Tips på steg vid montering av daytime running lights

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Som Hoztic säger, du måste köra, inte bara åka med.

Jag är inte världens bäste men det händer sällan nuförtiden. Fantasi och erfarenhet. Precis som en hockeyspelare måste läsa spelet för att inte bli bortfintad behöver du se vad som händer innan det händer. Gör du inte det kommer du fortsätta bli förvånad varje gång det händer...

Varje gång det händer måste du fråga dig varför du inte kunde se det. Allt går inte att förutse men förvånansvärt mycket.
Ge dig själv beröm när du sedan kunde förutse att någon byter fil eller svänger ut trots att du finns där! :tummenupp
Kanske måste förtydliga mitt påstående om trängande fordon för det känns som att det missuppfattats något. Det är alltså när jag kommer körande på en huvudled i stan där jag har företräde och där det kommer fram en bil till en korsning framför mig och där bilen ska köra samma riktning som jag. De ser att jag kommer men struntar i det och kör ut framför mig i tron att de hinner. Vilket de gör eftersom jag sänker farten. Detta gäller även i rondeller när bilar kör in framför dig trots att du då måste sänka farten. De kan omöjligen ha missat att se mig utan detta är ett nonchalant beteende helt enkelt. Här har jag normalt full kontroll på händelseförloppet men det är likafullt irriterande. I dessa situationer hjälper sannolikt inte Drl vilket jag är fullt medveten om.

Däremot i de situationer där bilister bara tittar upp lite snabbt eller när man ligger bakom en bil eller lastbil, ja då tror jag att drl kan hjälpa till så att man syns bättre.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns en artikel på den länken som anger att lampan ska ha ett komponentgodkännande. Någon som vet vad det innebär? Kan man utgå ifrån att en arbetsbelysning för fordon på ex. Swedol är komponentgodkänd? De är ju fan så mycket billigare än dedikerade mc-lampor t.ex. Denali och original. Eller får man problem med att de inte är avbländade? Det är inte lätt detta när man försöker fixa en snikvariant. :)
Den ska vara e-märkt för dimljus. Om det sen är E9, E11 eller vad, det får du googla på. Arbetsbelysning är det inte.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Och likt förbannat är det ibland bara ren bonnröta att man inte sitter fastkletad mot huven på ett tyskt premiummärke, ja!

Nåväl, mitt förslag - innan du börjar rota i kabelstammen på hojen för ett mer permanent lyktmontage, testa en sån här ATEX-lampa för en tusenlapp (egentligen tänkt för hjälmmontering till gruvarbetare och annat löst folk). Ingen dräpare med sina 260 lumen och med en räckvidd på 208 meter, men väldigt laaagom i trafik. Och ger en klar fingervisning om vad du behöver och känner dig bekväm med. Lättmonterad. Och är dessutom användbar till annat än "bara" hojåkning...

Nitecore EH1S (ja, eller kolla Nitecore.com, fenixlightning.com, olightworld.com eller Valostore.se). Det finns rätt mycket ljus att grotta ner sig i...

1618174588309.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funderar starkt på drl till hojen för att ytterligare öka synligheten när man kommer farande. Har varit nära att smälla några gånger då medtrafikanter inte uppmärksammat min framfart.
Brukar använda ljustutan (blinka med helljuset) när det står folk/fordon och funderar på att köra ut eller mötande som stannat och blinkar vänster. När jag vill dom inte ska köra framför mig. Har hittills funkat. Men jag kanske haft tur ?
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Brukar använda ljustutan (blinka med helljuset) när det står folk/fordon och funderar på att köra ut eller mötande som stannat och blinkar vänster. När jag vill dom inte ska köra framför mig. Har hittills funkat. Men jag kanske haft tur ?
Det där är nog inget dumt förslag. Får testa det ett tag först kanske. ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Brukar använda ljustutan (blinka med helljuset) när det står folk/fordon och funderar på att köra ut eller mötande som stannat och blinkar vänster. När jag vill dom inte ska köra framför mig. Har hittills funkat. Men jag kanske haft tur ?
Blinkar jag med helljus kan det betyda att jag släpper fram dig! Saktar jag samtidigt ner så ser du att jag släpper fram dig! :tummenupp

Men att släppa fram någon är inget för normalsvensken så det betyder ofta flytta dig, jag ska fram.

På min ljustuta står det pass, och ni som kan engelska förstår vad det betyder, men så är den inte tillverkad för normalsvenskar heller.

Så man ska tänka på att det kan uppfattas på olika sätt. Jag släpper ofta fram men är väldigt försiktig om någon släpper fram mig.

Du flyttar dig när jag kommer är den vanliga devisen i Sverige. ;)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Blinkar jag med helljus kan det betyda att jag släpper fram dig! Saktar jag samtidigt ner så ser du att jag släpper fram dig! :tummenupp

Men att släppa fram någon är inget för normalsvensken så det betyder ofta flytta dig, jag ska fram.

På min ljustuta står det pass, och ni som kan engelska förstår vad det betyder, men så är den inte tillverkad för normalsvenskar heller.

Så man ska tänka på att det kan uppfattas på olika sätt. Jag släpper ofta fram men är väldigt försiktig om någon släpper fram mig.

Du flyttar dig när jag kommer är den vanliga devisen i Sverige. ;)
De gånger jag själv råkat ut för ljustuta från andra förare dagtid så har jag uteslutande tolkat det som att jag ska flytta mig. :) Men som sagt, det kanske är olika i olika delar av världen. Själv är jag ju lite mer försiktig så jag använder väldigt sällan ljustutan. Det är väl uteslutande när jag kör bil i mörker och mötande bilist missat att blända av. Undrar dock varför det står Pass?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Funderar starkt på drl till hojen för att ytterligare öka synligheten när man kommer farande. Har varit nära att smälla några gånger då medtrafikanter inte uppmärksammat min framfart.

Om man nu köper typ arbetslampor på Swedol och någon av/på-knapp till styret, är det något särskilt man måste tänka på vid den elektriska installationen? Man vill ju att lamporna ska släckas när tändningen slås av. Kan man ansluta till någon befintlig kontakt eller måste man leta fram lämplig kabel och "tjuvkoppla" på den? Behövs någon särskild säkring till själva lamporna eller räcker det med den säkring som finns på den krets man tjuvkopplar till? Jag vore väldigt tacksam för lite tankar kring detta så jag blir lite klokare.
1: Laglighet:
Du får ha "halvljus+varselljus" på MC under dagtid, men du måste kunna släcka varselljusen separat.
Kan vara bra att ha...om det t.ex. slutar vara dagtid...liksom...
Källa: Trafikförordning (1998:1276) (notisum.se)
1618211239969.png

2: Inkoppling:
Beror lite på hur hög effekt du tänker dig att koppla in.
5-10W: Koppla det direkt på "parkeringsljuset", i serie med en strömbrytare.
>10W: Ta signal från parkeringsljuset till ett relä, en strömbrytare i serie.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
2: Inkoppling:
Beror lite på hur hög effekt du tänker dig att koppla in.
5-10W: Koppla det direkt på "parkeringsljuset", i serie med en strömbrytare.
>10W: Ta signal från parkeringsljuset till ett relä, en strömbrytare i serie.
Ja, det finns en miljon sätt att lösa det här, men om man ska göra det enkelt (vilket jag tolkar det som att TS vill), då är det smidigt att koppla in sig på parkeringsljuset och använda både + och - som "styrsignal" till reläet.
Tänker du dig att hela chassit är en enda stor minuskabel, då är det ganska så enkelt att hålla nere mängden sladdar som ska dras fram!

Jag hade kopplat så här.
Enkelt och robust.
1618212950128.png

Och jag vet:
Skarvklämmor/strömtjuvar är inte den mest långlivade lösningen men dom har ett par stora fördelar: Lätta att jobba med, enkla att ta bort.


En bisats:
Vill minnas att jag stött på hojar där det bara är en kabel till parkeringsljuset.
Om så är fallet blir det till att ansluta pol 85 på reläet till jord istället. Allt annat lika.

Skruva försiktigt, och glöm inte SÄKRINGEN!!


Vadå, om jag gillar el och extraljus på hoj?
Jo, jag kanske är lite skyldig trots allt... :)
1618212706303.png
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det finns en artikel på den länken som anger att lampan ska ha ett komponentgodkännande. Någon som vet vad det innebär? Kan man utgå ifrån att en arbetsbelysning för fordon på ex. Swedol är komponentgodkänd? De är ju fan så mycket billigare än dedikerade mc-lampor t.ex. Denali och original. Eller får man problem med att de inte är avbländade? Det är inte lätt detta när man försöker fixa en snikvariant. :)

Det där är en hel djungel som jag för många år sedan försökte tränga mig igenom.
grundregeln är att lampor som används på fordon i vägtrafik ska vara godkända för användning i vägtrafik.
Och det kan man ju förhålla sig till om man känner för det, för egen del gör jag det inte.

Denali, Clearwaters och andra "högprestanda-led" lär endast i undantagsfall vara godkända för Europeisk vägtrafik.

