Tissot Australian Grand Prix

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vilken jävla soppa!

Att däcken tar slut när man kör race jättefort är väl ingen nyhet.
Det är ju en del i racingen att se till att materialet räcker alla varven!
Inget tävlingsledningen ska lägga sig i!

Tycker tävlingen blev ännu farligare med tanke på Marquez och Lorenzos sammanstötning.
Marques linje var helt rätt.
Heldragna linjen var slut och det är race, inte bandagskörning!
Lorenzo bromsade sent och kom ut långt för att inte tappa placeringen mot Marquez.
Klart det kommer bli incidenter.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Du har redan svarat på det själv, inlägg #192
Att de inte hade bra däck var ju känt innan racet.

Just Rossi själv är också en av huvudpersonerna i varför MotoGP har enhetsdäck. Dels genom att se till att han hade speciella kvaldäck till sig själv, men också genom att den andra leverantören troligen inte tyckte det var värt PR:en att vara kvar när deras fix-stjärna gjorde allt för att få däck ifrån den andra leverantören.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tycker tävlingen blev ännu farligare med tanke på Marquez och Lorenzos sammanstötning.
Marques linje var helt rätt.
Heldragna linjen var slut och det är race, inte bandagskörning!
Lorenzo bromsade sent och kom ut långt för att inte tappa placeringen mot Marquez.
Klart det kommer bli incidenter.
Marquez linje var helt fel! Han skulle inte varit där i den hastigheten på det varvet om han kört enligt reglerna ;-)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Blev inte peddo av med en placering:confused:

Tyckte de sa att den togs under rejset, möjligen när han släppte upp Marquez efter hojbytet?

Ja, det var inget roligt race - flag to flag är väl inget att säga om men kanske för snävt utrymme för bytena? Samtidigt förstår jag i viss mån att man vill begränsa varven då depåutfart kan orsaka incidenter... Får hoppas på riktig rejsing på Motegi i stället!
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Att de inte hade bra däck var ju känt innan racet.

Just Rossi själv är också en av huvudpersonerna i varför MotoGP har enhetsdäck. Dels genom att se till att han hade speciella kvaldäck till sig själv, men också genom att den andra leverantören troligen inte tyckte det var värt PR:en att vara kvar när deras fix-stjärna gjorde allt för att få däck ifrån den andra leverantören.

Det var inte däcken jag syftade på.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Att inte ha däck som håller är beige. Dock så var reglerna satta innan och MM gör bort sig helt själv

Jo, "satta innan", men typ en halvtimme innan racet! Igår kväll hette det 26 varv och max 14 på däcken. På morgonen hette det 19 varv och max 10 på däcken. Hur ska förarna kunna förväntas vara redo och ha alla regler som rinnande vatten i huvudet när det ändras hela tiden?

Jag ger mig fan på att Marquez inte visste att 11 varv på däcken bestraffades med svart flagg.
Igår kväll var säkert straffet för att lägga för många varv på däcken en ride through eller placeringsstraff.
Och säkert typ 2 minuter innan racet ändrar Dorna till svart flagg. Lätt för förarna att hålla koll på. Not.

Känns som att man skulle vilja uppmana hela världens MGP-publik att bojkotta nästa race, inte bara för svart-flaggen utan hela arrangemanget. Men samtidigt vill jag ju inte missa upplösningen.
Men om det visar sig efter Valencia att det var just här i Phillip Island som Marquez förlorade titeln, då hoppas jag Dorna-ledningen drunknar i ett hav av feberkräk.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vilken soppa...

Marq gör fel... går ut trots mkt lägre fart. Bautista (o kryckan) lägger sig än en gång och vågar inte försöka ta sig om :zpy
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tyckte Lorenzo sa under presskonferensen att han gick för snabbt in i första kurvan och därför driftade ut så han tyckte inte det var Marquez fel att de stötte ihop. Eller så försöker han bara samla charmpoäng genom att framstå som storsint när han inte har något att förlora på det.

Eller så är jag bara jävligt bitter efter en av de bittrare erfarenheterna i samband med racing jag upplevt. Hittills.

Kan man protestera mot Dorna på något sätt? Är det skicka email och skriva omogna saker på deras Facebook som gäller?
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vore det inte ganska bra om någon däcktillverkare gjort hemläxan och kunde leverera en fungerande produkt? Även om någon ovärdig outsider skulle vinna ett race eller två?
Det var bättre förr....

http://stephenenglish.ie/2013/10/19/no-alternative-to-flag-to-flag-for-race-direction/

"That Bridgestone hadn’t tested at Philip Island came under fire from many within the paddock and that this situation had happened as a direct result. Many cited cost cutting as the reason for the lack of testing but even in an era where there was no cost restrictions it was still common practice for World Championships to race at resurfaced tracks with no prior testing."
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Enligt Viasat var det MM som gjorde missen, INTE depåpersonalen.

