Tjänstebil - Vad ska man ha?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Behöver lite tips och råd av Sporthojsgänget känner jag..

Jag har fått erbjudande om tjänstebil på jobbet och dealen är "den vanliga". Nettoavdrag och milersättning enligt gällande standarder. 7.5 basbelopp osv. Dock inga krav på miljöbil eller annat krux.

Till saken hör att jag har idag en ganska fin 2009 BMW 320d med en massa trevlig utrustning som definitivt INTE skulle gå in om jag valde en ny BMW. Kör jag privatbilen i tjänsten så får jag 18.5kr skattefritt och 12 kr skattebelagt i ersättning. Jag kommer ligga på ca 1500 tjänstemil per år.

Jag funderar lite på vad man ska välja för tjänstebil, om jag nu tar den vägen. Grejen är att det är bara frugan och jag.. Ibland en liten katt, alltså inga ungar eller liknande.

VW GOLF GTD ligger på listan
BMW 120 xd går också.
VW Tiguan eftersom jag är lite sugen på SUV
Fiat Freemont eftersom jag kan skita i andrahandsvärdet
Volvo xc60 D4 går PRECIS in om jag prutar..

Bort går
Passat Alltrack (Servicebil)
Kia/Hyundai/Peugeot/renault och citroen.

Hur skulle ni göra? Bilen får inte kosta mer än 333.000 kr ny och det får inte vara en sportbil (Jag var skitsugen på en BRZ/GT86)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nya V40 e ju fina , och för 333k så får du med massa utrustning

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ta ut milersättning på den du har. Om du är ekonomisk.

Visst, det är kanske "bekymmersfritt" med en ny tjänstebil, men det suger likväl när den ska hämtas av bärgare..

Utöver bmw så finns det körglädge i dessa
Honda Civic, accord. Subaru impreza. Alfa giulietta. Alla med diesel

Spring i motsatt riktning som VAG, vänd dig inte om.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Peugeot skulle jag aldrig köpa privat, men som tjänstebil där jag slipper bekymra mig om andrahandsvärde o service o skit tror jag faktiskt jag skulle kika på dem, de ska ju vara riktigt bekväma o trevliga bilar såvitt jag hört?
Annars är ju V40/60 väldans fina.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Honda funderar jag på.. Lilla 1.6 diesel i en Civic skulle funka, medan jag tror en CR-V skulle passa också.
Accorden skulle sitta fint i Sedan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Accorden får du snabba på om du skall ha, den skall bort från Norden hörde jag, säljer dåligt.

Jag har haft kombin, mycket bra bil. Min bror har en Civic med stora dieseln och jag har idag en CRV med samma maskin.

Kuriosa: Accorden säljs som "Acura TSX Sports Wagon" i USA. :gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gillar Freemont, trots att det är en Fiat. Den verkar vettig på nåt sätt men är förvisso ändå såpass ny att man kanske har lärt känna dess svaga punkter? Men det är skitsamma eftersom det är en tjänstebil.

Min erfarenhet är att du kan pruta mer på Skoda-sidan än på Golf-sidan, men det kanske är av mer lokal art än gällande överallt. Superben är som namnet avslöjar, svårt att hitta dylik komfort och ekonomi i annan bil. Kanske aningens stor för dina ändamål? Det bör dock inte spela så stor roll då den kostar som en liten.

En 5 år gammal Bmw börjar kosta pengar inom kort, värt att ha i åtanke...

Tjita1

Guest
Subaru förstås. Finns det nåt annat vettigt bilmärke idag? Forester eller Legacy/Outback.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vi har en Tiguan, och mina upplevelser är:

- Ta något annat om du behöver lastutrymme. Den må vara stor utvändigt, men inuti är den liten.
- Ta inte turbodieseln om du inte ska dra mycket, ettan är sjukt lågt växlad och effekten kommer som en tvåtaktare.

+ Olofsson bil i Haninge löser rubbet och är sjukt proffsiga att ha att göra med. Du bor i Solna, hur det ser ut norr om stan vet jag inte.
+ Fyrhjulsdriven och björnstark är underbart om du drar mycket.

I ditt val måste du ju väga in storleken på ditt könsorgan och din självkänsla också.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Behåll beemern, med tanke på hur lite du kör så har den ju redan ett ganska stabilt andrahandsvärde och kommer att fungera länge till.
Undvik allt som har med VAG att göra!

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jag kikar just nu på Passat Alltrack som tjänstebil och den verkar rätt trevlig, kampanj nu också så 309.900 med premiumpaket.
Varför får du inte ha den?

Ska också åka och kolla på Skoda, mest för jag känner en säljare o lär få en bra deal om jag hittar nåt.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag får ha alltrack, men kollegan hatar sin efter 3månader. Han kom från en a4 kombi manuell tfsi till en alltrack dsg tdi.

Cr-v är jag sugen på, ska kolla lite på den.

Efter att ha provat aktiv farthållare på nya golfen och det hamnar nästan på kravlistan.. sjukt bra när man bor i sthlm

Freemonten är jag sugen på, men den är lite stor för mig å frugan.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag gillar Freemont, trots att det är en Fiat. Den verkar vettig på nåt sätt men är förvisso ändå såpass ny att man kanske har lärt känna dess svaga punkter? Men det är skitsamma eftersom det är en tjänstebil.

Min erfarenhet är att du kan pruta mer på Skoda-sidan än på Golf-sidan, men det kanske är av mer lokal art än gällande överallt. Superben är som namnet avslöjar, svårt att hitta dylik komfort och ekonomi i annan bil. Kanske aningens stor för dina ändamål? Det bör dock inte spela så stor roll då den kostar som en liten.

En 5 år gammal Bmw börjar kosta pengar inom kort, värt att ha i åtanke...

Freemont är en Dodge Journey med Fiatemblem.
På gott och ont.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
CR-V med aktiv farthållare går nog bort, den kommer kosta mer än 7,5.
Tror jag...

Jag fick in en med alla paket utom det, och så lade jag till dieselvärmare och metallic (förstås) och den landade på prick 8 pbb. Fick knappt in gummimattor till slut...

Nackdelen med ej premiummärken är att det går inte att välja exakt vad man vill ha, istället är det konkurrenskraftigt prissatta paket.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Finns ingen "för stor bil" för en man i sina bästa år. Har inget med penisstorlek att göra. Vissa saker lämpar sig bara inte. :fakta

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO