Tips På Tigsvets?

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Tack

Inte orkar, tråden är ju bara två sidor :va :hihi
Ja enligt min 2 månaders marknadsundersökning och mailande till ägare, svetsverkstäder etc så är det som sagt den 200Amp AC/DC svetsen jag omnämner i denna tråd som är mest prisvärd för amatörer som jag.
http://www.blocket.se/vi/13882680.htm?ca=11_s
Sedan finns det säkert ngn som är lite billigare, men jag hade lite krav på tex reservdelar, service, fjärrstyrning med pedal etc

Scandtig har dessutom nyligen sänkt priset på den från ca 14000 inkl moms till långt under det pris som Tradus, Verktygsboden mfl säljer den för. Nu kostar den hos Scandtig 10000:- inkl moms som du ser i annonsen. Och då ingår fotpedal mm. det gör det inte hos verktygsboden tex
Det verkar vara en ganska populär svets hos bil- och hojbyggare och andra amatörer.

Kan även tipsa om denna tråd jag startade i samma fråga på Harleyportalen:

http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

Googlar du på Scandtig så hittar du dessutom inlägg om bla denna svets på bilbyggarsiter.

/J

Tackar, ska föra detta vidare till ordföranden i motorklubben på jobbet, det bästa är om dom köper in:D
 

Snöstorm

Sponsor
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Det går och göra en snikverson med vatten kylning
skaffa ett vatten kylt slang packet koppla till vanliga vattenkranen retur vattnett till avloppett
Då kan du brassa på lite mera . oftast så är det handtaget som blir överhettat
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det går och göra en snikverson med vatten kylning
skaffa ett vatten kylt slang packet koppla till vanliga vattenkranen retur vattnett till avloppett
Då kan du brassa på lite mera . oftast så är det handtaget som blir överhettat

Smart! Tack för tipset.

Sedan så finns det tydligen ett vattenkylningskit till dessa svetsar från Parweld vilket buellkillen tipsade om i min tråd från Harleyportalen jag länkade till ovan:

"Parweld säljer vattenkylda kit som passar denna maskin, fick hem verktygsbodens katalog idag och där säljer dom Parweld.
Vattenkylare 2lit/min 8658:- inkl. moms
Tig brännare vattenkyld 4m lilla lindesystemet 1254:- inkl moms"

/J
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har en ESAB Origo 4300iw på jobbet som jag bråkar med när jag får möjlighet. Verkar vara en stabil mojäng men kräver stor handske... Är ju en mindre doktorsavhandling att läsa in sig på inställningar men när man får igång lådan så är den riktigt trevlig. Denna är säkerligen inget man har hemma, men har provat på varianter och modeller och ESAB är i alla fall klart värt nån krona extra. Exempelvis när något går sönder... Man får en ordentlig 200A ESAB tig för nånstans 6-8000 (beg. såklart men som sagt, kvalitet). Det tycker iaf jag är vettigt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har en ESAB Origo 4300iw på jobbet som jag bråkar med när jag får möjlighet. Verkar vara en stabil mojäng men kräver stor handske... Är ju en mindre doktorsavhandling att läsa in sig på inställningar men när man får igång lådan så är den riktigt trevlig. Denna är säkerligen inget man har hemma, men har provat på varianter och modeller och ESAB är i alla fall klart värt nån krona extra. Exempelvis när något går sönder... Man får en ordentlig 200A ESAB tig för nånstans 6-8000 (beg. såklart men som sagt, kvalitet). Det tycker iaf jag är vettigt.

Jo kan man hitta en sådan med både växel- och likström, som inte är en kubikmeter stor och inte väger 150kg+ för 6000-8000 skulle jag slå till direkt.

Men det har inte lyckats mig efter några månaders scanning av den svenska begagnatmarknaden. Det är de äldre stora grisarna utan inverterteknik och som därför väger över 200 kg och fodrar trefas med minst 32 ampsäkringar som går för 6000-8000:-, men ofta dyrare. Tom de proffs jag känner med egna verkstäder och gott om plats jämfört med min hojgaragespilta tycker de gamla svetsarna är bängliga att flytta runt, fast de funkar utmärkt. Det är därför dessa maskiner ligger i månader till salu på Blocket. Men visst om man hittade en lite nyare lättvikts AC/DC invertervariant med fjärrstyrning och 200 amp eller mer av tex märket Esab, Kempi Miller eller Hobart för under 15000;- skulle jag handla direkt. Men de är ju inte ens till salu, än mindre till det priset. Men jag gillar Esab, jag har tex haft en trefas 250 Amp esab mig tex. Bra maskiner.

