Tissot Australian Grand Prix

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle nog gå så långt som att tycka att man ska kapa ordinarie race-distans till 60% av nuvarande, och sen köra två race, som i WSBK. Tänk 10-15 varv med dryga 20 galningar som ger fullt hela tiden, lite som nu på PI fast utan faran med hojbyten osv.

Jag skulle personligen inte ha något emot ett VM som har lite mer variation vad gäller racens längd. Just nu är alla race 12 mil eller 45 minuter långa. Varför det...? Varför inte låta en tredjedel av racen vara rena sprintrace på 15-20 minuter, en tredjedel ungefär som nu och en tredjedel dubbelt så långa så att man tvingas till minst ett depåstopp...?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag skulle personligen inte ha något emot ett VM som har lite mer variation vad gäller racens längd. Just nu är alla race 12 mil eller 45 minuter långa. Varför det...? Varför inte låta en tredjedel av racen vara rena sprintrace på 15-20 minuter, en tredjedel ungefär som nu och en tredjedel dubbelt så långa så att man tvingas till minst ett depåstopp...?
Gissar att det är två huvudanledningar. Ett att de lägger ett teknisk reglemente som tillverkarna optimerar på, racens längd spelar in (fråga Bridgestone...). Den andra är de viktiga tv-avtalen, det ska passa för tv-tiderna och helst inte krocka med t.ex. F1. F1 tänker köra 22-23 lopp nästa år.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Honda accepts the blame for Marc's Oz GP disqualification!

Honda has admitted that a misinterpretation of MotoGP rules was the reason Marc Marquez pitted too late during Sunday's Australian Grand Prix, a mistake that led to his disqualification.

Championship leader Marquez was black-flagged after completing 11 laps before making his mandatory mid-race bike switch, a rule enforced by race direction after over the durability of Bridgestone's rear tyre at Phillip Island.

The race had been shortened from 27 laps to 19, and the change of bikes - obligated in a dry race for the first time in the championship's history - had to be completed on lap nine or 10.

Honda believed he would be able to start the 11th lap because he would not technically have completed it when he came into the pits, but Marquez - whose championship lead has been slashed to 18 points after title rival Jorge Lorenzo's victory - admits they got it wrong.

"It was our first experience of a flag-to-flag race, and suffice to say it wasn't a good one," he said. "My team and I had set out a strategy and we thought that we could come in after lap 10, but in reality this counts as an extra lap.

"We hadn't had that in mind and this was a huge mistake. We had everything well planned and I followed the instructions on my pit board.

"You learn from these things though, so now we have to move on and focus on the race in Japan."

Marquez's team-mate Dani Pedrosa also fell foul of the organisers’ tyre-enforced changes for race day when he exceeded the pitlane-entry speed limit.

The speed limit zones had been extended on both entry and exit to ease safety fears, and Pedrosa (pictured right) was ordered to drop a place for his infringement.

The Spaniard did so just before Marquez was black-flagged and so was able to continue to take second, but admitted it had been a confusing race.

"The rules were being changed every five minutes," said Pedrosa. “Everything was turned on its head and it was very difficult to adapt first time, without making any mistakes.

“Marc made mistakes and I did too. Everything was going so fast and it was confusing for both the riders and the mechanics.

“We had to be clear about which lap to enter the pits, as it wasn't obvious which was lap nine and which was lap 10, and the pitlane was much longer than normal. It was all so strange today."
 

Smagatusk

Guest
Jag skulle personligen inte ha något emot ett VM som har lite mer variation vad gäller racens längd. Just nu är alla race 12 mil eller 45 minuter långa. Varför det...? Varför inte låta en tredjedel av racen vara rena sprintrace på 15-20 minuter, en tredjedel ungefär som nu och en tredjedel dubbelt så långa så att man tvingas till minst ett depåstopp...?

Tror att det kan bli svårt att locka en stor publik till sprintracen. Jag skulle till exempel inte åka till Brno eller Assen för att se ett race som varar i en kvart. Men jag tror nog att förarna skulle uppskatta det. Ombyte förnöjer. :)
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
HRC varvräknare 2013:D:D
 

Bifogat

  • 1379730_645952438760824_1967057034_n.jpg
    1379730_645952438760824_1967057034_n.jpg
    41.8 KB · Visningar: 82

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Min gissning är att föraren själv fick hjärnsläpp och min åsikt är att han ensam är ansvarig för detta. Att han är rookie i MotoGP är inget bra argument. Han har ju stor erfarenhet från de lägre klasserna och han har ju briljerat med taktiska beslut i flera tidigare MotoGP-race.
Det här kan ju vara en efterhandskonstruktion men om det stämmer handlar det inte om något "hjärnsläpp":

Marquez:
"We hadn't had that in mind and this was a huge mistake. We had everything well planned and I followed the instructions on my pit board."
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Honda accepts the blame for Marc's Oz GP disqualification!

Honda has admitted that a misinterpretation of MotoGP rules was the reason Marc Marquez pitted too late during Sunday's Australian Grand Prix, a mistake that led to his disqualification................


"It was our first experience of a flag-to-flag race, and suffice to say it wasn't a good one," he said. "My team and I had set out a strategy and we thought that we could come in after lap 10, but in reality this counts as an extra lap.

"We hadn't had that in mind and this was a huge mistake. We had everything well planned and I followed the instructions on my pit board.

"You learn from these things though, so now we have to move on and focus on the race in Japan."

:confused:

Aldrig att detta kommer från Marquez mun. Det kommer från någon annan.
Jag har aldrig hört MM säga orden 'suffice' och 'though'. De tror jag inte ingår i hans magra engelska vokabulär. Absolut inte 'suffice'.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
:confused:

Aldrig att detta kommer från Marquez mun. Det kommer från någon annan.
Jag har aldrig hört MM säga orden 'suffice' och 'though'. De tror jag inte ingår i hans magra engelska vokabulär. Absolut inte 'suffice'.

Vore roligare om förarna var tvungna att skriva sina egna pressreleaser och utan rättstavningsprogram :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det här kan ju vara en efterhandskonstruktion men om det stämmer handlar det inte om något "hjärnsläpp":

Marquez:
"We hadn't had that in mind and this was a huge mistake. We had everything well planned and I followed the instructions on my pit board."

Återigen, jag gissar bara. Men jag baserar min gissning på att framförallt Honda-ingenjör Gabbarini men också mekanikerna blir väldigt överraskade då Marc INTE kommer in tillsammans med Jorge. Att Marc, Santi och Alzamora gjort upp en plan som INTE involverar Bruno (den stora, gamla killen med 93-skylten som ska peka in föraren mot rätt depåbox), Gino (den lilla, yngre killen som vinkar för att han ska ta emot den inkommande hojen) samt Gabbarini är förstås möjligt men inte alls sannolikt. Och detta är definitivt inte "well planned" utan rent jävla idiotiskt...

För mig luktar det efterhandskonstruktion, men jag tror aldrig att vi får veta sanningen (om det nu spelar någon roll) då all information i ärendet är politiskt korrekt för att inte svärta ner någon.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Vore roligare om förarna var tvungna att skriva sina egna pressreleaser och utan rättstavningsprogram :)

Rättstavning är väl en sak, men jag gillar inte att Press Officer-folket lägger till ord/meningar som föraren inte sagt. Hur kan man då veta vad, Marquez i det här fallet, verkligen har sagt?
Eller har han sagt något överhuvudtaget?
Är det bara HRC's press-folk som fabricerat något politiskt korrekt 'statement', i MM's namn?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rättstavning är väl en sak, men jag gillar inte att Press Officer-folket lägger till ord/meningar som föraren inte sagt. Hur kan man då veta vad, Marquez i det här fallet, verkligen har sagt?
Eller har han sagt något överhuvudtaget?
Är det bara HRC's press-folk som fabricerat något politiskt korrekt 'statement', i MM's namn?

Om du kikar på de intervjuer som förarna ger på www.motogp.com så ser man nästan alltid deras teams pressmänniska där och spelar in det som förarna säger och det är också ofta exakt det som står i press releasen med ett tillsnyggat språk. Marquez ger ju en sådan intervju och då står Rhys Edwards på hans vänstra sida och spelar in det som också skrivs i press releasen så kontentan av det han sa är det som står där.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För mig luktar det efterhandskonstruktion, men jag tror aldrig att vi får veta sanningen (om det nu spelar någon roll) då all information i ärendet är politiskt korrekt för att inte svärta ner någon.
Efter det här borde de som producerar TV-sändningar ha en kamera som bara filmar depåtavlorna :D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
:confused:

Aldrig att detta kommer från Marquez mun. Det kommer från någon annan.
Jag har aldrig hört MM säga orden 'suffice' och 'though'. De tror jag inte ingår i hans magra engelska vokabulär. Absolut inte 'suffice'.

Mun???
Det är ju i skrift ser du väl!

Saxat ur Maquez FB grupp.
Och eftersom jag inte VET cem som skriver eller ligger bakom så kan jag ju inte garantra nånting.
Men sanningshalten är nog inte sämre än alla förståsigpåare som gissar hejvilt här.

Men skiter efentligen i vilket.
Gjort är gjort och resultatet vet vi ju!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
P€RRA;5911254 skrev:
Förstår honom tillfullo. Racet blev ett skämt pga inkompetens från ledande personer...

Men det sämsta på hela helgen var nog beslutet att MM (oavsett när och av vem det togs) skulle ta ett varv till. :dummer
Att det kan resultera i förlust av titeln är väl en sak. :(
Men att utsätta Marc för direkt livsfara är ju helt urbota korkat. :huvet
Däcken såg ju ut som en sockerkaka på ett PRO möte. :3freak
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top