Tips på äldre sporthoj?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Titta lite extra på Kawasaki ZX9 eller Suzuki RF 900R. Ligger runt 135 - 140 hk och vikter runt 200 kg. Bägge maskinerna sköna att köra men jag vill slå ett extra slag för RF´n som har väldigt bra prestanda och en riktig slitvarg till motor och växellåda. Den kommer du garanterat långt på. Dessutom en liten doldis som man kan hitta praktexemplar av. Är ju ingen nackdel att den dessutom är snygger.

Bägge ligger i högsta försäkringsklassen, vad det nu kan innebära för dig?

Bara ut och handla :)

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Inte en aning vilken som är snabbast. Beror nog på förarens körstil, vilken bana det är osv. Jag har sett slutkörda TRX:er köra ifrån betydligt nyare litermaskiner på GR i snabb grupp. Jag har sett Motarder och RD350:s köra ifrån TRX:er också...

För oss vanliga dödliga är nog GSX:en på ett sätt lättare, då man kan utnyttja effektövertaget gentemot TRX:en på rakorna, men vilket är roligast, att bli frånåkt på start/mål, och sen knapra in på resten av banan, eller bli kappkörd och sen gasa ifrån på rakan?

TRX:en är ovanligare, vilket jag tycker är en fördel. Reservdelar är inga problem, det är lite hopplock av Yamaha prylar från samtida modeller. Motorn finns fortfarande i något förädlad form (TDM900), de andra grejorna får man också tag på.

Det första du skrapar i på TRX:en är fotpinnarna, att du skulle skrapa i avgassystemet kan du nog glömma. Kostnaderna är, om du får tag på en hoj som inte är uppgraderad, inte så höga. Fjädrar runt en tusenlapp. Beggade bromsok (så dåliga är inte originalen) får du också för en tusenlapp, ev med belägg och slangar också.

Gixxern (eller ZX-7:an) är bra hojar också. Ska du fundera på TRX:en öht, måste du nog bestämma dig för twin eller IL4. Det är nog största skillnaden. Ducati 900SS kan vara ett alternativ också, förvisso dyra i inköp, men rätt vettiga försäkringar.

Jag föredrar ju en hoj som går att köra fort med i kurvorna, men vill ju gärna ha bra knuff ur kurvorna också (såklart) :rolleyes:... Twin är alltid trevligt, men frågan är om jag inte tröttnar på 84hk och vill ha mer. Fast det vill man väl å andra sidan alltid.
En ducati hade vart kul men försäkringen blir för dyr, och jag har inte 40k att lägga på hoj heller. Fotpinnar till TRXen borde jag kunna fixa egentillvarkade på skolan så att de inte tar i lika tidigt :).

Du kan ju teckna märkesförsäkring på honda.
Tittade själv på en från 95 och skulle då få betala 270kr/mån och det gick att ställa av den när jag ville (halvförsäkring)
http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Villkor_honda.pdf

självrisk sport 15 k vid stöld, 25 k vid vagnskada.
** För ungdom t.o.m. 24 år gäller dubbelt pris jämfört med ägarålder 35-49 år.

Men kolla deras trafikförsäkring, den ska vara billigast.
Jag skulle få betala 14k halvförsäkring, trafikförsäkring fanns inte som märkesförsäkring så då blev det bara dyrare sa snubben i andra änden.

RF är jag inte så förtjust i utseendemässigt och så verkar den lite klumpig, men ska tydligen ha brutalt bra acceleration :tummenupp. ZX9R blir för dyr att försäkra, samt att de tidiga modellerna väger uppåt 240kg :skrämd

Last edited:

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
Hojlös
Jag tycker helt klart en gixxer 89-90,jag är ingen erfaren sporthojs åkare och kör själv en 88:a nu,visst lite klumpig och kanske inte så modern men jag tycker den definitivt funkar för mig och för många andra garanterat :) annars e ju gsxr 750 ett alternativ
Billiga i försäkring

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Ska det vara riktigt billigt så hamnar man väl på en gixxer från 80-talet.
Har haft en gsxr750 från 88:a, var helt ok.

