Tips På Tigsvets?

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Jepp med smältsvetning menar jag när man inte använder tillsats matrial. Man använder ju tillsatsen som kylning när man svetsar, kan man säga. Vattenkylning är alltid bra. Ett vattenkylt paket är smidigare , altså kommer du svetsa snyggare än med en paket som en tegelsten i näven.
Ett bra slangpaket med "bra"gasflöde är av stor betydelse för slutresultatet. Gasdlinsen likaså. Gasflödet ska vara 6-10 liter beroende på. Oftast blir det bättre med den lägre inställningen på flöde. Högre flöde skapar turbulens som drar med syre i svetslågan. Måste erkänna att jag inte svetsat nämvärt med svart matrial på länge och där är inte säkert mina råd stämmer till 100 %. Som med alla prylar som är inställningsbara så är alla olika, även svetsare. Vissa kör hög ström andra lägre. En del lägger en stor droppe som de drar ut, jag lägger flera små så svetsen får mer fiskbensmönter.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Ett vattenkylt paket är smidigare , altså kommer du svetsa snyggare än med en paket som en tegelsten i näven.

Eh, borde inte ett vattenkylt paket bli klumpigare?

Btw, så har jag en Scandtig 160 och den funkar klockrent, reservdelar till handtaget är de samma som på en standardTig och kan köpas hos den lokala svetstillbehörshandlaren.

Jag kan oxo erkänna handtaget blir jävligt varmt om man kör länge.

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Nja precis som med hojar så är dyra saker bäst. De EWM paket jag kör med är de smidigaste någonsin jag använt. Handtaget är väl 16-18 mm tjockt att hålla i . Som att hålla i en liten ficklampa. Parweld har oxå fina slangpaket, lite tjockare, men de kan man böja i svanhalsen en del utan att de går av. Gamla Oerlikon slangpaket ger mycket bra svets men är förjävliga att använda.. Som en gammal gjutjärns Harley mot en ja säg en Aprilia RsvFactory kanske...

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Nej, den skulle komma den 15:e.

Apropå prisvärda tigsvetsar så kanske jag ska tipsa om den här annaonsen jag såg: http://www.blocket.se/vi/14442523.htm?ca=11_s

En kille härifrån har redan beställt. Rätt prisvärt om man vill ha en modern dc-tig/pinnsvets!

Hur går det, nöjd eller missnöjd? Några klagomål and finish på handtag etc?
Lite intresserad av att köpa en själv men fundersam på deras modeller. Blocket annonsen påminner ju mer om deras 160 TIG :confused:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur går det, nöjd eller missnöjd? Några klagomål and finish på handtag etc?
Lite intresserad av att köpa en själv men fundersam på deras modeller. Blocket annonsen påminner ju mer om deras 160 TIG :confused:

Hej
Jag fick hem den idag, som vanligt när jag handlar kinagrejer så skruvar jag isär och kontrollerar.

Lite korta förstaintryck:
Fotpedalen. Verkade slarvigt ihopskruvad. En skruv var av fel diameter så att det skapades onödig dödgång. Höljet och den mekaniska kontruktionen var dock rejäl. Jag skruvade isär den, shimsade upp den, smorde och monterade ihop den med rätt grejor varvid jag fick bort dödgång, tröghet och glapp. Vände även på bottendelen då den var felmonterad så att pedalen lutade framåt vid "fullgas". Vart mycket bekvämare när jag vänt på bottendelen så att de höga gummitassarna satt i framkant på manicken istället för tvärtom

Själva svetsen gjorde ett mindre "kinesiskt" intryck. Jag lyfte på höljet och allt var ordentligt klammat och vibrationssäkrat inuti, likaså fritt från skräp, inga lösa skruvar. Efterdrog alla skruvar, kollade jordningen, blåste ur den med tryckluft och satte ihop den igen. Ingen 230-stickpropp ingick, så jag har köpt en sån idag.

Jordklämma: sådär, den duger, lite kort sladd.

Pinnsvetshandtag: Kass, köpte ett nytt idag.

Tigsvetshandtag: helt ok.

Har även idag handlat röda och gröna volframelektroder för Rf och alu samt tillsatsmaterial. Så jag ska provköra den med pinne och hoppningsvis även lite DC-TIG i kolstål ikväll i garaget.
Ska se om jag kan få en kompis som är duktig på tigsvets att komma och provköra maskinen ngn dag. Ty hans bedömning är nog mer värdefull än min eftersom jag inte svetsat ngt tig innan. Jag har bara kört gas, pinne och MIG.

