Tissot Australian Grand Prix

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Vore det inte ganska bra om någon däcktillverkare gjort hemläxan och kunde leverera en fungerande produkt? Även om någon ovärdig outsider skulle vinna ett race eller två?

Central detaljstyrning och monopolism var huvudpunkter i Sovjetunionens ideologi men alla borde nu kunna se att detta förhållningssätt inte var effektivt vad gäller att driva teknikutveckling. Vän av ordning påpekar då att ryssarnas rymd- och militärindustri levererade högkvalitativ teknik - och det gjorde de ju men varför, till vilket pris och på bekostnad av vad annat? Mc-racing lirar definitivt inte i den ligan.

Förstå att jag inte är ute efter att kritisera eller käfta med folk här bara på kul. Jag älskar motorcykelracing i tron att dess främsta syfte är att funka som ett laboratorium där bra konstruktörer testar sina idéer mot andras.
Har man minsta sympati för sådana tankar inser man att DORNA & Co är helt fel ute. Tycker man däremot att de främst ska hjälpa stora tillverkare att sälja mer är man förstås ganska nöjd med sakernas tillstånd.
Jag medger att jag förut helt var emot enhetsdäck, men för mig har det bevisat sig i racing då jag kommit på att jag inte är intresserad av att se däckstillverkarna tävla mot varandra. Det är inte någon viktig komponent för mig när det gäller att tävla om vem/vilka som är bäst på att sy ihop ett paket. Däck är för mig lite jämförbart med bränslet, inte alls i samma division som chassi och motor och långt långt ifrån föraren i de parametrar som jag anser ska vara avgörande i VM.

Jag har svårt att relatera till din politiska koppling kring det här, jag är generellt oinsatt och ointresserad. Men Dorna är inte kommunister, det är jag säker på.

Vidare tycker jag det är billigt att slänga in "Dorna, racingens nemesis" så fort något inte fungerar. Modern racing har många fel och brister, men allt kan inte skyllas på organisationen som driver MotoGP. Jag hade själv gärna sett racing där pengar och marknadsföring inte var så viktigt. Det finns också mängder med sådan racing runt om i världen. Tyvärr inte särskilt tillgängligt och de bästa förarna kör inte heller i dessa events.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ja, det var efter kraschen på Assen som Doohan började med den, men jag har ju för mig att det var fler än de som provade.

Om jag hade tänkt lite längre innan jag postade förra inlägget, hade jag kommit på att tumbromsen mycket berodde på tvitaktarnas obefintliga motorbroms.

Mjo, beror nog mycket på personlig körstil också. Schwantz använde aldrig bakbromsen enligt egen utsago, obefintlig motorbroms till trots.

Många som kom från superbike-racing direkt till 500cc (Doohan, Crafar m.fl.) var nog vana med motorbromsen och hade körstilen anpassad för det. Att använda och lita på motorbromsen är ju en stor del i vad Simon Crafar lär ut i sin video/bok.

Skulle vara kul och se skillnaden i telemetri på de som gick 125-250-500-vägen och de som kom från 4-taktsracing till 500cc...
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nu var det ju en helt annan orsak som var bakgrunden till att Doohan började med "tumbroms".
Nämligen olyckan där han skadade höger ben så illa att det var på väg att amputera det under knät.
Men tack vare att doktor Costa "skar upp" hans vänstra ben och sydde ihop det med det högra så lyckades han med att få igång läkningen av skadorna på det högra benet och Doohan kunde göra comeback.
Men då var han så svag i det högra benet att han använde krykor för att ta sig fram till hojen och klarade inte heller av att bromsa med den högra foten.
Det var då som han teknikerna "skapade" tumbromsen som sattes på vänstra styret och efter det så använde några till i MotoGP också tumbroms, bla. Rossi under en tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mick_Doohan
"He made his Grand Prix debut for Honda on a 500 cc two-stroke motorcycle in 1989. Late in the 1990 season Doohan claimed his first victory at the Hungarian Grand Prix on his way to third in the championship. In 1991, he was paired with Wayne Gardner on a Honda RVF750 superbike and won the Suzuka 8 Hours endurance race. Doohan competed successfully throughout the early 1990s and appeared to be on his way to winning his first world championship when he was seriously injured in a practice crash before the 1992 Dutch TT. He suffered permanent and serious damage to his right leg due to medical complications and, at one stage, risked amputation of the leg. At the time, Doohan was 65 points in the lead of the championship, but could not compete for eight weeks after the crash. After an arduous recovery, Doohan returned to racing for the final two races but could not prevent Yamaha rider Wayne Rainey from winning his third consecutive title (by four points from Doohan). In 1993 he struggled with the healing of his leg and the ability to race the Honda at elite level, stating later that in that year it was all he could do to just keep his ride at Honda. It was also during this time he switched to a left thumb-operated rear brake, as his right foot is no longer able to perform this function./KentW
 
Last edited:

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Har de strypt effekten på Lorres hoj eller varför har Tjock-Rossi alltid högre toppfart?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu var det ju en helt annan orsak som var bakgrunden till att Doohan började med "tumbroms".

Helt annan orsak än vad då? Vad vi tidigare konstaterat är just att det var en skada som tvinga fram den innovativa tumbrom lösningen. Du redovisar mer info vilket i sig är intressant, men att det skulle vara en helt annan orsak än vad tråden tidigare tagit upp är svårt att finna.

Förövrigt såg ju Marquez (tror det va 2:a) hojbyte på WUP:en inövat o proffsigt ut. Fast undrar vad MGP officeren talade med Repsol teamet om direkt efteråt? Kan de menat att Marquez körde vårdslöst i pit lane eller?? Det såg onekligen lite uppjagat ut!
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har inte hängt med riktigt så kan ngn fylla i mig!

När bestämdes det att det ska bli ett obligatoriskt hojbyte på P I samt varför:confused:
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
rj8t.jpg
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Formationskörning, tre och tre:D
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det var nära, tror nog dorna skippar fler sådana här experiment. Kunde slutat illa:näsblod

Vad händer med MM nu när dom verkar ha misssat hojbytet i tid:confused:
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
CircusGP

Snyggt att lägga början på 60-sträckan i depån i utgången av en kurva...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top