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
galleri
går ju bygga om en gammal hoj så man trivs bättre ,,detta är en fz750 85a ganska trevlig och mycket billig hoj som duger att köra skiten ur :)

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
En av dom vackraste som byggts enligt mig.
:skrattaåt

Tror du kommer tröttna på 80hk som du själv säger. Om du har hojarna "inom räckvidd" så provkör dem och avgör sen själv. Hade själv n fzr600 först och sedan gsxr70 och kan säga att gixxern var mycket bättre på alla punkter (ja jag vet att du tänkt på en fzr1000 men nej.. o nej.. blyklump som går "fort" rakt fram).

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
YZF750R -93 :tummenupp
Dricker alltid olja men det är bara charmigt :tummenupp:gnissla
Jag är sjukt nöjd med min så hon blir kvar minst en säsong till, det blir lite motor-renovering under vintern dock (kolvringar, ventiljustering, ventilsäten och div. packningar). Billig försäkring då jag bor med mor och far och kör på endast trafik, 2k om året är överkomligt:)

Annars FZR 1000, 5växlat är ball:tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jo man tycker ju att gixxern borde vara mer av en sporthoj i den meningen, märker jag att fotpinnarna börjar ta i trots att jag hänger av får jag väl försöka höja den lite...

Angående FZR1000 så kan jag inte få ur huvet att årsm 87-88 enl bike "trivs på kurviga småvägar", medan 89-95 "vuxit ifrån banan" men den enda skillnaden jag hittar är 1cm kortare hjulbas, lägre vikt och flackare gaffelvinkel för den senare. Gaffelvinkeln är ju lätt att ordna, sen borde den bli ännu mer lättstyrd än tidigare modell. Tror ändå inte att detta är den optimala hojen men den kanske kan vara ett alternativ...

Haha...varför får jag känslan av att du snöat in på en FZR 1000? Hästkrafter var ju inte viktigt och varför köpa en FZR 1000 om inte för moset? :D:D

Men ok, hittar du ett fint ex, vilket jag tror kan bli ganska marigt så varför inte -men särskilt kul på bana kommer du inte att ha (såvida du inte går igång på att vara ett udda inslag :D). Såg en gsxr 1100 91 på Mantorp i somras och han fick slita duktigt för att få hojen att gå dit han ville.

Och om du nu tar intryck av vad Bikes begbibel säger (antar att det är den du kikat i?) så köp då inte första generationen. Det är ett råd i alla välmening...Yamaha var tekniskt långt framme på många områden men dessvärre var det skralare med tillförlitligheten på de större motorerna.

En av dom vackraste som byggts enligt mig.

Word:tummenupp Och Peter Linden fick ju rätt bra fart på den också, i Superbike.:yoparty

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Haha...varför får jag känslan av att du snöat in på en FZR 1000? Hästkrafter var ju inte viktigt och varför köpa en FZR 1000 om inte för moset? :D:D

Men ok, hittar du ett fint ex, vilket jag tror kan bli ganska marigt så varför inte -men särskilt kul på bana kommer du inte att ha (såvida du inte går igång på att vara ett udda inslag :D). Såg en gsxr 1100 91 på Mantorp i somras och han fick slita duktigt för att få hojen att gå dit han ville.

Och om du nu tar intryck av vad Bikes begbibel säger (antar att det är den du kikat i?) så köp då inte första generationen. Det är ett råd i alla välmening...Yamaha var tekniskt långt framme på många områden men dessvärre var det skralare med tillförlitligheten på de större motorerna.

Hehe, nej just nu är det nog inte riktigt aktuellt med en FZR1000 tycker bara att det är lite konstigt att den blir helt sågad som sporthoj. Men om det går att få fason på den så att den inte blir så seg kan det nog vara ett alternativ om några år, om det visar sig att CBR900RR inte går att klassikerförsäkra eller ngt.

Någon som har en bra bild på GSXR750 -90 på bana där man kan se lite hur nedläggsvinkel m.m. ser ut? Har sökt men lyckas själv inte hitta någon bra bild.
Skulle vara kul med en GSXR 750 i och med att den känns lite rejsigare, men är TRXen kvickare så lär den vara roligare.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hehe, nej just nu är det nog inte riktigt aktuellt med en FZR1000 tycker bara att det är lite konstigt att den blir helt sågad som sporthoj. Men om det går att få fason på den så att den inte blir så seg kan det nog vara ett alternativ om några år, om det visar sig att CBR900RR inte går att klassikerförsäkra eller ngt.

