Tjänstebil - Vad ska man ha?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har kört tjänstebil sedan slutet av nittiotalet, bäst är ändå att Du VET vad bilen kostar Dig varje månad. Vi har idag en park om ca 5 bilar och är inte bunden till något fabrikat. Har Du möjlighet att påverka det är det klokt att välja ett lågt restvärde, brukar underlätta när det är dags att byta igen.

Tiguan är och har varit ett populärt alternativt, motoreffekten är väl tyvärr lite klen. Volvos fyrhjulsdrivna bensinalternativ är förvånansvärt pigga, chassimässigt är vanliga att föredra före XC-modellerna. Dieselbilarna lite understyrda, gäller även Audi.

Jag skulle nog välja en XC60 av de alternativ Du nämner, motorn fixar Du med BSR. 225-250 hk är tillräckligt för snabb långtouring, i alla fall i min bok.

Någon nämnde V40 - finns inte den i någon cross country eller XC-modell?

Subaru Forrester har några snackat om, likaså är Hondas bilar rätt fina. Men de har aldrig fallit mig riktigt på läppen...

Jag kör nu MB 250 CDi 4-matic, en kalasbil för att frakta röven och förvånansvärt snål. Fördelen är att den hänger ut röven mer trots dieselspisen, jag kör med friktionsdäck. Tyvärr för dyr. Däremot skulle uppfräschade 220 CDI 4-matic i Business möjligen kunna kvala in, om firman t ex har avtal med Företagarna?

Jag tror inte BMW matchar den, så i min värld skulle jag råda Dig att testa både Volvon och Mercan!

Det är kul att klura på bil - lycka till! :)
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Har fritt val på bil, men chefen är riktigt noggrann med 7.5 bb.

Xc60 d4 liksom honda cr-v är intressant. Tittar lite på subaru xv eller vad den heter.. lilla suven.

Jag är lite sugen på en bmw 120d eftersom den går att få med xdrive från i år.

Merca funkar. Skulle gärna vilja åka c sedan eller glk med 4matic. Svårt med pris.

Vw koncern propsas lite på då VDn känner folk på Toveks.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Merca funkar. Skulle gärna vilja åka c sedan eller glk med 4matic. Svårt med pris...
C Sedan Business 4-matic skulle kunna funka, men då offras allt lull-lull som inte ingår i paketet. Du kanske skulle snacka med någon ÅF om en offert i varje fall? GLK är enligt min personliga uppfattning lite för lite bil i f t konkurrensen, bland annat från XC60...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
XC60 vs CR-V, frågan är då:
Vill du äta rå fläskfilé från Danmark för att någon 90-talsspillra tror det är exklusivt eller äta trerätters thaimat?

En kollega har en XC60 som kostar som min CR-V, fick verkligen anstränga mig för att inte börja skratta när jag såg den. 16" hjul, tygklädsel, manuell, ingen kamera, inte tonad, möjligen Xenon.

Volvo är den sista bilen på jorden jag skulle välja, nästan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
XC60 vs CR-V, frågan är då:
Vill du äta rå fläskfilé från Danmark för att någon 90-talsspillra tror det är exklusivt eller äta trerätters thaimat?

En kollega har en XC60 som kostar som min CR-V, fick verkligen anstränga mig för att inte börja skratta när jag såg den. 16" hjul, tygklädsel, manuell, ingen kamera, inte tonad, möjligen Xenon...
Njae, nu gällde väl amullos spörsmål knappast det kulinariska ämnesområdet? :)

Beroende på behov av långfärdsegenskaper ska man ändå tillerkänna Volvon egenskaper som duktig milslukare i rask marsch, dessutom med toppklass på bland annat säten. CR-V av nuvarande modell är säkerligen en bra bil, dessutom prisvärd. Hur den känns efter en rask färd på 50-100 mil vet jag inte.

En parentes i sammanhanget är att jag fortfarande minns en nattlig hemfärd från Hufvudstaden efter ett spontanköp av en CR-V -01, endast provkörd i stadskärnan. Ute på landsvägen visade den sig varva 3 500 varv i knappa 110...

