Tjänstebil - Vad ska man ha?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Tror vi står för långt ifrån varandra i denna fråga för att fortsatt meningsutbyte skall vara givande, Volvo har varit skit de senaste 15 åren i min värld, och har jag fel så bryr jag mig inte för jag kommer aldrig ha en igen. :)


740-Mackan? :hihi
 

Tjita1

Guest
Sket sig väl med en BRZ/AE86...? 2-dörrars brukar trigga den där röda flaggan när man kikar på tjänstebil. Been there, done that.

AE86:
toyota-corolla-ae86-sprinter-trueno.jpg


GT86:
GT86-Seite.jpg
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
men en 7,5 PBB Audi Q5 2014 är betydligt otrevligare än en 7,5 PBB Kia Sportage 2014. Äpplen och päron!

Jojo, det är ju vad man personligen föredrar naturligtvis. Jag föredrar i så fall helt klart en mer spartanskt utrustad Q5 eftersom den ändå kommer kännas mer ombonad än en Kia. Och naturligtvis även ge dig en trevligare körupplevelse både i komfort, ljudnivå och kontakt med vägen. Att välja bort det för en pixlig backkamera? Nej, inte för mig tack.

Sen är det förstås sympatiskt om det ingår mer utrustning standard men jag tycker asienbilarnas lyx känns B. Det är nästan så att jag föredrar fönstervev framför de fula plastknapparna som brukar sitta i japanska bilar. Bara för att du klär värdelösa stolar i halvdant skinn betyder inte det att det blir lyxiga stolar. Är det nåt märke som kan göra just goa stolar så är det Volvo.

Kia lyckades dock hyfsat med designen på Sportage måste jag erkänna men man tröttnade också rätt fort på den.

Och Volvo är en rutten tomat så den pratar vi inte mer om, inga fler kinabilar tack. Har du Huawaei mobiltelefon också? :lol

Har du kört en ny Volvomodell? De kommer väl kanske inte riktigt upp till tex BMW:s motsvarighet men att kalla de dåliga går inte. Då får man ha en bra grudge mot märket i sig. Det hade jag med när de var som mest sossecontaineraktiga men nu är de definitivt på god väg till att ta steget upp till premium. Kan mycket väl komma med kommande modeller. Som jag förstått det jobbar man mycket med småsaker för att få till premiumkänsla. Typ hur det låter när man stänger dörrar. Det har ju inte Volvo lyckats särskilt bra med tidigare. Åas sidan har då verkligen inte japparna klarat av det heller. Lexus möjligen. Men där är ju tyvärr exteriördesignern rätt blind.


Det värsta med Volvo är ju att de är så sjukt vanliga i Sverige. Blir tråkigt. Som tur är är inte S80 vanlig så det är inte mitt problem :)
 
Last edited:

Tjita1

Guest
Är ni två personer som inte behöver mycket plats: Impreza eller XV med mycket utrustning.
Vill ni ha mer plats: Legacy sedan med lite mindre utrustning.
Vill ni ha ännu mer plats: Legacy kombi eller Outback med ytterligare lite mindre utrustning.
Vill ni ha en SUV med bra dragförmåga: Forester med nästan ingen utrustning alls.

Toyota låg bra till ett tag, men nu tycker jag dom har tappat lite igen, för dom har dåliga handlare, tråkiga motorer, ingen fyrhjulsdrift annat än på tre modeller och sådär, så jag vet inte om jag hade köpt en Toyota idag faktiskt.
BMW är väl rätt fina iofs, men så fort man kommer på att man vill ha nån rolig grej som typ fyrhjulsdrift eller nån roligare motor så får man råna en bank för att ha råd..
 

Tjita1

Guest
Eller också en Fiat 500 Abarth SS. Fast den kanske räknas som sportbil?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kört många Volvomodeller av senare årsmodell(xc60,70, v70,s80,v40,v60). Ingen har varesig kontakt med vägen eller förmedlar nån slags feedback till föraren. Den fungerar utmärkt att frakta arslet med längs poänglösa vägsträckor som mellan Jönköping och Ljungby. Ska man göra något aktivt utöver styra farthållaren blir man häpen över tristessen, bilen känns som ett geléhallon på hjul. När man sen tar i reglagen, tror man att man står i matkön på bamba..Även en Bmw med minsta dieseln är så mycket roligare. Nej äger ingen Bmw..

