Tissot Australian Grand Prix

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Man kanske hade bättre koll då med tanke på att man sedan åtminstone 2000 aldrig haft sådana problem med däcken att de hårdaste blandningarna håller max tio varv, i alla fal inte vad jag kommer ihåg. Att man dessutom redan fått varningstecken när andra serier tydligen haft problem tidigare i år gör det ju bara pinsamt.
Fast det är ju inte enbart Bridgestones fel som det sägs i artikeln.

"Apart from the cost of having to fly to Australia to test the tyre surface another key issue would have been finding a common consensus for a team to assist Bridgestone with this test. Given the competitive instincts of the paddock it is highly unlikely that Yamaha or Honda would have agreed for the other manufacturer to test at Philip Island.
As a result even if there had been a desire to test here the actual chances of the test happening would have been very unlikely. It has been a massive PR disaster for the Japanese tyre manufacturer and shows once again the perils of being a single tyre supplier in a world championship."


Det hade ju knappast varit lönt att skicka ett gäng testförare på "normalhojar" att testa då de aldrig kan stressa däcken på samma sätt som MotoGP gänget.

Jag är säker på att alla däcktillverkare hade haft samma problem, vi ser det ju även i Moto2, och jag tror inte Pirelli eller Michelin gjort det bättre.

Klart att detta inte var det bästa som kunde hända men vilka var alternativen?

1. Köra full racedistans med garanterade vurpor?
2. Inte köra alls!?
3. Endast köra 10 varv?
4. Köra två race över 10 varv?
5. Köra Flag to Flag som man gjorde nu.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vilket skämt.
Som påpekas ovan låter HRCs förklaring som efterhandskonstruktion eftersom med den taktiken så gick antingen Dani in för tidigt eller Marquez för sent. De vill så klart inte hänga ut Marc men man undrar ju om de inte pratat internt i teamet.

Jag tror också att det är en efterhandskonstruktion eftersom man förmodligen hade klargjort reglerna innan en sådan manöver. Frågeställningen är ju i sig dock intressant; vart räknas mållinjen vid depåstopp? I stödhjulsracingen är det väl rätt klart att mållinjen är där den är oavsett om man är på banan eller i depån?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast det är ju inte enbart Bridgestones fel som det sägs i artikeln.

"Apart from the cost of having to fly to Australia to test the tyre surface another key issue would have been finding a common consensus for a team to assist Bridgestone with this test. Given the competitive instincts of the paddock it is highly unlikely that Yamaha or Honda would have agreed for the other manufacturer to test at Philip Island.
As a result even if there had been a desire to test here the actual chances of the test happening would have been very unlikely. It has been a massive PR disaster for the Japanese tyre manufacturer and shows once again the perils of being a single tyre supplier in a world championship."


Det hade ju knappast varit lönt att skicka ett gäng testförare på "normalhojar" att testa då de aldrig kan stressa däcken på samma sätt som MotoGP gänget.

Jag är säker på att alla däcktillverkare hade haft samma problem, vi ser det ju även i Moto2, och jag tror inte Pirelli eller Michelin gjort det bättre.

Klart att detta inte var det bästa som kunde hända men vilka var alternativen?

1. Köra full racedistans med garanterade vurpor?
2. Inte köra alls!?
3. Endast köra 10 varv?
4. Köra två race över 10 varv?
5. Köra Flag to Flag som man gjorde nu.

Skitit i att köra uppvisning i Argentina för att väcka intresse för ett race som ändå inte kommer att köras nästa år vad jag förstått och testat på Phillip Island istället?

Nåja, man får väl hoppas att någon lärt sig något och utökat checklistan med en punkt till; om ny beläggning på bana, speciellt om andra serier haft problem med nya beläggningen, testa i god tid INNAN racehelgen så det finns tid att ta fram däck som håller :)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Jag är säker på att alla däcktillverkare hade haft samma problem, vi ser det ju även i Moto2, och jag tror inte Pirelli eller Michelin gjort det bättre.

Hur ska man lösa problemet? Ska man vänta tills det ligger så mycket skit som täpper igen ojämnheterna i asfalten, och köra flag-to-flag i alla race fram tills det sker, eller specialtillverka däck för PI?

Slopa enhetsdäcken och sätt lite press på däckstillverkarna tror jag är en bra lösning.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast då gjorde ju Marcs team fel, om inte som FireSalle skriver det råkar vara så att deras boaxr låg precis på var sin sida om startlinjen. Dessutom en väldigt riskabel taktik om du inte kollat det med RD innan.
Det rimliga är ju att hela depån räknas lika för alla oavsett var depåboxen är, dvs. mellan linjerna för hastighetsbegränsingarna.

Fair enough, det lär ju framgå rätt snart om det där var tydligt i reglerna eller inte. Hur som, det låter som en efterhandskonstruktion eftersom man antingen medvetet sabbade för DP eller MM på det sättet, om inte DP kom in på eget bevåg och man försökte hålla färgen. Men som sagt, klantigt om det var medvetet och man inte klargjorde reglerna innan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fair enough, det lär ju framgå rätt snart om det där var tydligt i reglerna eller inte. Hur som, det låter som en efterhandskonstruktion eftersom man antingen medvetet sabbade för DP eller MM på det sättet, om inte DP kom in på eget bevåg och man försökte hålla färgen. Men som sagt, klantigt om det var medvetet och man inte klargjorde reglerna innan.
Ligger en kort intervju med Marc på motogp.com om detta där han säger att det var deras taktik att han skulle gå in då men det var "not the best tactic" som han sa. Antagligen gjorde han bara som han blev tillsagd av sitt team som hade en usel taktik..
Jag tycker det är väldigt tydligt vilka varv som gäller:

In normal circumstances this means that the rider must change machine only at the end of Lap 9 or Lap 10.

Det gjorde ju inte ena sidan av Repsol, som enda team i hela racet.

Edit. Bryan Staring och Damian Cudlin blev också svartflaggade för samma sak så inte enbart Repsol som missade matten i skolan. ds.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Skitit i att köra uppvisning i Argentina för att väcka intresse för ett race som ändå inte kommer att köras nästa år vad jag förstått och testat på Phillip Island istället?

Nåja, man får väl hoppas att någon lärt sig något och utökat checklistan med en punkt till; om ny beläggning på bana, speciellt om andra serier haft problem med nya beläggningen, testa i god tid INNAN racehelgen så det finns tid att ta fram däck som håller :)
Jag håller med dig men det är knappast nåt Bridgestone eller Dunlop kan bestämma eller hur?
WSBK (Pirelli) hade väl liknade problem på PI i februari om jag minns rätt?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ligger en kort intervju med Marc på motogp.com om detta där han säger att det var deras taktik att han skulle gå in då men det var "not the best tactic" som han sa. Antagligen gjorde han bara som han blev tillsagd av sitt team som hade en usel taktik..
Jag tycker det är väldigt tydligt vilka varv som gäller:

In normal circumstances this means that the rider must change machine only at the end of Lap 9 or Lap 10.

Det gjorde ju inte ena sidan av Repsol, som enda team i hela racet.

Jo, de verkar ju inte ens lämna in någon protest vilket säger allt om vilket bra jobb HRC gjorde i det fallet om det verkligen var den tänkta taktiken, nästan så att det är dags att slipa katanan och låta någon begå harakiri depån på Motegi framför kamerorna.

Ingen som hade koll på depåtavlorna till Marquez och vad de sa?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag håller med dig men det är knappast nåt Bridgestone eller Dunlop kan bestämma eller hur?
WSBK (Pirelli) hade väl liknade problem på PI i februari om jag minns rätt?

Nä men man kan ju säga till Dorna att de inte kan garantera att däcken håller om de inte får testa nya beläggningen.

Hur som, det är som det är och de har säkert lärt sig något.

Konstigt det där med asfalt, den verkar mycket svårare att läsa nuförtiden än den var tidigare?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, de verkar ju inte ens lämna in någon protest vilket säger allt om vilket bra jobb HRC gjorde i det fallet om det verkligen var den tänkta taktiken, nästan så att det är dags att slipa katanan och låta någon begå harakiri depån på Motegi framför kamerorna.

Ingen som hade koll på depåtavlorna till Marquez och vad de sa?
Under racet reagerade jag på att man såg först Marcs tavla med L2 och Lorenzos med L1 på, efter att Dani gått in i depån.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kolla på den långa presskonferensen på motogp.com för det är intressant.
Lorenzo håller sig väldigt diplomatisk och säger att han kom lite väl långt ut i incidenten med Marc men också att det, korrekt, är föraren som är i racing line som har företräde.
Rossi och Dani däremot var väldigt ärliga och Bridgestones PR avdelning är nog inte så glada med den svidande kritik som Rossi levererade. Dani var också väldigt tydlig med att han ansåg att det var Marc som gjorde fel i incidenten med Lorenzo osv.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Suppo har gått ut med att det inte var Marc´s fel utan att personalen hade räknat med att det skulle vara 10:de varvet eftersom dom inte korsade mållinjen innan dom gjorde bytet.
Finns det mer kommentarer på detta från HRC eller andra intressenter?
Vad säger de andra som blev svartflaggade, de måste ju ha gått på samma linje? Var Marc i slutet på sitt tionde när han gick in i depå eller hade man faktiskt räknat fel? Lap charten säger 11:e och det måste ju bero på att transpondern passerat mållinjen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Finns det mer kommentarer på detta från HRC eller andra intressenter?
Vad säger de andra som blev svartflaggade, de måste ju ha gått på samma linje? Var Marc i slutet på sitt tionde när han gick in i depå eller hade man faktiskt räknat fel? Lap charten säger 11:e och det måste ju bero på att transpondern passerat mållinjen.

Transkribering av delar av intervjun med Marc på motogp.com

The Repsol Honda rider started the day knowing that he could secure the 2013 MotoGP™ title by outscoring his rival Jorge Lorenzo by seven points or more in the shortened 19-lap race at the Tissot Australian Grand Prix, but he ended the day having conceded the maximum 25 points to the World Champion.

With tyre durability issues flagged up by Bridgestone after free practice and Warm Up, regulation changes due to the special circumstances at the resurfaced Phillip Island track meant all riders would have to change machines during the race, in order to complete the second half on new tyres.

The temporary new regulations stated that no rider was permitted to make more than 10 laps on any one slick or wet rear tyre and that in normal circumstances this would mean that the rider must change machine only at the end of lap 9 or lap 10.

Marquez’ teammate Pedrosa changed at the end of lap 9 and Lorenzo changed at the end of lap 10, but Marquez stayed out for an extra lap on his first bike.

After the race Marquez explained his team as a whole had believed completing lap 11 was permitted.

He stated, “The plan we had was not correct, we though that we could do that lap. We thought we could go into the pit at the end of lap 11. The problem was not with the pit board, that was fine, when I saw ‘Box’ I came in. Now we need to forget about it and just concentrate in Motegi.”

Asked whether he is still confident of winning the championship in what has been a remarkable rookie season, a smiling Marquez concluded, “I said on Thursday that the championship is very long. Today this happened and maybe in Motegi it’s something else. I know we’re going in the right way, I feel so good on the bike. I could have fought for the podium or the victory today.”
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Transkribering av delar av intervjun med Marc på motogp.com

After the race Marquez explained his team as a whole had believed completing lap 11 was permitted.

He stated, “The plan we had was not correct, we though that we could do that lap. We thought we could go into the pit at the end of lap 11. The problem was not with the pit board, that was fine, when I saw ‘Box’ I came in.
Tack, såg också det nu.
Fan va korkat när reglerna tydligt säger "that the rider must change machine only at the end of lap 9 or lap 10". Hur tänkte dom nu...? Och än värre är ju att de var helt överens i teamet. :dummer
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tack, såg också det nu.
Fan va korkat när reglerna tydligt säger "that the rider must change machine only at the end of lap 9 or lap 10". Hur tänkte dom nu...? Och än värre är ju att de var helt överens i teamet. :dummer
Helt fascinerande. Tror de försökte vara smartare än systemet men där bet de sig i arslet.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kolla på den långa presskonferensen på motogp.com för det är intressant.
Lorenzo håller sig väldigt diplomatisk och säger att han kom lite väl långt ut i incidenten med Marc men också att det, korrekt, är föraren som är i racing line som har företräde.
Rossi och Dani däremot var väldigt ärliga och Bridgestones PR avdelning är nog inte så glada med den svidande kritik som Rossi levererade. Dani var också väldigt tydlig med att han ansåg att det var Marc som gjorde fel i incidenten med Lorenzo osv.

Vem hade racelinjen på Sepang när det klagades om att nästan bli avtryckt av banan av han på innerspår? Eller gäller specifika regler vid depåutfarter?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ibland när jag är på mitt mest konspiratoriska humör funderar jag på om någon sitter och skriver manus till det hela. Det är ju en fantastisk kassako för Dorna om den spanska striden inte avgörs förrän i Spanien. Men så ka det väl inte vara? Eller...?
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top