Suppo har gått ut med att det inte var Marc´s fel utan att personalen hade räknat med att det skulle vara 10:de varvet eftersom dom inte korsade mållinjen innan dom gjorde bytet.
 

Smagatusk

Guest
Efter detta spektaklet är nog Stoner än mer säker i sitt val.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det var bättre förr....

http://stephenenglish.ie/2013/10/19/no-alternative-to-flag-to-flag-for-race-direction/

"That Bridgestone hadn’t tested at Philip Island came under fire from many within the paddock and that this situation had happened as a direct result. Many cited cost cutting as the reason for the lack of testing but even in an era where there was no cost restrictions it was still common practice for World Championships to race at resurfaced tracks with no prior testing."

Man kanske hade bättre koll då med tanke på att man sedan åtminstone 2000 aldrig haft sådana problem med däcken att de hårdaste blandningarna håller max tio varv, i alla fal inte vad jag kommer ihåg. Att man dessutom redan fått varningstecken när andra serier tydligen haft problem tidigare i år gör det ju bara pinsamt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Suppo har gått ut med att det inte var Marc´s fel utan att personalen hade räknat med att det skulle vara 10:de varvet eftersom dom inte korsade mållinjen innan dom gjorde bytet.

Någon i RD eller Dorna som började svettas en aning när de påpekade det? :) Eller framgår det tydligt av reglerna att mållinjen räknas annorlunda när man går in i depån?

I pressreleasen stod det såhär; "2. Every rider will be required to enter the pits and change to his second machine with fresh tyres at least once during the race. In normal circumstances this means that the rider must change machine only at the end of lap 9 or lap 10."

Det pinsamma för HRC är väl att i endera fallet bytte antingen MM för sent eller DP för tidigt. Hur som, vilken jävulskt monumental fuckup av HRC om det är så och de inte kollade reglerna innan.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jo, "satta innan", men typ en halvtimme innan racet! Igår kväll hette det 26 varv och max 14 på däcken. På morgonen hette det 19 varv och max 10 på däcken. Hur ska förarna kunna förväntas vara redo och ha alla regler som rinnande vatten i huvudet när det ändras hela tiden?

Jag ger mig fan på att Marquez inte visste att 11 varv på däcken bestraffades med svart flagg.
Igår kväll var säkert straffet för att lägga för många varv på däcken en ride through eller placeringsstraff.
Och säkert typ 2 minuter innan racet ändrar Dorna till svart flagg. Lätt för förarna att hålla koll på. Not.
För någon som har kapaciteten att vinna MotoGP-VM så är det nog inte så svårt att ta in information av typen "Det blir 19 varv, inte 26". Om han var osäker på vad som skulle hända vid ett ignorerat depå-stopp, så fanns det säkert möjligheter att fråga.... Tror du verkligen det hade någon betydelse vilken bestraffning som var aktuell av svart-flagg, ride-trough eller placeringsdropp när MM "tog" beslutet att köra ett elfte varv?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
För någon som har kapaciteten att vinna MotoGP-VM så är det nog inte så svårt att ta in information av typen "Det blir 19 varv, inte 26". Om han var osäker på vad som skulle hända vid ett ignorerat depå-stopp, så fanns det säkert möjligheter att fråga.... Tror du verkligen det hade någon betydelse vilken bestraffning som var aktuell av svart-flagg, ride-trough eller placeringsdropp när MM "tog" beslutet att köra ett elfte varv?

Se Axxexs kommentar ovan...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det pinsamma för HRC är väl att i endera fallet bytte antingen MM för sent eller DP för tidigt. Hur som, vilken jävulskt monumental fuckup av HRC om det är så och de inte kollade reglerna innan.
Klart intressant, eller hade DP och MM depåbox vars en sida om startlinjen? :rolleyes:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Klart intressant, eller hade DP och MM depåbox vars en sida om startlinjen? :rolleyes:

Det vore ju väldigt konspiratoriskt men det beror ju på hur de exakta reglerna är formulerade, i pressreleasen står det ju "at the end of" och bytte han på andra sidan mållinjen blir det ju i början på varvet :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vilket skämt.
Som påpekas ovan låter HRCs förklaring som efterhandskonstruktion eftersom med den taktiken så gick antingen Dani in för tidigt eller Marquez för sent. De vill så klart inte hänga ut Marc men man undrar ju om de inte pratat internt i teamet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det vore ju väldigt konspiratoriskt men det beror ju på hur de exakta reglerna är formulerade, i pressreleasen står det ju "at the end of" och bytte han på andra sidan mållinjen blir det ju i början på varvet :)
Fast då gjorde ju Marcs team fel, om inte som FireSalle skriver det råkar vara så att deras boaxr låg precis på var sin sida om startlinjen. Dessutom en väldigt riskabel taktik om du inte kollat det med RD innan.
Det rimliga är ju att hela depån räknas lika för alla oavsett var depåboxen är, dvs. mellan linjerna för hastighetsbegränsingarna.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top