Tips På Tigsvets?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vore skoj å få kika på en sån maskin

Så om du skulle råka vara ute å gasa med svetsen på pakethållaren:D

Och råka pasera norra sidan så kan du hojta till



Eller som en gammal polare föreslog för länge sedan

Att vi skulle ordna ett modell "tupperwareparty"

Där alla hade med sig sin maskin , och där man kunde provköra och utbyta

erfarenheter samt lite tips å trix

Kanske även ett par pillsner ( man svetsar bättre då):yoparty

Polaren har en Miller bärbar i samma storlek

Jag kör ju selco

Har vi nån Esab eller kempiförare här kanske??

Du glömde Dillon.
Jag har alltid velat prova/lära mig/äga en Dillon.
Det lilla jag har sett av folk som kan använda den imponerar stort.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vore skoj å få kika på en sån maskin

Så om du skulle råka vara ute å gasa med svetsen på pakethållaren:D

Och råka pasera norra sidan så kan du hojta till



Eller som en gammal polare föreslog för länge sedan

Att vi skulle ordna ett modell "tupperwareparty"

Där alla hade med sig sin maskin , och där man kunde provköra och utbyta

erfarenheter samt lite tips å trix

Kanske även ett par pillsner ( man svetsar bättre då):yoparty

Polaren har en Miller bärbar i samma storlek

Jag kör ju selco

Har vi nån Esab eller kempiförare här kanske??

Dig hade jag faktisk i åtanke som provsvetsare, jag tycker du är ju rätt skillad svetsare efter att ha fått kolla på delarna i din verkstad! Även om min maskin väger blott 35 kg plus 20liters flaska och vagn så är det nog enklare om du susar förbi vårt garage. Har du lust med det?
Det skulle vara win-win: du får testa kinesen, jag får lite gratis lärospån och den här tråden får äntligen en svetsrecension av ett proffs.

Jag kan PM:a dig om adressen isf, ngn kväll efter jobbet eller helg funkar för mig isf.

Hilsen

J
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Kul med en tråd om Tig-svetsning då jag håller på med det både lite i jobbet och privat!

Man hamnar ju ganska ofta i repsvetsning av div. aluminiumdetaljer till hojar, skotrar, båtmotorer osv. Att få ihop grejerna är sällan några problem utan det största problemet är att identifiera legeringarna och välja rätt tillsatsmaterial och ev. värmebehandling. Är ju inte bara en pryl man svetsat som efter avsvalning spricker!

När man pratar med dom som är riktigt duktiga på detta är dom ju allt som oftast så jäkla hemlighetsfulla och vill inte avslöja sina knep!

Så är det nån som har tips på nån bra sida som innehåller info om detta?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag tar mig frihet att trådkapa lite. (sorry Jörgen)


Har fått nys på en MIG som jag inte känner igen namnet på,letat efter plåtar på hel svetsen (innuti med) men inte hittat någon ledtråd om tillverkaren.

Kanske någon som känner igen märket ?
 

Bifogat

  • CIMG1369 [640x480].JPG
    CIMG1369 [640x480].JPG
    102.6 KB · Visningar: 119
  • CIMG1370 [640x480].JPG
    CIMG1370 [640x480].JPG
    97.2 KB · Visningar: 122
  • CIMG1371 [640x480].JPG
    CIMG1371 [640x480].JPG
    99.5 KB · Visningar: 101
  • CIMG1373 [640x480].JPG
    CIMG1373 [640x480].JPG
    107.3 KB · Visningar: 112

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

Efter ytterligare lite tränande så har jag nu lite frågor till er som är duktiga på att tigsvetsa i tunnplåt. Mina stumsvetsar i 1 mm rostfri plåt samt i 0.7 mm svartplåt blir nu riktigt snygga på båda sidor när allt flyter.

