Maverick_ou812
There's a new kid in town
- Gick med
- 30 Sep 2004
- Hoj
- Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fast det är ju inte enbart Bridgestones fel som det sägs i artikeln.Man kanske hade bättre koll då med tanke på att man sedan åtminstone 2000 aldrig haft sådana problem med däcken att de hårdaste blandningarna håller max tio varv, i alla fal inte vad jag kommer ihåg. Att man dessutom redan fått varningstecken när andra serier tydligen haft problem tidigare i år gör det ju bara pinsamt.
"Apart from the cost of having to fly to Australia to test the tyre surface another key issue would have been finding a common consensus for a team to assist Bridgestone with this test. Given the competitive instincts of the paddock it is highly unlikely that Yamaha or Honda would have agreed for the other manufacturer to test at Philip Island.
As a result even if there had been a desire to test here the actual chances of the test happening would have been very unlikely. It has been a massive PR disaster for the Japanese tyre manufacturer and shows once again the perils of being a single tyre supplier in a world championship."
Det hade ju knappast varit lönt att skicka ett gäng testförare på "normalhojar" att testa då de aldrig kan stressa däcken på samma sätt som MotoGP gänget.
Jag är säker på att alla däcktillverkare hade haft samma problem, vi ser det ju även i Moto2, och jag tror inte Pirelli eller Michelin gjort det bättre.
Klart att detta inte var det bästa som kunde hända men vilka var alternativen?
1. Köra full racedistans med garanterade vurpor?
2. Inte köra alls!?
3. Endast köra 10 varv?
4. Köra två race över 10 varv?
5. Köra Flag to Flag som man gjorde nu.