Tips på kombi för 30-40 000 kr?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Har börjat leta kombi. Har ett par krav:
* AC
* Drag
* Elhissar

Bilen ska användas för o dra släp med 2 hojar o ska därför inte ha en pytteliten motor, men den ska heller inte vara jättestor då nån av oss förmodlingen kommer köra till jobbet med den i vinter.

Jag tycker mondeo verkar bra, men stortryne tycker det är en skitbil som bara strular. Någon som har erfarenheter?

Ge oss tips på alla lämpliga bilar ni kan komma på!

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Citroën Xantia :fakta
Grymt underskattad bil som garanterat funkar bättre än en mondeo. Dessutom är de ofta rätt så välutrustade, en massa elgrejer som standard.
Största problemet är att vevhusventilationen kleggar igen på de tidiga modellerna med 4-cyl motor, efter -94 (tror jag) har de en eluppvärmd slang som bör lösa problemet.

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
Mondeo

Jag har en gammal Mondeo Kombi (95) med 2 liters motorn och har inte haft något problem alls med den, so far.
Jo visst har jag gjort en del reparartioner men inget större och inget som man inte måste fixa på alla bilar.

Det största felet med bilen förutom att den är ganska tråkig är att den är ganska törstig. Fst hellre Fårrrden än någon tråke Volvo

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Mercedes med W124-karossen! Kanonbil. Du åker bekvämt som tusan och allt funkar även om den gått riktigt långt. Har själv en 250 diesel från 87, gjorde nyligen framvagnsinställning och köpte nya däck och bilfan blev tyst inne i kupén som vilken ny bil som helst. Trots att den gått ca 100000 mil.
Äldre Mercedes = deutches kwalität. :fakta

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Säger som henrikkrueger, en w124.

Finns nog inga bättre slitstarka kombisar med riktig åkkomfort. Har du tur hittar du en med massa rolig utrustning i också. Stirra dig inte blind på miltalet på dom utan kolla skicket och hur den känns

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
henrikkrueger skrev:
2172469 Mercedes med W124-karossen! Kanonbil. Du åker bekvämt som tusan och allt funkar även om den gått riktigt långt. Har själv en 250 diesel från 87, gjorde nyligen framvagnsinställning och köpte nya däck och bilfan blev tyst inne i kupén som vilken ny bil som helst. Trots att den gått ca 100000 mil.
Äldre Mercedes = deutches kwalität. :fakta
Präsis! Men Lilltryne är allergisk mot dem :(
En parameter som borde vara med är att den skall vara lättmekad. Det blir ju lätt en del att pilla på efter hand i den prisklassen.
Hur är t.ex. Honda att skruva jämfört med t.ex. BMW?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
lilltryne skrev:
2172377 Tjo!

Har börjat leta kombi. Har ett par krav:
* AC
* Drag
* Elhissar

Bilen ska användas för o dra släp med 2 hojar o ska därför inte ha en pytteliten motor, men den ska heller inte vara jättestor då nån av oss förmodlingen kommer köra till jobbet med den i vinter.

Jag tycker mondeo verkar bra, men stortryne tycker det är en skitbil som bara strular. Någon som har erfarenheter?

Ge oss tips på alla lämpliga bilar ni kan komma på!

Jag äger 2 st Mondeo, en- 94 sedan och en -98 kombi. Sköna bilar att åka/köra, -98:an drar ca 0,8 långkörning men känns ändå skapligt pigg. har aldrig haft problem men någon av dom. -98:an gav jag 28.000 för, det var ett år sedan och den har AC, krok, elhiss, farth.....bla bla bla bla U name it. -94:an gav jag 11.000 för, det var i Januari i år och den är ännu mer utrustad! Har fö haft en Scorpa (2.9) och Windstar (3.0), dom fungerade prickfritt dom med. Köp Ford, dom är klart undervärderade man får mycket bil för pengarna.

Annars så kan jag rekomendera Opel Vectra. Oxå skapligt pigg bil som är rolig och skön att köra, den gamla -91 jag hade drog runt 0,7 blandadkörning om man tänkte på att inte pressa plattan i mattan! Men den är något dyrare än en Ford.

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
zoddri skrev:
2172405 Citroën Xantia :fakta
Grymt underskattad bil som garanterat funkar bättre än en mondeo. Dessutom är de ofta rätt så välutrustade, en massa elgrejer som standard.
Största problemet är att vevhusventilationen kleggar igen på de tidiga modellerna med 4-cyl motor, efter -94 (tror jag) har de en eluppvärmd slang som bör lösa problemet.

