Tissot Australian Grand Prix

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Kommer inte Dani väldigt billigt undan sin bestraffning?
Efter att besked getts att släppa en placering kör han om Marquez, och det dröjer sedan 2-3 varv innan Marquez (som formellt är diskvalificerad) snarare kör om (sätter snabbaste varv), än släpps om.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kommer inte Dani väldigt billigt undan sin bestraffning?
Efter att besked getts att släppa en placering kör han om Marquez, och det dröjer sedan 2-3 varv innan Marquez (som formellt är diskvalificerad) snarare kör om (sätter snabbaste varv), än släpps om.

OM jag fattat rätt så har de fem varv på sig att släppa en position. Dock är det intressanta om Marquez inte skulle blivit svartflaggad tidigare och då hade han inte hunnit om Dani än och Dani hade behövt vänta in Rossi/Cal/Bautista.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Dani hade väl i så fall bara kunnat köra in i mål som tvåa och sen ställa sig på tredjeplats parc ferme.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dani hade väl i så fall bara kunnat köra in i mål som tvåa och sen ställa sig på tredjeplats parc ferme.

Nej, att helt och hållet strunta i straffet "to drop one position" hade resulterat i svart flagg även för honom.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nej, att helt och hållet strunta i straffet "to drop one position" hade resulterat i svart flagg även för honom.
Ok, tänkte mest i och att det var så lång tid bak till Rossi o Co. så hade han behövt vänta och i och med att det var så tätt mellan P3, 4 och 5 så hade det varit en risk att cal eller Bautista kört om Pedrosa med.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ok, tänkte mest i och att det var så lång tid bak till Rossi o Co. så hade han behövt vänta och i och med att det var så tätt mellan P3, 4 och 5 så hade det varit en risk att cal eller Bautista kört om Pedrosa med.
Det var inte race directions problem.

Citat från en annan sajt och en person som säger sig ha varit på plats:
"I was watching just out of MG (turn 10) and we saw Dani sit up and let Marc past,i would think that would constitute giving up a place. Just what i saw."

EDIT: Efter att ha kollat den delen av racet igen kan jag konstaterat att ovanstående inte stämmer. Pedrosa fick ingen information om att släppa en placering när depåtavlan hängdes ut. Marquez var mycket snabbare och bromsade sig förbi Pedrosa i kurvan som nämns ovan.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Precis, detta har inget med HRC att göra. Detta är ett misstag som bara kan skyllas på föraren och hans närmaste män....

För inte allt för länge sedan tyckte du att vi skulle ha tålamod med Smith, en rookie.
Ett tålamod som visar sig befogat då han definitivt blir bättre och bättre. :)

Men i detta fall, som ju verkar ganska exceptionellt, skall vi lägga en stor del av skulden på föraren Marquez, också en rookie.
Är det inte i just sådana här fall som en rookie inte skall ha ansvar utan luta sig mot sitt (förhoppningsvis) mer rutinerade team?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men i detta fall, som ju verkar ganska exceptionellt, skall vi lägga en stor del av skulden på föraren Marquez, också en rookie.
Är det inte i just sådana här fall som en rookie inte skall ha ansvar utan luta sig mot sitt (förhoppningsvis) mer rutinerade team?
Njae, lite skillnader kan vi väl se? I Smiths fall handlar det om att öka farten och utveckla sin hoj och sin körning. Det tar lite tid, men nu kryper han stadigt nämnare Cal.

Denna helg gällde det ett strategiskt beslut och att tolka ett rätt tydligt direktiv. Som jag förstår det är just depåtavla, kommunikation och rapportering under rejsmnågot som hanteras av förarteamet och inte HRC. Visst finns HRC i bakgrunden och ger råd, OM sådana efterfrågas. Men i detta fall föreföll analysen hanteras inom teamet, och då tror jag knappast Nakamoto tvingar sig på och håller husförhör bara för sakens skull...?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Njae, lite skillnader kan vi väl se? I Smiths fall handlar det om att öka farten och utveckla sin hoj och sin körning. Det tar lite tid, men nu kryper han stadigt nämnare Cal.