Jag känner till EN person som fått böter för att ha haft en "icke godkänt ljuskälla" monterad på sin motorcykel och det är en Schweizisk bekant. Han fick böter i Schweiz. På en motorcykeln han kört i princip jorden runt på...utan problem annat än på hemmaplan.
Lamporna som ställde till det för honom var Clearwaters.

För egen del har jag kört med vad jag råkat få tag i avseende LED.
Jag har kört många tusen mil i över 20 europeiska länder de senaste 15 åren och inte vid ett enda tillfälle fått några som helst problem med ordningsmakten varken avseende dimljus eller något annat.
Your mileage may vary...

Det kan hända att vissa länder har lite annan tradition avseende belysning och då blinkar medtrafikanterna på mig varpå jag vinkar glatt.
När tillräckligt många blinkat stänger jag av dimljusen.
Svårare än så är det inte.

För som det står i vägtrafikförordningen:
Trafikförordning (1998:1276) (notisum.se)
1618213575040.png

I övrigt, krama varandra i trafiken.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Ja, det finns en miljon sätt att lösa det här, men om man ska göra det enkelt (vilket jag tolkar det som att TS vill), då är det smidigt att koppla in sig på parkeringsljuset och använda både + och - som "styrsignal" till reläet.
Tänker du dig att hela chassit är en enda stor minuskabel, då är det ganska så enkelt att hålla nere mängden sladdar som ska dras fram!
Tackar för bra input! Jo jag vill helst att det ska vara enkelt att koppla in belysningen om jag nu bestämmer mig för att installera ett par extra ljuskällor. Yamaha säljer ju färdiga kit men de är ju prissatta helt uppåt väggarna om du frågar mig. Däremot har de ju ett färdigt kabelkit som man såvitt jag förstår bara kan koppla in på en fördragen kontakt på hojen. Den kontakten skulle jag gärna vilja utnyttja även med mitt ev. hemmaplock. Det borde väl kunna funka kan man tycka? Om jag lyckas få tag i likadana kontaktdon vill säga. Annars får det bli någon form av skarvning.

Intressant med dina erfarenheter av olika typer av belysning, godkända eller inte. Har inte bilprovningen något att säga om man nu skulle använda arbetslampor från Swedol? Eller är de nöjda bara man har en av/på-knapp på styret?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De gånger jag själv råkat ut för ljustuta från andra förare dagtid så har jag uteslutande tolkat det som att jag ska flytta mig. :) Men som sagt, det kanske är olika i olika delar av världen. Själv är jag ju lite mer försiktig så jag använder väldigt sällan ljustutan. Det är väl uteslutande när jag kör bil i mörker och mötande bilist missat att blända av. Undrar dock varför det står Pass?
Pass betyder passera och släpper du fram får du en tackhälsning tillbaka. Ovanligt i Sverige men uppskattas på de brittiska öarna. Därför står det "Pass" på ljustutan.

Jag föredrar att släppa fram än att tränga mig... ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blinkar jag med helljus kan det betyda att jag släpper fram dig! Saktar jag samtidigt ner så ser du att jag släpper fram dig! :tummenupp

Men att släppa fram någon är inget för normalsvensken så det betyder ofta flytta dig, jag ska fram.

På min ljustuta står det pass, och ni som kan engelska förstår vad det betyder, men så är den inte tillverkad för normalsvenskar heller.

Så man ska tänka på att det kan uppfattas på olika sätt. Jag släpper ofta fram men är väldigt försiktig om någon släpper fram mig.

Du flyttar dig när jag kommer är den vanliga devisen i Sverige. ;)
Har själv bara blivit utsatt för ljustuta en gång. Det var när jag började blinka vänster för omkörning.
Då fick jag ljustuta i backspegeln och beslöt att inte köra om, blinka höger och svängde tillbaka.
Och blir i några sekunder senare omkörd av en polisbil i en fart jag inte vill tvingas köra i jobbet.

Så du har helt rätt Old Badger, Ljustutan har i Sverige samma funktion som signalhornet.
Citat: det betyder (ofta) flytta dig, jag ska fram slut citat jag satte dit ( )

Jag läser i Körkortsboken Nittonde upplagan 2010, sidan 31.

Ljud- eller ljussignal
Ljudsignalen ska du använda för att varna andra trafikanter om du tror att de inte upptäckt dig. Du får inte använda ljudsignalen i något annat syfte, exempelvis för att heja på någon. Ibland fungerar det lika bra eller bättre att använda ljustutan, det vill säga blinka med helljuset.

