Tips på barnvagn..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vi körde Brio Happy som liggvagn, går även att ha som sittvagn men det var aldrig fokus. Den har fyra tillräckligt stora hjul med luft (alltså inte hårda plasthjul) och den har funkat kalas på två grabbar och mycket promander i skogen och dylikt.
Sen Brio Race som sittvagn då den även går att fälla ryggen så barnet kan slagga när det blir längre promenader.

Happyn verkar schysst, finns det olika modeller av den, nån man särskilt ska undvika/absoult ha?

Vi har provat ett helt gäng olika fabrikat och fastnade till slut för Urban Jungle (en dubbel och en enkel)
Enkel och robust konstruktion.

Tål all skit en vagn utsätts för. De slits ganska hårt..........

Kollade Urban Jungle på Blocket nu och det verkar bara finnas trehjulingar (bortsett från dubbelvagnen men vi har bara en unge på G... ;) ). Går det att låsa framhjulet på den? Jag har bara dåliga erfarenheter av trehjulingar så den går nog bort annars.

EDIT: Har vart barnvakt rätt mycket åt syrrans unge, de har en trehjulig vagn av nåt slag som är halvt omöjlig vid trottoarkanter och annat skit.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kollade Urban Jungle på Blocket nu och det verkar bara finnas trehjulingar (bortsett från dubbelvagnen men vi har bara en unge på G... ;) ). Går det att låsa framhjulet på den? Jag har bara dåliga erfarenheter av trehjulingar så den går nog bort annars.

EDIT: Har vart barnvakt rätt mycket åt syrrans unge, de har en trehjulig vagn av nåt slag som är halvt omöjlig vid trottoarkanter och annat skit.

Inga problem alls med trehjulig vagn. Vi har haft både tre- och fyrhjuliga och de där Urban Jungle är klart bäst hittills.
Hjulet går att låsa om man nu vill det, men jag kan inte se varför.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dags för trådlyft!

Nu är det läge även för oss att börja kolla på barnvagn. Min fru låter mig komma med input, troligen för att jag kommer skjuta det där jäkla skrället varje gång vi är ute och går...

Vi har ett par krav: den ska funka bra utomhus (alltså kullersten, grusvägar, lättare skogsmark), den ska funka även som sittvagn och den ska vara justerbar såpass att både jag (186 cm) och min fru (158 cm) kan köra den bekvämt.

Jag har knuffat en Brio kombi i vinter och den har varit perfekt när det är lite tuffare terräng/väglag. Bra fjädring, rejäla hjul och lastar lätt några matkassar i botten. Stryktålig är den också.
Enda nackdelen är väl att den är rätt tung men frugan lyter den i och ur bilen utan problem fyra månader efter kejsarsnitt så den behöver väl inte vara lättare än så antar jag.

Köpte den på blocket för 500 spänn med sittdel, liggdel, 2 åkpåsar, regnskydd mm. Det är väl det bästa tipset: Köp beganat, vagnarna var inte SÅ mycket sämre för 5år sedan.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ska oxå slå till och bli pappa framåt sommaren här och vi köpte en Mountain Buggy Terrain, det är egentligen en Urban Jungle men med rejält stora bakhjul, samt att framhjulet går att låsa både som på UJ´n men även vänt framåt så att säga, vilket tydligen ska göra vagnen ännu stabilare i grövre terräng. Anledningen till att vi köpte den är att vi bor typ I skogen och går gärna långa promenader på mer eller mindre skogsstigar. Har bara provkört den lite hemma, men den känns faktiskt väldigt smidig trots att den ser lite klumpig ut. Sjukt lättkörd. Minuset är väl att den blir lång när man säller ihop den, en Passat sväljer vagnen på längden i bagaget, men det är precis.. Däreomt behöver man inte byta vagn då den funkar upp till 35 kg.

Tänkter inte säga att det är en skitbra vagn, men fan vad jag hoppas att det är det! :) Den känns absolut inte ostabil. Kan iofs återkomma om någon helg när frugans syster med familj varit och hälsat på, för jag tänkte sno deras 1 1/2-åring och provköra vagnen ordentligt! :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är mountainbuggys vi har. De är tunga och tar plats tyvärr, men det vägs upp av fördelarna.
En annan nackdel är att de inte passar till de minsta eftersom barnen bara kan sitta framåtvända.

Ska oxå slå till och bli pappa framåt sommaren här och vi köpte en Mountain Buggy Terrain, det är egentligen en Urban Jungle men med rejält stora bakhjul, samt att framhjulet går att låsa både som på UJ´n men även vänt framåt så att säga, vilket tydligen ska göra vagnen ännu stabilare i grövre terräng. Anledningen till att vi köpte den är att vi bor typ I skogen och går gärna långa promenader på mer eller mindre skogsstigar. Har bara provkört den lite hemma, men den känns faktiskt väldigt smidig trots att den ser lite klumpig ut. Sjukt lättkörd. Minuset är väl att den blir lång när man säller ihop den, en Passat sväljer vagnen på längden i bagaget, men det är precis.. Däreomt behöver man inte byta vagn då den funkar upp till 35 kg.