Men alla är vi olika.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Kört många Volvomodeller av senare årsmodell(xc60,70, v70,s80,v40,v60). Ingen har varesig kontakt med vägen eller förmedlar nån slags feedback till föraren. Den fungerar utmärkt att frakta arslet med längs poänglösa vägsträckor som mellan Jönköping och Ljungby. Ska man göra något aktivt utöver styra farthållaren blir man häpen över tristessen, bilen känns som ett geléhallon på hjul. När man sen tar i reglagen, tror man att man står i matkön på bamba..Även en Bmw med minsta dieseln är så mycket roligare. Nej äger ingen Bmw..

Men alla är vi olika.

Nu vet jag inte om detta var ett svar till mig men rolig bil är väl en helt annan diskussion. Då kan vi prata 2-sitsiga sportbilar. Eller 4wd rallyreplikor. Nu pratade vi ju mest värt för pengarna och närmare bestämt Audi vs Kia när jag nämnde vägkontakt. Sen är ju allt relativt och som vi säkert alla förstår är en bil en grov kompromiss mellan olika parametrar. Tex Komfort/Vägkänsla. Det säger ju sig självt att en SUV kanske inte har den bästa vägkontakten. Sen gjorde jag ett lite fel ordval med just det. Säg körupplevelse helt enkelt, att man trivs med att ratta den. Bra känsla typ. Inte att den gör 1,40 runt Anderstorp.

Har inget emot reglagen i Volvo. Inget jag tänkt på i alla fall. Fan nu kanske jag börjar störa mig på dem ;)

Ska TS åka aktivt då eller var det meningen att han skulle åka ståndsmässigt och just frakta arslet? Orkar inte leta. Vill man ha skoj är det två hjul som gäller för mig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, drygt 20 iaf. Tiden springer men tänk vad djävulskt mycket som har hänt på bilfronten på den tiden. :)

För en gångs skull tänker jag inte googla. :mad:
Aldrig i helvet att den tillverkades till 1994, då hade 850 redan funnits några år och 940 var deras stora bil.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
För en gångs skull tänker jag inte googla. :mad:
Aldrig i helvet att den tillverkades till 1994, då hade 850 redan funnits några år och 940 var deras stora bil.

:D Nej orkar inte heller googla. Det var någon gång i början av 90-talet tror jag. Men 945 såg ju för fan exakt likadan ut om 745 om jag inte minns fel.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur många som spyr galla över Volvo ligger och dunkar 5k mil i tjänsten per år?
Ligger längs med E4an och kör dagarna i ända.

Jag gör det. Brorsan min gör det. Min gamla V70 2,4D från 01 hade en sjukt bra komfort jämfört med Passaten. Bättre stolar, bättre fjädring och tyst i kupén. Brorsans A4 är väl trevlig på vägen, men efter 75mil stötighet på 18 eller om han har 19" så lessnar man.
Volvos bilar har en fin komfort, stolar som duger till 100mila tripper. Passat, skoda, kia, honda, hyndai mfl som nämnts ovan duger inte till.
SAAB 95 hade samma fina rykte om sig ang stolarna, det var en anledning till att 95orna var en så vanlig tjänstebil. Många utav dessa förare bytte till passater, men nu byts dom ut.
Min Sharan har faktiskt en riktigt fin komfort. Bra stolar och tyst i kupén. Hade jag inte behövt utrymmena så hade jag haft V70 eller XC70. När barnen vuxit ur stolar så blir det Volvo igen.

Letar man vägkontakt och sportig känsla så köper man en sportbil. Porsche mfl.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
-92 levde nog 740 till. Helt otroligt seglivade. Gillade 16v. Turbo tog det måånga år innan de fick bort ketchupeffekten..


Hyundai i40? Aldrig provat själv men tjänstebilsmaffian längs gatan verkar nöjda.
Lancer RalliArt? 4dörrars så du klarar sportbilsstämpeln
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Hyundai i40? Aldrig provat själv men tjänstebilsmaffian längs gatan verkar nöjda.


Nej nu jävlar får det vara nog!!!!! :huvet


Först Honda(det är för fan en motorcykel), sen KIA (en miljöpartist) och nu HYUNDAYIA!
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag tror vi får börja prata status också. En bil som spär på och cementerar din nybyggda radhusområde-image är dålig. Ok?

:D
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Subaru's diesel har ju haft lite tillförlitlighetsproblem. Å andra sidan kanske just som tjänstebil som man ska ha en sådan så man själv slipper stå för eventuella renoveringar.

Har kört Subaru i ca 10 år. Utan problem. Skitnöjd! De två sista har varit dieslar.
Första Subarun var en Outback som jag verkligen gillade, men onödigt stor om ni bara är två.
Forestern är bra när man ska ha med sig släp och en massa utrustning till banan...
Men Imprezan äääälskade jag. Trots att det 'bara' var en turbodiesel.

Så om du inte kan få en kul BMW, så tycker jag att du ska provköra en Impreza...
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top