SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, nån bil med låsbara diffar är ju bra onödigt för det jag ska ha bilen till. Visst vore det kul att kunna blåsa rakt genom snön uppför grusvägen upp till fjällstugan de två gånger jag är där per år. Men de tillfällena kan jag parkera 300 meter bort och pulsa dit.
Lägger som sagt i båt, mer exakt vattenskoter. Jag har en Volvo S60 nu med framhjulsdrift och bra tryck på framhjulen. Funkar när det är asfaltramp.
Att jag frågar efter 4WD med diffbroms är därför att jag lånade föräldrarnas VW Sharan 4motion...
Jag hade ingen aning om hur dåligt ett helt "öppet" 4wd-system kan vara, nu vet jag att 4motion i Sharan är värdelöst för allt man kan tänkas behöva 4wd till. Fattar inte varför biltillverkarna sprider ut sin dynga att 4wd ska vara så bra. Så som de bygger de så är det väl sämre på alla punkter än framhjulsdrift? Ska nämnas att Sharanens 4motion inte hade nån antydan att bromsa det spinnande hjulet.
Eftersom det är rätt lågt kultryck så skickade den all kraft till ena bakhjulet, så det blev ju i själva verket sämre än med min framhjulsdrivna Volvo.
Min tanke var om det finns någon trevlig bruksbil som kan göra det bättre än ovan nämnda bilar.
Men gärna med komfort likvärdig volvon, så lada niva och liknande går bort. Och pickuper går bort pga förbrukning, och rätt dyra om man vill ha en fräsch. Därav bilarna jag listade i första inlägget. Bekväma, någorlunda snåla, nån slags ljudisolering osv.
Ja, min erfarenhet är att 2 hjulsdrift och vettig diffbroms driver bättre än 4wd och öppet.