/J
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jo kan man hitta en sådan med både växel- och likström, som inte är en kubikmeter stor och inte väger 150kg+ för 6000-8000 skulle jag slå till direkt.

Men det har inte lyckats mig efter några månaders scanning av den svenska begagnatmarknaden. Det är de äldre stora grisarna utan inverterteknik och som därför väger över 200 kg och fodrar trefas med minst 32 ampsäkringar som går för 6000-8000:-, men ofta dyrare. Tom de proffs jag känner med egna verkstäder och gott om plats jämfört med min hojgaragespilta tycker de gamla svetsarna är bängliga att flytta runt, fast de funkar utmärkt. Det är därför dessa maskiner ligger i månader till salu på Blocket. Men visst om man hittade en lite nyare lättvikts AC/DC invertervariant med fjärrstyrning och 200 amp eller mer av tex märket Esab, Kempi Miller eller Hobart för under 15000;- skulle jag handla direkt. Men de är ju inte ens till salu, än mindre till det priset. Men jag gillar Esab, jag har tex haft en trefas 250 Amp esab mig tex. Bra maskiner.

/J


En liten varning för dessa maskiner som kom i mellan Kolosserna och dagens inverters


Varför dom gammla maskinerna krävde så mycket ström är helt enkelt för att man använde 2 faser ( inte 3fas ) Detta för att man bara kan använda en trafo av gigantisk storlek

När man svetsar med likström så kan man använda 3 st trafos som därefter helvågs likriktas och läggs ihop till en gemensam utgång

Detta går ju som sagt inte med växelström. Högfrekvensväxelström skapades med hjälp av "kolstavar" som bildar ljusbåge ( brummar läskigt inne i maskinen) hehe dessa monster var väldig störningsbenägna för omgivningen

Glöm att ha tanten tittandes på tv under tiden maskinen används :D

Efter dessa maskiner så körde man en teknik där man skapade egen växelström med SVIIINDYRA tyristorer , Det är även här varningen infaller

Många av dessa finns inte att upp bringa och fins dom så kostar dom ca 3000 kr st ( sitter 4 st offtast) dessa har en benägenhet att brinna upp

Felet sätter sig offtast i styrelektroniken som talar om för tyristorerna när dom skall polvända


Jag har en aldeles nästan ny skitfin oerlikonmaskin som står på en verkstad i gävle , Död på grund av detta

Har även hört flera andra maskiner som har problem med tillförlitligheten
och reservdelshållning

Säger inte att alla är skit , utan bara att det är en faktor att beakta vid svetsköp

tjo:va :)
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Jag beställde idag. De här svetsmaskinerna har tydligen standardfattning på handtag och återledare mm. Så tex ESAB- eller Lindehandtag passar om man vill lyxa till det med tex vattenkylt handtag i framtiden. Min telefonenkät visade dessutom att det finns firmor som säger att de kan reparera och delar ska inte vara några problem. Dock har det inte varit några av dessa svetsar som pajat än i Sverige vad jag kunnat hitta. Så med tanke på det låga priset tyckte jag inte att det kändes som ett så riskabelt köp. Jag hoppas på det bästa. Den leveras ju dock först i december. Det blir väl ngn form av recension i min byggtråd senare i vinter eftersom jag ska svetsa ihop mitt nya highperf avgaseri med svetsen

Mvh
Jörgen

Har haft lite datorstrul men nu funkar det igen, Jag tycker att knappar mm, känns riktigt bra, och den tänder och svetsar bra, trots att jag nu har svetsat mest i skitiga skoterchassin. Har svetsat 4-5 h till nu, med pedalen och är väldigt nöjd. Vad bra att du har forskat på rep och reservdelar till
denna svets, jag chansade lite mer och litade blint på försäljaren när jag slog till. Ska kolla den där instruktionsboken du länkat till, se hur man ställer in vid pulssvetsning. Jag har bara provat pulsen litegrann men blev inte klok på de inställningarna så jag har kört utan puls.