Någon som har en bra bild på GSXR750 -90 på bana där man kan se lite hur nedläggsvinkel m.m. ser ut? Har sökt men lyckas själv inte hitta någon bra bild.
Skulle vara kul med en GSXR 750 i och med att den känns lite rejsigare, men är TRXen kvickare så lär den vara roligare.

Haha...det är mkt som är konstigt på SH men de goda kvaliteterna uppväger:D Och det finns inte heller i detta sammanhang några sanningar, bara mer eller mindre underbyggda åsikter:mattias

"Sporthoj" är ju ett vitt begrepp beroende på vem man frågar och du kan säkert hittas massor av folk som tycker FZR 1000, zx9r eller RF900 är den ultimata sporthojen. Eller Aprilia RS250.

Personligen älskar jag Suzukis luft/oljekylda generationer av gsxr 1100. Jag hade lika kul på gatan med alla mina gsxr 1100 som jag har på SP2an men för de banstyrningar jag hellre loggar mil på så går det inte att jämföra körupplevelsen. Och visst, åkte jag Blade 1000RR som polaren skulle jag kunna åka ÄNNU snabbare men där uppväger andra kvaliteter med SP2 som jag värdesätter. Och så kan du ju vara för dig med tex en FZR 1000. Den funkar för dig och är "good enough" för det du vill ha ut.

Men: säger du "bana" och ställer upp en gsxr 750 och en FZR 1000 bredvid varandra så tror jag de flesta härinne skulle ta gixxern. Google och Altavista...både funkar som sökmotor men en får väl betraktas som något vassare?

Det uppenbara rådet är: provkör! Det är den enda sättet du kan känna vad som funkar för dig. Det är ju fortfarande barmark även om just nedläggningsvinkel kanske kan bli marigare att testa.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Lite synd att åka vardagligt på en sådan fin Classiker.

Åter igen. Man blir lite partisk när man själv har en "Sådan" hoj.
Har en FZR1000 -87 Som förvisso är lite ombyggd. Cross-styre, Moddad framgaffel, Öhlinare och Höjd i länkaget bak. Visst man är väl van med den. Men inte lider jag av att den är trög i alla fall. Har åkt en hel del Gokartbana i sommar. Det enda jag har lidit av då är när vi har övat på att köra med en hand. Den blir lite ryckig och svår i långsamma kurvor, skulle gärna vilja ha ett finger på kopplingen. Som på Crossen ungefär. Men det är nog mest ett förgasarproblem pga att jag har Keihin förgasare på.
Visst är det några på "Nya" hojjar som kör om mig, men även en snabb 125åkare kör ifrån mig. Men dom flesta Blanka fina RR hojar kör jag ifrån.
Ska tilläggas att jag kör på Touringdäck också.

Det kanske är för att jag gillar utmaningar. Funderar på att damma av min Gamla CB900 till nästa år istället. Lite mer sport!

Mats

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Ett tips är att hålla dig till veteranförsäkringsbara, dvs. -90 nästa år, ca 1700kr hel/hel är inte helt fel.:tungan
En ZXR 750 eller en GSXR 750/1100 skulle jag slå till på.:tummenupp

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Ett tips är att hålla dig till veteranförsäkringsbara, dvs. -90 nästa år, ca 1700kr hel/hel är inte helt fel.:tungan
En ZXR 750 eller en GSXR 750/1100 skulle jag slå till på.:tummenupp

Jo det är en grymt bra försäkring, men TRXen ligger inte så fasligt mycket högre i försäkring... jävligt trixigt att välja när man inte kan provköra :va.
Finns inga GSXR750 av rätt årsmodell på blocket heller.

Vad blir det för ny hoj för din del? sportis, motard?

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Jo det är en grymt bra försäkring, men TRXen ligger inte så fasligt mycket högre i försäkring... jävligt trixigt att välja när man inte kan provköra :va.
Finns inga GSXR750 av rätt årsmodell på blocket heller.

Vad blir det för ny hoj för din del? sportis, motard?

http://sporthoj.com/annonser/?id=35976

Kanske kan vara något?

Har ingen relation till han som säljer. Kollade bara i den här tråden sen inne på annonser och hitta den :) Så jag tar inget ansvar för annonsen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC