Hej
Att diskutera TIG-svetsning är ju helt klart ett intressant ämne, det bevisar ju om inte annat den här tråden samt min dito på Harleyportalen.
Jag tror att vi är många som följer den här tråden med stort intresse. Det vore intressant om personer med samma kunskap som andrén m.fl. kunde starta en "tips" tråd där man som självlärd kan få svar på saker som trillskas.
Jag undrar t.ex.:
1) Det rekommenderas att när man svetsar avgassystem använder rotgas och tätar skarven med aluminiumtejp. Hur tejpar ni insidan på ett avgassystem och hur får ni bort tejpen?
Jag förstår metoden och hur det görs på stora rördimmensioner, men på 38-50mm rör..?
2) Hur i hel..te får man bort orenheter?! Vid vissa svetsfogar uppstår(?) plötsligt orenheter som gör att fogen "kokar" och blir porös som leccakulor. Det spelar ingen roll hur mycket jag slipar och rengör, skiten kokar på nytt...
Frågor av den här typen uppkommer hela tiden, (åtminstone för mig), och det vore verkligen kul om det fanns en "tips tråd" där man kunde söka svar och ställa frågor till en eller flera moderatorer som är utbildade inom området.