Ni som nu har lite tigvana: vad ska man köra med för "lod" ? (al svetsning)
Jag kör med SI 5 till skoterchassien (ska visst vara mindre sprickbenägen), och MG 5 till plenum, ic mm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten varning för dessa maskiner som kom i mellan Kolosserna och dagens inverters


Varför dom gammla maskinerna krävde så mycket ström är helt enkelt för att man använde 2 faser ( inte 3fas ) Detta för att man bara kan använda en trafo av gigantisk storlek

När man svetsar med likström så kan man använda 3 st trafos som därefter helvågs likriktas och läggs ihop till en gemensam utgång

Detta går ju som sagt inte med växelström. Högfrekvensväxelström skapades med hjälp av "kolstavar" som bildar ljusbåge ( brummar läskigt inne i maskinen) hehe dessa monster var väldig störningsbenägna för omgivningen

Glöm att ha tanten tittandes på tv under tiden maskinen används :D

Efter dessa maskiner så körde man en teknik där man skapade egen växelström med SVIIINDYRA tyristorer , Det är även här varningen infaller

Många av dessa finns inte att upp bringa och fins dom så kostar dom ca 3000 kr st ( sitter 4 st offtast) dessa har en benägenhet att brinna upp

Felet sätter sig offtast i styrelektroniken som talar om för tyristorerna när dom skall polvända


Jag har en aldeles nästan ny skitfin oerlikonmaskin som står på en verkstad i gävle , Död på grund av detta

Har även hört flera andra maskiner som har problem med tillförlitligheten
och reservdelshållning

Säger inte att alla är skit , utan bara att det är en faktor att beakta vid svetsköp

tjo:va :)

Tack för de råden. Lärorikt att höra hur det funkade innan invertertekniken. Jag har beställt en ny WSME-200amp nu, så jag hoppas att den är schysst, de som äger sådana som jag har fått tag på verkar alla nöjda. Jag håller tummarna. Här även beställt en speedglas svetshjälm till ett lågt pris efter tips på harleyportalen, http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=54111 . De som svarade på Harleyportalen tyckte att speedglas-hjälmarna var bättre än tom Kempis och Esabs egna, och de är ju dyrare än denna speedglas. Har även skaffat en 20 litersaluflaska med argon. En fråga till dig eller annan som vet: för att kunna köra med rotgas tänkte jag skaffa en t-koppling till flaskan och sedan montera dubbla reduceringsventiler från biltema eller Jula. En till rotgasen och en till svetsaggregatet. Vet du var man hittar ett sådant T-stycke?

Har haft lite datorstrul men nu funkar det igen, Jag tycker att knappar mm, känns riktigt bra, och den tänder och svetsar bra, trots att jag nu har svetsat mest i skitiga skoterchassin. Har svetsat 4-5 h till nu, med pedalen och är väldigt nöjd. Vad bra att du har forskat på rep och reservdelar till
denna svets, jag chansade lite mer och litade blint på försäljaren när jag slog till. Ska kolla den där instruktionsboken du länkat till, se hur man ställer in vid pulssvetsning. Jag har bara provat pulsen litegrann men blev inte klok på de inställningarna så jag har kört utan puls.

Ni som nu har lite tigvana: vad ska man köra med för "lod" ? (al svetsning)
Jag kör med SI 5 till skoterchassien (ska visst vara mindre sprickbenägen), och MG 5 till plenum, ic mm.

Tack! Det var skönt att läsa att du är nöjd ty jag har beställt en likadan maskin nu, jag får den i mitten av december.

mvh
Jörgen
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tack för de råden. Lärorikt att höra hur det funkade innan invertertekniken. Jag har beställt en ny WSME-200amp nu, så jag hoppas att den är schysst, de som äger sådana som jag har fått tag på verkar alla nöjda. Jag håller tummarna. Här även beställt en speedglas svetshjälm till ett lågt pris efter tips på harleyportalen, http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=54111 . De som svarade på Harleyportalen tyckte att speedglas-hjälmarna var bättre än tom Kempis och Esabs egna, och de är ju dyrare än denna speedglas. Har även skaffat en 20 litersaluflaska med argon. En fråga till dig eller annan som vet: för att kunna köra med rotgas tänkte jag skaffa en t-koppling till flaskan och sedan montera dubbla reduceringsventiler från biltema eller Jula. En till rotgasen och en till svetsaggregatet. Vet du var man hittar ett sådant T-stycke

mvh
Jörgen


Har aldrig sett ett sådant T - stycke tyvär

Men jag skulle råda dig att skaffa en liten extra flaska till rotgasen

Jag har tilverkat mig ett överfyllningsrör mellan 2 flaskor ( av 2 slaktade regulatorer)

Rotgas kan det gå åt en hel del utav och ganska irriterande om det tar slut i huvudflaskan mitt i ett jobb ( naturligtvis på helgen:mad: )

Tycker själv det är bättre med extra flaska till roten , då kan man ju i allafall göra klart jobben även om nu rotgasen skulle ta slut
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var ju en aspekt förstås! Jag kanske tar och handlar en flaska till. Det är ju smart med redundans som du säger, att kunna använda en flaska tills man fyllt den tomma. Jag får se hur jag gör.
Tack för tipset!

/J
Har aldrig sett ett sådant T - stycke tyvär

Men jag skulle råda dig att skaffa en liten extra flaska till rotgasen

Jag har tilverkat mig ett överfyllningsrör mellan 2 flaskor ( av 2 slaktade regulatorer)

Rotgas kan det gå åt en hel del utav och ganska irriterande om det tar slut i huvudflaskan mitt i ett jobb ( naturligtvis på helgen:mad: )

Tycker själv det är bättre med extra flaska till roten , då kan man ju i allafall göra klart jobben även om nu rotgasen skulle ta slut
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Speedglas är ju orginalet när det gäller självavbländning,uppfunnen tidigt -80 av svensken Åke Hörnell ,numera sålt till 3M som andra tillverkarna får köpa licenser av.

Kan bara hålla med om att Speedglas har bäst sikt,dessutom går det ju att byta batteri på SG i motsatts till tex ESAB´s billigare skärmar där man får byta hela kassetten.


Själv har jag en sådan här.
 

Bifogat

  • 621514.jpg
    621514.jpg
    36.9 KB · Visningar: 215
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Speedglas är ju orginalet när det gäller självavbländning,uppfunnen tidigt -80 av svensken Åke Hörnell ,numera sålt till 3M som andra tillverkarna får köpa licenser av.

Kan bara hålla med om att Speedglas har bäst sikt.


Själv har jag en sådan här.
Ok, vad intressant, det står nämligen 3M även på de hjälmar som Clas i Sjön säljer. Men de kan ju inte vara Speedglas mtp det låga priset. 3M har väl konventionella hjälmar också I guess

Gosh! det där var ingen dålig hjälm! Du gör mer än hobbysvetsar på fritioden antar jag! :hihi
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Apropå elektrodslipning, någonstans har jag läst att om man slipar elektroden lite trubbig (platt) vid svetsning i stål, så blir ljusbågen mer koncentrerad. Är det någon som har erfarenhet av det?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ok, vad intressant, det står nämligen 3M även på de hjälmar som Clas i Sjön säljer. Men de kan ju inte vara Speedglas mtp det låga priset. 3M har väl konventionella hjälmar också I guess

Gosh! det där var ingen dålig hjälm! Du gör mer än hobbysvetsar på fritioden antar jag! :hihi

Nja,varför skulle det inte vara det,Speedglasen är ganska högt prissatt ifrån början,kan ju vara en utgånde modell.

Det verkar mer än det är :)

För tillfället äger jag inte ens en svets,men har svetsat en hel del när jag var yngre mestadels maskinreparationer och rör.


Vi bytte demoutrustning på jobbet och Speedglas väskan innehållande div saker blev min för en spottstyver.

Dock säljer jag en hel del svets/tillbehör till vardags.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja,varför skulle det inte vara det,Speedglasen är ganska högt prissatt ifrån början,kan ju vara en utgånde modell.

Det verkar mer än det är :)

För tillfället äger jag inte ens en svets,men har svetsat en hel del när jag var yngre mestadels maskinreparationer och rör.


Vi bytte demoutrustning på jobbet och Speedglas väskan innehållande div saker blev min för en spottstyver.

Dock säljer jag en hel del svets/tillbehör till vardags.

JAg kollade, den billiga 3M-modellen jag kollade på på clas hade inte aut avbländning. Men de har en med aut avbländning också. Nåväl, jag beställde speedglasmodellen från firman ovan idag så nu har jag förhoppningsvis mitt behov löst.

Aha, då förstår jag, inte så många hobbysvetsare som har en så lyxig mask med friskluftsfläkt och allt.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
jag lovade ju att kolla om det fanns ett vattenkylningskit att köpa till Scandtigs 200Amp AC/DC-TIG. Jag ficka svar idag från Scandtig, det finns en sådan sats, inte var det så dyrt heller:

"Hej!