Men det som jag har mindre flyt med är när jag svetsar ovannämda plåtar om lott. Jag kör samma metod som stumsvets: handtaget 70-80grader mot plåten och motsvetsning, problemet är att det är svårt att få en stabil pool av smälta utan att bränna av kanten på den ovanliggande plåten, trots att plåtarna ligger utan nämnvärt spalt mot varann. Finns det några knep här, endera vad gäller fogförberedning, inställningar eller "stråkföringen"?

Det är alltså en fog av den typ som beskrivs som "lap joint" i denna beskrivning.
http://www.millerwelds.com/education/tech_tips/TIG_tips/hints_tips.html

/J
 
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Har själv haft problem med att få överlappande fogar snygga och smidiga (särskilt i alu). Det tips jag fått som fungerar är att helt enkelt komma närmare "botten" på fogen med elektroden, utan att doppa den förstås :)

Sen är det ju en klar fördel att köra med tunnast möjliga elektrod, 1,6 antar jag att du kör med i tunnplåt. Man kan också experimentera med olika slipningar, själv brukar jag köra med lite vassare slipning än vad som normalt rekomenderas (då det gäller rf/svart)
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Hej

Efter ytterligare lite tränande så har jag nu lite frågor till er som är duktiga på att tigsvetsa i tunnplåt. Mina stumsvetsar i 1 mm rostfri plåt samt i 0.7 mm svartplåt blir nu riktigt snygga på båda sidor när allt flyter.

Men det som jag har mindre flyt med är när jag svetsar ovannämda plåtar om lott. Jag kör samma metod som stumsvets: handtaget 70-80grader mot plåten och motsvetsning, problemet är att det är svårt att få en stabil pool av smälta utan att bränna av kanten på den ovanliggande plåten, trots att plåtarna ligger utan nämnvärt spalt mot varann. Finns det några knep här, endera vad gäller fogförberedning, inställningar eller "stråkföringen"?

Det är alltså en fog av den typ som beskrivs som "lap joint" i denna beskrivning.
http://www.millerwelds.com/education/tech_tips/TIG_tips/hints_tips.html

/J

Till och börja med varför vill du överlappa så tunna plåtar?

ok lite tips.

håll inte ljusbågen mot kanten på den övre plåten men låt småltan rinna över denna kanten,

Lägg på tillsatsmaterialet precis på kanten, tilsatsmaterialet fyller på med material samtidigt som den kyler svetsen lite grand.

änvänd slopdownfunktionen på svetsen och tryck in knappen tills du får en smälta lägg då på tillsats o släpp sedan av en liten kort stund flytta fram brännaren och upprepa samma procedur detta kallas pulsning och finns även inbyggd som funktion på vissa svetsar.

Att tänka på är att så tunt material slår sig väldigt lätt så att punkta på flera ställen är ofta att föredra istället för att svetsa allt i ett svep

tänk även på att om du svetsar rostfritt bör du ha rotgas på baksidan då det lätt bildas oxider och s.k svamp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har själv haft problem med att få överlappande fogar snygga och smidiga (särskilt i alu). Det tips jag fått som fungerar är att helt enkelt komma närmare "botten" på fogen med elektroden, utan att doppa den förstås :)

Sen är det ju en klar fördel att köra med tunnast möjliga elektrod, 1,6 antar jag att du kör med i tunnplåt. Man kan också experimentera med olika slipningar, själv brukar jag köra med lite vassare slipning än vad som normalt rekomenderas (då det gäller rf/svart)

Jag kör med 1.6 mm volframelektrod, men jag provade nu ikväll att istället för 1.6 mm tigrod använda en dito som var hälften så tjock, då gick det bättre. Tidigare så smälta jag av plåtkanten innan tillsatsmaterialet smälte.

Jag ska prova att slipa elektroden i lite spetsigare vinkel!

Tack!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Till och börja med varför vill du överlappa så tunna plåtar?

ok lite tips.

håll inte ljusbågen mot kanten på den övre plåten men låt småltan rinna över denna kanten,

Lägg på tillsatsmaterialet precis på kanten, tilsatsmaterialet fyller på med material samtidigt som den kyler svetsen lite grand.

