Tips på barnvagn..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Köp INTE en vagn med luftfyllda däck, det finns ingen jävla bra anledning till det, men det är jävligt vanligt med punktering.
Köp solida hjul och slipp punka istället.

Lättare sagt än gjort nuförtiden. svårt att hitta en rejäl vagn utan luftgummihjul.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lättare sagt än gjort nuförtiden. svårt att hitta en rejäl vagn utan luftgummihjul.

Vi har haft med och utan lufthjul, och personligen tycker jag luft är bättre.
Jag har hat 2x punkor på två år och det är inget i sammanhanget. En punka lagar man ju på 10 minuter.
De solida hjulen är onödigt breda och det fastnar dessutom sten och skit i dom.

Luftgummihjul is the shit. Så stora som möjligt.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Problemet med luftfyllda hjul är att du sällan får punktering i närheten av där du har lagningskitet, utan snarare på semesterresan eller under långpromenaden. Jag har bekanta som haft massor av problem med sina luftfyllda hjul och rekommenderar helt klart solida hjul.

Vi köpte en Brio Go förra året då vi behöver en relativt nätt vagn för att både vagn och hund ska få plats i bilen. Hittills är vi jättenöjda med Brion och den har fungerat över förväntan både i vinter och terräng. Jag kan varmt rekommendera denna vagn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kan säkert ha rätt, men hur kommer det sig att en cykel med trähjul är mycket mer oskön att cykla på än en med luftdäck? Och nog kan jag se däcken på vår vagn flexa lite när man belastar dem inte allt för hårt, TROTS att de är pumpade hårt nog för att rulla väldigt lätt? Men nu menar jag inte att du har fel, jag bara funderar lite... Men det med punktering stämmer nog jävligt bra iaf! :)

Och ursäkta för dubbelpost, multisvaret funkade inte för mig just för stunden...

Nu vet ju inte jag om du väger som ett spädbarn, men även om du gör det så fördelas vikten på dubbelt så många hjul på en barnvagn....

Dessutom är barnvagnshjul ofta bredare än på en cykel, så du har mer än dubbla anliggningsytan.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nu vet ju inte jag om du väger som ett spädbarn, men även om du gör det så fördelas vikten på dubbelt så många hjul på en barnvagn....

Dessutom är barnvagnshjul ofta bredare än på en cykel, så du har mer än dubbla anliggningsytan.

Nej, jag väger nog snäppet mer än ett spädbarn, dock är bakdäcken absolut inte bredare än ett ett cykeldäck (dvs citycykel, inte mountainbike) och vagnen är trehjulig. Sen bör väl bakhjulen ta lite upp lite mer av tyngden än framhjulet? Och som sagt, du kan säkert ha rätt i att de inte funkar så bra alls för just stötdämpningen, men det faktum att däcken "flexar" lite när jag sätter handen i vagnen och trycker (om än ganska lite flex) gör att jag inte kan svälja ditt uttalande helt. Men det lilla hjulen dämpar med det flex jag ser kanske är totalt försumbart, vad vet jag. Som sagt, vi får inte barn förrän till sommaren, så jag kan ju inte skryta med praktisk erfarenhet i fallet. Men våra luftfyllda 16" bakdäck på vagnen känns outlaw iaf! :yoparty hehe

Skitsamma, luft eller inte är nog ganska mycket en smaksak och jag valde inte aktivt luftdäck, hade liksom bara inget val på den här vagnen. :)

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...