Huga:död

Men som sagt - smaken är som baken, likaså hur man använder sin bil. Personligen väger flärd, status och gizmos lätt i f t hur fordonet är att köra. Och då kan vi väl enas om att rekommendera en provkörning av de hetaste kandidaterna?

Utanför stadskärnan...
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
4 hjulsdriven Volvo V60!

Sägs vara en förbaskat bra bil!

Annars måste jag nog rekommendera Golfen. VW Golf har alltid varit mycket bra bilar.

Jag köper aldrig en tvåhjulsdriven bil igen! Bara försöka få död på min nuvarande.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Farsan har nya Golf. En gt tdi dsg med massor av lull för under 7.5bb. Funderar själv på antingen en gt sportswagon med 4motion eller rent av GTD. Båda går in.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fast det var bara första serien motorer dom hade problem med. Som jag förstod det var det en felprogrammerad robot i monteringskedjan som hade fått för sig att det var smart att limma igen en oljekanal till ett av lagren (minns inte om det var ett ramlager eller ett vevlager), vilket ju förstås innebar att det skar å det bestämdaste efter runt 5-10k mil. Dock upptäcktes det rätt fort och åtgärdades på nästa serie.

Ska man ha en riktigt bekväm bil ska man väl köpa sig en Citroën, i synnerhet om man inte behöver bry sig om tillförlitlighet, reparationer, service, reservdelskostnader osv själv. Dom flesta som har tittat under huven på en cittra nån gång kommer fram till att det nog är en del av konstruktörerna som tar en tur till grannlandet Holland då och då, för den som ritat ihop en del av deras lösningar har nog varit höga som hus.. "Jag vet, generatorn får inte plats på samma sida som remskivan, så vi sätter den på växellådssidan och drar remmen via 4 90-graders böjar i remhjul över till andra sidan motorn. There, fixed it."

Har i ärlighetens namn aldrig sett det sistnämnda i verkligheten eller ens på bild, bara hört talas om det..

OT, men det råder lite delade meningar om det där

http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08/35965/fabrikationsfel-pa-subarus-diselmotor/
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=93229
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about1610.html


Subaru erkänner två olika fel (det nämnda med silikonigensättning och för snäva toleranser), men även utöver detta så ska tydligen vevaxel ha lite brister i sin smörjning, en av ovanstående problemtrådar gäller en 09 där toleranser och silikon är fixat).

Ska dock vara en annan konstruktion på dagens motorer, därmed OT för denna tråden
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

DSG med torrkoppling har det varit mycket problem med. Ska vara uppdaterad nu men tidigare uppdateringar som skulle fixa problemet fixade det inte helt. DGS med våtkoppling ska däremot vara ok, vet inte vilken låda som satt i ovanstående bilar, tror exempelvis DSG6 på Golf GTD'en är våt och därmed mindre krånglande men inte hundra.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR

Får du in en S80 2014 med summumpaket i den budgeten så tycker jag du ska ta den. Jag har en S80 och man åker så jävla bra i den. De är tysta, rymliga och oftast välutrustade. Måste vara en av världshistoriens mest underskattade bil. TJÖP! Enda negativa skulle väl vara att nya lyxsedanen S90 är på gång. Å andra sidan borde S80 vara fulländad nu när den funnits så pass länge och den nya faceliften kom ju med my14. Nya inredningen kom my12.

Den du länkar till har ju snygga kombon beige läder och ovanliga modern wood också. Teknikpaket och annat. Savilegrå är en skitsnygg färg också och Magni 18 tum passar bra med S80. Om du vill ha premiumkänsla har du def. din vinnnare.

Markus har bara lillebrorskomplex mot Göteborg. Därav hans aversion mot Volvo. Det går ju för fan inte att jämföra känsla i nåt japanskt med tyskt eller svenskt. Jo, Saab då men de räknar vi bort.

http://www.mirror.co.uk/lifestyle/motoring/car-reviews/richard-hammond-volvo-s80-easily-2688140
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus har bara lillebrorskomplex mot Göteborg. Därav hans aversion mot Volvo. Det går ju för fan inte att jämföra känsla i nåt japanskt med tyskt eller svenskt. Jo, Saab då men de räknar vi bort.

Nonsens, ingen tysk bil förutom Folklig Vagn kan nämnas i samma andetag som Volvo. Volvo är Hyundai i min värld, med skillnaden att Hyundai verkar hålla. Den som tror Kina är bättre på att bygga än Korea kan ju åka till Kina och kolla in andra kinesiska bilar. :lol

Problemet med tyskarna är framför allt att de går inte att ha som tjänstebilar, sedan är det rätt märkligt folk som kör de bilarna ofta, rätt många borde lagt pengarna på stora självkänslepaketet.

En vettigt utrustad mini-SUV från Tyskland kostar minst 500,000, och det var som bekant 7,5 PBB vi rörde oss i.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nonsens, ingen tysk bil förutom Folklig Vagn kan nämnas i samma andetag som Volvo. Volvo är Hyundai i min värld, med skillnaden att Hyundai verkar hålla. Den som tror Kina är bättre på att bygga än Korea kan ju åka till Kina och kolla in andra kinesiska bilar. :lol

Problemet med tyskarna är framför allt att de går inte att ha som tjänstebilar, sedan är det rätt märkligt folk som kör de bilarna ofta, rätt många borde lagt pengarna på stora självkänslepaketet.

En vettigt utrustad mini-SUV från Tyskland kostar minst 500,000, och det var som bekant 7,5 PBB vi rörde oss i.


Varför skulle man inte kunna jämföra Volvo med tex Audi? Det gör ju motortidningarna utan problem. Det enda som brukar anmärkas på är väl att V70:n börjar kännas lite gammal jfr med de andra och det är ju inte så konstigt. A6 kom 2012, 5-serie 2011 och E-klass 2010. Gammal brukar de även kalla E-klassen förresten.

Jag har en A6 2008. Känns absolut inte mer premium än en S80. Nu är ju iofs nya A6:an bättre på typ allt men om du jämför den med de nya volvomodellerna som är på gång så får den säkert pisk. Enligt initierade källor så blir S90 och XC90 riktigt bra. V70 kommer nog inte heller gå av för hackor men är väl beräknad först till 2016 har jag för mig. Lite sent eftersom den förra kom 2008.

Audin gillar jag visserligen väldigt mycket att köra. Goa sportsäten i skinn, sportchassi, s-line, mjukvaruoptimering osv, men det har varit massa smågrejer med den som inte hör hemma på en premiumbil. Dessutom båda xenon-halvljusen, batteri och bromsbelägg fram bytta innan 8500 mil. Det är för tidigt om du frågar mig. Hade noll problem med min V70 2008 under 9000mil. Behövde inte byta någon slitdel eller nåt. Då hade den gått 10000mil. Sen har jag iofs haft en S40 som hade en del el-problem. Antar att man kan få måndagsex med alla märken. BMW har man ju också hört helt sjuka historier om.

Men japs har ju ingen själ. Alla märken ser likadana ut invändigt(och utvändigt) och känns bara plastiga. Inte min grej helt enkelt men åk du vidare i din lilla skramliga plastbit ;)

När de jämför småbilarna är det ju jämnt. Då är Volvon också väldigt mycket billigare: https://www.google.se/search?q=test...=210&es_sm=122&ie=UTF-8#q=test+v60+a4+3-serie
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför skulle man inte kunna jämföra Volvo med tex Audi? Det gör ju de svenska, partiska och helt subjektiva samt värdelösa motortidningarna utan problem.

Jag rättade ditt inlägg lite. ;)

Tror vi står för långt ifrån varandra i denna fråga för att fortsatt meningsutbyte skall vara givande, Volvo har varit skit de senaste 15 åren i min värld, och har jag fel så bryr jag mig inte för jag kommer aldrig ha en igen. :)

Japaner är normalt sett ganska plastiga, det har du rätt i (förutom premiumbilarna) men du får in utrustning så att en normal tjänstebil blir dräglig att vistas i. En Audi 2008 är trevligare än en Toyota 2008, så klart, men en 7,5 PBB Audi Q5 2014 är betydligt otrevligare än en 7,5 PBB Kia Sportage 2014. Äpplen och päron! Och Volvo är en rutten tomat så den pratar vi inte mer om, inga fler kinabilar tack. Har du Huawaei mobiltelefon också? :lol
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top