Tips På Tigsvets?

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Hej


Att diskutera TIG-svetsning är ju helt klart ett intressant ämne, det bevisar ju om inte annat den här tråden samt min dito på Harleyportalen.

Jag tror att vi är många som följer den här tråden med stort intresse. Det vore intressant om personer med samma kunskap som andrén m.fl. kunde starta en "tips" tråd där man som självlärd kan få svar på saker som trillskas.

Jag undrar t.ex.:
1) Det rekommenderas att när man svetsar avgassystem använder rotgas och tätar skarven med aluminiumtejp. Hur tejpar ni insidan på ett avgassystem och hur får ni bort tejpen?
Jag förstår metoden och hur det görs på stora rördimmensioner, men på 38-50mm rör..?

2) Hur i hel..te får man bort orenheter?! Vid vissa svetsfogar uppstår(?) plötsligt orenheter som gör att fogen "kokar" och blir porös som leccakulor. Det spelar ingen roll hur mycket jag slipar och rengör, skiten kokar på nytt...:huvet

Frågor av den här typen uppkommer hela tiden, (åtminstone för mig), och det vore verkligen kul om det fanns en "tips tråd" där man kunde söka svar och ställa frågor till en eller flera moderatorer som är utbildade inom området.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Jag kan lite om att svetsa tig

Jag tror att vi är många som följer den här tråden med stort intresse. Det vore intressant om personer med samma kunskap som andrén m.fl. kunde starta en "tips" tråd där man som självlärd kan få svar på saker som trillskas.

Jag undrar t.ex.:
1) Det rekommenderas att när man svetsar avgassystem använder rotgas och tätar skarven med aluminiumtejp. Hur tejpar ni insidan på ett avgassystem och hur får ni bort tejpen?
Jag förstår metoden och hur det görs på stora rördimmensioner, men på 38-50mm rör..?

2) Hur i hel..te får man bort orenheter?! Vid vissa svetsfogar uppstår(?) plötsligt orenheter som gör att fogen "kokar" och blir porös som leccakulor. Det spelar ingen roll hur mycket jag slipar och rengör, skiten kokar på nytt...:huvet

Frågor av den här typen uppkommer hela tiden, (åtminstone för mig), och det vore verkligen kul om det fanns en "tips tråd" där man kunde söka svar och ställa frågor till en eller flera moderatorer som är utbildade inom området.

Fråga 1: Tejpar insidan??? Ett rör eller avgassystem pluggas i ändarna där man oxå tillför rotgasen. (plugg kan va flera tejp lager) Nedifrån och låter gasen strömma uppåt där den släpps ut (man gör några hål i tejpen)med lite tryck 6 bar kan va bra.

Fråga 2: Här pratar vi aluminium. Svetsytan får inte va glasblästrad! Bästa fogberedningen görs med ett slipstift som skär bort spånor. Inte slipar bort typ sandpapper rulle. Sen med aluminium kan det vara så att du måste koka ur orenheterna med gas innan , rengöring i hettvätt o.s.v

Om det inte är aluminium så har du problem med slangpaketet. Gasflödet. Eller svetsar i drag.(gasen blåser bort)
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Tack för svaren!:tummenupp
1) Anledningen till att jag trodde det tejpades från insidan var att att jag såg en slanginsats med gummiflänsar som används vid rotgassvetning, (den förs in i röret och rotgasen isoleras på så vis till området kring fogen).

2) Nej, orenheterna bubblar upp i stål. Jag kan svetsa på i godan ro utan problem och plötsligt bubblar det... Detta uppstår enbart när jag svetsar kalldraget sömlöst. Kan jag ha pressat in orenheter vid bockningen? Vilken är den bästa metoden för att rengöra rören?

Som sagt; massor av frågor uppstår längs lärandets väg...



Fråga 1: Tejpar insidan??? Ett rör eller avgassystem pluggas i ändarna där man oxå tillför rotgasen. (plugg kan va flera tejp lager) Nedifrån och låter gasen strömma uppåt där den släpps ut (man gör några hål i tejpen)med lite tryck 6 bar kan va bra.

Fråga 2: Här pratar vi aluminium. Svetsytan får inte va glasblästrad! Bästa fogberedningen görs med ett slipstift som skär bort spånor. Inte slipar bort typ sandpapper rulle. Sen med aluminium kan det vara så att du måste koka ur orenheterna med gas innan , rengöring i hettvätt o.s.v

Om det inte är aluminium så har du problem med slangpaketet. Gasflödet. Eller svetsar i drag.(gasen blåser bort)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tejpning var inte ett tips kring rör, det det var ett tips från AnderssonTurbo vid plana plåtar där det till skillnad från rör inte är så lätt att arrangera rotgas. Tejp ersätter flusspasta.

Jag provade som sagt och det funkade verkligen toppen, iaf av den blanka ytan att döma.

/J
Tack för svaren!:tummenupp
1) Anledningen till att jag trodde det tejpades från insidan var att att jag såg en slanginsats med gummiflänsar som används vid rotgassvetning, (den förs in i röret och rotgasen isoleras på så vis till området kring fogen).

2) Nej, orenheterna bubblar upp i stål. Jag kan svetsa på i godan ro utan problem och plötsligt bubblar det... Detta uppstår enbart när jag svetsar kalldraget sömlöst. Kan jag ha pressat in orenheter vid bockningen? Vilken är den bästa metoden för att rengöra rören?

Som sagt; massor av frågor uppstår längs lärandets väg...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag fattade som att man skulle använda aluminiumtapen för att täta baksidan och därmed slippa använda rotgas.
Var det fel?

Kokning i fogen brukar väl uppkomma vid kontakt med syre = Miss i gasflödet/drag?
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Tack för svaren!:tummenupp
1) Anledningen till att jag trodde det tejpades från insidan var att att jag såg en slanginsats med gummiflänsar som används vid rotgassvetning, (den förs in i röret och rotgasen isoleras på så vis till området kring fogen).

2) Nej, orenheterna bubblar upp i stål. Jag kan svetsa på i godan ro utan problem och plötsligt bubblar det... Detta uppstår enbart när jag svetsar kalldraget sömlöst. Kan jag ha pressat in orenheter vid bockningen? Vilken är den bästa metoden för att rengöra rören?

Som sagt; massor av frågor uppstår längs lärandets väg...

Sömlösa rör brukar ju va av bra kvalite. Jag glömde prata om rengöring då det är så naturligt för mig.
Aceton på allt är väl en enkel regel. Våra cert krav säger av vi torkar tillsatsen med aceton sen kontroll med vit trasa efter så inget smuts finns kvar...

I svart material är det aldrig fel att dra några varv på båda sidor med en röd sanpapper rulle, sedan aceton.

Använder du ren Argon eller nån mixgas?
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
Svetsa alutråg är lite lurt,materialet bubblar och man får slipa o fylla flera gånger. jag slipar först,tvättar och värmer sen tråget med en gasolvärmare.
Är det någon som har något bra tips ? :tuttar
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Sömlösa rör brukar ju va av bra kvalite. Jag glömde prata om rengöring då det är så naturligt för mig.
Aceton på allt är väl en enkel regel. Våra cert krav säger av vi torkar tillsatsen med aceton sen kontroll med vit trasa efter så inget smuts finns kvar...

I svart material är det aldrig fel att dra några varv på båda sidor med en röd sanpapper rulle, sedan aceton.

Använder du ren Argon eller nån mixgas?

Tack igen Fredrik!
Kör med ren argon i ett dragfritt rum, (med undantag för några rejäla brakare:D ). Har dock inte rengjort med aceton utan kört med hett vatten och målartvätt. Tänkte spara hjärncellerna till Kusin Carlsberg och hans kompis Gin&Tonic. Får lov att kvittera ut en regncheck för att kunna testa med aceton. :tummenupp

Märker särskilt att det kokar när jag "syr sista stygnen" i sammanfogningar. Har misstänkt att det är orenheter inne i rören som förångas och ger ett back-blow i smältan, mot bakgrund av min undermåliga rengöring så verkar det vara troligast. Har testat med längre och kortare elektrod utstick, mer och mindre gasflöde, olika vinklar på brännaren, mer och mindre värme etc. etc.

BTW:
Ifall det blir tal om ett TIG-tupperware så kommer jag gärna med min ESAB Aristotig.

Som sagt; det här är en riktigt-riktigt-riktigt intressant tråd med en massa matnyttig info för oss nybörjare. Stort tack!!
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Tack igen Fredrik!
Kör med ren argon i ett dragfritt rum, (med undantag för några rejäla brakare:D ). Har dock inte rengjort med aceton utan kört med hett vatten och målartvätt. Tänkte spara hjärncellerna till Kusin Carlsberg och hans kompis Gin&Tonic. Får lov att kvittera ut en regncheck för att kunna testa med aceton. :tummenupp

Märker särskilt att det kokar när jag "syr sista stygnen" i sammanfogningar. Har misstänkt att det är orenheter inne i rören som förångas och ger ett back-blow i smältan, mot bakgrund av min undermåliga rengöring så verkar det vara troligast. Har testat med längre och kortare elektrod utstick, mer och mindre gasflöde, olika vinklar på brännaren, mer och mindre värme etc. etc.

BTW:
Ifall det blir tal om ett TIG-tupperware så kommer jag gärna med min ESAB Aristotig.

Som sagt; det här är en riktigt-riktigt-riktigt intressant tråd med en massa matnyttig info för oss nybörjare. Stort tack!!
Svetsar du ihop rör så det blir tätt,tex en ram,så är det ganska stor risk att luften/gasen inne i röret expanderar så kraftigt av värmen att det blåser igenom smältan när sista punkterna svetsas.
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Sömlösa rör brukar ju va av bra kvalite. Jag glömde prata om rengöring då det är så naturligt för mig.
Aceton på allt är väl en enkel regel. Våra cert krav säger av vi torkar tillsatsen med aceton sen kontroll med vit trasa efter så inget smuts finns kvar...

I svart material är det aldrig fel att dra några varv på båda sidor med en röd sanpapper rulle, sedan aceton.

Använder du ren Argon eller nån mixgas?

Fredik,
Du har helt rätt om rengörig. Pillade idag med mina fotpinnar. Glömde att rengöra med aceton på den första och fick fulsvets. Den andra rengjordes med aceton och funkade kanon.
Jag har uppenbarligen underskattat vikten av rengöring av skärolja efter svarv-, och fräsjobbet. Aja-baja!
Har nu även som rutin att knipsa av spesen på tillsatsen vid varje ny fog så att jag inte drar med någon skit den vägen.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Fredik,
Du har helt rätt om rengörig. Pillade idag med mina fotpinnar. Glömde att rengöra med aceton på den första och fick fulsvets. Den andra rengjordes med aceton och funkade kanon.
Jag har uppenbarligen underskattat vikten av rengöring av skärolja efter svarv-, och fräsjobbet. Aja-baja!
Har nu även som rutin att knipsa av spesen på tillsatsen vid varje ny fog så att jag inte drar med någon skit den vägen.

VA roligt att det går bra för er!!
Samt mina tips är av nytta.
Det är som åka racing, när man är bra är det finjusteringarna som gör det sista..
Aceton är fettfri.. Viktigt att tänka på om man använder nån hobbyaceton som tjejen torkar smink med. Att den finns med fett i... Och då är man tillbaks på ruta 1.. Ha ha Och tjejen kan ju bli sur.

Fredik,
Du har helt rätt om rengörig. Pillade idag med mina fotpinnar. Glömde att rengöra med aceton på den första och fick fulsvets. Den andra rengjordes med aceton och funkade kanon.
Jag har uppenbarligen underskattat vikten av rengöring av skärolja efter svarv-, och fräsjobbet. Aja-baja!
Har nu även som rutin att knipsa av spesen på tillsatsen vid varje ny fog så att jag inte drar med någon skit den vägen.

En riktigt bra svetsare tar inte ut den varma tillsatsen ur gasskyddet under svetsning för den oxiderar och sedan har man den oxiden i svetsen.

Oxid ger sprickbildning i Hateloy t.e.x som är otroligt svår att bli av med. Till och med efter man tagit bort hela svetsen...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja även jag får tacka för tipsen ovan. Det trillar små pusselbitar på plats även för mig! :tummenupp

/J

VA roligt att det går bra för er!!
Samt mina tips är av nytta.
Det är som åka racing, när man är bra är det finjusteringarna som gör det sista..
Aceton är fettfri.. Viktigt att tänka på om man använder nån hobbyaceton som tjejen torkar smink med. Att den finns med fett i... Och då är man tillbaks på ruta 1.. Ha ha Och tjejen kan ju bli sur.



En riktigt bra svetsare tar inte ut den varma tillsatsen ur gasskyddet under svetsning för den oxiderar och sedan har man den oxiden i svetsen.

Oxid ger sprickbildning i Hateloy t.e.x som är otroligt svår att bli av med. Till och med efter man tagit bort hela svetsen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul!
Ha inställningen att göra rent allt samt stålborsta alla ytor så blir det samma resultat varje gång.

Ställ frågor bara så ska jag försöka svara.

Tack!
Ja jag har verkligen märkt att TIG kräver verkligt rena ytor om det ska bli snyggt, tom lite fet film på ytan märks när det är låga strömmar och tunnplåt har jag märkt.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu (när jag redan köpt min svets :mad: ) så har scandtig äntligen fått till en fungerande hemsida så man slipper jaga deras annonser på blocket.
http://www.scandtig.se/
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Knuffar upp tråden lite.

Fick hem min scandtig i veckan. Ska ut och fixa gas nu bara.

Finns det ngn bra rek.tabell för vilka tigrods som passar till vad?
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Knuffar upp tråden lite.

Fick hem min scandtig i veckan. Ska ut och fixa gas nu bara.

Finns det ngn bra rek.tabell för vilka tigrods som passar till vad?

Välkommen till "träsket"!:tummenupp
Det finns rek.tabell på wwwesab.se. Annars kan du fråga där du skriver kontrakt för gasen. Gör inte samma tabbe som jag och börja med att köpa loss en 5-liters flaska. Den är på tok för liten. Satsa på att hyra en 20-liters direkt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top