Tissot Australian Grand Prix

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Fy fan vilken jävla skit säger jag bara. Repsol's förklaring är ointressant, det var klantigt men shit happens och människor kan göra misstag.

Det stora problemet i denna soppa är att Bridgestone inte kan leverera däck som håller ett helt race. Inte ens ett halvt uppenbarligen! Det är inte professionellt.

Hur detta sedan hanterades av Dorna/MotoGP liknar mest ett stort skämt. Man måste alltså köra minst 9 varv med dessa däck, men under inga som helst omständigheter 11 varv. När detta på grund av ett misstag sedan sker under racet, hur hanterar Alonso och de andra tomtarna i Race Direction det? Utan att ha äventyrat sin egen säkerhet eller några andra förares dito, och utan att ha dragit några tydliga fördelar av förloppet så diskvalificerar man mästerskapsledaren och stjäl minst 20 poäng från honom i slutet av mästerskapet! Var är proportionerna i det straffet, i förhållande till vad som hände? Deras agerande är ju fan beklämmande och direkt osportsligt.

Låt grabbarna göra upp på banan för helvete. Jävla clowner. :zpy
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ibland när jag är på mitt mest konspiratoriska humör funderar jag på om någon sitter och skriver manus till det hela. Det är ju en fantastisk kassako för Dorna om den spanska striden inte avgörs förrän i Spanien. Men så ka det väl inte vara? Eller...?

Eller att HRC (the evil empire) ville se det avgöras på Motegi, såg att Marquez skulle ro hem det här så man fick honom diskad och skruvade lite med Pedrosas andrahoj i samband med att man kollade momentet på motorfästet så att han inte skulle slå Lorenzo? :)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vem hade racelinjen på Sepang när det klagades om att nästan bli avtryckt av banan av han på innerspår? Eller gäller specifika regler vid depåutfarter?
Det är skillna dom man fightas om samma linje under ett race och om man kommer ut från depån under ett race, bara fartskillnaden mellan dem på PI indikerar ju vem som har ansvaret.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fy fan vilken jävla skit säger jag bara. Repsol's förklaring är ointressant, det var klantigt men shit happens och människor kan göra misstag.

Det stora problemet i denna soppa är att Bridgestone inte kan leverera däck som håller ett helt race. Inte ens ett halvt uppenbarligen! Det är inte professionellt.

Hur detta sedan hanterades av Dorna/MotoGP liknar mest ett stort skämt. Man måste alltså köra minst 9 varv med dessa däck, men under inga som helst omständigheter 11 varv. När detta på grund av ett misstag sedan sker under racet, hur hanterar Alonso och de andra tomtarna i Race Direction det? Utan att ha äventyrat sin egen säkerhet eller några andra förares dito, och utan att ha dragit några tydliga fördelar av förloppet så diskvalificerar man mästerskapsledaren och stjäl minst 20 poäng från honom i slutet av mästerskapet! Var är proportionerna i det straffet, i förhållande till vad som hände? Deras agerande är ju fan beklämmande och direkt osportsligt.

Låt grabbarna göra upp på banan för helvete. Jävla clowner. :zpy
Fast det är inte alls orimligt eftersom instruktionen var att de under inga omständigheter fick köra med än tio varv med däcken.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Enligt Marc verkar det inte ha varit riktigt hela Repsol-teamet, även om han använder den termen så består ju inte teamet av tre-fyra personer antar jag, som fattade beslutet; "It was the whole team so you can't blame one person. We made the plan together with three or four guys."

http://www.crash.net/motogp/news/197261/1/marc_marquez_explains_phillip_island_black_flag.html


Lorenzo erkänner att han gjorde en Bautista för att bättra på depåstoppen; After the warm-up we changed strategy. I watched my [bike swap] on the video and also Marc's. He was really smart. They had the fastest possible way. We were slow, losing almost two seconds to them. So I tried to copy his style. I practiced before the race and improved a lot.

http://www.crash.net/motogp/news/197258/1/lorenzo_crazy_race_transforms_title_chances.html
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det blir MM93-tröja idag. Passande nog är den svart, dagen till ära.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Måste säga att hojbytet Lorenzo gjorde var i världsklass när han utnyttjade momentet vid inbromsningen för att komma av hojen snabbt och inom en sekund var han iväg på andra hojen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja, jösses vilket fiasko det blev för Bridgestone och Race Direction :3freak

Otroligt surt för Marquez som bara följde de instruktioner han fick på tavlan.

Angående incidenten mellan Lorenzo och Marquez håller jag med Lorenzo om att det var ett 50/50 ansvar för det som inträffade. Marquez såg Lorenzo och ville självklart hinna före samtidigt som Lorenzo bromsade lite senare för att inte släppa förbi Marquez. Hade det blivit en krasch tycker jag ändå att Marquez skulle ha bestraffats. Den som är på banan har företräde.

Grymt imponerade av två förare i dag: Lorenzo och Pol Espargaro! :)
Båda hade kniven mot strupen och levererade under otroligt press!

Ser fram emot Motegi!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag kan tycka att det konstigaste var att Marquez fick ett så hårt straff som svartflagg. Han kan ju inte ha haft någon enorm fördel av att stanna ute ett extra varv på sina gamla däck.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Måste säga att hojbytet Lorenzo gjorde var i världsklass när han utnyttjade momentet vid inbromsningen för att komma av hojen snabbt och inom en sekund var han iväg på andra hojen.

Känns nog som att Lorenzo är den mest komplette föraren i serien i år. Han gör aldrig, eller iaf väldigt sällan, några misstag. T om nu när det blev hojbyte så lyckas han optimera det. MM är givetvis duktig, och tar säkert över den tronen om någon säsong, men hittils känns det som att han är mer "på gränsen" och lite som Stoner var inne på i intervjun kanske "borde" ha råkat ut för fler skador om det inte vore för ren tur.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag kan tycka att det konstigaste var att Marquez fick ett så hårt straff som svartflagg. Han kan ju inte ha haft någon enorm fördel av att stanna ute ett extra varv på sina gamla däck.
Enligt Mathew Birt på MCN hade alla förare och team fått information om att det var omedelbar svartflagg om de inte bytte hoj/däck inom stipulerad tid. Det var ju tre som fick svartflagg så de visste om de möjliga konsekvenserna,
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Helt annan orsak än vad då? Vad vi tidigare konstaterat är just att det var en skada som tvinga fram den innovativa tumbrom lösningen. Du redovisar mer info vilket i sig är intressant, men att det skulle vara en helt annan orsak än vad tråden tidigare tagit upp är svårt att finna.

Sorry!
"Glömde" att hänvisa till ett par inlägg som tog upp "tvåtaktarnas obefintliga motorbroms" som orsak till att Doohan började använda tumbromsen.

Lovar att bättra mig!

/KentW
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Måste säga att hojbytet Lorenzo gjorde var i världsklass när han utnyttjade momentet vid inbromsningen för att komma av hojen snabbt och inom en sekund var han iväg på andra hojen.

Som han enligt egen uppgift kopierade från Marquez :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Värre debakel har hänt.
Så här såg startuppställningen i F1 på Indy ut 2005 efter att Michelin konstaterat att deras däck inte klarade påfrestningarna i den bankade kurvan.
En kompis till mig hade det tveksamma nöjet att avnjuta tillställningen från läktaren.

View attachment 393612

Ironiskt nog var det ju Bridgestone som hade däck som höll den dagen.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Enligt Mathew Birt på MCN hade alla förare och team fått information om att det var omedelbar svartflagg om de inte bytte hoj/däck inom stipulerad tid. Det var ju tre som fick svartflagg så de visste om de möjliga konsekvenserna,

OK, inte riktigt så konstigt då kanske.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Skandal!!

Synd att VM kanske avgörs pga. Bridgestones undermåliga däck.. Men samtidigt så spelade alla med samma reglernoch jag är inte förvånad över att det var just Marquez som klantade till det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Matthew Birt ‏@birtymotogp
So Marquez admitted he didn't know disqualification was penalty for not entering pits at end of lap 9 or 10.

HRC verkar ha lite att jobba med internt på den sidan för det verkar inte varit solklart..
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det var bättre förr....

http://stephenenglish.ie/2013/10/19/no-alternative-to-flag-to-flag-for-race-direction/

"That Bridgestone hadn’t tested at Philip Island came under fire from many within the paddock and that this situation had happened as a direct result. Many cited cost cutting as the reason for the lack of testing but even in an era where there was no cost restrictions it was still common practice for World Championships to race at resurfaced tracks with no prior testing."

Men förr så var det inga däcksbegränsningar. Det fanns mer än två gummiblandningar att välja på, och säkerligen flera stommar. Dessutom behövde man inte välja däck innan man kört en meter på banan. Och skulle tillverkaren mot förmodan tagit med ett däck som inte passar temperaturen/banunderlaget så kunde de (och gjorde) flyga in andra uppsättningar över natten.
Behoven att testa i förväg är inte lika stora då.

Sorry!
"Glömde" att hänvisa till ett par inlägg som tog upp "tvåtaktarnas obefintliga motorbroms" som orsak till att Doohan började använda tumbromsen.

Nej, det inlägget tog upp "tvåtaktarnas obefintliga motorbroms" i kombination med en bakgrund i superbike-racing som anledning till att Doohan (m.fl.) använde sig av bakbromsen ö.h.t. medans andra förare med tvåtaktsbakgrund inte gjorde det.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top