Tips & råd inför första Europa-resan

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Drink mycket vatten om det är varmt. Jag har en camelback påse i tankväskan så det är lätt att pilla in munstycket med hjälmen på och dricka
Och om det är kallt, dricka missar man så lätt på hoj. Sen behöver man inte kolka litervis normalt sätt, men passa på att dricka lite varje stopp. 😊
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Inte läst allt men kolla att hojen du köper är hyggligt orginal gällande avgassystem då vissa länder ffa Tyskland har stränga krav gällande det. Även värt att kolla upp fortkörningsregler då större överträdelser kan resultera i inkomstbaserade böter(dyrt som f.n). Även om du inte gasar satan med tjejen bakpå så är det lätt att missa skyltad hastighet ibland. Annars är enda rekomendationen att packa så lätt som möjligt. Gör i ordning en rulle med verktyg och bra och ha saker som du har lätt tillgängligt. Jag har alltid en sån här när jag åker skoter i packväskan: Verktygsrulle
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Camelback är bra i ett varmt europa, -då kan man dricka kontinurligt, inte bara vid stoppen.
Planera inte för mycket !!!
Res lätt, ta inte med saker du inte komma använda , grejor som du inte har med dig kan du inte använda ...
Tvätta / skölj upp de få kläderna du har med dig på resan :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul tråd! :tummenupp

Jag håller med dem som inte tycker att man ska välja bort Autobahn. Det är ett mycket smidigt sätt att spara tid till det man verkligen vill se. Sen hör jag till skaran som faktiskt tycker Autobahn är kul! Det är en del i paketet hojsemester som jag kan längta så oerhört till resten av året.

Som soloåkare på R6 är det bara att sträcka ut. Mätt efter en härlig frukostbuffé när jag rullar av färjan i Rostock, borrar jag ned huvudet och lägger armbågarna på knäna. Marschfart sisådär 160-180km/h, inte för snabbt men effektivt. Framför mig låg nittio mil och jag vet att jag når Österrike samma eftermiddag.


Kanske en aningen romantiserad bild av Autobahn... :kär
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kan rekommendera att ta småvägarna ner igenom Tyskland. Runt de stora städerna kan det vara smart att ta autobahn , då det är många småbyar runt dessa som sabbar flytet i körningen😕
Tyskland är underskattat som mc-touringland
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Många bra tips redan, jag slänger in några snabba.

  • Val av hoj är inte så förtvivlat kritiskt, åtminstone inte i meningen att kravställa just utifrån den här semestern. Det går att europatoura på i stort sett vilken hoj som helst, välj nåt ni trivs med och som är tillräckligt stort rent fysiskt för att din passagerare skall kunna åka rimligt bekvämt. Sen finns det förstås en mening med att touring- eller sporttouringlokomotiv är poppis på långsemester, hade jag varit du/ni så hade jag tittat på t ex Blackbird eller möjligen VFR1200, PanEuropean är absolut också ett alternativ även om den är litet för tung för mig. Jag håller Honda väldigt högt ifråga om tillförlitlighet.
  • Mobil funkar okej för navigation, men sämre när det är väldigt soligt eller väldigt varmt.
  • Intercom - ja, absolut. Imo är det en klar värdehöjare.
  • Dagsetapper, även jag tycker att snitta 50 mil/dag är i längsta laget, jag hade planerat för 20-30 mil vanliga dagar och helst inte mer än 70-80 en transportdag. Ensam kan jag bränna 100+ mil på en transportdag i värsta fall, men det är en plåga för passageraren.
  • Autobahn = uppmärksamhet. Situational awareness är ALLT, backspeglarna är dina kompisar.
  • Ett bra(!) kedjelås, och parkera överdrivet säkert.
  • Sikta genomgående på B&B/pensionat hellre än camping. Som redan nämnts blir det väldigt mycket mer flyttlass än hojkörning när man behöver släpa med tält, sovsäckar, liggunderlag etc. Dessutom kan man inte fricampa så lätt på kontinenten, och campingplatser blir inte så väldigt mycket billigare än små pensionat eller B&B.
  • Jag har alltid gillat att inte förboka logi utan hellre letat upp något trevligt framåt eftermiddagen. Gillar inte att vara hårt styrd i rutt och tid. Det finns ställen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Angående dagsetapper så går snabbt någon halvtimme vid vägbyggen mm. Jag kör ofta småvägar och skriver in orter eftersom i min GPS. Men ganska ofta är vägar avstängd pga arbete kan ta lång tid innan man kommer på rätt väg igen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många bra tips redan, jag slänger in några snabba.

