Tissot Australian Grand Prix

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men, handen på hjärtat, hur mycket omkörningar är det i MGP då?
Nu för tiden snabbspolar man sig igenom loppen för att man inte ska somna.
Den enda riktiga racingen är Moto3 loppen, enligt min mening.
För ledningen i ett race? Betydligt fler än i F1 även om jag så klart skulle vilja se ännu fler.

Moto3 är inte riktigt min påse. Får inte ut något av att se pojkar på 40 kilo slipstreama varandra överallt på något som låter som en hyrcart. Tur att smaken är som baken! :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tycker det är lite intressant att man baserat på säkerhetsrisken att köra med de däck som finns väljer det mest riskfyllda av de tre möjliga lösningar som man kunde valt.
Ett kortat race, två kortare race med sammanslagen tid eller halva poäng för varje halva samt den lösning man valt med flag to flag.
Kontentan blir ju nu att man för att inte riskera krascher eller skador väljer den minst säkra varianten till racet. :3freak
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tycker det är lite intressant att man baserat på säkerhetsrisken att köra med de däck som finns väljer det mest riskfyllda av de tre möjliga lösningar som man kunde valt.
Ett kortat race, två kortare race med sammanslagen tid eller halva poäng för varje halva samt den lösning man valt med flag to flag.
Kontentan blir ju nu att man för att inte riskera krascher eller skador väljer den minst säkra varianten till racet. :3freak
Man väljer det alternativ som gör sig bäst på TV och som får ungefär samma totaltid. Säkerhet, my ass!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tycker det är lite intressant att man baserat på säkerhetsrisken att köra med de däck som finns väljer det mest riskfyllda av de tre möjliga lösningar som man kunde valt.
Ett kortat race, två kortare race med sammanslagen tid eller halva poäng för varje halva samt den lösning man valt med flag to flag.
Kontentan blir ju nu att man för att inte riskera krascher eller skador väljer den minst säkra varianten till racet. :3freak

Men mest publikfriande varianten (kör man bara ett och kortare race blir väl sponsorerna vansinniga...) plus att man håller tv-tiderna, något som blivit svårt med två kortare race?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5908700 skrev:
Man väljer det alternativ som gör sig bäst på TV och som får ungefär samma totaltid. Säkerhet, my ass!

Men mest publikfriande varianten (kör man bara ett och kortare race blir väl sponsorerna vansinniga...) plus att man håller tv-tiderna, något som blivit svårt med två kortare race?
Så är det ju så klart men det är ju fr att man inte kan garantera säkerheten på däcken under ett normalt race och på grund av säkerhetsrisken så byter man format till ett som faktiskt innebär jävligt stora risker. Det är lite bakvänt när motiveringen i den officiella pressreleasen lyder.

It has therefore been decided to make the following changes to the MotoGP™ class race in the interests of safety:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5908550 skrev:
Man sitter som på nålar! :D

Hur många omkörningar för placeringar gjorde Vettel när han vann sist? 0?

Spanska öppna dräller ju inte direkt av omkörningar heller men det blir ju en rätt meningslös "diskussion" eftersom du bestämt sedan länge att du inte gillar F1.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Så är det ju så klart men det är ju fr att man inte kan garantera säkerheten på däcken under ett normalt race och på grund av säkerhetsrisken så byter man format till ett som faktiskt innebär jävligt stora risker. Det är lite bakvänt när motiveringen i den officiella pressreleasen lyder.

It has therefore been decided to make the following changes to the MotoGP™ class race in the interests of safety:

Tja, tyvärr har MotoGP gett mig ett tilltagande negativt intryck vad gäller deras organisation av serien. De framstår med jämna mellanrum som rätt oprofessionella.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jepp, DORNA & Co avlivar sakta men säkert prototypracingen!
Med mindre detaljstyrning och fler leverantörer hade det helt säkert funnits något däck som klarat full racedistans.
Så var det så klart, Dorna har asfalterat om PI och höjt temperaturen med avsikten att införa gathojar...

