Nä några anekdoter från förra seklet behövs.
En Kawasaki z750 från 1980.
Kåpglaset ser förjävligt ut idag. Fint avstånd till passagerarfotpinnarna med dagens mått mätt. Ingen klagade någonsin.
Flera vändor ner i Europa 1982-88. Med polare utan passagerare och en vända med flickvän och en med fru.
Första gången delade jag tält med en polares polare. Packningen rymdes i en tankväska. Sovsäck, gympadojor 2-3 ombyten av kalsonger, t-shirts, strumpor och ett Ruuka regnställ. Ett par påsar Y-3 tvättmedel. Tandborste. Kedjespray. Det var nog allt. Ingen luftmadrass. Sov direkt på tältgolvet.
Lite väl spartanskt.
Vi åkte till Venedig annars åkte vi runt i Alperna mest. Papperskarta. Åkte jag först så åkte vi fel. Så jag låg två eller trea.
1983 med tjej, packväskor, tält, dubbelgummimadrass som tog plats och vägde ett ton. Luftpump av runkmodell. Tog tid. Florens och Rivieran. Synd att vi blev bestulna på packväskorna i tältet när vi gick och badade. Tips: lägg inte nycklarna till hojen i packväskorna tillsammans med resecheckarna. Så urbota korkat men ett kul minne för en morsgris.
Så inga pengar och låst hoj.
Verktyg under sadeln som var låst. Sprintarna till gångjärnen gick att dra ut. Fick ut verktygen. Lossade framhjulet och oken. Det var precis att Nix-låset gick fritt. Promenad med ett framhjul och lås till en däckverkstad.
Fick låna borrmaskin. Inga frågor men vi fick vänta tills chefen åkt.
Montera hjulet och skruva isär tändningslåset så man kunde vrida på tändningen med en enkrona.
Svenska konsulatet låg i Marseille, känt som Europas rövhål. Marseille alltså. Dit ville vi inte men vi måste ha nya tillfälliga pass. In på en bank för att ordna med pengar från Sverige. Skulle komma tillbaka dagen efter. En fredag. När vi kom dit var banken stängd. Jobbigt läge minst sagt. Det var kunder kvar på banken. Där dom gick ut bakvägen smet vi in. Vi fick ut våra pengar. Hojen olåst och gick att starta med ett mynt. Dvs om man såg att låset inte var ihopsatt. Köpte ett moppebygellås till hemresan.
Tält, luftmadrass och sovsäckar surrades på pakethållaren. Tankväskan var fortfarande kvar.
En annan tripp, annan tjej och nya packväskor. Stockholm-Barcelona och färja till Mallorca. En tjej (nu exfru) som talar flytande spanska och bra franska. Vilken skillnad i bemötande i Frankrike och Spanien.
(Bra att ha med: tjej som kan franska.)
Campade i Dole. Åt middag vid långbord. Borgmästaren och min fru pratade och hade trevligt. Hade inte hänt med bara min skolfranska från 7:an.
Jaha, tillbaka till hojåkandet då.
Att åka motorcykel i Palma och ut till landstället som SMC-indoktrinerad svensk i skinnställ och handskar var ingen njutning. Asfalten smälte så stövlarna klibbade fast. Detta var före klimatförändringarna. Det var varmt i Spanien i juni/juli. Parkerade hojen i svärmors cykelkällare resen av tiden där.
Nu var resan i stort sett en transportsträcka både dit och hem. Minns att vi åkte från norra Frankrike genom Tyskland och färjan Putgarden-Rödby till en camping i Danmark.
105 mil med en tjej som bara åkt lite hemma plus resan ner till Barcelona.
Kanske att hon var lite låg. Efter 105 mil bak på hoj? Det visade sig att hon fyllde år den dagen och jag hade glömt. Tips: lägg in sambons födelsedag i telefonen.
Första gången vi körde hoj på autobahn var skitkul. Annat än Sveavägen och Bogesundsvägen eller full gas på Nynäsvägen hem efter en kvälls buskörning mellan Donken och Grönan.
På autobahn låg vi mellan 170 och 190 mil efter mil. Tankade och körde om samma bilar igen. Tankade och tankade och… Min tank rymmer 17 liter och hojen drog 0,71. Man kommer inte så långt på en tank. Soppatorsk är förbjudet på autobahn.
Även om vi var tre hyfsat hårda killar så satte vi inga milrekord inte en några personbästa. Det fanns inga sociala medier där man kan skryta och mäta sig. Det fanns ju bara tidningen Bike. Dom åkte 700 mil per dag på bakhjulet. Med skjuts.
Antal stopp då? Fan ibland får jag träsmak efter 10 mil. Ibland pallar jag 30. Står ut.
Förr när man hade polare att åka med blev det fem mil i taget. Någon måste tanka. Att komma till mötesplatsen utan att ha tankat… Sen stannar någon för att fixa något på hojen/hjälmen/halsduken osv. Någon ska röka. Någon annan måste tanka. Siste man verkar ha stannat. Vänta eller vända. Mobiltelefoner har inte alltid funnits. Åka på mc-träff i Bollnäs, 14 timmar? Fast alla åkte i zick-zack-formation ala SMC. Inga höll på och körde om varandra. Inte som mupparna på youtube. Vi var fräna ibland, inte alltid.
Jag åker själv/ensam nuförtiden. Stormtrivs med det. Har inte längre några polare som åker hoj. Det finns ingen plats för någon passagerare eller ytterligare packning. Eller i mitt tremanstält. Jo det finns tjejer som åker hoj. Vi åkte till Danmark -83. Jag på min Kawa och hon på en Kawa 400 LTD med originalstyret. Jobbigt. Å liten tank.
Så vad har detta med något att göra egentligen?
Åka två på er första långresa på ett ”bekvämt” åbäke till hoj. Är ni kära. Riktigt kära? Kör på.
Ni behöver ingenting. Ni kan ha ett mål och några delmål. Ni får ändra er hur mycket ni vill. Intercom är ju bra. Då har ni pratat klart när ni är framme och kan ägna resten av kvällen åt att scrolla i era telefoner. Inga scrollar så mycket i sina telefoner som svenskar. Kolla så får ni se.
Allt ni kan köpa hemma kan ni också köpa på resan. Nähe? Jo. Fast att göra en packlista är bra. Sen bockar ni av den. Och sparar den till nästa(?) gång.
Betalkort. Nu är ni ju två så ni har redan två kort. Telefonnummer för att spärra kort eller loggar man bara in på banken?
Nu ska ni inte campa men jag skulle checka in på en obemannad camping. Den automaten ville ha hela kortet (som gamla bankomater). Jag vägrade släppa mitt kort. Har bara ett. Om det inte kommer ut så är jag körd och måste sälja min kropp för att komma hem. Så jag campade utan att betala.
Ett rätt värdelöst tips är om mediciner. Ta med recept och originalförpackningar. Tullen kan beslagta medicinen. Risken att bli stoppad i tullen är nära noll.
Man behöver pass till Gibraltar. Annars räcker internationellt id-kort. Går fort att få. Har aldrig behövt visa.
Fast en camping i Rom ville ha mitt pass. Så uppdaterade var dom.
OT i hotell-tråden: varken campingen i Drammen eller Trysil ville ha namn, telefonnummer eller nationalitet än mindre en lapp att sätta på tältet. Andra vill att man ska plita ner namn och nummer mm. Vem fan skriver med penna nu för tiden.
Hotell kan ju också vilja ha en massa uppgifter medan det rinner regnvatten om kläder och packning.
Vad heter ”Ge mig det jäkla nyckelkortet någon gång!” på tyska och franska?
Nu måste ni skapa en tråd här så vi kan följa er resa och se vad ni köpte för hoj.
Om man inte vet om nya beghojen drar olja så håll koll på oljeförbrukningen och ha i alla fall med en skvätt. Om oljetryckslampan tänds är det kört. Om om oljenivålampan tänds måste du fylla på. Kolla vad lampan betyder.
Bra tips redan om att byta bromsvätska. Gör det. Utan bakbroms i Stelviopasset…
Likaså att välja bort motorvägarna för de mindre vägarna. Det kan bli rätt trist, fult och enahanda i platta landskap. Det där märker ni själva. Betalmotorvägar kostar en del även för hoj. I Österrike betalar man i en automat vid gränsen. Du anger regnr och antal dagar. Glöm inte att betala.
I Italien fotar fartkameror bakifrån. Böterna skickas hem. Betala i tid annars blir det dyrare. Betalar du inte alls så kan du få problem om du åker tillbaka med samma hoj.
Detta är min Kawa z750 LTD. Storebrorsan till 400 LTD med ett annat styre än original. Bangar inte för dagsetapper på 80 mil. Eller Stockholm-Trondheim-Stockholm på två dagar. 160 mil.
Såg ni tjejen från Norrland som cyklade ensam jorden runt? Även genom Iran, Irak och en massa länder jag inte en vågar besöka. Jag bävade för att åka genom Polen.
Eller den nederländska 15-åriga tjejen som seglade över till England själv? Och som några år senare seglade jorden runt själv.
Allt är redan bekvämt idag. Folk är otroligt bortskämda fast de vet inte om det. De gör ju som alla andra. Ni vet inte vad umbäranden betyder.
I år, 14 juli är det 40 år sedan jag och min kompis fastnade i nationaldagsfirandet i Frankrike utan kontanter. Vi fick betala campingen i efterskott. Bankerna var stängda såklart. Ingen ville lösa in några jäkla resecheckar. Vi hade pengar till en öl var.
Låt det sjunka in.
2019 tog inte alla tyska mackar kort. Jag hade kort men inga euro. Macken hade en bankomat. Tipset är att ha kontanter också.
Jag har aldrig behövt betala soppa med kontanter sedan den gången.
OT igen. På de två mackarna jag tankade i Polen så gick personal inne på macken med kortläsare smidigt då jag hade brådis och ville inte stå i kö. Nu blippar man kortet vid pumpen överallt i den civiliserade delen av Europa. Tror jag.
Ett ganska bra tips, om man t ex bor i Nynäshamn, är färjan från Gdansk. Den avgår kl 18. En bra tid. Framme i Nynäs kl 12.
Då pallar man att åka ända hem även om man bor i Stockholm.
Min 1000-milatripp alldeles ensam. 2019.
Ja min packning har krympt sedan dess.