änvänd slopdownfunktionen på svetsen och tryck in knappen tills du får en smälta lägg då på tillsats o släpp sedan av en liten kort stund flytta fram brännaren och upprepa samma procedur detta kallas pulsning och finns även inbyggd som funktion på vissa svetsar.

Att tänka på är att så tunt material slår sig väldigt lätt så att punkta på flera ställen är ofta att föredra istället för att svetsa allt i ett svep

tänk även på att om du svetsar rostfritt bör du ha rotgas på baksidan då det lätt bildas oxider och s.k svamp

Jo jag vet, stumsvets är ju att föredra. Men saken är att det jag tränar för mitt förestående avgassystemsbygge till hojen. Och ett av inslagen är att jag ska bygga sk stepped headers, stegade krökar. Det kommer att ske genom att börja med 1 3/4" rör från topparna, sedan trä 1 7/8" över dessa, för att sedan avsluta med att trä 2" över de sistnämda. Så jag kommer åka på överlappsfogar vare sin jag vill det eller inte. Väggtjockleken i mina rostfria rörkrökar är dock lite tjockare än mina övningsplåtar, 1.2 mm.

Jag prövade ditt knep nu ikväll, att kyla kanten på plåten med tillsatsmaterialet, det underlättade! En annan sak jag märkt ikväll är att det är lätt att plåtarna slår sig en aning så att det blir en glipa mellan plåtarna, jag måste klamma och loppa ihop dom omsorgsfullt är läxan. Redan med 2 mm glipa är det ju mångdubbelt svårare och jag kör lätt fast. Ligger plåtarna däremot dikt an så lyckas jag för det mesta få upp flytet.

Jag försöker trösta mig med att rörkrökarna inte kommer att kunna glipa av värmen på samma vis tack vare cirkelformen.

Jag använder puls nu faktiskt, men mest som "antispinn" för att inte få hål. Men jag kan ju testa att ställa ned frekvensen för att se om jag hänger med. Nu kör jag typ 3-4 pulser per sekund.

Jag kommer att använda rotgas när jag kör skarpt i mina rörkrökar sedan. Jag har dubbla klockor på flaskan för detta. På mina rostfria övningsplåtar har jag fö testat TurboAnderssons tipps att sätta alutejp på baksidan av fogen. Det vart supersnyggt, ingen oxid alls och snyggt guldfärgad söm.

Tack för tipsen! Jag kommer säkert att ha fler frågor när jag provat knepen!

Mvh
Jörgen
 

unke_b

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
skåneland
Hoj
honda crf450
Jag kommer att använda rotgas när jag kör skarpt i mina rörkrökar sedan. Jag har dubbla klockor på flaskan för detta.

Skall du köra argon som rotskydd? Har aldrig provat själv, men har hört att med argon skulle blånaden tydligen vara kvar? Har provat med AGAs Formier10, då blev resultatet blankt o fint. Är det någon som har koll på skillnaden?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skall du köra argon som rotskydd? Har aldrig provat själv, men har hört att med argon skulle blånaden tydligen vara kvar? Har provat med AGAs Formier10, då blev resultatet blankt o fint. Är det någon som har koll på skillnaden?

Ja jag kör med ren Argon nu och även till rotgasen.
Jag har ingen erfarenhet av Formier10 tyvärr, jag har just tagit mina första lärospån i TIGeriet. Men det finns andra här som är vana TIG-svetsare som kanske har svar på din fråga. Ska bli intressant även för mig att läsa om Formier.