En annan kille på Harleyportalen har även testat sin likadana maskin i en tråd i samma ämne jag har startat där. Se hans omdöme i sista inlägget: http://www.theland.se/webbplatshant...Tig%2Dsvets&CAT_ID=3&FORUM_ID=5&TOPIC_ID=2792

Mvh
Jörgen

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, då får jag vänta på proffs bedömningen.... men det låter som den är värd sitt pris efter läst andra tråden :tummenupp

Ja det är jag övertygad om att den är. Jag har dessutom läst många helnöjda användare på utländska siter.

Ska man upp på en ESAB som kan lika många konster som denna maskin så är det minst +35 000:-

Denna maskin har dessutom tillverkats i många år och är rätt traditionellt uppbyggt inuti och ska vara lätt att reparera. Jag har dock inte hört ngn som har pajat än. Scandtig har tex sålt över 150 st av denna maskin och bara en har löst in 1. Men den var paj vid ankomst, möjligt transportskada.

På svetsinternetforum har jag inte hittat ngn som haft haveri på sin WSME.

Jag har kollat rätt mycket ang dessa maskiner. Jag även haft kontakt med en dragbikebyggare här på SH som svetsat mycket alu och rf med sin likadana maskin och är nöjd.

Jag hoppas att jag kommer att vara det också.

/J

Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Ja det är jag övertygad om att den är. Jag har dessutom läst många helnöjda användare på utländska siter.

Ska man upp på en ESAB som kan lika många konster som denna maskin så är det minst +35 000:-

Denna maskin har dessutom tillverkats i många år och är rätt traditionellt uppbyggt inuti och ska vara lätt att reparera. Jag har dock inte hört ngn som har pajat än. Scandtig har tex sålt över 150 st av denna maskin och bara en har löst in 1. Men den var paj vid ankomst, möjligt transportskada.

På svetsinternetforum har jag inte hittat ngn som haft haveri på sin WSME.

Jag har kollat rätt mycket ang dessa maskiner. Jag även haft kontakt med en dragbikebyggare här på SH som svetsat mycket alu och rf med sin likadana maskin och är nöjd.

Jag hoppas att jag kommer att vara det också.

/J

Vad kan man räkna med att den klarar av i godstjocklek... jag ska mest ha den för små jobb typp ljuddämpare och trasiga fästen men alltid roligt om den klarar av några mm i alla fall :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Vad kan man räkna med att den klarar av i godstjocklek... jag ska mest ha den för små jobb typp ljuddämpare och trasiga fästen men alltid roligt om den klarar av några mm i alla fall :)

Jag har inte provat ngt tjockare än, men 6 mm ska inte vara några problem enl de ägare jag frågat, mer ska man nog ha vattenkylt handtag till, iaf med tig-delen i alu. I stål tror jag det tom kan vara lite till, iaf med pinne. 200 Amp och pinne är ju ganska kraftfullt. Jag har bara kört lite i tig och pinne i 0.8 mm svartplåt igårkväll. Det gick förvånande lätt fast jag aldrig svetsat tig innan. Mycket mer kontroll än med gas. Efter några test fick jag till 1 dm perfekt söm med full genombränning. Men jag har mycket att lära och många frågor. Ska försöka få förbi ngn tig-kunnig kompis samt läsa mer i ämnet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Miller har en hel del nyttigt att läsa på sin hemsida när det gällerr svetsning.

http://www.millerwelds.com/

Tack!
Där fanns ju verkligen en hel del att läsa ocg filmer att kolla på! Jag försjönk direkt! Synd att vi inte bor nästgårds ty isf hade du gärna fått komma förbi på garagefika samt provköra kinesen och lära mig lite!

/J

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Tack!
Där fanns ju verkligen en hel del att läsa ocg filmer att kolla på! Jag försjönk direkt! Synd att vi inte bor nästgårds ty isf hade du gärna fått komma förbi på garagefika samt provköra kinesen och lära mig lite!

/J

Hade varit trevligt som satan !

Men det handlar om att sitta och svetsa och prova sig fram så lär man sig ganska fort,det är som med andra hantverk,man måste hitta känslan för det bara.

Men du kan ju posta lite bilder så kan vi kan berätta hur illa det ser ut osv :tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hade varit trevligt som satan !

Men det handlar om att sitta och svetsa och prova sig fram så lär man sig ganska fort,det är som med andra hantverk,man måste hitta känslan för det bara.

Men du kan ju posta lite bilder så kan vi kan berätta hur illa det ser ut osv :tungan

Jo det är min melodi. Jag läser lite sedan går jag till garaget och provar lite. Satt och testade i garaget nu ikväll. En kul grej är att gaspedalen funkar även när man kör pinnsvets. Riktigt lyxigt att svetsa pinne med gaspedel :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Emedan du svetsat gas tidigare, så borde det gå ganska fort att lära sig.
Förstod aldrig själv varför man skulle hålla på och knulla med gassvetsen från stenåldern när det fanns ny, fin MIG.
Men visst förstår man bättre vad man sysslar med när man lärt sig med ässja.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo tiggeriet påminner väldigt mycket om gassvets helt klart. Fast man har möjlighet till bättre kontroll. Inte minst tack vare fotpedalen. Tycker jag.

Ujuj vad rostfria elektroder är dyra. Fick ett pris på 2700:- fär 5 kg. Nu har jag beställt några kg alu samt rostfria elektroder från verktygsbutiken.se. De var lite mer prisvärda.

Gassvets är suveränt jämfört med MIG när man tex svetsar expansionskammare och avgassystem. Det var så jag tvingade mig att lära mig gassvets som 18-åring. Migsvetsfogarna vart lätt spröda så kammrarna sprack. Gassvetsfogarna var mer sega, vibrationståliga och duktila.

Tig verkar ju slå det mesta i kvalité, en nackdel är dock att stumfogarna inte bör ha spalt. Så bitarna måste passa dikt mot varann. Det var därför jag handlade en tallriksslip så att jag kan åstadkomma plana ändar när jag kapar de rostfria rörkrökarna till avgassystemet.

/J
Emedan du svetsat gas tidigare, så borde det gå ganska fort att lära sig.
Förstod aldrig själv varför man skulle hålla på och knulla med gassvetsen från stenåldern när det fanns ny, fin MIG.
Men visst förstår man bättre vad man sysslar med när man lärt sig med ässja.

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
V-Max
Suverän tråd!!:tummenupp

Låt oss veta hur det går framöver. Sitter själv med en Aristotig200 som jag ska byta upp till en AC/DC med smidigare slangpaket. Vore kanon ifall det fanns ett bra alternativ till Esabs Caddy för 35.000+moms.

Berätta även hur det gått med inköpen från Burns. Har spanat in en del bitar där som jag inte kan leva utan...

/T

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Suverän tråd!!:tummenupp

Låt oss veta hur det går framöver. Sitter själv med en Aristotig200 som jag ska byta upp till en AC/DC med smidigare slangpaket. Vore kanon ifall det fanns ett bra alternativ till Esabs Caddy för 35.000+moms.

Berätta även hur det gått med inköpen från Burns. Har spanat in en del bitar där som jag inte kan leva utan...

/T

Jag ska uppdatera hur det går med avgaseriet och leveransen från Burn's. Men det lär hamna i min byggtråd. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665

Idag kom svetsvagnen från Scandtig. Den verkade rejäl, vägde 15 kg, pulverlackerad. Jag ska bara bygga om den ikväll så att den klarar 20-litersflaskor. En bra svetsövning för. Var även förbi ett plåtslagari i vasastan som fick klippa till en massa 1 mm:s plåtremsor i syrafast resp svartplåt. Så nu kan jag sitta och träna i helgen. Har även fått hem tillsatsmaterial för RF.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Såg på mitt inlägg att det verkade som om jag påstod att jag kan TIGa.
Dementeras.
Ingen vidare svetsare alls.
Förlåt.

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
V-Max
Jag ska uppdatera hur det går med avgaseriet och leveransen från Burn's. Men det lär hamna i min byggtråd. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665

Var även förbi ett plåtslagari i vasastan som fick klippa till en massa 1 mm:s plåtremsor i syrafast resp svartplåt. Så nu kan jag sitta och träna i helgen. Har även fått hem tillsatsmaterial för RF.

Jörgen,
Håller du till i vår vackra huvudstad? Har själv min lejonkula på Gärdet bredvid K1.

/T

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...