Håller med.

Fluffig skrev:
2172423 Jag har en gammal Mondeo Kombi (95) med 2 liters motorn och har inte haft något problem alls med den, so far.
Jo visst har jag gjort en del reparartioner men inget större och inget som man inte måste fixa på alla bilar.

Det största felet med bilen förutom att den är ganska tråkig är att den är ganska törstig. Fst hellre Fårrrden än någon tråke Volvo

Håller med igen. Dock hellre volvo men det är ju dyrare. Så ford är mer bil för pengarna om det är det man går efter.

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Stortryne skrev:
2172522 Präsis! Men Lilltryne är allergisk mot dem :(
En parameter som borde vara med är att den skall vara lättmekad. Det blir ju lätt en del att pilla på efter hand i den prisklassen.
Hur är t.ex. Honda att skruva jämfört med t.ex. BMW?

Mercedes är lättmekade som tusan. Köper man en Haynes mekhandbok så löser man det mesta.
Låt Lilltryne åka med en sväng i en merca så kommer han nog ändra sig... :)

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Biturbo skrev:
2172624 Subaru Legacy kombi... 4wd, slitstarka och bekväma

Tänkte säga detsamma, frågan är bara hur det ser ut med rost om man måste ner i årsmodell. 30-40 tusen, då får man nog leta sig ner på 94/95:eek:r. Förutom rosten så är det KANONbilar!! Om du dessutom kan hitta nån lite nyare modell så är inte rosten heller nåt problem.
Själv kör jag en Outback -06:a :kär

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Renault laguna diesel..absolut bästa valet! dock lite problem med elektroniken på de (typ som att en del lampor på instrumentbrädan börjar lysa)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sitter själv och letar vectra/astra runt -00 för ca 50k. Ford kan jag aldrig rekommendera någon att köpa då det är det sämsta skit jag vet. Senast idag stog jag och inspekterade en 97:ans Ford som hade gått 17 000mil. Rost under handtagen, rost på a-stolpe, rost på skärmkanter, rost på trösklar mm. Att de sen har världens sämsta ljudisolering gör inte saken bättre.
Jag köper hellre en Skoda än en Ford (inget om om Skoda, de har ryckt upp sig)
Så en Vectra rekommenderar jag! Polaren köpte sin 97:a för 3 veckor sedan i dalarna. På vägen hem hade den dragit 0.67 blandad körning (110/90/kurviga 70-vägar). Ac, elhissar och kombi, allt för 28 000:-. Hade full servicebok och hade rullat 14 000mil.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
AC, ganska skönt och trevligt på sommaren. De tio dagar som man har användning för den. I övrigt så är det bara ett fannstyg som kostar mycket att reparera när den går sönder och glömmer man att stänga av den när det är lite svalare ute så drar bilen onödigt mycket soppa.

Varför kombi förresten? Har ni knoddar eller är det bara ni två?

Om det är bara ni så skulle det väl gå lika bra med t.ex. en VW Caddy diesel? Billigt och bra.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Esquire skrev:
2172887 AC, ganska skönt och trevligt på sommaren. De tio dagar som man har användning för den. I övrigt så är det bara ett fannstyg som kostar mycket att reparera när den går sönder och glömmer man att stänga av den när det är lite svalare ute så drar bilen onödigt mycket soppa.

Om det är bara ni så skulle det väl gå lika bra med t.ex. en VW Caddy diesel? Billigt och bra.

Hallå!
En AC är inte bara bra för att kyla luften, om det regnar mycket så är det skit bra att ha AC:n på då det blir torrluft av AC:n och problem med imma på rutor är sen ett minne blott. Nu är det ju så finurligt i Fordarna jag haft att man kan ha värmen på även fast AC: är på. Det går inte på alla bilar....

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Esquire skrev:
2172887 AC, ganska skönt och trevligt på sommaren. De tio dagar som man har användning för den. I övrigt så är det bara ett fannstyg som kostar mycket att reparera när den går sönder och glömmer man att stänga av den när det är lite svalare ute så drar bilen onödigt mycket soppa.

Kombi pga vovve, plus att man kanske får knoddar om ett par år, o då vill man ju inte köpa ny bil.

AC är ett måste! Jag satt o pendlade 10 mil/dag ett par sommrar sen utan AC och det var helt för jävligt! Och risken är ganska stor att jag kommer få pendla liknande avstånd i framtiden.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!