Mvh
Jörgen
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Skall du köra argon som rotskydd? Har aldrig provat själv, men har hört att med argon skulle blånaden tydligen vara kvar? Har provat med AGAs Formier10, då blev resultatet blankt o fint. Är det någon som har koll på skillnaden?
Kör alltid med argon som rotgas på jobbet,visst blir den blåaktig fast fin som fan:)
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Vore skoj å få kika på en sån maskin

Så om du skulle råka vara ute å gasa med svetsen på pakethållaren:D

Och råka pasera norra sidan så kan du hojta till



Eller som en gammal polare föreslog för länge sedan

Att vi skulle ordna ett modell "tupperwareparty"

Där alla hade med sig sin maskin , och där man kunde provköra och utbyta

erfarenheter samt lite tips å trix

Kanske även ett par pillsner ( man svetsar bättre då):yoparty

Polaren har en Miller bärbar i samma storlek

Jag kör ju selco

Har vi nån Esab eller kempiförare här kanske??

Yep
En KEMPI 250 AC/DC här

När var det pilsner ? Var, sa vi?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Ja jag kör med ren Argon nu och även till rotgasen.
Jag har ingen erfarenhet av Formier10 tyvärr, jag har just tagit mina första lärospån i TIGeriet. Men det finns andra här som är vana TIG-svetsare som kanske har svar på din fråga. Ska bli intressant även för mig att läsa om Formier.

Mvh
Jörgen

Mitt tips är att fortsätta med argon ren argon.

Anledning:

* onödigt dyrt o lägga ut extra pengar på o hyra en flaska till
* Det är förmodligen inga mejeriprodukter som ska rinna i dina system.
* Samma erfarenhet här som ovanstående talare väldigt sällan använder vi formier, jag svetsar bl a på kärnkraften och i oljeindustrin i norge.

kan tänka mig att det är extremt noga i läkemedelsbranchen och när det kommer till matprodukter att det inte får förekomma någon blånad på insidan

Jag anser mig själv ha tillräckligt stor kunskap inom området för att kunna hjälpa dig med ditt projekt så hojta till.

ser att det finns lika många i bara denna tråden som tror sig veta någonting om svetsning och sådana som faktiskt vet, det är nog svårt för nybörjare att sålla bort den oriktiga informationen.

Har haft lite planer på att starta en tråd om svetsning där man skulle kunna sålla bort oriktig info.

finns intresset så kanske det skulle vara en hjälp för många hemma-mekare
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Har haft lite planer på att starta en tråd om svetsning där man skulle kunna sålla bort oriktig info.

finns intresset så kanske det skulle vara en hjälp för många hemma-mekare

Gör slag i saken, det är många som kan svetsa men få som verkligen kan svetsa
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jo jag har aldrig övervägt ngt annat än Argon tyill det jag ska göra heller. Det är ju det som rekommenderas av både brukare och tillverkare av TIG-maskiner till det jag ska göra.

Att diskutera TIG-svetsning är ju helt klart ett intressant ämne, det bevisar ju om inte annat den här tråden samt min dito på Harleyportalen.

Sedan är det ju dock mycket av hands on så i den aspekten är det ju olyckligt att vi bor så långt ifrån varandra,

Ang tex svaren kring pulsning så ser även jag att begreppen blandas ihop av ngn, men jag orkar inte rätta de som svarar fel på mina frågor. Det blir lite taskigt.

Mvh
Jörgen
Mitt tips är att fortsätta med argon ren argon.

Anledning:

* onödigt dyrt o lägga ut extra pengar på o hyra en flaska till
* Det är förmodligen inga mejeriprodukter som ska rinna i dina system.
* Samma erfarenhet här som ovanstående talare väldigt sällan använder vi formier, jag svetsar bl a på kärnkraften och i oljeindustrin i norge.

kan tänka mig att det är extremt noga i läkemedelsbranchen och när det kommer till matprodukter att det inte får förekomma någon blånad på insidan

Jag anser mig själv ha tillräckligt stor kunskap inom området för att kunna hjälpa dig med ditt projekt så hojta till.

ser att det finns lika många i bara denna tråden som tror sig veta någonting om svetsning och sådana som faktiskt vet, det är nog svårt för nybörjare att sålla bort den oriktiga informationen.

Har haft lite planer på att starta en tråd om svetsning där man skulle kunna sålla bort oriktig info.

finns intresset så kanske det skulle vara en hjälp för många hemma-mekare
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top