Någon här som vet vilka regler som gäller för "filtering" (glida mellan filerna) vid stopp på A-bahn? Det jag tror mig veta är att körning på vägrenen är absolut förbjudet
Vägrenen är absolut förbjuden, likaså att utnyttja Rettungsgasse för att komma snabbare fram själv.
Rent allmänt är lanesplitting / filtering väldigt förbjudet i Tyskland, men många gör det ändå. Själv så brukar jag smita emellan köerna in mot Hamburg. Maschen-eländet är enerverande trist, lika så den eviga infarkten kring Stuttgart/Böblingen.
Stoppad/ tillsagd några gånger, men aldrig bötfälld. Det i sin tur beror nog mest på att jag dels är svensk och dels verkligen kryper fram mellan stop-and-go köer.
...å här kommer det en story:
Morgontrafik in mot Hamburg, nästintill stillastående trafik pga vägarbete på en avfart längre fram. Jag ser polisbilen längre fram men har aldrig varit någon ögontjänare så jag tuffade på.
Stoppspaden åker ut på passagerarsidan, och frågan lyder:
"Du vet om att du inte får köra så...?"
- Ganz ehrlich - ja.
"Men då så! Du kan rulla bak och lägga dig bakom oss. "
- Men det är smidigare att styra in framför er...?
" Jag vet. Men du skall hoppa av hojen och knuffa den baklänges tills du står i luckan bakom oss och där blir du tills trafiken flyter och vi går åt sidan och släpper iväg dig. Så kanske du lär dig något?"
Fair enough. Tyska poliser är enligt min erfarenhet korrekta och oftast trevliga.
Men, som frågan var ställd: vid olyckor och Vollsperrung är det idiotiskt att försöka filtrera sig fram. Polisen blir vansinnig på sådana tilltag. Det är bara att stå still och invänta upplösningen så att säga.
Ibland händer det - vid stark hetta eller kraftigt regn att polisen skickar ut en patrull för att lotsa just motorcyklister förbi en olycksplats under kontrollerade former. Det ser lite kul ut - som råttfångaren i Hameln så växer svansen på det följe den första MC-polisen drar med sig. #2 i patrullen ligger sist och manar ut som står kvar och inte fattar vad som händer - samt håller bilarna borta från att hänga på.
@Freshprince
Ledsen att babbla i din tråd.
Du har fått massa bra råd hittills, det mesta är verkligen sagt.
Det
är lite snävt med tid inför avresa.
Ni
är inte samdansade på hoj ännu.
Med just dom två förutsättningarna är er totalsträcka fördelat på antalet dagar aningens giftigt.
Inte här hemma, inte på planeringsstadiet - men i realiteten kan kontinentalklimatet bjuda på värmeböljor på uppåt 35° dagar i sträck - eller skyfallsliknande åskregn som kan vara i timmar.
Det kan alltså komma dagar när ni varken vill eller kan rulla som planerat. Speciellt värmen suger verkligen musten ur oss nordbor. Planera för minst en dag utan körning - om inte annat så för att få upp suget för att rulla på nytt.
Så, låt inte detta slå ner er. Projektet är fullt genomförbart. Planera luftigt, var beredda att kasta om lätt och enkelt samt håll nere omfånget på packningen så har ni alla chanser att få ert livs reseupplevelse.