Denna helg gällde det ett strategiskt beslut och att tolka ett rätt tydligt direktiv. Som jag förstår det är just depåtavla, kommunikation och rapportering under rejsmnågot som hanteras av förarteamet och inte HRC. Visst finns HRC i bakgrunden och ger råd, OM sådana efterfrågas. Men i detta fall föreföll analysen hanteras inom teamet, och då tror jag knappast Nakamoto tvingar sig på och håller husförhör bara för sakens skull...?

Jag är inte insatt nog för att avgöra var HRC slutar och det "närmaste teamet" tar vid. :)
I denna fråga var jag mest inne på hur mycket av ansvaret som skall läggas på en rookie?
Förväntar man sig att en rookie skall komma in i ett etablerat team och bestämma sådant?
Typ av MM: -"Vi kan nog ta i slutet av varv 10 för våran box ligger innan start/mål."

Alatalo verkar vara den enda nära den verkligheten, därav frågan.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kul att Rossi visa var skåpet ska stå, nu när han slapp den s.k strypningen :glömdet
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Alatalo verkar vara den enda nära den verkligheten, därav frågan.
Jupp, och då ska vi naturligtvis låta honom besvara , vad jag avsåg var att förtydliga att alla förare har med sig någon eller några personer med mer eller mindre suspekta titlar som är lojala mot föraren mer än teamet. Får föraren foten eller byter team följer dessa personer med. Och vice versa finns naturligtvis ett större antal människor som är lojala med teamen oavsett förare.

Därför blir det lite för grovt att tala om "Yamaha", "HRC" etc så fort en person bär en märkeströja eller finns i det depåområdet, det finns en hierarki och en ansvarsfördelning inom teamet. I Marquez fall är det tydligen så att det fallerade inom hans personliga sfär.

I vart fall förefaller de flesta eniga kring att detta var ett schabbel, alltså inte direkt jämförbart med Smiths långsiktiga arbete med att höja prestandan på sitt ekipage:)
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Många hårda ord om detta rejs tidigare i tråden, och jag håller med om att det är dåligt av Bridgestone.

Men både jag och en kompis sa direkt efter racet, att det var det mest underhållande detta år! De mest erfarna (JLo, Rossi, Pedo) var de som klarade sig bäst, vilket kanske beror på deras erfarenhet.

Jag skulle inte vara emot tanken att införa 1 till 2 race under varje säsong som körs på 40 varv, där man får byta cykel när man vill! Då får man chansen att se vilka team som kör bättre med fri mängd bränsle, det leder till mer taktik och spänning för publiken. I dagsläget är ju alla race identiska med varandra, alla banor är ungefär lika snabba och lika långa, samma person leder i början och tappar i slutet... väldigt förutsägbart.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är inte insatt nog för att avgöra var HRC slutar och det "närmaste teamet" tar vid. :)
I denna fråga var jag mest inne på hur mycket av ansvaret som skall läggas på en rookie?
Förväntar man sig att en rookie skall komma in i ett etablerat team och bestämma sådant?
Typ av MM: -"Vi kan nog ta i slutet av varv 10 för våran box ligger innan start/mål."

Alatalo verkar vara den enda nära den verkligheten, därav frågan.

Jag är inte helt hundra på att jag förstår frågan, men min åsikt är att föraren är ansvarig för sina handlingar på banan.

Oavsett hur man har kokat ihop taktiken så är föraren skyldig att känna till vilka regler som gäller. Och oavsett hur man har kokat ihop taktiken så är det alltid föraren själv som måste ta de slutgiltiga besluten.

Jag har mycket svårt att tro det som står i pressen om att "tre-fyra personer bestämde taktiken tillsammans". Ingen på denna nivå gör upp en taktik som föraren sedan måste följa till punkt och pricka. Ett race är en föränderlig miljö som inte går att detaljplanera. Man kan göra en dålig start, man kan bli involverad i en krasch, sammanstötning eller tät trafik och man kan råka ut för tekniska problem eller andra saker som gör att motorcykeln inte fungerar som det var tänkt. Därför måste föraren hela tiden ha huvudet på skaft och kompensera sin taktik allt eftersom racet pågår. Att i en sådan situation hålla fast vid en i förväg uppgjord taktik och stirra sig blind på depåsignaler låter inte trovärdigt.

Detta är inget jag VET, utan helt och hållet min egen gissning utifrån de fakta som finns. Och jag skulle vilja påstå att denna gissning bekräftas av det man ser i videon ovan. Honda-ingenjören, däckingenjören, fjädringskillen och flera mekaniker blir alla mycket överraskade över att Marc inte följer Jorge in i depån. Om depåstoppet hade varit planerat så hade dessa personer garanterat vetat på vilket varv han kommer in.

Min gissning är att föraren själv fick hjärnsläpp och min åsikt är att han ensam är ansvarig för detta. Att han är rookie i MotoGP är inget bra argument. Han har ju stor erfarenhet från de lägre klasserna och han har ju briljerat med taktiska beslut i flera tidigare MotoGP-race.

Återigen, bara min egen åsikt och alla har rätt till sin egen åsikt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag är inte helt hundra på att jag förstår frågan, men min åsikt är att föraren är ansvarig för sina handlingar på banan.

Oavsett hur man har kokat ihop taktiken så är föraren skyldig att känna till vilka regler som gäller. Och oavsett hur man har kokat ihop taktiken så är det alltid föraren själv som måste ta de slutgiltiga besluten.

Jag har mycket svårt att tro det som står i pressen om att "tre-fyra personer bestämde taktiken tillsammans". Ingen på denna nivå gör upp en taktik som föraren sedan måste följa till punkt och pricka. Ett race är en föränderlig miljö som inte går att detaljplanera. Man kan göra en dålig start, man kan bli involverad i en krasch, sammanstötning eller tät trafik och man kan råka ut för tekniska problem eller andra saker som gör att motorcykeln inte fungerar som det var tänkt. Därför måste föraren hela tiden ha huvudet på skaft och kompensera sin taktik allt eftersom racet pågår. Att i en sådan situation hålla fast vid en i förväg uppgjord taktik och stirra sig blind på depåsignaler låter inte trovärdigt.

Detta är inget jag VET, utan helt och hållet min egen gissning utifrån de fakta som finns. Och jag skulle vilja påstå att denna gissning bekräftas av det man ser i videon ovan. Honda-ingenjören, däckingenjören, fjädringskillen och flera mekaniker blir alla mycket överraskade över att Marc inte följer Jorge in i depån. Om depåstoppet hade varit planerat så hade dessa personer garanterat vetat på vilket varv han kommer in.

Min gissning är att föraren själv fick hjärnsläpp och min åsikt är att han ensam är ansvarig för detta. Att han är rookie i MotoGP är inget bra argument. Han har ju stor erfarenhet från de lägre klasserna och han har ju briljerat med taktiska beslut i flera tidigare MotoGP-race.

Återigen, bara min egen åsikt och alla har rätt till sin egen åsikt.

Fast att det skulle varit Marquez som missade det planerade depåstoppet motsägs väl av hans depåtavla som verkar visa att han skulle komma in varvet efter Jorge?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag är också överraskad över att så många spyr galla på racet såväl som diskningen. Vad hade varit alternativet...?

Racet som sådant var jävligt spännande. Dock hade jag nog hellre sett två separata sprint races, för säkerhetens skull.

Jag skulle nog gå så långt som att tycka att man ska kapa ordinarie race-distans till 60% av nuvarande, och sen köra två race, som i WSBK. Tänk 10-15 varv med dryga 20 galningar som ger fullt hela tiden, lite som nu på PI fast utan faran med hojbyten osv.

P€RRA;5909962 skrev:
Det var inte race directions problem.

Citat från en annan sajt och en person som säger sig ha varit på plats:
"I was watching just out of MG (turn 10) and we saw Dani sit up and let Marc past,i would think that would constitute giving up a place. Just what i saw."

EDIT: Efter att ha kollat den delen av racet igen kan jag konstaterat att ovanstående inte stämmer. Pedrosa fick ingen information om att släppa en placering när depåtavlan hängdes ut. Marquez var mycket snabbare och bromsade sig förbi Pedrosa i kurvan som nämns ovan.

Det är väl RD som ställer sig med en tavla som säger hur många positioner man ska backa, inte teamet?

A board will be displayed for the rider on the finish line during a
maximum of 5 laps. If the rider did not go back after the board has
been presented 5 times, he will be penalised by a ride through.

http://www.fim-live.com/fileadmin/a...dated_during_the_2013_season_(16_October).pdf

1.22.2 och punkt 3 under 1.21. Gäller andra situationer, men kan antas applicerbar i alla fall där bestraffningen är att släppa position.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top