag har sett folk gasa satan på några banstyrningar så visst funkar den. Modellen är dock rätt udda, någon försäljningsucce blev den ju aldrig. Och jag har svårt att tro att den kan matcha en gsxr 750 på bana med samma pilot.

rs 250 är skitkul på bana men hopplös på gatan. Räkna även med att få meka för att det ska hålla. Dessutom är de inte lättmekade, man får inte har för stora labbar.

Mina två cent:tummenupp
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Spagettiram...:confused: Alltså, allt beror ju på vad man jämför med men som modell är ju gsxr 750 klassisk både på gata och bana. När den kom 1985 var den en fet pungspark på alla tillverkare och satte en helt ny standard för hur en sporthoj skulle se ut. Efter 1990 hade dock konkurrenterna rest sig, var ikapp och förbi, i synnerhet Honda med sin 1992 Fireblade. Och kartan ri

gsxr 750 85-90 har lite kultskimmer över sig och de fina originalex som finns kvar brukar ägarna hålla i. Tittar du på en 91-93 (vattenkylningen kom 1992) så är Fireblade på pappret ett bättre köp: lättare och starkare. 94 bantades modellen en smula och 96 var man med i matchen igen. 98 kom insprutning och 2000 kom en helt ny modell. Men då kanske vi har passerat gränsen för "äldre sporthoj".

TRXen har jag aldrig kört men visst, jag har sett folk gasa satan på några banstyrningar så visst funkar den. Modellen är dock rätt udda, någon försäljningsucce blev den ju aldrig. Och jag har svårt att tro att den kan matcha en gsxr 750 på bana med samma pilot.

rs 250 är skitkul på bana men hopplös på gatan. Räkna även med att få meka för att det ska hålla. Dessutom är de inte lättmekade, man får inte har för stora labbar.

Mina två cent:tummenupp

Gixxer 91-95 är inte intressanta då de tappade den klassiska looken, inte går in på klassikerförs och är tunga som satan. En 96a hade vart drömmen men jag hittar ingen förs. där heller :(

Så gixxern är inte helt kass ändå :rolleyes:
Vilken är bäst (snabbast runt banan med samma förare) egentligen av TRX och GSXR750 -90? TRXen blir ju lite dyrare men är den tillräckligt mycket bättre kan det ju självklart vara värt det. Tror att orginalavgassystemet sitter lite lågt bara men halvsystemen verkar sitta bättre.

Skulle vara underbart om någon här i stockholm skulle kunna tänka sig att bjuda på en provtur på en GSXR750 -90, TRX850, eller en FZR1000 av senare modell med exup (skulle vara intressant att se hur bånglig den verkligen är). Så kan jag bjuda på lunch och öron outtröttliga för hojsnack :). Nån kanske är lite småsugen på att sälja också?

/Måndagsöl och varma mackor är gött ;)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så gixxern är inte helt kass ändå :rolleyes:
Vilken är bäst (snabbast runt banan med samma förare) egentligen av TRX och GSXR750 -90? TRXen blir ju lite dyrare men är den tillräckligt mycket bättre kan det ju självklart vara värt det. Tror att orginalavgassystemet sitter lite lågt bara men halvsystemen verkar sitta bättre.

Skulle vara underbart om någon här i stockholm skulle kunna tänka sig att bjuda på en provtur på en GSXR750 -90, TRX850, eller en FZR1000 av senare modell med exup (skulle vara intressant att se hur bånglig den verkligen är). Så kan jag bjuda på lunch och öron outtröttliga för hojsnack :). Nån kanske är lite småsugen på att sälja också?

/Måndagsöl och varma mackor är gött ;)

Tja gixxern har 35 hk mer, väger i stort sett lika mkt o har kortare hjulbas. Vågar inte säga hur bromsar och fjädring matchar (modellen är ju ändå 6-8 år yngre än 90s gixxer) men gsxr 750 har ju tveklöst mer rejsgener. Jag säger inte att det inte går att ha kul på en TRX men jämförelsen haltar lite tycker jag.

Om du ska ha en sporthoj kan du lägga FZR 1000 åt sidan, den är ett lok i jämförelse med de andra. Ska du ha en sån typ av hoj rekommenderar jag gsxr 1100 90-92. Bättre kvalitet och andrahandsvärde än FZRn, kolla Blocket får du se.:tummenupp
 

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Jag håller med föregående talare.
Satsa på en hoj som är över 20 år gammal, då har du en HELförsäkring för 1600:-/år
Jag hade en GPZ1000RX (Sporttourer) som har ca 125Hk och det var betydligt mer än vad jag klarade av.
Tycker inte att man skall stirra sig blind på alla hk.
Huvudsaken är väl att den är rolig och skön att köra.


En Gsxr från 89 är ju tokbilliga och 100hk klarar du dig ganska långt på.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Det enda problemet med 20 år gamla grejer är att de är just 20 år gamla även om man kan finna fina exemplar. Men bakfjädring, länkage, gaffel, ventiler, ventilstyrningar mm är slitet (om det inte är bytt). Hur ofta byter folk gaffelolja tex? jag tycker varje år är ett lagomt intervall. Jag har sett skräckexempel på gaffelolja.. När jag har jagat beg hoj, så har ventiljusteringsintervallet följts "lite sisådär" i takt med att hojarna åldrats. Värt att tänka på!

Vad jag försöker säga är att underhållet är viktigare än några hästar hit eller dit när man ska köpa äldre MC.

/J
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag håller med föregående talare.
Satsa på en hoj som är över 20 år gammal, då har du en HELförsäkring för 1600:-/år
Jag hade en GPZ1000RX (Sporttourer) som har ca 125Hk och det var betydligt mer än vad jag klarade av.
Tycker inte att man skall stirra sig blind på alla hk.
Huvudsaken är väl att den är rolig och skön att köra.


En Gsxr från 89 är ju tokbilliga och 100hk klarar du dig ganska långt på.

Hk är inte det primära för mig här utan snarare vilken som är roligast på en bankörning/inspirerad körning på gata. Fanns det en fyrtakts RS250 med 70-80hk skulle jag hellre köpa den. Min mellanklassare på 34hk gick ändå fortare än vad jag kör på kurviga småvägar, men gav väl inte den där wiiiiiiii känslan vid acceleration, så fler hk är ju ett klart + iallafall så länge de inte blir för mycket vilket jag också tror kan vara en risk med FZR1000.

Tja gixxern har 35 hk mer, väger i stort sett lika mkt o har kortare hjulbas. Vågar inte säga hur bromsar och fjädring matchar (modellen är ju ändå 6-8 år yngre än 90s gixxer) men gsxr 750 har ju tveklöst mer rejsgener. Jag säger inte att det inte går att ha kul på en TRX men jämförelsen haltar lite tycker jag.

Om du ska ha en sporthoj kan du lägga FZR 1000 åt sidan, den är ett lok i jämförelse med de andra. Ska du ha en sån typ av hoj rekommenderar jag gsxr 1100 90-92. Bättre kvalitet och andrahandsvärde än FZRn, kolla Blocket får du se.:tummenupp

Jo man tycker ju att gixxern borde vara mer av en sporthoj i den meningen, märker jag att fotpinnarna börjar ta i trots att jag hänger av får jag väl försöka höja den lite...

Angående FZR1000 så kan jag inte få ur huvet att årsm 87-88 enl bike "trivs på kurviga småvägar", medan 89-95 "vuxit ifrån banan" men den enda skillnaden jag hittar är 1cm kortare hjulbas, lägre vikt och flackare gaffelvinkel för den senare. Gaffelvinkeln är ju lätt att ordna, sen borde den bli ännu mer lättstyrd än tidigare modell. Tror ändå inte att detta är den optimala hojen men den kanske kan vara ett alternativ...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
...
Så gixxern är inte helt kass ändå :rolleyes:
Vilken är bäst (snabbast runt banan med samma förare) egentligen av TRX och GSXR750 -90? TRXen blir ju lite dyrare men är den tillräckligt mycket bättre kan det ju självklart vara värt det. Tror att orginalavgassystemet sitter lite lågt bara men halvsystemen verkar sitta bättre.
...
Inte en aning vilken som är snabbast. Beror nog på förarens körstil, vilken bana det är osv. Jag har sett slutkörda TRX:er köra ifrån betydligt nyare litermaskiner på GR i snabb grupp. Jag har sett Motarder och RD350:s köra ifrån TRX:er också...

För oss vanliga dödliga är nog GSX:en på ett sätt lättare, då man kan utnyttja effektövertaget gentemot TRX:en på rakorna, men vilket är roligast, att bli frånåkt på start/mål, och sen knapra in på resten av banan, eller bli kappkörd och sen gasa ifrån på rakan?

TRX:en är ovanligare, vilket jag tycker är en fördel. Reservdelar är inga problem, det är lite hopplock av Yamaha prylar från samtida modeller. Motorn finns fortfarande i något förädlad form (TDM900), de andra grejorna får man också tag på.

Det första du skrapar i på TRX:en är fotpinnarna, att du skulle skrapa i avgassystemet kan du nog glömma. Kostnaderna är, om du får tag på en hoj som inte är uppgraderad, inte så höga. Fjädrar runt en tusenlapp. Beggade bromsok (så dåliga är inte originalen) får du också för en tusenlapp, ev med belägg och slangar också.

Gixxern (eller ZX-7:an) är bra hojar också. Ska du fundera på TRX:en öht, måste du nog bestämma dig för twin eller IL4. Det är nog största skillnaden. Ducati 900SS kan vara ett alternativ också, förvisso dyra i inköp, men rätt vettiga försäkringar.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Ja en Fireblade är ju egentligen det självklara valet frågan är om det går att hitta en överkomlig försäkring då bara.

Är säkert klockrent om man bara ska köra bana, men jag vill kunna köra en del på gata också... har även lite funderingar på att ta en tripp neråt norditalien :). Sittställningen gör mig inget, den får jag leva med... men en surrig liten 250, nja. Jag tyckte 500an började bli surrig då man höll 90-110.
___________________________________

Var ganska inställd på en GSXR750 tidigare då det är den enda som jag är säker på att den får plats inom budgeten... men på er låter det som att den har någon spagettiram. Den borde väl ändå bara mer anpassad för bankörning än vad till exempel TRXen är eller? :confused:


Du kan ju teckna märkesförsäkring på honda.
Tittade själv på en från 95 och skulle då få betala 270kr/mån och det gick att ställa av den när jag ville (halvförsäkring)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top