Priset på ett vattenkylnings-kit blir 3.800 kr. inkl. moms.

Mvh/Claes
Scand tig"
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Tänkte jag skulle få ge lite info från en svetsare när jag läst denna tråd.
Wolfram elektrod för svart och RF är röd märkt och man slipar den 1.5 gånger tjockleken. Altså 1.6 elektrod spets ca: 2-2,5 mm längd i längdriktningen. sen kan man slipa av spetset lite lite för att inte få en avsmältning av wolfram i smältan. Rotgas fixar man lättast och bäst med en slang tättejpad och i nedankant av svetsen. Sedan ett litet utloppshål ovanför svetsen. ca. 3-10 liters gastryck beroende på hur mycket som läcker genom fogen, fixturen.. Ju mindre gasflöde desto bättre. Svetsar man avgasrör är ju detta lätt fixat. Jag rekomenderar verkligen vattenkylning! Ska man svetsa lite spruckna alutoppar, vilket ändå är rätt vanligt så behövs kylt hantag. Och ha altid på kylningen! Stängde av kylningen em gång svetsade 50 mm med 100- 120 ampere (ganska varmt..) med ett parweld slangpaket. Vattnet som värmdes upp av strömmen (+ ligger oftast i kylslangen) smälte upp slangarna för kylvattten direkt.
Pulsning används mest för smältsvetsning när man inte vill att det ska bli för varmt och inte smälta igenom för mycket. Högpuls är strömmen man använder. lågpulsen är procentuelt av högströmmen alltså en inställning på på 50 Amp och 50 i lågpuls är 25 Amp lågpuls.
Det va väl det jag kom ihåg som va lite frågeställningar om. Nu är inte jag så bra på "billigare " svetsverk utan mer 50 000 kronors svetsar. Kanske inte samma inställningsmöjligheter. Men principerna är ju samma hur man gör bra svetsar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tänkte jag skulle få ge lite info från en svetsare när jag läst denna tråd.
Wolfram elektrod för svart och RF är röd märkt och man slipar den 1.5 gånger tjockleken. Altså 1.6 elektrod spets ca: 2-2,5 mm längd i längdriktningen. sen kan man slipa av spetset lite lite för att inte få en avsmältning av wolfram i smältan. Rotgas fixar man lättast och bäst med en slang tättejpad och i nedankant av svetsen. Sedan ett litet utloppshål ovanför svetsen. ca. 3-10 liters gastryck beroende på hur mycket som läcker genom fogen, fixturen.. Ju mindre gasflöde desto bättre. Svetsar man avgasrör är ju detta lätt fixat. Jag rekomenderar verkligen vattenkylning! Ska man svetsa lite spruckna alutoppar, vilket ändå är rätt vanligt så behövs kylt hantag. Och ha altid på kylningen! Stängde av kylningen em gång svetsade 50 mm med 100- 120 ampere (ganska varmt..) med ett parweld slangpaket. Vattnet som värmdes upp av strömmen (+ ligger oftast i kylslangen) smälte upp slangarna för kylvattten direkt.
Pulsning används mest för smältsvetsning när man inte vill att det ska bli för varmt och inte smälta igenom för mycket. Högpuls är strömmen man använder. lågpulsen är procentuelt av högströmmen alltså en inställning på på 50 Amp och 50 i lågpuls är 25 Amp lågpuls.
Det va väl det jag kom ihåg som va lite frågeställningar om. Nu är inte jag så bra på "billigare " svetsverk utan mer 50 000 kronors svetsar. Kanske inte samma inställningsmöjligheter. Men principerna är ju samma hur man gör bra svetsar.

Tack! :tummenupp

Men smältsvetsning utgör väl de flesta svetsmetoder som är aktuella i ett garage, pinne, MIG/MAG, gas och TIG?

Eller menar du med "Smältsvetsning" när man svetsar utan att använda tillsatsmaterial?

Det finns vattenkylning för 3800:- till den svets jag beställt, jag ska överväga det när jag slitir ut det gaskylda paketet. Det kommer ändå mest bli stål och RF nu i början, blir det alu så kommer det inte bli ngt tjockväggigt. Så jag kan handla vattenkylningen sedan tänkte jag.

De puls-inställningar du nämner finns alla på dessa billiga svetsar. De lite finare är även programmerbara. men det verkar overkill för mig.

/J
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top