Tänkter inte säga att det är en skitbra vagn, men fan vad jag hoppas att det är det! :) Den känns absolut inte ostabil. Kan iofs återkomma om någon helg när frugans syster med familj varit och hälsat på, för jag tänkte sno deras 1 1/2-åring och provköra vagnen ordentligt! :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kan även rekommendera Phil & Ted-vagnarna. Vi har 2 Emmaljunga som liggvagnar och en Phil&Ted-syskonvagn och sistnämnda är klockren!
Nu förstår ju inte jag mig på det här med barnvagnar egentligen då det är tjejens område men den går att göra om i en jävla massa olika lägen så den passar de flesta. Liggvagn, sittvagn, ligg- och sittvagn, sitt- och sittvagn, enkelvagn etc.
Och skitlätt att fälla ihop, bara dra i en spak och flytta en spärr så tar den ingen plats alls och är betydligt lättare än de Urban Jungles jag har känt på som var likvärdiga och jag tror att den här är billigare också :va

Men som någon sa tidigare, begagnat som förstavagn är att rekommendera. Varför slänga ut +5000:- för något som troligtvis går att få i nyskick för mer än halva pengen? De första två liggvagnarna köpte vi begagnade och vi kommer sälja dem för samma pris vi köpte dem.
Vanlig sulky kan man köpa ny då de inte kostar många kronor och köper man dessutom från England så får man dem för ungefär halva priset.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag är förbi den fasen men efter två barn och mycket bilresor till föräldrar samt tre veckors semester i USA med barnvagn så rekommenderar jag enbart Phil and Ted. Allt annat jag prövat är skit i jämförelse och framför allt en emmaljunga på 25+ kg tröttnar man på väldigt fort. PoT är smidig smart och lätt och är dessutom byggd för lite tuffare terräng.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Har ett gäng vagnar, bland annat en phil&ted dubbelhistoria. Den är smidig och vid första anblicken har den smarta lösningar. Tyvärr är kvaliteten rätt usel och de smarta lösningarna är inte så smarta. Som resevagn odyl. funkar den väl för oss, men som varjedagvagn skulle jag inte köpa den igen. Dock j-t bra service från det engelska stället vi köpte den ifrån. Pramworld tror jag att det hette.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Dags för trådlyft!

Nu är det läge även för oss att börja kolla på barnvagn. Min fru låter mig komma med input, troligen för att jag kommer skjuta det där jäkla skrället varje gång vi är ute och går...

Vi har ett par krav: den ska funka bra utomhus (alltså kullersten, grusvägar, lättare skogsmark), den ska funka även som sittvagn och den ska vara justerbar såpass att både jag (186 cm) och min fru (158 cm) kan köra den bekvämt.

Hur ser marknaden ut nuförtiden? Vad är the shit och vad ska man akta sig för?

Vi är jäkligt nöjda med vår Bugaboo, sjukt smidig vagn. Men den kan falla på att ni ska köra mycke grusväg/skogsmark, där är den lite svårkörd med standardhjulen, men det går att vända på den så dom stora hjulen går först. Mitt tips är att gå in någonstans där Bugaboo säljs och provköra den, och sen köpa beggad om ni gillar den :)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Mountain Buggy!

Kor ingen 'status-vagn' ala buggaboo. Ren skit i jamforelse. Vi gjorde felet med forsta ungen, men nar tvan kom kopte vi en urban jungle dubbel vagn, begagnad.

Det skall vara stora hjul runt om, det ar det viktigaste. Aven i stan ar dom dar sma hjulen javligt jobbiga, funkar bara pa harda, slata underlag.

Och yes, kop begagnat. Lat nagon annan ta smallen ekonomiskt. (kan dock vara javligt svart att overtyga frugan om detta...)

Last edited:

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Det är mountainbuggys vi har. De är tunga och tar plats tyvärr, men det vägs upp av fördelarna.
En annan nackdel är att de inte passar till de minsta eftersom barnen bara kan sitta framåtvända.

Precis, tung och tar lite plats, framförallt på längden ihopfälld, dock kan man förvara den stående på handtaget i ihopfällt läge, så det är ju alltid något. Men inget man har nytta av i bilen såklart.

Att barnet bara kan sitta framåtvända ser jag bara som ett väldigt litet minus, ingen av våra bekanta som haft vagnar där barnet bara kan sitta framåtvänt har haft några som helst bekymmer med det. Fast frågar man en "familjelivs-mamma" får man väl höra att man är dum i huvet som låter ungen sitta framåtvänd innan den fyllt 1,5 eller 2 eller vad det är som gäller den här veckan.. :arsele

Man ska iaf inte vara rädd för trehjuliga vagnar. Både Urban Jungle och Terrain är väldigt stabila, och säkert många fler med dem, "trots" tre hjul..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att barnet bara kan sitta framåtvända ser jag bara som ett väldigt litet minus, ingen av våra bekanta som haft vagnar där barnet bara kan sitta framåtvänt har haft några som helst bekymmer med det. Fast frågar man en "familjelivs-mamma" får man väl höra att man är dum i huvet som låter ungen sitta framåtvänd innan den fyllt 1,5 eller 2 eller vad det är som gäller den här veckan.. :arsele

Man ska iaf inte vara rädd för trehjuliga vagnar. Både Urban Jungle och Terrain är väldigt stabila, och säkert många fler med dem, "trots" tre hjul..

Alla våra vagnar kan man ändra handtaget på så att man kan ha dem både framåt och bakåt, kan man inte det på alla :va
Ja, förutom paraplysulkys då...

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Vi har använt oss av en Emmaljunga modell á 90-tal, stadig, stålrörsram (inget fjanteri med lättvikt :tungan), stora hjul, ligg/sittpositioner, vändbart sits för att låta barnet åka framåt eller bakåt, rejäl trådbackskorg. Nackdelen har dock varit att den tar plats! även ihopfälld... + att den väger en del, men vilken barnvagn, sulky o s v gör inte det efter ett tag? Sen är det att tänka på att köper man beg så får man skavanker på köpet, även om den är i "nyskick!" Ni som har "problem" med att frugan vill ha nytt, kontra med att pengarna ni sparar kan ni köpa kläder 2 år framöver alt. barnmaten som kostar 12 kr/burk (superenkelt att göra egen och frysa in).

Tack o hej leverpastej!

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Alla våra vagnar kan man ändra handtaget på så att man kan ha dem både framåt och bakåt, kan man inte det på alla :va
Ja, förutom paraplysulkys då...

Nej, det finns en hel del som det inte går att vända på, varken genom att ändra handtaget eller genom att vända på själva sittdelen.

+ att den väger en del, men vilken barnvagn, sulky o s v gör inte det efter ett tag?

Fast vagnen väger väl lika mycket hela tiden, det är väl innehållet som ökar i vikt? :hihi Om man nu inte låter bli att tvätta av den ibland och ser till att samla på kilo efter kilo med grus och lera på chassit.. :)
Vikten är väl mest kinkig om man ska ha vagnen i och ur bilen väldigt ofta eller behöver bära den uppför trappor i trappuppgångar, alltså behöver en tung vagn inte spela någon roll alls för vissa samtidigt som det är ett rejält minus för andra.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!

Sedär...GRATTIS!!! :tummenupp Bara några dagar kvar för våran del!!! Nu får du också snart sälja hojen och byta ut alla bevakningar på blocket till barnprylar... :3freak

//KaliZ

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Köp INTE en vagn med luftfyllda däck, det finns ingen jävla bra anledning till det, men det är jävligt vanligt med punktering.

Folk snackar om "bättre komfort" med luftfyllda hjul, skitsnack, däcken fjädrar inte ett skit om du ens har ett halvkilo luft i dom, det är kanske 10kg per hjul som ska fjädras och med 10kg tryck på däcket och ett kilo i däcket fjädrar det inte det minsta.

Köp solida hjul och slipp punka istället.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Sedär...GRATTIS!!! :tummenupp Bara några dagar kvar för våran del!!! Nu får du också snart sälja hojen och byta ut alla bevakningar på blocket till barnprylar... :3freak

//KaliZ

Sedär på dig med, stort grattis tillbaka!:tummenupp Tänkte nog behålla hojen, men man får väl se om tiden räcker till sen bara.. :) Men blocket-syndromet känner jag väldigt väl igen! haha...

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Köp INTE en vagn med luftfyllda däck, det finns ingen jävla bra anledning till det, men det är jävligt vanligt med punktering.

Folk snackar om "bättre komfort" med luftfyllda hjul, skitsnack, däcken fjädrar inte ett skit om du ens har ett halvkilo luft i dom, det är kanske 10kg per hjul som ska fjädras och med 10kg tryck på däcket och ett kilo i däcket fjädrar det inte det minsta.

Köp solida hjul och slipp punka istället.

Du kan säkert ha rätt, men hur kommer det sig att en cykel med trähjul är mycket mer oskön att cykla på än en med luftdäck? Och nog kan jag se däcken på vår vagn flexa lite när man belastar dem inte allt för hårt, TROTS att de är pumpade hårt nog för att rulla väldigt lätt? Men nu menar jag inte att du har fel, jag bara funderar lite... Men det med punktering stämmer nog jävligt bra iaf! :)

Och ursäkta för dubbelpost, multisvaret funkade inte för mig just för stunden...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA