Tjänstebil - Vad ska man ha?

Tjita1

Guest
Jaså har det äntligen kommit, då kan den vara ett alternativ när jag skall byta om ett tag.

Eller gäller det bara Outback och inte Legacy?

Bara Outback än, men det ska komma på Legacy också om det var i år eller nästa.

Tjita1

Guest
Vad du än gör skaffa inga japansk skit! Det är ungefär lika kul som att köpa mjölk! Skaffa nåt som du blir glad av när du sätter dig i! Livet är för kort för att va förnuftig!

Det är mitt tips! :)

Du menar att man ska köpa sig en bil som man blir glad när man sätter sig i, men sen ledsen när den inte startar när man vrider om nyckeln? Subaru Forester (en sån där tråkig japansk bil) finns med 240 hästars turbosnurra.

Dock inte till TS, för den är en liten bit över 330k.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nyfiket ställer man sig frågan, finns det nåt som inte är plastigt utöver typ Bentley? Hsr varit under skalet på nära nog alla bilmärken. Sammanfattningsvis, kulissby..:fakta

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jo mycket är ju tycke och smak framför allt med stolar men vad var det som du reagerade mot då, var den för mjuk eller för hård i fjädringen?

Masters GT med sportchassie och sportstolar. Vw´s standars skinklädsel/stol. EN stol som till en början är bekväm men efter 40mil är för hård. Finns ingen stoppning och en vanlig enkel dyna på 1cm gjorde den bra mycket bättre.
Bilen var för hård och okänslig i fjädringen för normal åka. Mjuk och okänslig när den pressades lite. Så jag antar att en standard fjädring är bättre på dessa bilar, både i fart och komfort. Min fjädring dög som sagt var inte till något utom att få bilen hålla en snygg profil på utseendet.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Masters GT med sportchassie och sportstolar. Vw´s standars skinklädsel/stol. EN stol som till en början är bekväm men efter 40mil är för hård. Finns ingen stoppning och en vanlig enkel dyna på 1cm gjorde den bra mycket bättre.
Bilen var för hård och okänslig i fjädringen för normal åka. Mjuk och okänslig när den pressades lite. Så jag antar att en standard fjädring är bättre på dessa bilar, både i fart och komfort. Min fjädring dög som sagt var inte till något utom att få bilen hålla en snygg profil på utseendet.

Böjd att hålla med dig när det gäller fjädringen på GT, valde ju som sagt den ställbara av just den anledningen, jag tycker dock att den är mycket bra med DCC, upplevde förra jag hade som helt OK men på den valde jag bort sportfjädring vilket dock inte gick på 2013 modellen.

Stolarna funkar för mig, 110 mil i ett svep var man lite trött av men annars funkar de bra.

Last edited:

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
I och med att du var lite sugen på en mindre SUV skulle jag kolla på nya Mazda CX-5. Senaste bytet var jag nära att ta den men det föll på utrymmesbrist (barnfamilj).

Fullt utrustad, 175 hk Diesel, fyrhjulskrafs, Bosesystem, skinn och en massa till landade den på 330-340 cirka, innan prutning.

Den har ju fått ruggigt fin kritik i tester så väl värd att kolla på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad du än gör skaffa inga japansk skit! Det är ungefär lika kul som att köpa mjölk! Skaffa nåt som du blir glad av när du sätter dig i! Livet är för kort för att va förnuftig!

Det är mitt tips! :)

Jättebra idé, men vad får man för bil att bli glad i för 7,5 PBB var utmaningen.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Lutar mot en provkörning av

Fiat Freemont (kommer uppdaterad lagom till valet)

Opel Insignia Biturbo Country tourer

XC60 D4 AWD med Driver support

XC40 D4 med Driver support.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det tjänstebil eller förmånsbil? (läser tjänstebil men förstår förklaringen som förmånsbil)
Vet inte om någon skrivit det, men nog bäst ekonomiskt att behålla det du har.
Har en -13 520d som förmånsbil. Den dra 0,5l/mil på långresor.
Med 6:50Kr/mil i milpeng, för diesel, så betalar jag ca 50öre per mil för tjänsteresor. :(

Skulle i efterhand ha valt att köra min egen privatbil istället med 18:50 + 12:00 i ersättning/mil.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Är det tjänstebil eller förmånsbil? (läser tjänstebil men förstår förklaringen som förmånsbil)
Vet inte om någon skrivit det, men nog bäst ekonomiskt att behålla det du har.
Har en -13 520d som förmånsbil. Den dra 0,5l/mil på långresor.
Med 6:50Kr/mil i milpeng, för diesel, så betalar jag ca 50öre per mil för tjänsteresor. :(

Skulle i efterhand ha valt att köra min egen privatbil istället med 18:50 + 12:00 i ersättning/mil.

Jag är inne lite på att köpa en helt ok bil själv och använda den men det blir rätt snålt i slutändan som ja räknat.

Typ 26.5/mil skattat
Däck: c:a 5000/år
Skatt c:a 3000/år
Försäkring c:a 9000/år (sjukt dyrt på mig tydligen för en jävla diesel! Min 600hk bil är billigare!)
Diesel: 30000/år
Service: 4000/år
Kör c:a 250mil/mån
Vilket lämnar runt 2100/mån att lägga på en bil, blir ju inte världens bil för såna summor.

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag är lite inne på att ta en bensinare istället för en diesel.. blir ju skitvärde i inbyte, men det gör inte så mycket när det är tjänstebil.
Kanske en tiguan tsi..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är inne lite på att köpa en helt ok bil själv och använda den men det blir rätt snålt i slutändan som ja räknat.

Typ 26.5/mil skattat
Däck: c:a 5000/år
Skatt c:a 3000/år
Försäkring c:a 9000/år (sjukt dyrt på mig tydligen för en jävla diesel! Min 600hk bil är billigare!)
Diesel: 30000/år
Service: 4000/år
Kör c:a 250mil/mån
Vilket lämnar runt 2100/mån att lägga på en bil, blir ju inte världens bil för såna summor.

Du får räkna på själva förmånen också.
På min bil ca 4000kr/månad i förmånsvärde.
Betalar man endast kommunalskatt (ca 30%) blir det ca 2500 mer i månaden i lönekuvertet.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kanske nya Mercedes C-klass skulle smaka? En utrustningslös 200 alternativt en 180 med en liten smula utrustning platsar under 7,5 basbelopp.

http://www2.mercedes-benz.se/conten.../models/c-class/w205.flash.html?isflipfocus=1

Merca har grymma företagspriser. Man får en ganska utrustad 200cdi och en bra utrustad 220 för 7,5bb.
Tjänstebilar kan man aldrig leta pris på internet. Rabatter på 50-70k är inte ovanligt. Eller att det finns speciella tjänstebils paket, som aldrig nämns på internet.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Du får räkna på själva förmånen också.
På min bil ca 4000kr/månad i förmånsvärde.
Betalar man endast kommunalskatt (ca 30%) blir det ca 2500 mer i månaden i lönekuvertet.

Är väl jag som är snål haha, är ju mest lite drygt dom månaderna man inte kör nåt då jag delvis kommer jobba hemifrån.
Blir nog att köpa nåt ok själv.

Har ju kollat på SAAB's 9-3 diesel (automat) men tycker dom åkt upp en hel del i pris på senare
Däremot kollat lite på v50 och A4, någon som har erfarenhet utav dessa samt vad tyckte ni?
v50 är det d5 jag kollar på samt A4 2.0 tdi, automat.

Har sneglat på v60 som jag tycker är en riktigt sjysst bil, lite dyra dock.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Låg på Intelligent läget på Subaru Outbacken(med 245 häst :)) och far låg och hasade bakom i sin V70 på påfarten upp på E4an. Jag trampade på lite grann och det hände väll inte så mycket... Tryckte sedan på Sport Sharp och bilen den talade med mig! "Okej husse! Är det detta du vill! Var vänlig styr dit du vill!" och man bara kände hur det greppade iväg på isig körbana och rätt som det var så var man uppe i 160km/h innan man ens hunnit blinka med ögonen. Och far låg fortfarande på påfarten och hasade med framhjulen.

Subaru är fantastiska att köra men jag vet inte riktigt. Har fått byta bakre avgasrör då det rostat hål på ett ställe där det samlat vatten. Subaru ville ha 16 000:- för ett nytt, dock köpte man sportsystem för mindre än hälften och gud vad gött den låter! Sedan de kromade huvudstrålkastarspolarnas skydd ramlade av och subaru vill ha 677:- styck. Stereo och högtalare är inte mycket att ha. Väldigt mycket vägljud i bilen speciellt med vinterdäck. Men påtal om däck så håller de i evighet! Även med mina påfrestningar när jag får "låna" bilen :D

Glömde jag säga att Subaru är en fantastisk bil men dyr om något går sönder?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Polaren kom dragande med nya Opel Insignia CDTi Biturbo och jag blev intresserad..
193 häst, 6vxl automat, AWD, en JÄVLA massa utrustning och fritt val mellan "sports tourer" och "Country tourer", vilket jag antar är någon crosscountry/allroad/alltrack/höjd markfrigång variant, för runt 7.5 basbelopp.

Någon som har erfarenhet av Opel?
Jag tänker bara köra bilen i tre år, jag skall inte äga skiten efter.. jag bryr mig inte om andrahandsvärdet.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Polaren kom dragande med nya Opel Insignia CDTi Biturbo och jag blev intresserad..
193 häst, 6vxl automat, AWD, en JÄVLA massa utrustning och fritt val mellan "sports tourer" och "Country tourer", vilket jag antar är någon crosscountry/allroad/alltrack/höjd markfrigång variant, för runt 7.5 basbelopp.

Någon som har erfarenhet av Opel?
Jag tänker bara köra bilen i tre år, jag skall inte äga skiten efter.. jag bryr mig inte om andrahandsvärdet.

Ett antal Norrlandssäljare som kör dessa Oplar. Det man hör så är folk nöjda.
Andrahandsvärdet brukar vara viktigt trots att det är tjänstebil. Restvärdet kan sjunka kraftigt och företaget får pynta 30k vid byte efter 3 år.
Leasa en bil är som att köpa på avbetalning. Ingen skillnad, förutom att företaget förlorar pengar istället för en privatperson. Något många inte verkar förstå.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har ju kollat på SAAB's 9-3 diesel (automat) men tycker dom åkt upp en hel del i pris på senare
.

Det flesta leasingbolag godkänner inte Saab. Samt vem vill åka omkring i en 10-15år gammal modell?
Bara för att 740in skulle finnas som ny så skulle jag aldrig köpa en.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO