roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Har kört tjänstebil sedan slutet av nittiotalet, bäst är ändå att Du VET vad bilen kostar Dig varje månad. Vi har idag en park om ca 5 bilar och är inte bunden till något fabrikat. Har Du möjlighet att påverka det är det klokt att välja ett lågt restvärde, brukar underlätta när det är dags att byta igen.
Tiguan är och har varit ett populärt alternativt, motoreffekten är väl tyvärr lite klen. Volvos fyrhjulsdrivna bensinalternativ är förvånansvärt pigga, chassimässigt är vanliga att föredra före XC-modellerna. Dieselbilarna lite understyrda, gäller även Audi.
Jag skulle nog välja en XC60 av de alternativ Du nämner, motorn fixar Du med BSR. 225-250 hk är tillräckligt för snabb långtouring, i alla fall i min bok.
Någon nämnde V40 - finns inte den i någon cross country eller XC-modell?
Subaru Forrester har några snackat om, likaså är Hondas bilar rätt fina. Men de har aldrig fallit mig riktigt på läppen...
Jag kör nu MB 250 CDi 4-matic, en kalasbil för att frakta röven och förvånansvärt snål. Fördelen är att den hänger ut röven mer trots dieselspisen, jag kör med friktionsdäck. Tyvärr för dyr. Däremot skulle uppfräschade 220 CDI 4-matic i Business möjligen kunna kvala in, om firman t ex har avtal med Företagarna?
Jag tror inte BMW matchar den, så i min värld skulle jag råda Dig att testa både Volvon och Mercan!
Det är kul att klura på bil - lycka till!
Tiguan är och har varit ett populärt alternativt, motoreffekten är väl tyvärr lite klen. Volvos fyrhjulsdrivna bensinalternativ är förvånansvärt pigga, chassimässigt är vanliga att föredra före XC-modellerna. Dieselbilarna lite understyrda, gäller även Audi.
Jag skulle nog välja en XC60 av de alternativ Du nämner, motorn fixar Du med BSR. 225-250 hk är tillräckligt för snabb långtouring, i alla fall i min bok.
Någon nämnde V40 - finns inte den i någon cross country eller XC-modell?
Subaru Forrester har några snackat om, likaså är Hondas bilar rätt fina. Men de har aldrig fallit mig riktigt på läppen...
Jag kör nu MB 250 CDi 4-matic, en kalasbil för att frakta röven och förvånansvärt snål. Fördelen är att den hänger ut röven mer trots dieselspisen, jag kör med friktionsdäck. Tyvärr för dyr. Däremot skulle uppfräschade 220 CDI 4-matic i Business möjligen kunna kvala in, om firman t ex har avtal med Företagarna?
Jag tror inte BMW matchar den, så i min värld skulle jag råda Dig att testa både Volvon och Mercan!
Det är kul att klura på bil - lycka till!
Last edited: