Tips på barnvagn..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den har alla finesser..... Modulsystem. Har allt. Funkar perfa.

Vafan?! Är det en barnvagn eller en industrirobot du syftar på?
Min herre, du är fullkomligt grundlurad av din chef. :D
Du har svalt alla argument, blivit upplurad på läktaren och tror ändå du vunnit :näsblod hähähäh....

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vi har just handlat, men vi har en liten fördel i vårat val:

Vi fick en kombivagn med stadigt chassi, stora hjul och ordentligt fjädrad när vi köpte vårt hus, så vi har en vagn "för snöiga dagar och grusvägar" gratis.

Vi handlade en Brio Sing tillsammans med deras babyskydd. Superenkelt att montera babyskyddet på chassit, men förmodligen en pina på kass grusväg.

En nackdel med många "små" chassin är att dom är låga så man får luta sig ner i skiten, denna är i normalhöjd. Skönt! :fakta

Edit: Vi handlade utgående 2010 års modell. 5000 spänn plus babyskydd. Känns rätt ok pris ändå..

Edit 2: Man måste ha en 2009 eller framåt för att babyskyddet skall passa.
[YOUTUBE-ID]_OrkLt4pyvs[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vafan?! Är det en barnvagn eller en industrirobot du syftar på?
Min herre, du är fullkomligt grundlurad av din chef. :D
Du har svalt alla argument, blivit upplurad på läktaren och tror ändå du vunnit :näsblod hähähäh....

Nänä. Jag var med och valde :)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Den enklaste lösningen är om man har samma fäste för babyskyddet i bilen som i barnvagnen. Då är det bara att flytta runt smidigt. Annars blir det en del meck och då tar saker extra plats.

Kan inga märken och kan heller inte rekomendera någon modell, men du kommer förstå så fort du ser vad jag menar.

Självklart kollar du först på Blocket.

(Sen förstår jag inte varför en kille ställer frågan, han får ju ändå aldrig bestämma nåt :va)

:tungan

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Har en Briovagn med luftfyllda däck som klarar allt! snö,grus,gräs whatever
Dock så har det blivit ett par punkor,men det fixar man lätt med ett cykelkitt :)
Det följde med en liggdel och en kombi sitt och liggdel.

Sen så köpte vi en trehjuling som vi har i bilen för en tusing,skitbra när man är i affärer/utomlands m,m

Med facit i handen så vet i fan om man inte skulle ha köpt en vagn från Brio som babydelen passar till (den man har på basenheten i bilen)
Det måste ju följa med mer grejer tills ungen är för stor för babydelen?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Tänk bara att kullersten, trottoarkanter, plattskarvar etc är stadens terräng. Där är fyra stora hjul att föredra. För att inte tala om vintern...

Pimp_my_pram_572142a.jpg

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Tack :banana

Ja är oxå inne på en vagn som funkar till babyskydd, just nu lutar det åt beggad "bugaboo" (har testat lite och den känns kvalitativare än många billigare) och ett babyskydd som passar till det och som finns med "fästplatta" till bilen..

Den var ju ännu dyrare än bugaboo och det fanns nästan inga beggade, men visst den ser bra ut..

Grattis!!! Your in for the ride of your life!

Du tjör ju en KTM, det märks att du har en känsla för race-prylar?! Du ska kanske ha Offroadversionen av Bugaboo?

Jag har kört en Urban Jungle först med med liggdel (samma tillverkare som Bugaboo). Två kids, samma vagn, inga problem, riktiga dubbla kapslade kullager, slitstarkt nylontyg, lätt aluminiumchassi, mekaniskt klockren. Nött ut några uppsättningar däck, men de är ju klart när man vill börna lite.

Tre 12 tum hjul, luft-gummi, spärra/lås framhjulet på leriga/snöiga vägar, du styr vagnen upprätt med ett lillfinger när de andra med Briokombi-fetto vagnar tar i med båda nävarna och går horisontellt med överkroppen och tränar lårmuskler. De kommer inte till MVC i tid om det ligger 10-20 cm snö på vägen. Ostadigt med tre hjul? När framhjulet är "fritt", prova att välta vagnen.

Enda gången vagnen tippar, så tippar den bakåt, du ska inte ha så många systemkassar på handtaget!

Babyskydd på vagnen? Babyskyddet påstås hålla till 13 kg. Du kommer att byta ut babyskyddet efter ca 7 mån mot en (bakvänd förstås) större bilbarnstol. Vagn anpassad till Babyskydd? Det är sååå kort tid, liten mening, men visst det finns fästen för de vanligaste babyskydden till Urban Junlge. Det funkar dock lika bra med ligg-delen (som har ett lutningsstöd du kan fälla upp skulle skrutten vara vaken). Efter 7 månader byter du ändå till sittvagn (som ju Urban Jungle också/mest är), ungar hatar att åka baklänges genom livet. Liggdelen pensioneras till nästa unge och sittvagnen används alltså från 7 mån till de är ca 4 år (!).

Till vintern behöver du BuggyMummy, en delbar "sovsäck". Den är dyr men det är bara att betala.

För sommarn behöver du myggnätet/solskyddet, det är samma grej. Regnkappan ingår tror jag.

Lite senare kommer du att behöva en paraplyvagn. Köp en med liggfunktion och solskydd samt myggnät. Då kan småkottar 1-3 år slagga bra mitt i högaste sommarn på stranden.

Just det, du har fällt ihop din Urban medan de andra letar efter fälla-ihop-spärrarna. Och du tar ut den ur bilen i samma rörelse som du fäller upp den. Max tre sek. Det låter larvigt, men när du är nybliven pappa kommer du att uppskatta varje sekund som du spar tid.

Annan vagn? Kolla vad vagnen väger samt maxlast. Ta med tumstock. Passar den i bilen? Kan frun lyfta ut den? Passar den i hissen? Du kommer bli galen om du måste demontera den varje gång du ska iväg med bilen.

Lycka till!

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Du tjör ju en KTM, det märks att du har en känsla för race-prylar?! Du ska kanske ha Offroadversionen av Bugaboo?

Jag har kört en Urban Jungle först med med liggdel (samma tillverkare som Bugaboo). Två kids, samma vagn, inga problem, riktiga dubbla kapslade kullager, slitstarkt nylontyg, lätt aluminiumchassi, mekaniskt klockren. Nött ut några uppsättningar däck, men de är ju klart när man vill börna lite.

Tre 12 tum hjul, luft-gummi, spärra/lås framhjulet på leriga/snöiga vägar, du styr vagnen upprätt med ett lillfinger när de andra med Briokombi-fetto vagnar tar i med båda nävarna och går horisontellt med överkroppen och tränar lårmuskler. De kommer inte till MVC i tid om det ligger 10-20 cm snö på vägen. Ostadigt med tre hjul? När framhjulet är "fritt", prova att välta vagnen.

Enda gången vagnen tippar, så tippar den bakåt, du ska inte ha så många systemkassar på handtaget!

Babyskydd på vagnen? Babyskyddet påstås hålla till 13 kg. Du kommer att byta ut babyskyddet efter ca 7 mån mot en (bakvänd förstås) större bilbarnstol. Vagn anpassad till Babyskydd? Det är sååå kort tid, liten mening, men visst det finns fästen för de vanligaste babyskydden till Urban Junlge. Det funkar dock lika bra med ligg-delen (som har ett lutningsstöd du kan fälla upp skulle skrutten vara vaken). Efter 7 månader byter du ändå till sittvagn (som ju Urban Jungle också/mest är), ungar hatar att åka baklänges genom livet. Liggdelen pensioneras till nästa unge och sittvagnen används alltså från 7 mån till de är ca 4 år (!).

Till vintern behöver du BuggyMummy, en delbar "sovsäck". Den är dyr men det är bara att betala.

För sommarn behöver du myggnätet/solskyddet, det är samma grej. Regnkappan ingår tror jag.

Lite senare kommer du att behöva en paraplyvagn. Köp en med liggfunktion och solskydd samt myggnät. Då kan småkottar 1-3 år slagga bra mitt i högaste sommarn på stranden.

Just det, du har fällt ihop din Urban medan de andra letar efter fälla-ihop-spärrarna. Och du tar ut den ur bilen i samma rörelse som du fäller upp den. Max tre sek. Det låter larvigt, men när du är nybliven pappa kommer du att uppskatta varje sekund som du spar tid.

Annan vagn? Kolla vad vagnen väger samt maxlast. Ta med tumstock. Passar den i bilen? Kan frun lyfta ut den? Passar den i hissen? Du kommer bli galen om du måste demontera den varje gång du ska iväg med bilen.

Lycka till!

Vagnarna som har babyskyddssnabbkoppling är inte sämre på allt annat än de utan, det är bara en extra feature.

Vi hade en 3-hjulig vagn nere i spanien förra sommaren på kassa vägar (gropigt och jävligt), luftfyllda ordentliga hjul (märke:Teutonia). Skiten ville välta varje gång den gick ner i en grop och inte kom upp lätt igen. Aldrig en trehjuling för mig, det är en sak som är säker..

/ Jens

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Japp vi får ju in januari så stora hjul måste det va :tummenupp

Jag är generellt mot att köpa beggade grejer men barnvagn får nog bli beggad, det finns ju nya klädslar att köpa som inte är så dyra tydligen..

Vi kör också buggaboo och är helnöjda. Tips är som sagt att komplettera med stora framdjul (kallas vinterdjul). Många av våra kompisar med andra vagnar har bytt eller tvingats byta vagn efter ca 1 år då kidsen vill sitta upp. Buggaboon funkar utmärkt som sittvagn/sulky i ett par år.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Såhär kan du ju lösa det hela...glöm inte att borra lite lufthål om ni ska åka längre sträckor.

Bifogat

• BabyBasket.jpg
    BabyBasket.jpg
    28.5 KB · Visningar: 225

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
kopte en icandy cherry med alla tillbehor.. visst hyfsat latt och den ar bra i stan om trottoaren ar i bra skick. men trots priset kanns den billig och omtalig. ungefar samma som allt annat skit som saljs. blev riktigt overaskad att vad man an betalar sa kanns alla populara vagnar som skit

samtidigt kopte morsan en 1000 kronors, beggad ekerhjulad brio med luftfyllda gummidack att anvanda nar vi kommer hem och halsar pa. ja den svajar som satan (bra fjadring..) ar lite storre och tyngre, men fan sa mycket battre att kora och garanterat 10 ggr battre att aka i (pa allt utom slat asfalt ar den 100ggr battre). ja man far ta i lite mer nar man skall svanga, men det ar nastan helt obetydligt och behover egentligen inte namnas.

nar nasta kotte kommer aker den smahjulade skitvagnen ut, och storhjulad vagn kopes. trots att jag bor i stan och kor vagn mycket sallan pa annat underlag an asfalt.

Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
(Sen förstår jag inte varför en kille ställer frågan, han får ju ändå aldrig bestämma nåt :va)

:tungan

Jodå, det är faktiskt jag som håller i barnvagnsletandet och när beslut ska tas så brukar vi bestämma tillsammans :yoparty:yoparty

Lycka till!

Tack :)

Jag har tyvärr ingen KTM kvar trots mitt alias, men tack för dina tips :tummenupp

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Vagnarna som har babyskyddssnabbkoppling är inte sämre på allt annat än de utan, det är bara en extra feature.

Vi hade en 3-hjulig vagn nere i spanien förra sommaren på kassa vägar (gropigt och jävligt), luftfyllda ordentliga hjul (märke:Teutonia). Skiten ville välta varje gång den gick ner i en grop och inte kom upp lätt igen. Aldrig en trehjuling för mig, det är en sak som är säker..

/ Jens

Du kan inte jämföra en Teutonia med en Urban. Du borde låtit skiten stanna i gropen den gick ned i. :D

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Vagn ett ingick i ett klumpköp av bilbarnstol, skötbord o.s.v. 1100;. kostade rubbet, funkade fint men pojken växte.

Vagn 2 kostade 500:- på någon marknad någonstans, funkar kalas och är fortfarande helt funkis trots två år och miltals med promenader med vovven och vagnen.

Köpa ny barnvagn är rena rånet och har inget mervärde alls (min åsikt).

Nu är grabben lite drygt tre, han ska få en atv för pengarna som jag inte köpte barnvagnar för, tror han (och pappa) blir gladare av det.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC