Tips på bra intercom

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Jaha, och vad skiljer Bold från Slim... och mot de jag räknade upp...?
Och vad är nu "mesh"?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jaha, och vad skiljer Bold från Slim... och mot de jag räknade upp...?
Och vad är nu "mesh"?
bold ha en puck på sidan, slim har en puck i nacken. Mesh är typ att enheterna hoppar bock mellan varandra för att få räckvidd, alltså om du och kompis 2 är inom räckvidd kommer du kunna snacka med kompis 3 om kompis 2 och 3 är inom räckvidd även om du inte är inom räckvidd med kompis 3 själv.
Var det där tillräckligt otydligt?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kör Sena 50S. Fungerar riktigt bra. Mina kompisar med Cardo och Sena är alla nöjda.

Dock är det samma skit med alla headset. Det funkar riktigt bra att koppla upp mot samma märke men är man en grupp med blandat Cardo och Sena så är det telefonsamtal eller Discord som gäller.

Kolla vad dina vänner har och köp samma.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jo, det lutar åt Cardo.
...men även där finns massa olika...
Packtalk, Freecom, 2 och 4... Black mm....??
Det finns en lite konstig hemsida på internettet som jag tror heter youtube eller något liknande, en massa www i namnet i alla fall, du hittar den kanske om du kollar med Alta Vista t ex. Där ska visst någon lägga ut filmer där han eller hon eller den testar saker.
Jag läste om det i någon tidning för ett tag sedan.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Det finns en lite konstig hemsida på internettet som jag tror heter youtube eller något liknande, en massa www i namnet i alla fall, du hittar den kanske om du kollar med Alta Vista t ex. Där ska visst någon lägga ut filmer där han eller hon eller den testar saker.
Jag läste om det i någon tidning för ett tag sedan.
Vad YT-nördar testar är ointressant... då detta antingen ser av nördar som har orimliga krav... eller är köpta.
Vi skall bara ha ett kit för oss två att prata med.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
bold ha en puck på sidan, slim har en puck i nacken. Mesh är typ att enheterna hoppar bock mellan varandra för att få räckvidd, alltså om du och kompis 2 är inom räckvidd kommer du kunna snacka med kompis 3 om kompis 2 och 3 är inom räckvidd även om du inte är inom räckvidd med kompis 3 själv.
Var det där tillräckligt otydligt?

Tack!
Får kika på detta lite närmre, känns som om man närmar sig nåt nu.
Detta med "mesh" är alltså oviktigt för oss då vi som sagt åker två, jag och sambon.
Men nu vet man iaf.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tack!
Får kika på detta lite närmre, känns som om man närmar sig nåt nu.
Detta med "mesh" är alltså oviktigt för oss då vi som sagt åker två, jag och sambon.
Men nu vet man iaf.
Jag vet inte om det är intressant för dig men vissa modeller har musikdelningsfunktion. Är vissa som gillar det. Beroende på modell finns det vissa som ger intercom förtur framför gps/musik och vissa där man växlar manuellt.

Är det bara intercomfunktionen som är intressant så kan du välja typ vilken modell av Sena och Cardo. Om tanten inte kör själv och bara åker bakpå så kan du välja i stort sett vad som.

Zeromannen

Guest
Jag köpte Sena fhm5 (tror den hette så), dubbelpack, hyffsat överkomligt pris, till mig o sonen när vi övningskör. Tröttnade efter ett tag på vindljudet som pucken på sidan av hjälmen framkallade så jag handlade en Shoei gt air 2 och srl2 istället. Underbart att slippa bruset från pucken och ha allt inbyggt i hjälmen istället. Röststyrning, fm-radio och 1-200m bättre räckvidd är väl det som skiljer mot fhm5.

Provade i början med mobilen och snäcka men det upplevde jag som värdelöst. Blir vansinnigt trött i kolan av att höra motorljudet från en annan hoj i örat hela tiden. Sena-intercomen filtrerar bort det mesta av detta. Riktigt nöjd och kan rekomendera Sena.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag köpte en cardo packtalk black förra året och den funkar väldigt bra.
Helt ok ljudkvalitet för musik och tal, har aldrig strulat med anslutning eller funktion öht.
Det som skiljer vanliga packtalk från packtalk black är att högtalarelementen är större vilket ska ge bättre ljud.
Har en HJC F70 som jag klämt in allt i och det gick smidigt. Använde HJC luckan i bak på hjälmen för deras eget system till att proppa in allt överflödigt kablage i.
Enda jag har en fundering om är att högtalarna ibland känns pyttelite mot örat, antingen är det blacks större högtalarelement eller så är det bara tight i hjälmen. Har inte jämfört med högtalarna i orginalversionen.

mvh

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Till Cardo Packtalk finns ju både "vanliga" högtalarna och JBL-högtalare.
JBL följer med i Black och någon mer variant och de är större.
I div Cardo-grupper ser man att många har slaktat ett par Koss Porta Pro och använder de högtalarna och tycker att det blir högre volym och bättre ljud.
Jag har ett par sådana Koss liggandes så jag funderar på att testa detta till sommaren.

Det som irriterar mig med Cardo är att det inte går att uppdatera enheten via mobilappen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag håller med många av de föregående talarna.
Köpte Cardo G9 för väldigt många år sedan.
"Still going strong" kan man säga, i ur och skur.
Para ihop dom med en ny "kompis" är en tjorvig procedur med denna version, i övrigt är dom kalasbra, och man får även in musik och mobilen via BT, eller GPS:en.
Så, oerhört nöjd med dessa.

Last edited:

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Har ett par Cardo packtalk bold liggande på hyllan i väntan på premiärturen. Valet föll på dessa av flera anledningar.
DMC tekniken lär ha bäst ljud och räckvidd.
Då man ändå tappar kontakten, vilket förefaller oundvikligt ibland så kopplar de upp sig automatiskt igen, vilket inte behöver vara fallet med BT-uppkopplade enheter.
Funderade på slim-varianten men Bold är enklare att ladda då man enkelt tar loss enheten från hälmen.

Dragspel

Ny medlem
Gick med
7 May 2019
Hoj
Kawasaki
Har ett par Cardo packtalk bold liggande på hyllan i väntan på premiärturen. Valet föll på dessa av flera anledningar.
DMC tekniken lär ha bäst ljud och räckvidd.
Då man ändå tappar kontakten, vilket förefaller oundvikligt ibland så kopplar de upp sig automatiskt igen, vilket inte behöver vara fallet med BT-uppkopplade enheter.
Funderade på slim-varianten men Bold är enklare att ladda då man enkelt tar loss enheten från hälmen.
Får se hur bra dom är. Fixade mina idag, får se på premiärturen imorgon

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har kört Cardo G9X sedan 2014 och Packtalk Slim JBL sedan 2020.

Stor skillnad i ljudkvalitet och uppkoppling när man varit out of range. Kan hantera andra ljud samtidigt när man pratar i intercom (tex varning för fartkamera, navigation osv), BT klipper helt.

Annars är det ju ungefär samma grej och man kan ju starta den i BT-läge och få samma funktionalitet som G9X, dvs kompatibelt med äldre Cardoenheter.

Jag ser inte varför man skall köpa något annat idag.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tips på bra är ju svårt att säga än, men Cardo har idag lanserat sin nya toppmodell, Packtalk Edge. Verkar vara förbättringar överlag! Få se vad priset landar på i Sverige, men gissar på ca 3800 kr för en singel.

Har själv kört Cardo sedan länge tillbaka, har en Packtalk Bold nu som fungerat felfritt i tre år, använder den nästan dagligen. Batteriet är fortfarande bra. Jag blir ju sugen på den nya nu såklart, men ska åtminstone vänta till de första recensionerna är ute.

Hans Triumph 07

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2017
Hoj
Triumph Tiger 1200 2018
Hej!
Köpte Cardo Packtalk edge duo. Nån som vet vart man kan hitta Svensk manual? har ett problem att när man är uppkopplad via DMC så klipper det när man pratar samt att ibland så funkar det inte när det ringer , nån som vet vad det kan vara ...funkar bra när man är uppkopplad via Bluetooth men då kan man ju inte lyssna på musik samtidigt

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sent svar, men bättre sent än aldrig :hihi

Nån som vet vart man kan hitta Svensk manual?
Tror inte det finns. Officiella hemsidan listar 7 språk och där är inga skandinaviska.

har ett problem att när man är uppkopplad via DMC så klipper det när man pratar
Att det klipper ibland upplever jag med. Har prövat alla möjliga inställningar utan att hitta någon bättring. För mig är mottagningen usel i DMC jämfört mot mina gamla Sena SMH10.

I december kom en större uppdatering, 3.0. Jag har inte prövat om DMC blivit bättre men det kan vara värt ett test.

samt att ibland så funkar det inte när det ringer , nån som vet vad det kan vara ...funkar bra när man är uppkopplad via Bluetooth men då kan man ju inte lyssna på musik samtidigt
Det är inte så att du har ringsignalen av? Jag märkte i tidigare firmware att om jag hade ringsignalen avstängd så var Cardon helt tyst när det ringde. Enda sättet jag kunde märka om det ringde var i fall jag lyssnade på musik, för då blev musiken tyst när det ringde, så kunde jag trycka svara. :huvet

Detta fixades i firmware 2.7
Left your smartphone on mute? No problem!
A muted smartphone will still ring in your helmet when a call is coming.

Last edited:

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Såg någon intercom-recension för headsets från 2020e eller nåt, där nåt av dem (vill minnas att det var en Sena) hade nån typ av medhörning, så man kunde prata med folk "utanför hjälmen" då huvudenheten som sitter på hjälmen hade en mick. Tror det var 20S eller 30K det handlade om, men jag kan inte hitta infon när jag läser om kiten tycker jag?

Det känns teoretiskt som en riktigt bra funktion, för det är ju ett h-vete när folk börjar prata med en innan man knappt hunnit stänga av hojen, med hjälm, proppar och kanske till och med musik på i hjälmen. Är personen på andra sidan hjälmen inte en hojåkare finns det ju inga tecken i världen som får personen att vara tys och vänta på att man får av sig hjälmen och ut propparna utan att de redan hunnit dra hälften av det de tänk säga mig. :D

Nån som vet nåt mer om dylik funktion, finns den på andra modeller/märken, eller kan det ha varit nåt Fortnine slängde ur sig felaktigt i sin recension?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati