Tissot Australian Grand Prix

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Utan att ha dragit några tydliga fördelar av förloppet så diskvalificerar man mästerskapsledaren och stjäl minst 20 poäng från honom i slutet av mästerskapet! Var är proportionerna i det straffet, i förhållande till vad som hände? Deras agerande är ju fan beklämmande och direkt osportsligt.

Låt grabbarna göra upp på banan för helvete.

Håller helt med. Hade han kommit ut framför Lor efter bytet, fine, ge honom samma straff som Ped fick.
Hade han kört omkull för att han körde för länge på däcken hade det varit hans eget problem! Hade han tagit med sig någon annan, ja dra av 10p eller nått.
Men svartflagg är bara löjligt i det här fallet. Sånt jävla offerlöst brott som begicks, ingen led och ingen som tjänade på det. :va
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5909096 skrev:
Angående incidenten mellan Lorenzo och Marquez håller jag med Lorenzo om att det var ett 50/50 ansvar för det som inträffade. Marquez såg Lorenzo och ville självklart hinna före samtidigt som Lorenzo bromsade lite senare för att inte släppa förbi Marquez. Hade det blivit en krasch tycker jag ändå att Marquez skulle ha bestraffats. Den som är på banan har företräde.
Kikade på det igen, det syns tydligt att Marquez tittar uppåt start/mål när JL och DP kommer över krönet, han vet alltså att de kommer. MM går in mot race-linjen när JL är under inbromsning, den lilla stund JL hinner ta beslut där är det nog lätt att bromsa på sig, han vill så klart inte bli fast bakom MM i det läget och ska inte behöva det heller iom fartövertaget. Visserligen lämnar MM plats innanför men det kan ju inte JL och DP veta. Kanske bromsar de mindre för att kunna runda på utsidan?

Jag tror helt enkelt att MM provade en liten rövare, som inte gick hem. Hur är det med hans arm?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Colin har gett sig in i debatten på Twitter :D :

Colin Edwards ‏@texastornado5 1h
Not happy with the @marcmarquez93 decision ? First time running this scenario & disqualified ? We r not mathematicians...let us race & F off

Mer i konversationen:
@texastornado5 @marcmarquez93 Hi Colin, pretty please, can u explain your thoughts on Marquez decision. Me not understand

Colin Edwards ‏@texastornado5 29m
@_Meak @marcmarquez93 Basically in short.....it's bullshit ? Does that work for ya? ?
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Håller helt med. Hade han kommit ut framför Lor efter bytet, fine, ge honom samma straff som Ped fick.
Hade han kört omkull för att han körde för länge på däcken hade det varit hans eget problem! Hade han tagit med sig någon annan, ja dra av 10p eller nått.
Men svartflagg är bara löjligt i det här fallet. Sånt jävla offerlöst brott som begicks, ingen led och ingen som tjänade på det. :va
De kan ju inte ändra reglerna under pågående lopp heller. Gav man beskedet innan loppet om att max tio varv på ett set däck annars svartflagg så gäller det alla tävlande. Reglerna syftade till förarnas säkerhet och ge alla samma förutsättningar. Inte till att öppna upp ett däckstrategispel likt det i F1.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vad gäller underhållning-drama så får det här loppet 10 av 10 stjärnor.
Ang rätt och fel så hade det blivit fel hur dom än hade gjort givet dom förutsättningarna som fanns.
What comes around goes around och det var dags för MM att smaka på backflyt.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Matthew Birt ‏@birtymotogp
So Marquez admitted he didn't know disqualification was penalty for not entering pits at end of lap 9 or 10.

HRC verkar ha lite att jobba med internt på den sidan för det verkar inte varit solklart..
Precis.. Fast Nakamoto var onekligen svårflirtad! I stridens hetta var människan högröd i sitt ansikte och andra Repsol människor fick hålla honom tillbaka då en MGP Officials representant var vid Repsol:s pit lain box för att informera att MM kommer/hade svartflaggats.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Katastrof från Bridgestone. :crash
Regler är till för alla, bryter man dom skall man straffas.
Otroligt klantigt av MM&Co! :3freak

Lik förbannat är det j@vligt trist att grabbarna inte får köra om det. :(
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lik förbannat är det j@vligt trist att grabbarna inte får köra om det. :(
Fast det fick dom ju. Vad jag såg så körde de 19 varv och den som var först i mål vann. Det är väl att köra om det? Fattar inte den där kommentaren som dyker upp emellanåt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
När man ser det där så förstår man varför de inte fick köra mer än tio varv. :brinnerup
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast det fick dom ju. Vad jag såg så körde de 19 varv och den som var först i mål vann. Det är väl att köra om det? Fattar inte den där kommentaren som dyker upp emellanåt.

I loppet jag såg fick MM svartflagg och körde in i depån.
Dvs han fick INTE köra om det.
Han bröt mot reglerna och fick sitt straff. Helt OK.
Men han fick INTE köra om det.
Nån i hans team gjorde ett ofantligt misstag så MM INTE fick köra om det.
Att det skall vara så svårt att förstå. :va

Så återigen för er som inte förstår: Synd att dom inte får köra om det!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Nej, det inlägget tog upp "tvåtaktarnas obefintliga motorbroms" i kombination med en bakgrund i superbike-racing som anledning till att Doohan (m.fl.) använde sig av bakbromsen ö.h.t. medans andra förare med tvåtaktsbakgrund inte gjorde det.

Det var inte bara "ett" inlägg, läs sen i länken från "wikipedia".

/KentW
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Marques däck efter bytet:

View attachment 393619

...mao hade Bridgestone koll på läget gällande bantningen från 26 till 19 varv.

Trist slut på en race helg. Skit att det blev svartflagg för den där lilla fadäsen men när man ser däcket förstår man varför de satta gränsen på 10varv...Jaja MM tar det nog ändå i slutet men det blir helt plötsligt mycket mer spännande! Hoppas bara hans arm är okej som kommentatorerna tjatade om.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag är lite sen in i debatten,,ber om ursäkt om det blir dubbelt....Pedrosa fick en placering i straff!!Lorentzo vinner är ju solklart,,Pedrosa kör i mål som andra cykel vilket i min matte med +en placering i straff 3a.Rossi bör ju då bli 2a..??????
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är lite sen in i debatten,,ber om ursäkt om det blir dubbelt....Pedrosa fick en placering i straff!!Lorentzo vinner är ju solklart,,Pedrosa kör i mål som andra cykel vilket i min matte med +en placering i straff 3a.Rossi bör ju då bli 2a..??????

Pedrosas straff var att släppa förbi en annan förare.
Han släppte förbi MM och sedan var straffet avverkat.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Marques däck efter bytet:

View attachment 393619

...mao hade Bridgestone koll på läget gällande bantningen från 26 till 19 varv.
Jag tycker inte att den bilden bevisar att Bridgestone hade koll på läget.
Till att börja med, är det fastslaget att de där skadorna uppkom under det 11'e varvet? Dessutom, om ett däck ser ut så där efter 11 varv tycker jag att Bridgestone valde en mycket knapp säkerhetsmarginal när man tvingade alla förare att köra 10 varv med en uppsättning däck.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I loppet jag såg fick MM svartflagg och körde in i depån.
Dvs han fick INTE köra om det.
Han bröt mot reglerna och fick sitt straff. Helt OK.
Men han fick INTE köra om det.
Nån i hans team gjorde ett ofantligt misstag så MM INTE fick köra om det.
Att det skall vara så svårt att förstå. :va

Så återigen för er som inte förstår: Synd att dom inte får köra om det!
I all sport måste man hålla sig inom reglerna. Det gjorde inte Marquez och diskvalificerade sig själv från racet. Han hade precis samma förutsättningar som alla andra att köra om det men de sjabblade bort den. Tough luck men han fick de facto köra om det precis lika mycket som alla andra. :fakta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grattis till Aleix Espargaro som redan nu koras bästa CRT-förare! :Bugar
Missade nästan det mitt i all annan röra.
Ska bli riktigt kul att se vad han kan göra nästa säsong! :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top