Tips på kombi för 30-40 000 kr?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Många som rekomenderar vovlo, men vi är båda lite allergiska mot dem tyvärr. Kom med bra konkreta fördelar med dem så kanske vi kan ändra oss. Hört att de ska dra en jäkla massa soppa, hur är det med det?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
lilltryne skrev:
2173314 Många som rekomenderar vovlo, men vi är båda lite allergiska mot dem tyvärr. Kom med bra konkreta fördelar med dem så kanske vi kan ändra oss. Hört att de ska dra en jäkla massa soppa, hur är det med det?
Fördel: Hur mkt reservdelar som helst på en skrot nära dig.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Rasorblade skrev:
2173325 volvo 945 alla ggr! STOR!Billig
Motorkvalité är inget som volvo kan skryta med. Där är japanerna totalt överlägsna. 945 dricker duktigt med soppa dessutom. Den är dock väldigt billig och finns gott om delar till.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Audi 80 avant eller en audi 100 avant finns med flera motoralternativ.
V6, 5 cyl, 4 cyl...... borde gå att få tag på en fräsch strax över 91 års modell. Finns ju även som quattro. :tummenupp

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
HanneZ skrev:
2173332 Motorkvalité är inget som volvo kan skryta med. Där är japanerna totalt överlägsna. 945 dricker duktigt med soppa dessutom. Den är dock väldigt billig och finns gott om delar till.

Jasså det var japanerna som gorde en stor motortest och kom fram till att B23-motorn (tror det var den) var den som gick längst

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Rasorblade skrev:
2173347 Jasså det var japanerna som gorde en stor motortest och kom fram till att B23-motorn (tror det var den) var den som gick längst
Ofan, jag kan ju bara snacka för dom 30-talet 940 jag kommit i kontakt med. Har du nån länk eller liknande till motortestet?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
HanneZ skrev:
2173377 Ofan, jag kan ju bara snacka för dom 30-talet 940 jag kommit i kontakt med. Har du nån länk eller liknande till motortestet?
Nä tyvärr, men tror det var i en sådan volvotidning som man får hem när man är volvoägare. :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
lilltryne skrev:
2173314 Många som rekomenderar vovlo, men vi är båda lite allergiska mot dem tyvärr. Kom med bra konkreta fördelar med dem så kanske vi kan ändra oss. Hört att de ska dra en jäkla massa soppa, hur är det med det?

Ok, konkreta fördelar med tex en Vectra:
Billig att försäkra
Sjukt låg bensinförbrukning i deras ECO-motorer
Billig Service (3900:- tex för byte av generator samt 9000-milaservice, lättmekade bilar)
Billiga reservdelar om det skulle pajja.
Du kan meka själv med den om du har en Haynes-bok. Det kan du göra med en volvo 850 också men den är inte ens hälften så lätt.
De är hyffsat billiga i inköp och kommer inte sjunka extremt mycket nu snart 10 år efter modellen kom.

Nackdel: Det är ju en skittråkig bil egentligen, inte alls vass eller snabb, utan att för den delen vara slö.
Men den är ekonomisk! Enda anledningen till att jag ska köpa en sådan, då jag har tröttnat på "roliga" bilar som kostar mer än det smakar.

Åk och provkör en så får du se vad du tycker. Bara kolla så att det är full servicebok, köp gärna en som har gått över 12000mil då kamremmen är bytt isåfall. Kolla rosten, hittar du minsta lilla någonstans så kolla efter en annan då den är dåligt skött om det finns rost.

boostofta

Nybörjare....
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Ingen just nu
Har jobbat på volvo ett tag, och motorproblem existerar i princip inte. En del elfel och framvagnsbekymmer på nyare bilar. Visst blir det nått motorbyte pga att kamremmen gått av, men det är ju ett ägarrelaterat problem. Gör man servicen så.....

VOLVO 945 med lätttrycksturbo är bland de billigaste bilar man kan äga.
Finns bara 2 nackdelar. Bränsleförbrukningen är rätt hög, sen är den inte särskilt upphetsande att köra med när det svänger lite.
Motoralternativen utan turbo är lite snålare, men oxå tröttare med släp. Fulltrycksturbo är dyr att försäkra.
I princip varenda meckare i sverige kan hjälpa dig med att laga en 945a. Delar finns överallt. De få bensinmackar som fortfarande har lite reservdelar och lite bilkunnande har det till 240/740 och 940.
AC kan krångla och väldigt misshandlade bilar har lite rost. Men hur många bilar från tidgt 90tal kan skryta med 940ins rostskydd? Inte opel ford och japsar...
och för 30-40 000 får du en 945a med hyffsade mil kring 95-96. som det sett ut de senast året så har priserna i princip stått still och ev gått upp något.
Bra andrahandsvärde mao den dagen du ska sälja.

Farsan har en gammal 745a, med förgasare, välskött maskinellt men ganska mycket rost. ingen extrautrustning. 1986a med 33 000mil på mätaren. Har blivit erbjuden mellan 8-15 000kr för den. Det är den inte värd, men pga efterfrågan så.
945an är modernare men "same same" i botten

Och JA jag gillar Volvo :arsele

vixor

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha pw80
Har inte så stor erfarenhet av det här, men det jag har är att jag dragit runt med en skoter på släp bakom en 945 2,3 ltt.
Kört mest på landsväg men där va det då stabil och skön att köra.
Sen är det väl det där med bensinförbrukningen...

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Har en Volvo 855 GLT -93 nu.

Fördelar: Älskar modellen, passar mig perfekt, skön att köra.

Nackdelar: Törstig, trist motorkaraktär, svindyra delar på Volvo, som fortfarande har monopol på vissa delar. Halvsunkig kvalitet.

940'n är den sista "riktiga" volvon.
En sån lättryckare är kanon. (Och känns rappare än fulltryckaren i lägre farter.)

Fast jag föredrar 850 för egen del, för att jag upplever förarmiljön som lite rymligare, och resten av bilen lite nättare/mindre.

Japanska bilar är snåla och kanonbilar, men men jag valde 855 iallafall, för att modellen passade mig perfekt.
Är dock besviken på soppaförbrukning, och dyra småfel/delar.

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
moestberg skrev:
2172698 Tänkte säga detsamma, frågan är bara hur det ser ut med rost om man måste ner i årsmodell. 30-40 tusen, då får man nog leta sig ner på 94/95:eek:r. Förutom rosten så är det KANONbilar!! Om du dessutom kan hitta nån lite nyare modell så är inte rosten heller nåt problem.
Själv kör jag en Outback -06:a :kär

Syrran köpte en Legacy 97:a förra året.
30 000 fick hon betala, 25k på mätaren,
2,2 (?) motor i den, Boxer såklart
Ganska dyr service vid 20 000 mil bara, då de är byta av diverse remmar och vatten pump. om man inte gör sådan själv vill säga.
Dricker en del soppa men annars en kanon bil!
Drar släp på 1600 kg och det fungerar kanoners :tummen

Ingen speciell rost på detta exemplaret iallafall, men de börjar komma lite ytrost på trösklar etc.

Riktigt rolig på vintern ska väll tilläggas. :)

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Nu har vi börjat spana lite på Audi a4 och a6, men vi kom på att det sägs att audi ska vara jävligt jobbiga o meka med. Typ byta glödlampa ska man kontakta fackman för o göra enligt bosse bildoktor. Nån som har erfarenhet?

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
lilltryne skrev:
2174909 Nu har vi börjat spana lite på Audi a4 och a6, men vi kom på att det sägs att audi ska vara jävligt jobbiga o meka med. Typ byta glödlampa ska man kontakta fackman för o göra enligt bosse bildoktor. Nån som har erfarenhet?

Audi, Vw och Volvo är enligt mig samma typ av bilar, både i pris och kvalite. Kan tänka mig att Volvo drar lite mer än de andra dock.

Men beställ bilprovningens statistik HÄR och kolla. Står mycket nyttigt om de flesta bilar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
lilltryne skrev:
2174909 Nu har vi börjat spana lite på Audi a4 och a6, men vi kom på att det sägs att audi ska vara jävligt jobbiga o meka med. Typ byta glödlampa ska man kontakta fackman för o göra enligt bosse bildoktor. Nån som har erfarenhet?

Dyra reparationer också, dock hyffsad kvalitet sägs det (även om jag inte har upplevt det så). Lampor är väl som på alla andra nya skitbilar, måste utföras av fackman :brinnerup
Personligen skulle jag inte köpa en VAG-bil efter att ha haft många i jobbet och det har varit problem med alla. Audin är väl oftast den som ter sig bäst dock, men så kostar de därefter. Bra andrahandsvärde har du iaf.
Näe, jag slår fortfarande ett slag för Opel :tummenupp Tror ni får billigast mil då men det kanske inte är det ni är ute efter?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
En chippad 855 T5 är en fin dragbil inga problem att ligga på 160 med stort släp :tummenupp

Köper du opel får du laga rost samt byta ut eldetaljer som lägger av.....

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Vilken typ av släp skall du dra?
Två hojar skrev du, ska du köra obromsat så är väl ett 650-kilos att föredra. Kolla vilka bilar som får dra ett sånt.

Är kalasnöjd med min 855R `97, går finfint, perfekta slit_och_släng_bilen men den drar en hel del soppa tyvärr. Ligger på 1.3l/mil ungefär blandad körning (tantkörning när min fru har bilen och Schumi-körning när jag har den :hihi )

Försäkringen är inte så svettig heller, jag betalar 7500 hel/hel. Klart ok och en vanlig T5 lär bli avsevärt billigare för att inte tala om modellerna med sugmotor.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!