I min värld så hade konkurrens här möjligen gett någon outsider övertaget då däckleverantören avgjort racet åt förarna under dessa svårare förhållanden. Så var det lite innan alla valde Bridgestone, men jag kan inte minnas att det var sportsligare, bättre racing eller hårigare prototyper det året.
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Vad är problemet med däcken rent tekniskt ?, får dom inte upp tempen i hela däcket och fästet är för bra?

Den största faran är väl att man säger att däcket håller 14 varv, hur vet dom det undrar jag?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad är problemet med däcken rent tekniskt ?, får dom inte upp tempen i hela däcket och fästet är för bra?
Som jag har fattat det är fästet så bra och banan så snabb att det byggs upp väldigt höga temperaturer i stommen, speciellt på vänster sida. Det gör att däcken inte klarar hela racedistansen.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Oki :) förstod att det var något med värmen.

Läste det sen också på twitter.

Som jag förstått har inte förarna klagat utan att man konstaterat problemet efteråt i depån.
Pinsamt för Bridgestone.
 
Last edited:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Kan inte Dorna bestämma att bytet i racet måste vara till ett annat teams andre-cykel.
Det hade varit spännande.

Till exempel, att dem tar ordningen i kvalet och 1:an (Lorenzo) byter cykel med 23:an (Cudlin),
2:an (Marquez) byter cykel med 22:an (Pesek)
3:an (Rossi) byter cykel med 21:an (Staring)
4 med 20, och så vidare...

Randy De Puniet har ingen att byta med på sin 12:e plats, och får istället byta till den Moto2 cykel som vinner i morgon.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kan inte Dorna bestämma att bytet i racet måste vara till ett annat teams andre-cykel.
Det hade varit spännande.

Till exempel, att dem tar ordningen i kvalet och 1:an (Lorenzo) byter cykel med 23:an (Cudlin),
2:an (Marquez) byter cykel med 22:an (Pesek)
3:an (Rossi) byter cykel med 21:an (Staring)
4 med 20, och så vidare...

Randy De Puniet har ingen att byta med på sin 12:e plats, och får istället byta till den Moto2 cykel som vinner i morgon.
Crutchlow tweetade om det där med Bradley Smith att de borde ta varandras hojar, eller att de skulle dra vilken hoj de skulle få köra ur en hatt innan race. :D
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hayden: "I haven't blistered any tyres. I think flag-to-flag is the best option. The fans don't want to see a 12 lap race and flag-to-flag could be even more exciting if it bunches everyone back up. "
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Först in borde få välja hoj. Gissar att det skulle stå ett gäng Ducatis och vänta på Cudlin, Pesek, Staring...
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
I min värld så hade konkurrens här möjligen gett någon outsider övertaget då däckleverantören avgjort racet åt förarna under dessa svårare förhållanden.
Vore det inte ganska bra om någon däcktillverkare gjort hemläxan och kunde leverera en fungerande produkt? Även om någon ovärdig outsider skulle vinna ett race eller två?

Central detaljstyrning och monopolism var huvudpunkter i Sovjetunionens ideologi men alla borde nu kunna se att detta förhållningssätt inte var effektivt vad gäller att driva teknikutveckling. Vän av ordning påpekar då att ryssarnas rymd- och militärindustri levererade högkvalitativ teknik - och det gjorde de ju men varför, till vilket pris och på bekostnad av vad annat? Mc-racing lirar definitivt inte i den ligan.

Förstå att jag inte är ute efter att kritisera eller käfta med folk här bara på kul. Jag älskar motorcykelracing i tron att dess främsta syfte är att funka som ett laboratorium där bra konstruktörer testar sina idéer mot andras.
Har man minsta sympati för sådana tankar inser man att DORNA & Co är helt fel ute. Tycker man däremot att de främst ska hjälpa stora tillverkare att sälja mer är man förstås ganska nöjd med sakernas tillstånd.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5908770 skrev:
Först in borde få välja hoj. Gissar att det skulle stå ett gäng Ducatis och vänta på Cudlin, Pesek, Staring...

Annars verkar ju Cal fortfarande va jäkligt :kär på en av de röda
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top