Din hoj har klarat av att byta från vänster till högertrafik. Så det blir ett litet steg hoppas jag att börja använda ljustutan som det är tänkt i Sverige.:hjarta :)

Ett tips är att besöka en körskola och inhandla en ny körkortsbok och läs igenom för att se vad som ändrats sedan du tog körkortet. Har själv tyckt det vara intressant p.g.a. sonen kämpat med teorin. Uppkörningen blev han godkänd på vid 1a försöket. Sedan gick det några år. Och så klarade han teorin (efter tränat med app i mobilen) och sedan uppkörningen.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp* Har inte bilprovningen något att säga om man nu skulle använda arbetslampor från Swedol? Eller är de nöjda bara man har en av/på-knapp på styret?
Aldrig varit med om att en besiktningstekniker letar efter märkningar på lyktglasen.

Minns inte exakt vad jag besiktat genom åren, men nu senast var den enda kommentaren "du får bara ha ett halvljus".
Istället för att börja diskutera, bläddra i lagbok osv. visade jag avstängningsknappen för led-ljusen och fick en kommentar i stil med "-ja men då så, då kan du ju välja att köra lagligt iallafall"...

Ta med dig en avbitartång i fickan när du besiktar om du är osäker.
"-Jaha, är inte det tillåtet, men då gör vi så här *knips* så är ju inte det ett problem längre..."

Ja, jag har provat det också, då gällde det extra-blinkers som satt för tätt monterade.
Slet bort kablarna och så var det blankt papper.

Ja, de där inspektionerna är lite märkliga ibland...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har själv bara blivit utsatt för ljustuta en gång. Det var när jag började blinka vänster för omkörning.
Då fick jag ljustuta i backspegeln och beslöt att inte köra om, blinka höger och svängde tillbaka.
Och blir i några sekunder senare omkörd av en polisbil i en fart jag inte vill tvingas köra i jobbet.

Så du har helt rätt Old Badger, Ljustutan har i Sverige samma funktion som signalhornet.
Citat: det betyder (ofta) flytta dig, jag ska fram slut citat jag satte dit ( )

Jag läser i Körkortsboken Nittonde upplagan 2010, sidan 31.

Ljud- eller ljussignal
Ljudsignalen ska du använda för att varna andra trafikanter om du tror att de inte upptäckt dig. Du får inte använda ljudsignalen i något annat syfte, exempelvis för att heja på någon. Ibland fungerar det lika bra eller bättre att använda ljustutan, det vill säga blinka med helljuset.

Din hoj har klarat av att byta från vänster till högertrafik. Så det blir ett litet steg hoppas jag att börja använda ljustutan som det är tänkt i Sverige.:hjarta :)

Ett tips är att besöka en körskola och inhandla en ny körkortsbok och läs igenom för att se vad som ändrats sedan du tog körkortet. Har själv tyckt det vara intressant p.g.a. sonen kämpat med teorin. Uppkörningen blev han godkänd på vid 1a försöket. Sedan gick det några år. Och så klarade han teorin (efter tränat med app i mobilen) och sedan uppkörningen.
Nja, vi har nog lite olika syn på hur vi ska vara i trafiken.

Nu var jag inte mästrande och talade om vilka regler som gäller, utan mer som information, för TS egen säkerhet, att det kan betyda olika.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror vi har ganska lika syn.
Men det är viktigt att veta vad ljustutan ska användas till i Sverige, den har samma uppgift som signalhornet.
På ett utmärkt sätt visat av polisbilen som blåste om mig.
Om den sedan på UK betyder något annat ?
Läser i ordbok för Pass 6 gå förbi, köra om, passera
så det är inte säkert att Pass på knappen betyder något annat än att jag tänker köra om dig.
 
Last edited:

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Nja, vi har nog lite olika syn på hur vi ska vara i trafiken.

Nu var jag inte mästrande och talade om vilka regler som gäller, utan mer som information, för TS egen säkerhet, att det kan betyda olika.
Jag har faktiskt aldrig tidigare reflekterat över vad ordet Pass på ljustutan betyder. :) Alltid lär man sig något nytt även om det finns olika skolor. Jag lutar dock mer åt att ordet betyder att det är jag som ska passera snarare än att jag låter någon annan passera. ? Kan ju bero på att jag är svensk och aldrig har kört något fordon i UK. Men som sagt använder jag den i princip aldrig själv på dagtid.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Aldrig varit med om att en besiktningstekniker letar efter märkningar på lyktglasen.

Minns inte exakt vad jag besiktat genom åren, men nu senast var den enda kommentaren "du får bara ha ett halvljus".


Ja, de där inspektionerna är lite märkliga ibland...
Ändrat, man får ha två halvljus på MC om de inte sitter för långt ifrån varandra.
För då räknas dom som ETT Halvljus ! :banana Avstånd max 200 mm mellan de lysande ytorna.
Se #4
här
https://www.sporthoj.com/forum/threads/ett-eller-två-halvljus.47826/
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top