  • Val av hoj är inte så förtvivlat kritiskt, åtminstone inte i meningen att kravställa just utifrån den här semestern. Det går att europatoura på i stort sett vilken hoj som helst, välj nåt ni trivs med och som är tillräckligt stort rent fysiskt för att din passagerare skall kunna åka rimligt bekvämt. Sen finns det förstås en mening med att touring- eller sporttouringlokomotiv är poppis på långsemester, hade jag varit du/ni så hade jag tittat på t ex Blackbird eller möjligen VFR1200, PanEuropean är absolut också ett alternativ även om den är litet för tung för mig. Jag håller Honda väldigt högt ifråga om tillförlitlighet.
  • Mobil funkar okej för navigation, men sämre när det är väldigt soligt eller väldigt varmt.
  • Intercom - ja, absolut. Imo är det en klar värdehöjare.
  • Dagsetapper, även jag tycker att snitta 50 mil/dag är i längsta laget, jag hade planerat för 20-30 mil vanliga dagar och helst inte mer än 70-80 en transportdag. Ensam kan jag bränna 100+ mil på en transportdag i värsta fall, men det är en plåga för passageraren.
  • Autobahn = uppmärksamhet. Situational awareness är ALLT, backspeglarna är dina kompisar.
  • Ett bra(!) kedjelås, och parkera överdrivet säkert.
  • Sikta genomgående på B&B/pensionat hellre än camping. Som redan nämnts blir det väldigt mycket mer flyttlass än hojkörning när man behöver släpa med tält, sovsäckar, liggunderlag etc. Dessutom kan man inte fricampa så lätt på kontinenten, och campingplatser blir inte så väldigt mycket billigare än små pensionat eller B&B.
  • Jag har alltid gillat att inte förboka logi utan hellre letat upp något trevligt framåt eftermiddagen. Gillar inte att vara hårt styrd i rutt och tid. Det finns ställen.
Svinbra tips, skriver under på alla!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har man trafikmeddelanden och omledning på sin GPS så trumfar den kartan i detta avseende.
Ja, det första som chockar en svensk som kör i Tyskland är att de tar sitt vägunderhåll på stort allvar så vägarna är generellt i bra skick.

Det andra som chockar en svensk är att Tyskland tar sitt vägunderhåll på så stort allvar att de oftast stänger av vägen helt när den skall underhållas.

Troligen hänger dessa saker ihop.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nä några anekdoter från förra seklet behövs.
En Kawasaki z750 från 1980.
IMG_1524.jpeg
Kåpglaset ser förjävligt ut idag. Fint avstånd till passagerarfotpinnarna med dagens mått mätt. Ingen klagade någonsin.

Flera vändor ner i Europa 1982-88. Med polare utan passagerare och en vända med flickvän och en med fru.

Första gången delade jag tält med en polares polare. Packningen rymdes i en tankväska. Sovsäck, gympadojor 2-3 ombyten av kalsonger, t-shirts, strumpor och ett Ruuka regnställ. Ett par påsar Y-3 tvättmedel. Tandborste. Kedjespray. Det var nog allt. Ingen luftmadrass. Sov direkt på tältgolvet.
Lite väl spartanskt.
Vi åkte till Venedig annars åkte vi runt i Alperna mest. Papperskarta. Åkte jag först så åkte vi fel. Så jag låg två eller trea.

1983 med tjej, packväskor, tält, dubbelgummimadrass som tog plats och vägde ett ton. Luftpump av runkmodell. Tog tid. Florens och Rivieran. Synd att vi blev bestulna på packväskorna i tältet när vi gick och badade. Tips: lägg inte nycklarna till hojen i packväskorna tillsammans med resecheckarna. Så urbota korkat men ett kul minne för en morsgris.

Så inga pengar och låst hoj.
Verktyg under sadeln som var låst. Sprintarna till gångjärnen gick att dra ut. Fick ut verktygen. Lossade framhjulet och oken. Det var precis att Nix-låset gick fritt. Promenad med ett framhjul och lås till en däckverkstad.
Fick låna borrmaskin. Inga frågor men vi fick vänta tills chefen åkt.
Montera hjulet och skruva isär tändningslåset så man kunde vrida på tändningen med en enkrona.

Svenska konsulatet låg i Marseille, känt som Europas rövhål. Marseille alltså. Dit ville vi inte men vi måste ha nya tillfälliga pass. In på en bank för att ordna med pengar från Sverige. Skulle komma tillbaka dagen efter. En fredag. När vi kom dit var banken stängd. Jobbigt läge minst sagt. Det var kunder kvar på banken. Där dom gick ut bakvägen smet vi in. Vi fick ut våra pengar. Hojen olåst och gick att starta med ett mynt. Dvs om man såg att låset inte var ihopsatt. Köpte ett moppebygellås till hemresan.
Tält, luftmadrass och sovsäckar surrades på pakethållaren. Tankväskan var fortfarande kvar.

En annan tripp, annan tjej och nya packväskor. Stockholm-Barcelona och färja till Mallorca. En tjej (nu exfru) som talar flytande spanska och bra franska. Vilken skillnad i bemötande i Frankrike och Spanien.
(Bra att ha med: tjej som kan franska.)
Campade i Dole. Åt middag vid långbord. Borgmästaren och min fru pratade och hade trevligt. Hade inte hänt med bara min skolfranska från 7:an.
Jaha, tillbaka till hojåkandet då.
Att åka motorcykel i Palma och ut till landstället som SMC-indoktrinerad svensk i skinnställ och handskar var ingen njutning. Asfalten smälte så stövlarna klibbade fast. Detta var före klimatförändringarna. Det var varmt i Spanien i juni/juli. Parkerade hojen i svärmors cykelkällare resen av tiden där.
Nu var resan i stort sett en transportsträcka både dit och hem. Minns att vi åkte från norra Frankrike genom Tyskland och färjan Putgarden-Rödby till en camping i Danmark.
105 mil med en tjej som bara åkt lite hemma plus resan ner till Barcelona.
Kanske att hon var lite låg. Efter 105 mil bak på hoj? Det visade sig att hon fyllde år den dagen och jag hade glömt. Tips: lägg in sambons födelsedag i telefonen.

Första gången vi körde hoj på autobahn var skitkul. Annat än Sveavägen och Bogesundsvägen eller full gas på Nynäsvägen hem efter en kvälls buskörning mellan Donken och Grönan.
På autobahn låg vi mellan 170 och 190 mil efter mil. Tankade och körde om samma bilar igen. Tankade och tankade och… Min tank rymmer 17 liter och hojen drog 0,71. Man kommer inte så långt på en tank. Soppatorsk är förbjudet på autobahn.
Även om vi var tre hyfsat hårda killar så satte vi inga milrekord inte en några personbästa. Det fanns inga sociala medier där man kan skryta och mäta sig. Det fanns ju bara tidningen Bike. Dom åkte 700 mil per dag på bakhjulet. Med skjuts.

Antal stopp då? Fan ibland får jag träsmak efter 10 mil. Ibland pallar jag 30. Står ut.
Förr när man hade polare att åka med blev det fem mil i taget. Någon måste tanka. Att komma till mötesplatsen utan att ha tankat… Sen stannar någon för att fixa något på hojen/hjälmen/halsduken osv. Någon ska röka. Någon annan måste tanka. Siste man verkar ha stannat. Vänta eller vända. Mobiltelefoner har inte alltid funnits. Åka på mc-träff i Bollnäs, 14 timmar? Fast alla åkte i zick-zack-formation ala SMC. Inga höll på och körde om varandra. Inte som mupparna på youtube. Vi var fräna ibland, inte alltid.

Jag åker själv/ensam nuförtiden. Stormtrivs med det. Har inte längre några polare som åker hoj. Det finns ingen plats för någon passagerare eller ytterligare packning. Eller i mitt tremanstält. Jo det finns tjejer som åker hoj. Vi åkte till Danmark -83. Jag på min Kawa och hon på en Kawa 400 LTD med originalstyret. Jobbigt. Å liten tank.

Så vad har detta med något att göra egentligen?
Åka två på er första långresa på ett ”bekvämt” åbäke till hoj. Är ni kära. Riktigt kära? Kör på.
Ni behöver ingenting. Ni kan ha ett mål och några delmål. Ni får ändra er hur mycket ni vill. Intercom är ju bra. Då har ni pratat klart när ni är framme och kan ägna resten av kvällen åt att scrolla i era telefoner. Inga scrollar så mycket i sina telefoner som svenskar. Kolla så får ni se.
Allt ni kan köpa hemma kan ni också köpa på resan. Nähe? Jo. Fast att göra en packlista är bra. Sen bockar ni av den. Och sparar den till nästa(?) gång.

Betalkort. Nu är ni ju två så ni har redan två kort. Telefonnummer för att spärra kort eller loggar man bara in på banken?

Nu ska ni inte campa men jag skulle checka in på en obemannad camping. Den automaten ville ha hela kortet (som gamla bankomater). Jag vägrade släppa mitt kort. Har bara ett. Om det inte kommer ut så är jag körd och måste sälja min kropp för att komma hem. Så jag campade utan att betala.

Ett rätt värdelöst tips är om mediciner. Ta med recept och originalförpackningar. Tullen kan beslagta medicinen. Risken att bli stoppad i tullen är nära noll.

Man behöver pass till Gibraltar. Annars räcker internationellt id-kort. Går fort att få. Har aldrig behövt visa.
Fast en camping i Rom ville ha mitt pass. Så uppdaterade var dom.

OT i hotell-tråden: varken campingen i Drammen eller Trysil ville ha namn, telefonnummer eller nationalitet än mindre en lapp att sätta på tältet. Andra vill att man ska plita ner namn och nummer mm. Vem fan skriver med penna nu för tiden.
Hotell kan ju också vilja ha en massa uppgifter medan det rinner regnvatten om kläder och packning.
Vad heter ”Ge mig det jäkla nyckelkortet någon gång!” på tyska och franska?

Nu måste ni skapa en tråd här så vi kan följa er resa och se vad ni köpte för hoj.

Om man inte vet om nya beghojen drar olja så håll koll på oljeförbrukningen och ha i alla fall med en skvätt. Om oljetryckslampan tänds är det kört. Om om oljenivålampan tänds måste du fylla på. Kolla vad lampan betyder.

Bra tips redan om att byta bromsvätska. Gör det. Utan bakbroms i Stelviopasset…

Likaså att välja bort motorvägarna för de mindre vägarna. Det kan bli rätt trist, fult och enahanda i platta landskap. Det där märker ni själva. Betalmotorvägar kostar en del även för hoj. I Österrike betalar man i en automat vid gränsen. Du anger regnr och antal dagar. Glöm inte att betala.
I Italien fotar fartkameror bakifrån. Böterna skickas hem. Betala i tid annars blir det dyrare. Betalar du inte alls så kan du få problem om du åker tillbaka med samma hoj.

IMG_0446.jpeg
Detta är min Kawa z750 LTD. Storebrorsan till 400 LTD med ett annat styre än original. Bangar inte för dagsetapper på 80 mil. Eller Stockholm-Trondheim-Stockholm på två dagar. 160 mil.

Såg ni tjejen från Norrland som cyklade ensam jorden runt? Även genom Iran, Irak och en massa länder jag inte en vågar besöka. Jag bävade för att åka genom Polen.

Eller den nederländska 15-åriga tjejen som seglade över till England själv? Och som några år senare seglade jorden runt själv.

Allt är redan bekvämt idag. Folk är otroligt bortskämda fast de vet inte om det. De gör ju som alla andra. Ni vet inte vad umbäranden betyder.
I år, 14 juli är det 40 år sedan jag och min kompis fastnade i nationaldagsfirandet i Frankrike utan kontanter. Vi fick betala campingen i efterskott. Bankerna var stängda såklart. Ingen ville lösa in några jäkla resecheckar. Vi hade pengar till en öl var.
Låt det sjunka in.

2019 tog inte alla tyska mackar kort. Jag hade kort men inga euro. Macken hade en bankomat. Tipset är att ha kontanter också.
Jag har aldrig behövt betala soppa med kontanter sedan den gången.

OT igen. På de två mackarna jag tankade i Polen så gick personal inne på macken med kortläsare smidigt då jag hade brådis och ville inte stå i kö. Nu blippar man kortet vid pumpen överallt i den civiliserade delen av Europa. Tror jag.
Ett ganska bra tips, om man t ex bor i Nynäshamn, är färjan från Gdansk. Den avgår kl 18. En bra tid. Framme i Nynäs kl 12.
Då pallar man att åka ända hem även om man bor i Stockholm.
IMG_2604.jpeg
Min 1000-milatripp alldeles ensam. 2019.
Ja min packning har krympt sedan dess.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kom på två saker till

Inget måste, det står att det går att ringa dit för att bekräfta. Plastkortet är nog att föredra.

Grönt kort som visar att motorcykeln är försäkrad. Inte ett krav i alla eu-länder men underlättar i vissa. Kostar inget med kan ta en vecka att få.
På Svedeas kontor har de inget grönt papper så det printas ut någonstans där postnumret börjar på 8 eller 9. Kan ta en vecka.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tänk på att passageraren skall ha det bra i första hand;
Viktigast i hela tråden.
Benvinklar, dyna, sittställning, synmöjligheter (utan att sitta med huvudet på sne’ med nackdpärr som följd), bra böcker och musik i öronen. Måste sitta bekvämt utan stöttning av toppbox eller stötta sig på händerna. Betänk att hon har inget att göra och långtråkigheten infinner sig rätt snabbt. Alla krafter påverkar henne mer och tas i huvudsak upp av säte, ryggslut och mage.

En nöjd (och gärna aktiv) passagerare är en förutsättning för en lyckad tur. Faktum kvarstår att du kör och hon åker.

Mitt inlägg kan ses som ytterligare ett slag mot alltför yviga mål om hur stora distanser som skall klaras av samt för tätare stopp.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Viktigast i hela tråden.
Benvinklar, dyna, sittställning, synmöjligheter (utan att sitta med huvudet på sne’ med nackdpärr som följd), bra böcker och musik i öronen. Måste sitta bekvämt utan stöttning av toppbox eller stötta sig på händerna. Betänk att hon har inget att göra och långtråkigheten infinner sig rätt snabbt. Alla krafter påverkar henne mer och tas i huvudsak upp av säte, ryggslut och mage.

En nöjd (och gärna aktiv) passagerare är en förutsättning för en lyckad tur. Faktum kvarstår att du kör och hon åker.

Mitt inlägg kan ses som ytterligare ett slag mot alltför yviga mål om hur stora distanser som skall klaras av samt för tätare stopp.
Håller med dig. Det är lätt att man sitter hemma och har storslagna planer.

Men en ovan passagerare och kanske även förare efter en lång dag i stekande sol och över 30° eller kallt och en dag i ständigt ösregn tar lätt död på ett intresse och till och med förhållande.

Gör en test resa hemma innan ger sig iväg på Europa resa. Ta en helg hemma och kör en lång dag med packningen på tillsammans och kolla hur det känns efter 7-8 timmar. Det ger en bra fingervisning om hur långa etapper ni ska sikta på. Efter några dagar får man lätt ont i tex arslet. Jag blir öm i händerna efter några dagar
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Håller med dig. Det är lätt att man sitter hemma och har storslagna planer.

Men en ovan passagerare och kanske även förare efter en lång dag i stekande sol och över 30° eller kallt och en dag i ständigt ösregn tar lätt död på ett intresse och till och med förhållande.

Gör en test resa hemma innan ger sig iväg på Europa resa. Ta en helg hemma och kör en lång dag med packningen på tillsammans och kolla hur det känns efter 7-8 timmar. Det ger en bra fingervisning om hur långa etapper ni ska sikta på. Efter några dagar får man lätt ont i tex arslet. Jag blir öm i händerna efter några dagar
Om han pajar förhållandet kan han få hitintills oanade möjligheter att köra hur långa solorepor han vill. Allt jag säger är ”think about it”.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top