Jag är inte insatt nog för att avgöra var HRC slutar och det "närmaste teamet" tar vid.
I denna fråga var jag mest inne på hur mycket av ansvaret som skall läggas på en rookie?
Förväntar man sig att en rookie skall komma in i ett etablerat team och bestämma sådant?
Typ av MM: -"Vi kan nog ta i slutet av varv 10 för våran box ligger innan start/mål."
Alatalo verkar vara den enda nära den verkligheten, därav frågan.
Jag är inte helt hundra på att jag förstår frågan, men min åsikt är att föraren är ansvarig för sina handlingar på banan.
Oavsett hur man har kokat ihop taktiken så är föraren skyldig att känna till vilka regler som gäller. Och oavsett hur man har kokat ihop taktiken så är det alltid föraren själv som måste ta de slutgiltiga besluten.
Jag har mycket svårt att tro det som står i pressen om att
"tre-fyra personer bestämde taktiken tillsammans". Ingen på denna nivå gör upp en taktik som föraren sedan måste följa till punkt och pricka. Ett race är en föränderlig miljö som inte går att detaljplanera. Man kan göra en dålig start, man kan bli involverad i en krasch, sammanstötning eller tät trafik och man kan råka ut för tekniska problem eller andra saker som gör att motorcykeln inte fungerar som det var tänkt. Därför måste föraren hela tiden ha huvudet på skaft och kompensera sin taktik allt eftersom racet pågår. Att i en sådan situation hålla fast vid en i förväg uppgjord taktik och stirra sig blind på depåsignaler låter inte trovärdigt.
Detta är inget jag VET, utan helt och hållet min egen gissning utifrån de fakta som finns. Och jag skulle vilja påstå att denna gissning bekräftas av det man ser i videon ovan. Honda-ingenjören, däckingenjören, fjädringskillen och flera mekaniker blir alla mycket överraskade över att Marc inte följer Jorge in i depån. Om depåstoppet hade varit planerat så hade dessa personer garanterat vetat på vilket varv han kommer in.
Min gissning är att föraren själv fick hjärnsläpp och min åsikt är att han ensam är ansvarig för detta. Att han är rookie i MotoGP är inget bra argument. Han har ju stor erfarenhet från de lägre klasserna och han har ju briljerat med taktiska beslut i flera tidigare MotoGP-race.
Återigen, bara min egen åsikt och alla har rätt till sin egen åsikt.