Tips & råd inför första Europa-resan

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Spontant så tänkte jag också på R1200RT, men rätt snabbt så kom jag fram till att Jag skulle satsa 70 lök på en er6:a till, och ett körkort åt kvinnfolket...

Jag vet inte vad ni har för förhållande, men 350 mil med tanten på bönpallen låter inte som ett nöje vare sig för förare eller medförd.

Annars är väl den stora frågan var/hur ni vill köra, och vad ni är ute efter. 440km om dagen låter mycket som första resa, framförallt med skjuts, men det är klart sätter man sig på en Pan European på motorvägen 4-5 timmar så har man ju det gjort. Småvägar med mycket vilse och många stopp hade jag tyckt att var roligare, men då kommer mil/dag ner rätt mycket.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Precis så tänker vi med, längre sträckor till och hem från Tyskland via motorvägar. Först när vi kommer en liten bit ner i Tyskland vill vi ta av från autobahn och se landsbygden. Exakt rutt och längd är ännu inte bestämt då vi försöker höra oss för vad andra som varit utomlands rekommenderar att köra. Men sett till distans och antal dagar är det där någonstans vi vill ligga.
Vilka fasta hållpunkter (geografiskt) har ni tänkt er?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Någon här som vet vilka regler som gäller för "filtering" (glida mellan filerna) vid stopp på A-bahn? Det jag tror mig veta är att körning på vägrenen är absolut förbjudet

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Någon här som vet vilka regler som gäller för "filtering" (glida mellan filerna) vid stopp på A-bahn? Det jag tror mig veta är att körning på vägrenen är absolut förbjudet

FEMA har en bra sammanställning på vilka regler respektive länder har.
Många länder som har liknande regler men i bl.a. Tyskland är det inte tillåtet att filtrera i trafiken..

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Precis! Tänker att vi kör med telefonen på en bra hållare. Tips på fäste/hållare till IPhone 14?
Se till att ha en anti vibrationsfäste!
iPhone och liknande dyrare telefoner har mekanisk anti-skak funktion.
I princip små trådar som håller bildsensorn svävande innanför objektivet.
Starka vibrationer kan skada dessa ytterst tunna trådar!
Been there, done it…så att säga.
Samt Apple har gått ut med en varningsbulletin om detta för några år sedan.

En annan extremt viktig input är att medpassageraren skall stå ut på sadeln där bak. En kort provtur säger kanske inte så mycket om komforten i det långa loppet.
Det blir ytterst påfrestande att ha kommit ner 100 mil för att känna att man inte längre klarar fortsätta resan…
Erfarenhet av långfärder kan hjälpa en bedöma sadelns potential vid provkörning, men tänk genom detta noga.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Precis! Tänker att vi kör med telefonen på en bra hållare. Tips på fäste/hållare till IPhone 14?
Den här kör jag med och är väldigt nöjd, men det kostar en del.
Sitter stadigt med vibrationsdämpning, trådlös laddning, regnskyddat. Finns många kombinationer så man får bygga ihop det som passar till de egna behoven och hojen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag har den här på flera av mina farkoster, funkar kalasbra, och då är telefonen alltid fulladdad:

RAM.png

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har den här på flera av mina farkoster, funkar kalasbra, och då är telefonen alltid fulladdad:

View attachment 500076
Hade RAM X-grip innan, men dessvärre flög telefonen av pga. fartvinden. Sen skaffade jag även gummiflärpen man kan spänna fast med, vilket var bökigt, men trots det höll telefonen nästan på att flyga av igen. Gummiknopparna flög av en efter en, tills telefonen enbart hölls fast av gummiflärpen som tänjdes ut så det var ett mellanrum mellan telefonen och basplattan. Då stannade jag och lade telefonen i fickan.

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Den här kör jag med och är väldigt nöjd, men det kostar en del.
Sitter stadigt med vibrationsdämpning, trådlös laddning, regnskyddat. Finns många kombinationer så man får bygga ihop det som passar till de egna behoven och hojen.

Kör också quadlock, på två mc, två mopeder och i tre bilar, funkar kalas!

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
SP Connect har alla möjliga fästen och tillbehör 👍

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Vill man slippa ha mobilen på styret kan denna vara ett alternativ för navigering:

Jag har föregångaren (som inte heter "II" då förstås). Nackdelen med den är att den visar bara pilar och avstånd vilket i vissa trafikmiljöer blir svårt att avgöra vilken korsning/avfart man ska svänga i. Det verkar dom dock ha löst på II:an. Jag resonerar som så att jag hellre glömmer den där lilla "pucken" på styret vid ett stopp än hela mobilen som då dessutom är olåst.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

View attachment 500076
Man får en bra beg GPS för de pengarna…

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Man får en bra beg GPS för de pengarna…
Yepp.
Men jag klarar mig inte med bara det ena eller det andra.
Telefonen ska ju ändå med, och den är bättre än GPS:en i vissa avseenden....sämre i andra.
Numera köra jag med ett system från Chigee, då vet man att man alltid har telefonen speglad i en display som sitter där, och kan ibland lämna GPS:en hemma.
Dessutom får man in däcktryck, batterispänning mm, samt en exakt hastighetsmätare.
Tyvärr är den inte så enkel att flytta mellan flera hojar.

Chigee_1.JPEG

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
På hemvägen skulle jag föreslå att ni även gör en snabbare rutt via motorvägar som går att använda som alternativ (tänker framför allt på planering av boende m.m.). Att köra tyska landsvägar är lite småtrevligt i början, men det tar tid och man tröttnar snabbt när det känns som man kört igenom samma by 1000 ggr, så inte omöjligt att ni då vill ta en motorvägsrutt hem.
Ja, tyska landsbygden är till många delar inte väldigt spännande, särskilt längre norrut där det är platt. Ibland flera kilometer mellan kurvorna känns det som och så är vägen ändå i bästa fall typ en sjuttioväg. Fördelen är att man kan hamna på ställen man annars inte tänkt sig, men det är också lika ofta nackdelen 😅

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har en och är nöjd så...😊
Du kan nog pruta lite.
Har allt man behöver i elektronik och säkerhet.
Motor har den också så det räcker och blir över.
Inga problem att åka två med packning.
50+ mil mellan tankstoppen.
Enligt mig (partisk) en roligare och mer "allround" hoj än många andra som rekommenderats här.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Vägrenen är absolut förbjuden, likaså att utnyttja Rettungsgasse för att komma snabbare fram själv.

Rent allmänt är lanesplitting / filtering väldigt förbjudet i Tyskland, men många gör det ändå. Själv så brukar jag smita emellan köerna in mot Hamburg. Maschen-eländet är enerverande trist, lika så den eviga infarkten kring Stuttgart/Böblingen.

Stoppad/ tillsagd några gånger, men aldrig bötfälld. Det i sin tur beror nog mest på att jag dels är svensk och dels verkligen kryper fram mellan stop-and-go köer.

...å här kommer det en story:

Morgontrafik in mot Hamburg, nästintill stillastående trafik pga vägarbete på en avfart längre fram. Jag ser polisbilen längre fram men har aldrig varit någon ögontjänare så jag tuffade på.
Stoppspaden åker ut på passagerarsidan, och frågan lyder:

"Du vet om att du inte får köra så...?"
- Ganz ehrlich - ja.
"Men då så! Du kan rulla bak och lägga dig bakom oss. "
- Men det är smidigare att styra in framför er...?
" Jag vet. Men du skall hoppa av hojen och knuffa den baklänges tills du står i luckan bakom oss och där blir du tills trafiken flyter och vi går åt sidan och släpper iväg dig. Så kanske du lär dig något?"

Fair enough. Tyska poliser är enligt min erfarenhet korrekta och oftast trevliga.

Men, som frågan var ställd: vid olyckor och Vollsperrung är det idiotiskt att försöka filtrera sig fram. Polisen blir vansinnig på sådana tilltag. Det är bara att stå still och invänta upplösningen så att säga.

Ibland händer det - vid stark hetta eller kraftigt regn att polisen skickar ut en patrull för att lotsa just motorcyklister förbi en olycksplats under kontrollerade former. Det ser lite kul ut - som råttfångaren i Hameln så växer svansen på det följe den första MC-polisen drar med sig. #2 i patrullen ligger sist och manar ut som står kvar och inte fattar vad som händer - samt håller bilarna borta från att hänga på.

@Freshprince

Ledsen att babbla i din tråd.
Du har fått massa bra råd hittills, det mesta är verkligen sagt.

Det är lite snävt med tid inför avresa.

Ni är inte samdansade på hoj ännu.

Med just dom två förutsättningarna är er totalsträcka fördelat på antalet dagar aningens giftigt.
Inte här hemma, inte på planeringsstadiet - men i realiteten kan kontinentalklimatet bjuda på värmeböljor på uppåt 35° dagar i sträck - eller skyfallsliknande åskregn som kan vara i timmar.

Det kan alltså komma dagar när ni varken vill eller kan rulla som planerat. Speciellt värmen suger verkligen musten ur oss nordbor. Planera för minst en dag utan körning - om inte annat så för att få upp suget för att rulla på nytt.

Så, låt inte detta slå ner er. Projektet är fullt genomförbart. Planera luftigt, var beredda att kasta om lätt och enkelt samt håll nere omfånget på packningen så har ni alla chanser att få ert livs reseupplevelse.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Angående dagsetapper:

Pga slovensk far har jag
rest genom Europa många gånger (dock i bil). Som Notrightrider skriver kan förhållandena skifta oerhört vad gäller trafik och väder.
Ett gott råd är att tänka om helt vad gäller dagsplanering och hellre tänka vändpunkt på resan, samt sätta ett tidsfönster som är rymligt nog att klara både en och två omplaneringar. Sedan kör ni så långt som det känns bra, bokar boendet på eftermiddagen samma dag när ni vet var ni sannolikt sover och undviker de värsta köerna och vädret. Bättre resa, gladare fru, fler hojturer framöver. 👍

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Drink mycket vatten om det är varmt. Jag har en camelback påse i tankväskan så det är lätt att pilla in munstycket med hjälmen på och dricka

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka